Kestovaippaintoilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ErykahB
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tilasin nyt ensimmäisen kestovaippani :happy::

kvk-sleepy-joustofrotee-sienetjasiilit-v_prpage.jpg

Toi on sisävaippa ja mainostettiin imukykyisenä yövaippana, kuvassa taitaa olla nepparikiinnitys mut tilasin tarrakiinnityksenä. Hinta 14€, lisäksi tilasin yhden pitkän bampuimun 4€ plus postikulut 3.50€. Imuja pitää toki hommailla lisää.

Mulla alkanut vähän sormet syyhyämään tehdä itse kuoreksi villahousuja. Ompelukoneen kanssa nimittäin olen täysin käsi, mut puikkoja löytyy, jopa kierrepuikotkin ja ne sentään pysyy käsissä. Ja tosiaan jos niitten kanssa ei ole niin nuukaa. Mäkään en välitä kappaleiden yhdistelystä, mut jos onnistuu muutenkin kierrepuikoilla ni ois bueno.

Lisäksi alan hiukan kallistua sittenkin siihen, että aloittaisin kestoilun melko samoin tein. Jos odottelen niin voi olla, että siinä vaiheessa on jo niin rutinoitunut käyttämään kertiksiä, että kestoilun aloittaminen tuntuukin sitten liian työläältä eikä tule sitten vaan aloitettua ja tosiaan ei se maitokakkojen suihkuttelu nyt lopulta mikään suuri vaiva ole. :)

Jahka tästä flunssasta kunnolla parannun, täytynee tehdä kunnon kirppiskierros ja katella josko sais kerryttettyä pientä varastoa eri sortteja, että pääsee sitten kokeilemaan mikä toimisi parhaiten. Hih, ihan sormet syyhyää ja ajatus luonnon ja rahan säästämisestä... :angelic::joyful:

Eilen askarreltiin vähän jotain valmiiksi vauvaa varten. Kestovaipat saivat paikan wc/kylppärin oven vierestä ja hoitotaso on sitten vastapäätä näitä. Eli kaikki ovat noin viiden askeleen päässä toisistaan ja kun pylly on pesty, vaippa on helppo napata mukaan matkalla tohon tasolle. Siihen tulee vielä vähän paksumpi liukumaton alusta tuon mun ompeleman alle. Ompelin muuten tuon alustan äitiyspakkauksen kosteussuojasta ja ikean flanelliharsosta ja jemmakankaiden paloista.

Ja juu, kaapin reunassa on meidän lasten pituuksia eri ajoilta. :grin

image.jpeg

Tilailu jatkuu ja tällaset Alvababyn taskuvaipat tilasin juuri Ebaysta. :happy: Hinta kohdillaan, yht. n. 12€.

p.jpg

p.jpg

Tää on kyllä hyvä ketju, ilman tätä olisi osannut ja uskaltanut lähteä mitään tilailemaan. :joyful: Toinen merkki mikä kiinnostaa on BumGeniuksen taskuvaipat, mut siitä en ole löytänyt vielä mitään sopivia hintoja. Ainoastaan Usasta, joissa rahti maksaa monin kerroin vaipan hinnan. Olen noita Alvababyn ja Bumgeniuksen käyttäjäarvosteluja lukenut ahkeraan ja ne pääasiallisesti oikein positiivisia. Kotimaisista kiinnostaisi toi Ronja ja Roope, joka saanut myös paljon hyviä arvosteluja, mutta en niitä löydä enää mistään, liekö ei enää valmisteta?

Marras16, joo valitettavasti Ronja & Roopea ei enää ole. Se oli yhden naisen (Ronjan ja Roopen äidin) yritys. Teki kyllä niin hyviä vaippoja, että onneksi ostin niitä silloin paljon!

Ostin kirpparilta villaisen viltin ja huovutin sen koneessa. Siitä meinasin tehdä kosteussuojan pinnasänkyyn ja nyt mietin olisko hullu ajatus tehdä siitä parit vaippakuoretkin.

Jee! Juttelin äidin kanssa puhelimessa ja varovaisesti kysäisin haluaisiko ja pystyisikö hän ommella taskuvaippoja ja neuloa villahousuja tässä syksyn ja talven mittaan. Äidillä kun on näköongelmia, joutuu silmäleikkaukseen ja reumavaivoja sormissa niin en ollut ihan varma sen ompelukunnosta. Mutta äiti sanoi, että kyllä onnistuu ja että tuo vaan ohjeet, kumpiakin tekee mielellään ja oli oikein innoissaan projektista. Sanoi, että ihanaa kun voi neuloa vaihteeksi jotain muuta kuin iänikuisia villasukkia. :happy:

Olen nyt viikonlopulla menossa vanhempieni luo kylään niin vien ohjeet mukanani. Sikäli helppokin tällaista pyytää, kun äiti on mielellään jotenkin hyödyksi ja nyt kun ei pitkän välimatkan takia voi olla kovin paljoa antamassa vauvanhoitoapuja niin auttaa mielellään näin. Ihana äiti! :Heartred Käsityötumpelon tyttären pelastus. :grin

Tilailin tuossa nyt parit BumGeniuksen yhden koon taskuvaipat, toiset 5.0 ja toiset 4.0, sen verran paljon hyvää lukenut niistä.

71lpCbd6-rL._SX522_.jpg

Toiset noi kuvan kuosilla ja toiset ihan "tylsät" vaaleansiniset.

Nyt pitää kyllä vähän toppuutella tätä tilailua. Tosiaan kirppiksiä oli tarkoitus hyödyntää. :p

Mulla on nyt tullut jonkinlainen suunnitelma tän kestoilun suhteen, kun olen noita kokemuksia lueskellut. Alkuun olisi ajatuksena mennä harsoilla/sisävaipoilla +kuorivaipoilla/villiksillä. Sitten kun siltä tuntuu niin ajattelin suosia näitä yhden koon taskuvaippoja mahdollisimman paljon. Ja sitten ihan tilanteen mukaan mennään jos tuntuu, ettei yhden koon taskut riitäkään.

Toivottavasti tää kestoiluhurahdus jatkuu vielä vauvan syntymän jälkeenkin. :grin

Karvaiset perheenjäsenet eivät antaneet nukkua, joten aamun "puhteina" syntyi sitten tälläiset:
ImageUploadedByVau Foorumi1472368585.599598.jpg
Materiaalit eivät täydellisesti olleet mitä piti, mutta eiköhän nämäkin asiansa aja .. Viskattava vain pyykkiin ensin, niin on pahimmat kangastehtaan kemikaalit veks :) Seuraaviin ei varmaan mene 3h/2 kuorta, kun idea ja ohjeet on tutut
Katjusha rv. 28+3

Minkä kokosia kestovaippoja vastasyntyneellä pitää olla? Esim. missä vaiheessa sitä äitiyspakkauksen vaippaa pystyy käyttämään?

Aikasemmin en ole kestoillut, mutta nyt ajattelin. Jonkun verran jo vaippoja haalittu esim. niitä mitä äp tulee mukana, mutta luulisin et ne on vielä isoja.

Tässä mun haalimia kestoja tähän mennessä. Kuvasta puuttuu kaksi Alvababyn taskua, jotka vielä matkalla ja äp:n kestot. Uusia kuvassa BumGeniuksen kaksi taskua ja KVK:n sisävapat yökäyttöön. Varasin myös kestovaippalainaamosta paketin, jonka haen sitten hiukan sen jälkeen kun vauva on syntynyt. 2 viikkoa 5€ ja sain vielä luvan pitää paketin joulupyhien yli, koska palautus olisi osunut aatonaattoon. Eli pääsee kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä ja löytyy sieltä sitten toivottavasti se itselleen ja vauvalle sopivin vaihtoehto. :)

Kestovaipat.JPG

Muokattu viimeksi:
Tilailin nettikaupasta kestovaippamatskuja, ja toivotaan, että ne tulee viikon kuluessa. Mulla olis viikko kesälomaa jäljellä, ja tarkoitus pesää rakennella. Eilen ostin kirpparilta yhden taskumallisen kuorivaipan ja yhden AIO-vaipan , maksoi yhteensä muutaman euron. Näitähän tarvitaan ilmeisesti paljonkin, että homma toimii, mutta jotenkin kun ei oo edes nähnyt pienokaistaan, ei uskalla investoida liikaa yhteen vaippatyyppiin tai -muotoon. Luulen, että koska lapsen syntymäkokoa on mahdoton tässä vaiheessa tietää, panostaisin villahousuihin ja sisävaippoihin tai harsohommeleihin aluksi. Olen ostellut ja valmistanut S-kokoa kuorivaipoissa.

Viitsisikö joku opastaa keltanokkaa?
Noita Alvan vaippoja ihmettelen... ensinnäkin, onko alinna olevien linkkien kahdella vaipalla jotain käytännön eroa ja toiseksi, pitääkö näihin hankkia vielä erikseen jotkut imut? Näissä on mukana (jos ymmärsin oikein) jotkut mikrokuituimut, mutta niitä ei kuulemma suositella vauvan ihoa vasten. Tuolla oli erikseen myynnissä kasa bambuimuja, pitäiskö hankkia niitä? Vai saako niitä jostain muualta, käykö ihan mikä tahansa imu (onko niitä esim. eri kokoisia)?

Ja ne jotka on tuolta Ebayn kautta noita tilailleet niin missä summassa menee ns. tulliraja?

Vaipat:

http://www.ebay.com/itm/purple-alva...912859?hash=item541912c31b:g:wjgAAOSwk5FUxaoX

http://www.ebay.com/itm/Alva-Velcro...789520?hash=item51c8988450:g:2I4AAOSwkNZUkpiK

Bambuimut:

http://www.ebay.com/itm/20Alva-wash...388518?hash=item51ac9e06a6:g:0XMAAOxyVLNSq8Up

^ kumpikin noista on nb-kokoisia taskuja. Toisessa on tarrakiinnitys, toisessa nepparit. Itse tykkään pienellä enemmän tarrakiinnityksestä, joku toinen taas tykkää neppareista.

Yleensä alvoissa tulee mukana mikrokuituimu. On niin vauvakohtaista, että tarviiko enemmän imua vai ei. Multa on tullut niin jättimäiset määrät maitoa, ettei pelkkä mikrokuituimu riitä. Olen laittanut harson pötköksi taiteltuna. Imuja kannattaa olla hiukan enemmän kun taskuja, koska taskut on yleensä parissa tunnissa kuivia. Ellei omista kuivuria, jolloin imut saa nopsaan kuivaksi. Mutta taskuja ei välttämättä kannata laittaa kuivuriin. Useimmat valmistajat ei sitä suosittele, kun voi pitkässä juoksussa vahingoittaa pul-kangasta.

Osaisko joku kokeneempi sanoa noista määristä mitä tarvii mitäkin. Mulla on nyt laskelmieni mukaan 16kpl sisävaippoja kokoa S eli menisi n. 3-6kg. Lisäksi 13kpl totspotsin taskua kokoa S ja 5kpl Fuzzibunzin taskua kokoa S. Lisäksi harsoja. Pärjäiskö tällä määrällä jo ton alun? Esikoisella meni 6kg rikki jo hiukan päälle 2 kuisena. Joten pitkää käyttöikää noille ei tule. Tosin suurin osa ostettu hyvässä kunnossa käytettynä ja varmaan hyvässä kuosissa vielä käytön jälkeenkin, joten jälleenmyyntiarvo hyvä. Merkit Onnikas, Nalle nöttönen, KVK ja toi Totspots. Sain fuzzit ja 7 kpl Nalleja käytännössä ilmatteeksi, kun olin vaan ostamassa Onnikkaita, mut myyjä halusi noista lopuista eroon.

Kuinka monta kuorivaippaa tarttisi ja mitkä olisi hyviä? Villiksiä 6kpl, mutta niiden toimivuudesta en tiedä, kun kirppikseltä osa ostettu. Osa saatu tuttavalta joka sanoi, että on lanoliinitettu.

20 kappaletta taskuja/harsoja riittää parin päivän pesuvälille. Molemmat on nopeasti kuivuvia. Mutta tietysti osa vauvoista tarvitsee nopeastikkin lisäimua harson kanssa. 4-5 kuorta riittää yleensä pikkuisellekkin vauvalle, villahousuissa sama juttu. Noitahan ei tarvitse joka päivä pestä. Siis kuoria ja villiksiä.

Hyvä, eli tolla määrällä pitäisi hyvin jo pärjätä eli en enää haali S-kokoja. Muutenkin jos nyt malttaisi olla haalimatta ja kattoisi miten tää homma lähtee menemään. Kuoria tarttee vielä muutama metsästää. :)

Mä olen myös aatellut, etten jaksa mahdotonta määrää hommata nb-kokoa. Ehkä muutama nb-cuddle, jos väsyttää, hiukan nöttösiä. Ja sitten viisi taskua. Loput harsoja, kuoria, villahousuja ja lisäimuja.

Takaisin