Kestovaippailuista

Sinna:
...oon kuullut sen puhuvan yhtä innoissaan vaan matikasta ja fysiikasta!


Ja vaipoista, eli fyssa, matikka ja kestixet rules [:D][:D][:D]
 
Kiitos paperivinkistä tytöt.

Ajattelin viel koklata vaa sellasta vaihtoehtoa et teen pelkkiä kuoria pul kankaasta ja bambufroteesta sisävaippoja, niin ei tule venymisongelmia.

Kangas ei ole kauhean pahasti menny koneen sisään, mut se jotenkin reunasta alkaa vaan venyy tai jotain ihmeellistä et onkin yx kax isomman kokonen kuin pul kangas, vaik samoil kaavoil leikannut ja tarkistanut viel ennen ompelua et on saman kokoinen.

Maaru: Megasöpöi noi sun tekeleet =)
 
Maaru,sanon vain totuuden nättejä oot saanu aikaseks,ja kosteussuojakin on jo valmis!Onko nuo villahousut sillä Ullan ohjeella?ihan samalta ainakin näyttää..mun pitäs viä väsätä äippälaatikon pehmusteet,mies on nyt lomalla joten aika menee sen kanssa etten pääse ompelemaan..mutta ehkäpä iltapäivästä jos mies lähtee kasaan mulle kasvihuonetta niin voisin vähän ommella..tsemppiä kaikkien käsitöille!

Jihuu,kangastukku on kyllä ihan ykkönen munkin mielestä,hyvät ja edulliset kankaat![:)]
 
Sorppa Jihuu,toi kommentti oliki Viirukhanille siis kangastukku,mul menee sekasin jo kaikki,mut viirukhan jo laittoki linkin sinne..mä oottelen rahaa et pääsisin tekeen tilausta,tuolla on muuten ihan kivoja verhokankaitakin ym ym ym...
 
tosi kivan näköisiä nuo Maarun tekemät vaipat, varsinkin tuo raitakangas on hieno! [:D] taas kuvasta kattelin kateellisena sun rastoja..! [:D] mullakin oli pitkään, kunnes mun piti väkisin repiä ne auki, kun täällä ei saa sairaanhoitajakoulussa (eli AMK:ssa) olla rastoja... eivät kuulemma ole hygieeniset. [:-] myöskään sairaalassa töissä ollessa ei sais olla. [8|] siitä asti oon haikaillut rastoja, eli semmosen 5 vuotta. haluisin niin ne takaisin!

sori, lähti vähän aiheesta...

mun pitäis mennä joskus meijän mutsin luo (eli lasten mummilaan), että saisin tehtyä vihdoin ja viimein pari vaippapussia pul:ista. sellaisia, joihin voi laittaa sit käytetyt vaipat, kun ollaan jossain liikkeellä.
 
moikka,

joo, noi villikset mita olen tehnyt on ullan popia, tein myos parit muilla ohjeilla, sit nakee etta mika toimii parhaiten. mulle tosin ullan ohjeiden aloitus silmukkamaarasta tuli niin pieni vyotaro etta mina olen tehnyt 40 silmukalla pikkupoksyja ja sitten kaventanut lahkeista yhdet silmukat pois ettei kovin falskaa :)
mina olen ostanut useammasta paikasta kankaita. jyvaskylalaisesta kestovaippakauppa.comista (tai kavin paikanpaalla), myllymuksuilta ja tuolta kangastukusta. eurokankaasta en loytanyt mitaan siella kaydessani. coolmaxia pitaisi tilailla lisaa jos aiti toisi tanne tullessaan mukana. Olen samaa mielta etta sita on kivempi ommella kuin joustofroteeta, tosin mulle se suuri ero on siina ettei coolmaxia tarvi huolitella ;) laiska :)
jaahas, josko sitten ompelisi verhot.
 
Hei, onx noi villapökät hyviä?

Ja tiiättekö millaset pökät käy vauvauintiin?
 
Mäkin oon vähä ite fiksannut tota Ullan villapöpät ohjetta,lisänny silmukoita,muuten kyl tykkään on tosi helppo tehdä[:)]
Mä sain tänään äippälaatikon pehmusteet tehtyä,tuli kivan näkönen,vaikka tein ihan perussetin,oishan siihen voinut kikkailla jotain..mutta ku tulee pojalle niin turhat hienostelut pois[:D]
Nyt puuttuu vaan petistä se unipussi,ikeasta aattelin ostaa,onkos kellään kokemuksia ikean pusseista,ainakin ovat halpoja!
 
sain kaverilta käytettyjä imse vimsen -sisävaippoja (se pienin koko) ja sitten kuoria vastasyntyneelle. Toivon mukaan noi imse vimset on jo niin moneen kertaan pestyjä, että ne jotain imee. Kokonsa puolesta vaikuttavat ainakin kivoilta. Kuoret tulikin tarpeeseen, kun en ole kovin monta pientä kuorikokoa hankkinut.
Kaikista sisävaipoista näin etukäteen katsottuna little lambin bambu -vaipat vaikuttaa kaikkein kivoimmilta. Tooosi pehmoiset ja vaikuttaa siltä että imukykyäkin riittäisi. Lisäksi lisäimukin tuli mukana. Kunhan pääsen testaamaan ne käytännössä, niin sitten voin tilata niitä lisää. Kokokin on hyvin säädettävissä. Eka koko 0-9kg.

Tulis vaan nyt sitten se vauveli, että pääsen testaamaan!! [:D]
 
Jihuu:
Vaippakuori | Hahtuvavillavaippahousut - yleiset vinkit neulomiseen [hr] Hahtuvalangalla neulomien on todella nopeaa. Kokematonkin neuloja saa hetkessä aikaiseksi ihanan pehmeät ja hengittävät vaippahousut vauvalleen. Hahtuvalanka ei yleensä kutita, tosin pehmeyseroja langoissa saattaa olla ja jotkut kokevat ikävää kutinaa iholla. Värjätyt langat ovat yleensä karkeampia kuin luonnonväriset, joita on käsitelty vähemmän. Lanoliinikäsittely pehmentää villaa.

Neuloessa on oltava varovainen, jotta lanka ei katkea, hahtuva kun ei ole normaalia kierrettyä villalankaa. Käsiala ei saa olla kovin tiukkaa. Jos lanka kuitenkin katkeaa, liitä katkenneet langanpäät noin 5 cm matkalta yhteen (laitat siis langanpätkät päällekkäin, et solmi niitä yhteen tms.) ja jatka neulomista normaalisti. Hahtuvalankaa voi neuloa joko yksin- tai kaksinkertaisena, vaikkakin kosteussulkuna se toimii paremmin kaksinkertaisena. Mukavan ohuet housut saat, jos esim. kudot housut yksinkertaisella säikeellä muualta, paitsi haaroista, joissa kosteudenpitävyys pitää olla hyvä.

Hahtuvalangassa on villan oma rasva, lanoliini, vielä jäljellä. Se toimii erinomaisena kosteussulkuna hylkiessään kosteutta. Housuja ei pestä joka vaipanvaihdon jälkeen, tuuletetaan vain housut kuivaksi ilmavassa paikassa ja käytetään uudelleen. Housut olisi hyvä tuulettaa ulkona, tulevat siellä raikkaammiksi, mutta se ei ole välttämätöntä. Pese housut vasta, kun ne tuoksahtavat pissille tai niihin on levinnyt kakkaa. Ajoittain housut kannattaa tuikata lanoliinikylpyyn, sillä käytön ja pesujen myötä lanoliini kuluu housuista.

Pese housut aina ennen ensimmäistä käyttöä! Vaikka varsinkin luonnonväriset hahtuvahousut pitävät suoraan puikoilta otettuna, tulee ne kuitenkin pestä. Villaa on käsitelty - ja siis myös pesty - mahdollisimman vähän valmistusprosessin aikana ja langassa on vielä lampaassa ollutta likaa jäljellä. Ensimmäinen pesuvesi on usein ihan mustaa. Housuja voi myös kevyesti huovuttaa pesun aikana marseillesaippuan tai mäntysuovan avulla.

Muita lankoja kuin hahtuvaa villahousujen neulomiseen? Tavalliset, kierretyt villalangat eivät käy, koska langan kiertäminen estää sitä huopumasta. Villahousuissa nimenomaan idea on, että villa hieman huopuu ja siksi pitää kosteuttua. Erilaiset käsittelyt, erityisesti superwash- eli konepesun kestäväksi tekevä käsittely saa aikaan sen, että lanka ei ainakaan huovu eikä siihen tartu lanoliini eikä siitä saa vaippakäytössä pitävää. Jos langan vyötteessä on pesumerkintänä 40 asteen konepesu, lanka ei huovu.

Muutama vaippakauppa myy omia lankojaan vaippahousutarkoituksiin ja nämä tietenkin soveltuvat käytettäväksi, vaikka eivät hahtuvaa olisikaan. Moni mahdollisimman vähän käsitelty ja vähäkierteinen lanka on ihan käypää.

Tällä hetkellä erilaiset huovutettavat langat ovat muotia ja nämä langat käyvät villavaippahousuihin oikein hyvin. Älä kuitenkaan huovuta niitä ohjeen mukaan pesukoneessa, tai tuloksena on nuken panssarihousut.
[:)][:)][:)][:)]

Ite oon käyttänyt huopasta jota saa edullisesti melkein mistä vaan,kaikista halpistavarataloista ym..hahtuva on kalliimpaa ja sitä ei jokapaikasta löydy,netistä voi myös tilata.
Tosin jos lanka nyt hieman maksaakin,niin tein 100gr hahtuvaa,yhdet lyhytlahkeiset ja pitkälahkeiset housut ja vieläkin saisi jotain pientä esim käsineet.
[:D]
 
 
en tiedä onko tästä ollut jo puhetta kun en ole hirveän tarkasti tätä ketjua seuraillut:

http://www.pikkupiia.fi/tuote/73/502/bambino-mio-miofresh-puhdistusaine-750-g

Siis tilasin tollaista vaipoille tarkoitettua pöpöjä tappavaa pesuainetta, joka poistaa mahdollisen keittopesun tarpeen. Ostin ja olen tykännyt ainain vielä, sillä saa hyvin esim. raikastettua kirppareilta ostetut vaatteet jos niissä on jotain hajusteisia huuhteluaineita käytetty.[:)]

"Miofresh on ainutlaatuinen tuote. Ensimmäinen käyttäjäystävällinen, ympäristöllisesti vastuuntuntoinen, biohajoava vaipan puhdistusaine. Sen antibakteerinen, bakteereja tappava pesu raikastaa ja poistaa hajuja vaipoista pesun aikana, poistaen keittämisen tarpeen.
Saatavana 750 g (50 pesua)"
 
Kiitos Lenitalle pesuainelinkistä,vois vaikka kokeillakin![:)]

Oltiin tänään miehen kaa muistelukierroksella tampereella kun oon käyny talouskoulun 87vuonna Treella,käytiin syömässä tuolla talouskoulun ruokalassa...noh samalla päätin kävästä eurokankaas kattomas oisko siä kuivaliina-kangasta,noh eipä ollut on kuulemma tilaukses(kuten aina vaippakankaat)[:@]hyllys oli yhtä laatua pullia vaaleanpunakuvioista,bambua ja jotain hygieniasuojaa että aika heikkoa!!!
Että kangastukku edelleen pop!

[:)]
 
Hei!

Mulle soitettiin juuri Eurokankaasta Tullintorilta, ja tänään on tullut joku vihreäraitainen PUL. Taisit Samovaari olla liian aikaisin liikenteessä ;(
 
Cassandra,
Onko sulla ohjetta hahtuvahousujen ensikäsittelyyn?
Mun kaveri teki mulle pöksyt, mutta olen tainnut hukata kaikki saamani ohjeet niiden huoltamiseksi. Ne pitäis kai huovuttaa jotenkin ja käsitellä lanoliinilla. Näyttävät nyt liian löysiltä ja isoilta.
Voisin kyllä koittaa googlettaa, mutta jos sulla on antaa jotain helppoa vinkkiä miten toimia... :)
 
Ok, kiitti vinkeistä.
Ehkä ovat joskus sopivat... ainakin yksvuotistalvena peppua lämmittämään :)
 
Niin mä sit laitoin huopasesta kudotut villapöpät vahingos 40 asteen pesuun,nyt ne on kyl kokoo vastasyntyneet ja aika lailla kovaa mallia vauva pysyy vaikka pystyssä niiden avulla[:D][:D][;)]saakohan niitä mitenkään enää pehmeiks??
Eilen sain viimmein kissaverkon valmiiksi, tänään viä pari tyynynpäällistä ja sit koneet kaappiin,jee[:)]
mies sai yli 2kk odottelun jälkeen liiton päivärahat,että nyt ois sit varaa vierailla vaikka kangastukku.comissakin ja työthän sil myös alko ma,että tulevaisuus näyttää valoisalta[:)][:)]
Tsemppiä kaikkien käsitöihin ja puuhiin!
[:)]
 
Takaisin
Top