Kestovaippa-kokemuksia?

Meillä myös itsetehdyt kestot käytössä. Eikä mulla ole edes saumuria! Käytän sisävaippoja, joissa coolmax ihoa vasten ja flanelli ulkopuolella. Näiden välissä terveyssiteen mallinen kaksinkertainen froteeimu vanhoista pyyhkeistä. Kuoren olen leikannut samalla kaavalla PUL-kankaasta.

Mun mielestä tuolla kangastukussa oli aika tylsiä kangaskuoseja. Käykää täällä katsomassa: http://www.kestovaippakauppa.com/index.php Löytyy ihan kaikki tarvikkeet vaippojen ompeluun, mitä vaan voi kuvitella, myös valmiit vaipat!

Oon tykännyt kestoilusta ja on tosi helppoa. Vaipat eivät haise omasta kannellisesta pesutynnyristään ja kakkavaipat huuhtelen käsisuihkulla heti wc-pönttöön. Pesen vaipat 60 asteessa samassa vauvan vaatteiden kanssa, sillä käytän näihin samaa pesupulveria eli Erisan-merkkistä. Kestoja ei siis saa pestä valkaisuainetta, fosfaattia eikä zeoliittia sisältävillä pesuaineilla! Näitä on lähes kaikissa muissa.

Sen verran kestoilussa huijaan, että öisin käytän kaupan vaippoja jottei sen takia tarvitse nousta. Kestot eivät ole yhtä imukykyisiä, mutta tästäkin voi olla montaa mieltä...
 
ALKUPERÄINEN: WhiteWife

 Näiden välissä terveyssiteen mallinen kaksinkertainen froteeimu vanhoista pyyhkeistä.


Heip mulla on aika monta kestovaippaa, mut tuumailin että tartten noita lisäimuja jonkun verran (en ehkä heti mut myöhemmin). Mulla on muutama pyyhe joista vois tehdä, mut onko väliä mimmoinen pyyhe? Jos on kovin kulahtanut, kannattaisko laittaa kolminkerroin? Mietityttää myös kun ovat aika karkean oloisia, haittaako? Meillä on kyllä kuivuri et se varmaan pehmittää jonkun verran...
 
Mulla on lisäimut 2-kertaisia froteesta ja kolmantena päällä coolmax-kuivaliinakangas eli se puoli tulee ihoa vasten. Tuntuu vauvasta kuivalta ja on pinnasta sileä. Ompelin kaikki kerrokset kerralla yhteen sik sak-ompeleella, koska en omista saumuria ja lopuksi vielä suoralla ompeleella varmistukseksi.

Jotkut käyttää fleece-kangasta imuissa koska reunoja ei tarvitse ommella, leikkaa vaan sopivia paloja. Mutta ei käy kaikkien iholle. Itse en ole testannut, kun on noita vanhoja froteepyyhkeitä vaikka kuinka. Ystävä totesi että fleecen imuteho on heikko ja tuntuu märältä. Fleece peitothan muuten on tosi edullisia. Ostaa sellaisen ja leikkelee.
 
Kiitos [:)]. Mä en hölmönä ajatellut tota kuivaliinaa ollenkaan vaikka oonkin siitä kuullut, täytyykin kysyä sitä heti (kaveri on kestovaippayrittäjä ja oon siltä muutakin jo ostellut). Eikä mullakaan mitään saumuria ole, ihan tavis ompelukone vaan. Enköhän mäkin sillä pärjää [:)].
 
Pitipä tulla kertomaan oma eka kestovaippakokemukseni.
Etukäteen olin aivan varma että meillä kestoillaan, kun yritämme elää muutenkin ympäristöystävällisesti, vaan toisin kävi. Valmiina oli jo 20 taskuvaippaa ja tuplaimutkin. Vauva syntyi sen verran pienenä, että kestot olivat aivan jättimäisiä ja ohivuotoja olisi tullut taatusti. Sitten tuli muutto ja siinä hötäkässä ei tullut mieleenkään tehdä lisää pyykkiä. Vauva on myös ollut hiukan työläs vatsavaivojensa kanssa joten aloittaminen vain siirtyi ja siirtyi. Lopulta kokeilin ja poika oli kainaloita myöten pissassa[:D] Sitten tuli se likavaippojen säilytysongelma ja kertakäytöt on niin helppoja ja mieskin tuumasi ettei ala paskan kanssa turhaan pelaamaan. Niin ne hyvät aikeet voi muuttua arjessa. Meidän käyttämättömät vaipat todennäköisesti matkaavat miehelleni tutun hyväntekijän kautta Venäjälle lastenkotiin, jossa varmasti on käyttöä hyville vaipoille!
Hienoa että teitä hyvän kokemuksen saaneita on paljon[:)] Meikä luovutti[8|]
 
Jeps, vaikuttaa tosiaan siltä, että kestoilua on hyvä kokeilla, mutta
kaikilla se ei suju / luonnaa... Itekkin hankkinu vasta muutaman.
Katotaan kuinka meitin käy...
 
Niinpä. Jossain oli ajatus, että jos joka päivä käyttäisi yhden kerran kestoa, säästyisi kaatikselta 365 vaippaa vuodessa. Näinkin voi toki toimia[:)]
 
ALKUPERÄINEN: Pranametri

Niinpä. Jossain oli ajatus, että jos joka päivä käyttäisi yhden kerran kestoa, säästyisi kaatikselta 365 vaippaa vuodessa. Näinkin voi toki toimia[:)]


Tämä taas ei toimi niillä, joilla kestoilu on valittu luonnonsäästämisen kannalta ajatellen.. Kaikista pahin vaihtoehto on sekakäyttö, jolloin luontoa kuluttaa helposti ylikin sen mitä tuolla 365 vaipan säästöllä voisi saavuttaa.
Mutta jos lähtökohtana on rahan säästäminen, niin se on sitten asia erikseen. [:)]
 
Kestoilusta kysymys jälleen... Eli kun vauva kasvaa ja tarvii ostaa isompia vaippapäällisiä esim. näitä mitä oli äitiyspakkauksessa. Ni tarviiko ostaa myös isompia sisävaippoja?
 
Joo tarttee ostaa. Ne äippäpakkauksen sisävaipatkin on sitä newborn-kokoa, mut niitä voi käyttää ilmeisesti lisäimuina... Korjatkaa jos oon väärässä tässä lisäimuasiassa.
 
Ymmärtääkseni riippuu siitä meneekö ne "läpät" enää ympäri/päällekäin (tukevampi niin). Jos menee, niin vain lisä imuaja!
Itsekin meinasin hankkia enemmän niitä pitkään meneviä, esim. yhdenkoon vaippoja.
Vastasyntyneelle pitänee olla jotain ihan omia, pieniä, ettei mene monta kertaa päällekäin liian paksulti tai jää punteista fulskaavaksi (karkuuttaviksi).
 
Löysin kirppikseltä ekan paketin kestoja! Ovat vain niitä samoja kuin äitiyspakkauksessa... mutta onhan osa niistäkin tykännyt. Ostin kun luulin ettei Joensuussa ole vaippalainaamoa, mutta löytihän sellainen, Sampsukka! Nyt pitäisi malttaa odottaa vauvaa ennenkuin hankkii lisää... Jos kokeilisi eri malleja ennen ostamista.
 
Meillä on nyt muutamalta päivältä kestoilukokemusta. Itse hommasin noita FuzziBunz Onesize -taskuvaippoja ja hyvin on toiminut. Käsittääkseni taskuvaippojen heikkous on nimenomaan ohivuodoissa mutta näissä Fuzzeissa on niin valtavan hyvin säätövaraa että on meillä ainakin toiminut. Oma vauva on kyllä reilun kokoinen joten sekin etu on. Jos on ihan kovin pieni vastasyntynyt niin silloin varmasti nuo vaipat olisi turhan isoja alkuun.

Toiveissa olisi että vauvan kasvaessa nämä vaipat toimisivat edelleen.

Ja hajuhaittaa en ole vielä ainakaan huomannut. Meillä likavaipat säilytetään omassa kannellisessa astiassaan mutta käsittääkseni hajua syntyy vielä vähemmän jos säilyttää muun pyykin joukossa. Kakkavaipat on kyllä huuhdeltu pönttöön heti.
 
Minä huomasin nyt kirppiksiltä yhden all-in-one vaipan ostaneena, että saattaapi olla, etten kuitenkaan rupea käyttämään noita AIO-vaippoja. Pesin nimittäin tuon kirppikseltä hommatun kauniin vihreän vaipan ja sen kuivuminen kesti sitten lähestulkoon pari vuorokautta. Että noita joutuisi sitten ostamaan ihan tuhottomat määrät, kun kuivuvat niin hitaasti. Vissiin sitten taskuvaippoja, tarvittaessa lisäimuja ja muutama kuorivaippa, taitavat olla paras vaihtoehto niin kuivuukin edes joskus [8|]
Kesällä tietty auringonpaisteessa kuivii mikä vaan mutta se ei valitettavasti kestä kauaa...
 
miiuhoo: Osassa AIO vaippoja on just toi vika... Mulla on sellaisia mistä sen sisäimun saa vetäistyä pesun jälkeen ulos kuivumaan, on kuitenkin siis kiinni siinä vaipassa mut vaan toisesta päästä. Kannattaa siis ostaessa katsoa et näin pystyy tehdä, jos ei omista kuivuria (tosin kuivuria ei kai suositellakaan AIO vaipoille...).
 
Mie tilasin noita Fuzzi bunzin one size taskuvaippoja. Montako kertaa ootte pessy yleensä noita uusia kestoja? Ite en ole pessy vast ku kerran.
 
Nyt kun on tullut hankittua jo jos jonkinmoista kestoa näin aluksi, niin tuli itsellekin mieleen kuinka monta kertaa ne on hyvä pestä ennen käyttöä? Jostain on takaraivoon jäänyt mieleen, että 3-4 kertaa olisi imun tehon kannalta paras määrä, onko tuo faktaa vai muistanko väärin..?

Huutonetistä kun sain kestopaketin, niin siinä oli mukana myös riisipaperia rullallinen. Ja täytyy kyllä sanoa, että se oli ihan erillaista mitä mie olin kuvitellu.. Jotenkin oli tullut sanasta "riisipaperi" mieleen sellainen kahiseva kreppipaperimainen juttu, mutta enemmän silkkipaperimaista tuo oli. [:D]
 
Jos ne vaipat on uusia niin sit olis hyvä pestä monesti, imukyky paranee pesujen myötä. Mut jos käytettyjä ni ei sit tartte kuin se "oma pesu" että tietää niitten olevan puhtaita.
 
Mä pesin uudet vaipat kerran ennen käyttöä. Tulee kuitenkin pyöritettyä niitä koneessa ja ei niin haittaa jos imuteho ei ole heti paras mahdollinen - paraneehan se joka tapauksessa. Muistelisin että jossain olisi sanottu viiden pesukerran riittävän "maksimitehon" saavuttamiseksi. Kaipa sekin riippuu vaipan mallista.
 
Takaisin
Top