Kestovaippaintoilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ErykahB
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hieno arsenaali, ErykahB!
Huoh, mulla on vielä paljon hommaa edessä, sillä tarvikkeet on yhdet kuorihousut ja 2 imua, mitkä oli äippäpakkauksessa :)
Mulla on vko 37 vielä kesälomaa, eli olisko silloin ompelupaja auki ;) Jotenkin tuntuu hurjalta urakalta koko homma, eikä sitä vauvaakaan vielä sylissä oo. Mutta täytyy luottaa, että pieni tulee perheeseen ja tarvii äidin kätten töitä :)

Meillä ei ole ikinä saatu yökäytössä toimimaan taskuja vaan aina tarvinnut olla sisätäyttö ja päällä pul-kuori ja/tai hahtuvakuori. Yökestoilusta ei kannata ottaa paineita. Mutta hyvä nyrkkisääntö ollut meillä, että se imumäärä, mikä toimii päiväkäytössä 3-4h vaihtovälillä täytyy kertoa kolmella. Itse suosin bambu- ja hamppuimuja öisin. Esim päällimmäiseksi sisätäyttöön nopeasti imevää mikrokuitua tai mamidean miniharso (nappaa pissan nopeasti), keskelle bambua tai bambuhamppua ja pohjalle hamppu tai turveimu. Päikkäreille riittänyt esim harso ja bambuimu vaippaan ja voinut käyttää millaista vaippaa tahansa, myös taskuja. Ekat viikot joutuu usein öisinkin vaihtelemaan kakkavaippoja, niin silloin ei ole tarvinnut kolminkertaistaa yöimujen määriä.

Kirjotan blogiini muistiinpanoja kestovaippailusta, saanko lainata sinne tätä sun tekstiä :) laitan linkin sitten kun oon julkassu

Sovin kaupat kassillisesta kestoja, en malta odottaa että saan ne käsiini :D sillä täällä hurjana googletan miten niitä käytetään

Mä olen nyt vähän tutustunut noihin kestovaippajuttuihin. Täytynee kyllä lukea vielä enempi. Ajattelin ensin kuten täälläkin kirjoitin, et aloittaisin kestoilun vasta kun kakka muuttuu kiinteiden ruokien aloituksen myötä kiinteäksi, mutta nyt tullut toisiin ajatuksiin, ehkä sitä voisi kokeilla jo ennen. Samaten ajattelin AIO-vaippojen lisäksi kokeilla tota sisävaippa+kuorivaippa yhdistelmää tai taskuvaippaa. Voisin kanssa vinkata äidille josko haluaa syys/talviprojektina ommella kestoja tolla Mymmelintyttären linkkaamalla ohjeella ekalla sivulla. Itellä ei pinna eikä taidot valitettavasti riitä noissa ompelujutuissa, mutta äidille käsityön ammattilaisena se ei olisi iso homma.

Sorry jos täällä jo ollut puhetta, mutta onko jotain merkkiä suositella? Olen ihan pihalla noiden merkkien kanssa, et mikä sitten on hyvä. Ajattelin nyt ensin ihan kirppiksiltä metsästää ja imuja voin ostaa erikseen. Kirppiksiltä pystyisi hankkimaan muutamaa sorttiakin ja testailla mikä omalla vauvalla paras merkki ja yhdistelmä.

Muokattu viimeksi:
Kirjotan blogiini muistiinpanoja kestovaippailusta, saanko lainata sinne tätä sun tekstiä :) laitan linkin sitten kun oon julkassu
Mun puolestani saat lainata ajatuksia, mutta toivon, ettei suoraan lainata nimimerkillä ihan varmuuden varoiksi. Mulla on super hankala ex, jonka takia on monia turvatoimia meidän ympärillä.

Ostin hirmuisen säkillisen erilaisia vaippoja ja imuja käytettynä. Monissa on pesu 60 asteessa, uskaltaako ne silti pestä 90 asteessa edes tämän kerran vai mekeekö pilalle? Imsevimse soft kuoria, mio kuoria ja muksut AIO-vaippoja suurin osa.

Muokattu viimeksi:
Ostin hirmuisen säkillisen erilaisia vaippoja ja imuja käytettynä. Monissa on pesu 60 asteessa, uskaltaako ne silti pestä 90 asteessa edes tämän kerran vai mekeekö pilalle? Imsevimse soft kuoria, mio kuoria ja muksut AIO-vaippoja suurin osa.
Sanoisin, että pul-vaippojen kanssa omalla vastuulla. Mä olen pessyt kaiken 90 asteessa ajoittain. Joka kerta ei toki kannata 90 asteessa pestä. Ja joku vaippa voi siitä ottaa nokkiin.

Okei, otan riskin ja pesen kaikki 90 asteessa. Entäs nuo villaimut kun ne on näköjään lanoliinitettu..mihin niitä silloin käytetään kun ei kai ne sitten ime kosteutta kunnolla?

Ne hahtuvaimut toimii haaruksissa varmistamassa tarvittaessa, jos ei ole varmuutta esim villakuoren pitävyydestä :) . Tai villakuoren kanssa yöllä.

No nyt kun ne on kuivuneet yön yli niin tuli seuraava ongelma: sisävaipat on ihan kamalan kovia ja karheita vaikka käytin etikkaa huuhteluaineena. Onko ne vaan niin vanhoja ettei niistä saa pehmeitä vai voiko niille tehdä jotain?

Kovia vaippoja voi hakata märkänä. Esim hamppuimuja olen hakannut kunnolla märkiänä ja hieronut kovaa käsien välissä.

Voi olla imuteho nyt kärsi mutta huuhtasin ne ja kuivatin rummussa matalalla lämmöllä ja sitten vielä hankasin ja venyttelin vähän kosteena niin tuli pehmeitä :)

Monet kuivattavat vaippoja rummussa jolloin tulee pehmeämmäksi, joten imuteho tuskin kärsii. :) En vaan enää muista tykkäsivätkö pul-kankaiset vaipat niin paljon kuivausrummusta.

Mulla on just nyt tekeillä kestovaippayhdistys.fi -sivuilta ohjeen mukaan työ tekeillä. Aloitin tänään, ainakin ite olen pysynyt hyvin kärryillä :)

Ravelrystä oon hakenu ohjeita (useimmat enkuksi), sit ihan googlettanu "hahtuvahousut" tms. ja nykyään teen ilman ohjetta semmosia ku sattuu tulemaan.

Pääasia on, että housuosa on riittävän pitkä ja lahkeensuut joustavat. Villavaippahousut saa näyttää sipulipussilta. :grin

Takaisin