Kestovaippa-kokemuksia?

Viimeinen, siinä on just sellaiset ulosvedettävät imut siinä AIO-vaipassa, että nopeuttaisi kuivumista. Mutta eipä auttanut meillä [8|] Pieni kämppä ja huono ilmanvaihto...
 
Minä sain tänään sen äitiyspakkauksen ja minusta ne paketin mukana tulleet ImseVimsen vaipat näyttivät käteviltä, helpoilta ja - ennen kaikkea - nopeasti kuivuvilta! Onko kokemuksia näistä?
Näytti myös se Imse Vimsen sisävaippa semmoiselta, että niitä olisi helppo tehdä itse samanlaisia ja siihen sitten vaan kuoret päälle. Aiemmin olin tosi tiukasti AIO-vaippojen kannalla, mutta en kyllä enää missään tapauksessa sen ensimmäisen pesu/kuivatuskokeilun jälkeen.
 
Niissä ImseVimseissä on kuulemma semmoinen vika, et jos on kovin rimpulajalkainen vauva niin falskaavat... Mutta mun kokemuksella myös kertiksistä falskaa jostain suunnasta joskus, erityisesti noi maitokakat (kuin noihin vauvoihin voikaan mahtua niin paljon paskaa, on edelleen mysteeri jo neljän muksun äidillekin [:D]).

Sideharsotkin käy ihan mainiosti sisävaipaksi jos on noita kuoria, taittelee ne vaan sillai kolmioiksi missä on keskellä vähän paksumpi suorakaide (ohje on ainakin ruskovillan sivuilla). Kuoria ei tartte joka kerta pestä välttämättä ja harsothan kuivuu ihan silmissä.
 
Niin että harsotkin kävis ihan hyvin - ja on tosi edullisia kaikenlisäksi!
Kuori vaan päälle ja avot. Tartteekos tommosen harson kanssa mahollisesti jotain lisäimuja? Vaiko pelkkä harso ja kuori vaan päälle? Kokemuksia siis harsoistakin otetaan vastaan oikein mielellään [:)]
 
Ihan pienelle se harso riittää, sit isomman kanssa en oo ihan varma... Oon vaan pienellä käyttänyt harsoja. Mut luulisin et harso ei pidä yksinään niin hyvin isommalla, eli kannattaa varmaan käyttää harsoja vaikka lisäimuina tai sit laittaa niitten kanssa joku muu lisäimuksi.
 
Meillä mies meinaa kestovaippailla, mie en jaksais suoraan sanottuna ja minusta tosi epäkäytännölliset, ei voi käyttää ku kotosalla ollessa. me sen verran liikutaan...
 
No nyt on kokemusta [:)] kahden viikon ajalta.

Me meinattiin käyttää kertiksiä kun käydään jossain, mut päädyttiin unohtamaan ne. Kestot kulkee ihan yhtä hyvin mukana, ja meidän tytön peppu ei tykännyt kertiksistä... Täytyy miettiä asia uusiksi jos ryhdytään mökkeilemään.

Kestoilu on ollut helppoa ja mukavaa. AIO-vaippoja meillä on kaksi, ne kuivuu tosiaan hitaasti kun ei sais kuivuriin laittaa... Kuivuriin oon työntänyt kaikki muut. Musta ihan paras on kuori+sisävaippa. Meillä on jotain (muistaakseni) Ronja&Roope-sisävaippoja ja sen tyylisiä, nää on olleet hyviä. Sit aika monta tsi-vaippaa ja niitä ImseVimsejä, Imset ei musta ole niin hyviä kun noi muut jos niihin ei laita harsosta lisäimua mukaan. Oon leikannut harsoja pienemmiksi, koko harso on liian iso lisäimuksi näin pienelle. Parhaita on sellaiset sisävaipat missä on nepparit, niissä on säätövaraakin mukavasti kun voi kääntää ison vaipan pikkuiselle sopivaksi.
 
Miten nuo äitiyspakkauksen vaipat toimii, peukalo löpsähti keskelle kämmentä. tarviiko niihin jotai "lisäosia"?
 
Meillä toimi ruskovillan harsot. Päälle villahousut ja valmis, yöksi tai reissuun lisäimu. pidettiin niitä noin 1,5vuotiaaksi jolloin alettiinkin opettelemaan potalle, samat harsot menivät koko matkan, vaihdettiin vain taittelutyyliä. harsot sai kuivattaa rummussa ja pöksyt pestiin vaan jos sattui falskaamaan, pissalle riitti tuuletus. Nyt toinen tulossa ja vaipat jo valmiina ojennuksessa :)
Hajuhaitat pysyi kurissa kun laitettiin ämpäriin veden sekaan etikkaa ja kansi päälle. Hieman tuoksui, muttei niin vahvasti kuin normivaippa roskis :)
Kestovaippailuun jäin koukkuun heti ja suosittelen lämpimästi!!
 
miiuhoo: Leikkasin ihan taviskokoisia harsoja, osan puoliksi suoraan ja siksakkia vaan reunaan (mulla ei oo saumuria). Muutaman leikkasin oikean kokoiseksi niin et lisäimun pituus on yhtäläinen ImseVimse-vaipan oman imun kanssa, nää on leveydeltään sen harson levyisiä ja sit vaan taittelen siihen.

Leikkasin kans yhden pyyhkeen kappaleiksi ja ompelin siitä lisäimuja. Frotee on vaan vähän nuivaa ommella reunoista siksakilla, saumurilla tulis siivompaa jälkeä.

ImseVimset käy hyvin lisäimuiksi taskuvaippaan, jos eivät muuten tunnu hyviltä. Kääntää vaan ne siivekkeet niin et siitä tulee suora pötkö.
 
Mukavaa huomata että on paljon innokkaita kestoilijoita! Ei tunne itseään ihan omituiseksi kuten kestoilua aloittaessani (silloin olin tuttavapiirini ainoa) [;)]

Mun kestoilukokemukset alkoi 1995, jolloin asia oli vielä aika uusi Suomessa, ja vaippamalleja kovin vähän. Silloin käytin kahdella vanhimmalla harsoa ja kuorivaippaa. Aluksi taittelin kolmion muotoon, mutta hyvin pian siirryin ihan suorakaidepötköihin. Kuorivaipat olivat jotain saksalaisia, uloimpana ohut flanelli, kosteudenpitokerros aika jäykkää muovia ja sisällä ohut joustofrotee. Kiinnitys tarroilla. Olivat toimivia mutta aika paljon jäykempää kangasta kuin nykyiset (esim. ImseVimse). Kokeilin myös flanellisia vaippoja, mutta ne menevät ikävän korpuiksi ilman kuivausrumpua.

2006, kun kolmas lapsi syntyi, olin aika pihalla kun tuotekehitys oli mennyt huimin askelin eteenpäin... Ostin muutaman 'uudenaikaisen' kuorivaipan ja sisävaippoina toimivat edelleen ne vanhat harsot, lisäksi ompelin tiimalasin muotoisia imuja. Ne oli tosi toimivia, vaikka en kiinnittänyt niitä erikseen mitenkään, vaan pysyivät kuorivaipan sisällä napakasti paikoillaan. Tein tiimalasi imut siten, että reunoilla on vain pari kangaskerrosta (frotee, harso, tai flanelli), ja keskelle sitten useampi kerros imuja. Kuivumisen nopeuttamiseksi tein vielä 'läpän' siten, että ompelin sen kiinni vain etupuolelle, joten kuivuminen nopeutui kun vaippa oli narulla kahdessa osassa. Kuivaliinoja tms. en ole juuri käyttänyt, mieluummin vaihdan vaippaa vähän tiheämmin. Varsinaiset taskuvaipat ei ole meillä kauhean hyvin toimineet, koska kakkaa on tullut melkein joka vaippaan, jolloin se kuorikin pitäisi aina pestä. Niinpä olen vain laittanut imuosan kuoren päälle pujottamatta taskuun, ja hyvin on pysynyt näinkin.

Nyt neljännelle (syntyy syksyllä) ajattelin tehdä muutamia kokeiluja hampusta ja bambusta. Ja toivon että ne auttaisivat varsinkin siihen yöaikaan.

Reissuja varten mulla oli mukana iso minigrip-pussi, jonne käytetyn vaipan sai tiiviisti pakattua. Vaipat olen säilyttänyt etikkavedessä kannellisessa astiassa, ja pessyt siten, että olen kaatanut vaipat etikkaliemineen koneeseen, huuhtelu+linkous päälle ja sitten lisännyt muuta vauvapyykkiä sekaan. Kakat olen aina huuhdellut saman tien.

Kertiksiä olen käyttänyt öisin vähän isommalla vauvalla kun imuteho ei enää ole riittänyt. Mut niidenkin kanssa on pitänyt yrittää ekoilla, eli olen repäissyt käytetyt vaipat saumasta ja karistellut täytteen kompostiin. Maatuminen onnistui mainiosti keittiöjätteen kanssa. Näin roskiin on joutunut vain uloimman osan muovit ja sisäpuolen kuitukangas. Kertisvaipan valintaperuste olikin sitten se helppo revittävyys [:D], kaikkein parhaita taisivat olla Muumi-vaipat ja muut suht. edulliset merkit. Ihan loppuaikoina tuon edellisen vaippailijan kanssa tuli Prismaan myyntiin myös ruotsalaisia maatuvia vaippoja. Nämäkin toimivat hienosti, tosin ihan kokonaisena niitäkään ei kannata kotikompostorissa kompostoida, sen verran hitaasti kuori maatuu.
 
Sitten onko mahdollisesti ihmisillä kokemuksia Popolino Bravo-yhdenkoon sisävaipoista?
Näyttäisivät kivoilta ja ennen kaikkea EDULLISILTA!

Ja jos noita sisävaippoja tekee itse, niin ajattelin, että mikrokuitu olisi hyvä materiaali, koska se kuulemma kuivuu tosi nopeasti kun meillä on huono kuivattaa mitään. Mitähän muuta kangasta siihen mahtoollisesti tarvitaan? Ja olisiko jollakin jotakin hyväksi havaittua, helppoa sisävaippaohjetta? Ihan ompelukone vain käytössä eli saumuritjutut voi unohtaa. [8|]
 
Liittykää ihmeessä Kestovaippa ry:hyn http://www.kestovaippayhdistys.fi/

Jäsenmaksu 10€/kalenterivuosi, eli ei paha hinta mun mielestä.
2x vuodessa tulee lehti ja niillä on mm. hyvä ohjeitä noihin vaippojen tekoihin.
Tutustukaa sivuihin, jos ei ole entuudestaa tuttu, suosittelen!!


Toinen hyvä on Imetyksen tuki ry. Itse liityin ihan sen takia, että haluan tukea hyvää toimintaa.
http://www.imetys.fi/itu/index.php
Jäsenmaksu 15€/kalenterivuosi.
 
Oon pyörinyt ihan eksyksiin asti kestovaippasivuistoilla ja hieman on selvyyttä tullut ja toisaalta oon ihan pyörällä päästäni... [8D]

Onko teillä kokemusta noista yhden koon sisä- ja kuorivaiposta. Ovatko oikeasti riittävän säädettäviä, että jo ihan vastasyntyneelle voisi miettiä. Katselin, että imse vimsen vaipat oli sellaisia säädettäviä ja taloudellisesta näkökulmasta olisin kaikkein utelian näiden säädettävien suhteen.
Ja jos harsovaippoja käyttää, niin mikä olisi hyvä kuori siihen? Perinteisiä vaippaliinoja ei taida enää edes olla myynnissä...
 
Mulla on positiivisia kokemuksia kestovaipoista. Meillä niiden käytöstä ei oteta stressiä: yritän ainakin 2-3vaippaa päivässä käyttää kestoja. Öisin aina kertiksiä. Joskus on tullut muutama päivä kokonaan kestoiltua, kun on tajunnut, kuinka paljon kertisvaippoja kuluu ja olen yrittänyt pitkittää uuden vaippapaketin käyttöä. Meillä kestoilu oikeastaan alkoi vasta, kun tyttö oli noin 1,5kk. Hän oli syntyessään niin pieni ja hoikkajalkainen, että monet vaipat olivat liian isoja alkuun ja falskasivat. Aloittaminen sitten vähän venähti. Ja siinä alussa tuntui, että ollut voimia tutustua tarkemmin kestovaippamaailmaan.

Olen tykkännyt äippäpakkauksen imsevimseistä. Musta ne on ollu käteviä. Lisäksi meillä on pari Sampsukan yhden koon AIO-vaippaa ja joitakin muita yksittäisiä taskuvaippoja ja kuoria. Kuoret ovat käteviä, koska pitävät tavaran ilman vuotoja. Kasvua odottaa mm. Fuzzin vaippa, joita on kehuttu. Niitä varmaan ekan tstauksen jälkeen ostan lisää.

Jos nyt ostaisin vaippoja syntyvälle lapselle, ostaisin itse vain yhden koon vaippoja eli sellaisia, jotka menevät koko vaippaiän. Pari sellaista löytyy ja ovat mielestäni todella hyviä. Näppäriä käyttää ja säätövaraa löytyy. Ja vaippa kertainvestointiin per vaippa menee noin +20€, niin menevät sitten koko vaippaiän. Eli käyttöön pitkäksi aikaa.

Villahousuja on meillä tullut käytettyä todella vähän. Joskus kotona olen laittanut kuoren sijasta.

Kylässäkin olen käyttänyt kestoja, kunhan on mukana (tai kylästä pyytänyt) muovipussin, jossa kotiin kuljettaa.
Kestovaippojen käyttöä helpottaa mielestäni se, että vaipat ovat hoitopöydän lähellä käyttövalmiina. Pesun ja kuivatuksen jälkeen laitan vaippoihin tarvittavat imut sun muut valmiiksi ja näin ne ovat heti käyttövalmiita kuin kertakäyttövaipatkin.

Huomaan, että kestovaippoja tulee itseni käytettyä enemmän, kun en ole niiden käytöstä ottanut stressiä. Miehellä meni alussa hermo kestovaippoihin joten meillä vain minä niitä käytän. Mutta se ei minua haittaa lainkaan.

Vaikeinta kestovaipoissa on se, että etukäteen ei voi tietää, mikä malli sopii omalla vauvalle.
 
Miiuhoo:Meillä myös itsetehdyt kestot käytössä. Eikä mulla ole edes saumuria! Käytän harsoja toisinaan, mutta yleensä aina sisävaippoja, joissa coolmax ihoa vasten ja flanelli ulkopuolella. Näiden väliin olen ommellut terveyssiteen mallisen kaksinkertaisen froteeimun vanhoista pyyhkeistä. Kuoren olen leikannut samasta kaavasta, PUL-kankaasta. Kestovaippayhdistyksen sivuilla on pdf-tiedostona vaipan kaava, (taisi olla taskuvaippa, mutta olen käyttänyt normivaipan kaavanakin) säädä zoomi 80%, muistaakseni ja silloin kaava on oikean kokoinen. Täytyyhän siinä vähän taiteilla kun näytöltä piirtää paperille. En älynnyt kokeilla tulostamista [:D]

Mun mielestä tuolla kangastukussa oli aika tylsiä kangaskuoseja. Käykää täällä katsomassa: http://www.kestovaippakauppa.com/index.php Löytyy ihan kaikki tarvikkeet vaippojen ompeluun, mitä vaan voi kuvitella, myös valmiit vaipat! Ja Myllymuksuilla on kans ihania kuoseja vaippakankaissa!

Oon tykännyt kestoilusta ja on tosi helppoa. Meillä mies osallistuu myös, mikä on tosi kiva juttu! Mies se mulle itseasiassa opetti vaippa origamin taittelun harsosta, kun pienille sisaruksilleen lapsena aina vaihteli vaipat! Vaipat eivät haise omasta kannellisesta pesutynnyristään ja kakkavaipat huuhtelen käsisuihkulla heti wc-pönttöön. Pesen vaipat 60 asteessa samassa vauvan vaatteiden kanssa, sillä käytän näihin samaa pesupulveria eli Erisan-merkkistä. Kestoja ei siis saa pestä valkaisuainetta, fosfaattia eikä zeoliittia sisältävillä pesuaineilla! Tukkivat kankaan kuidut ja imuteho kärsii!!! Näitä aineita on lähes kaikissa muissa pesupulvereissa.

Sen verran kestoilussa huijaan, että öisin ja joskus kyläillessä käytän kerttiksiä. Kestot meinaa valskata, mutta tästäkin voi olla montaa mieltä...

Nyt kun lähdetään kuukaudeksi Aasiaan päiväntasaajalle niin joudutaan kestot unohtamaan kotiin. Siellä melkein 100% ilmankosteudessa ei kuivu mikään pyykki, juuri ja juuri auringossa ehkä... Eikä reissussa pysty kestovaippa ruljanssia pyörittämään.
 
Takaisin
Top