Kestovaippa-kokemuksia?

corolla

Näppärä viestien naputtelija
Olen ajatellut kestoilla. Ja nyt kun oon tunteja jo
selaillut mm. kestovaippakaupan, imse vimsen ja
huuto.netin sivuilla, oon ihan pyörällä jo päästäni.
 
Millä määrällä vaippoja / päivä pärjää?
 
Ja mikä siis kannattaa? All in onet? Onko Imse vimse
se paras merkki?
 
Mitä eroa on taskuvaipalla ja sisävaipalla?
 
Jos ostan kuoria ja imuja, niin riittääkö muutama kuori
ja sitte niitä imuja vaan paljon?
 
Ja miten nämä kaikki hamppu-, bambu-, kuivaliina-,
kosteussulku- ja laminoidut kankaat eroavat toisistaan?
 
Jos käyttää harsoja vaippoina, niin siihenkö sitten vaan
joku kuori päälle?
 
Ja miten noita näpsyjä käytetään? Ilmeisesti riisipaperia
on myös hyvä olla ainakin aluks kun tulee sitä maitokakkaa?
 
Toivon, että joku jaksais kirjottaa mun kaikkiin kysymyksiin vastauksen.
Mä oon ihan pihalla...
 
Tervetuloa kestojen viidakkoon, jossa todella menee ensikertalainen sekaisin [8D] Olin itekkin pari vuotta sitten aivan pihalla kestoista, koska niitä oli aivan tajuttomasti ja lisää vain tulee.

Ite löysin apuni siten, että kävin lainaamassa kestovaippapaketin kestovaippalainamosta, josta siis saa kaheksi viikoksi erilaisia vaippoja kotiin kokeiltaviksi pientä korvausta vastaan. Sitä kautta sitten löysin omamme ja ko. vaippoja sitten aloin ostamaan uutena sekä käytettyinä. Katoppa edellä olevasta linkistä onko paikkakunnallasi lainaamo: http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/index.php

Ja ostopaikkana hyvä on: www.kestovaippainfo.fi ja sieltä saa muutenkin kaikkea mahdollista apua kestoiluun - ite kestoilen tällä hetkellä myös liivinsuojissa ja meillä on tällä hetkellä kolmas kestoilija perheessämme eli kaksi vaipatettavaa on aina kerralla ollut ja on [:)] Meän nuorimmat lapset ovat nyt 2 ja 1 vee ja 2 kk. Meillä käytetään Fuzzi Bunzeja (taskuja) ja ovat omasta mielestäni kaikkein helpoimmat ja mukavimmat [:D]

Toivon tästä olevan apuja eteenpäin kestoilun sarallasi [:)]
 
Mä en voi puhua vielä kokemuksesta mutta aion kokeilla kestoilua. Toi kestoviidakko on ihan valtava ja ei auta muuta kun yrittää onkia tietoa netistä, kavereilta jne.

Ite ostin ekaks lisää noita äippäpakkauksessakin tulleita Imsejä mutta nyt aiheeseen enemmän tutustuneena ne kyllä vaikuttaa olevan vaikeimmasta päästä käyttää. Moni tuttu on kehunut Fuzzeja ja ostin niitäkin käytettynä ison läjän ja luulen että ne vie kyllä voiton käyttömukavuudessa. Niissä on siis toi vaippatasku ja sitten siihen taskuun laitetaan erikseen imuosa, joita on eri matskuista ja vissiin vähän käyttäjäkohtainen mitä tykkää käyttää. Koska noi taskuvaipat on kahdessa osassa ne kuivuu kans nopeemmin. Ostin käytettynä myös pari sellasta all-in-onea kun ajattelin et ne varmaan on helppoja käyttää sellasenaan, mutta ne onkin aika paksuja ja tönkköjä kun tosiaan niissä noi imut ei oo irrotettavia. Ja kuivuvat sen takii hitaasti. Eniten hyvää oon kuullu noista Fuzzeista ja vastaavista, mutta kohta sitten pääsee ite kokeilemaan miten sujuu.

Ei varmaan kannata ostaa heti isoa satsia jotain tiettyä vaan tutustua muutamilla mikä tuntuu itelle luontevimmalta. Ja sitten vielä että kun vauvatkin on eri mallisia niin toiselle sopii joku ja toiselle ei laisinkaan. Noissa vaipoissa näyttää olevan hyvä jälleenmyyntiarvo käytettynäkin eli vikaostokset saa kiertoon helposti esim huuto.netissä, kestovaippainfossa tai muissa nettikaupoissa.
 
Minä olen kanssa melko vahvasti kestovaippojen kannalla, mutta minua taas huolettaa mahdolliset hajuhaitat kylppärissä ja sen lisäksi se, miten selviän siitä pyykkimäärästä.
 
KIITOS KIITOS tästä kysymyksestä ja tietolähteistä!!
Täälläkin haaveillaan kestoilusta. Kaveri- / tuttavapiirissä olenkin sitten ainoa, joten netti vain apuna. Kesään korvalla vasta pääsee testaamaan.

Sitä pyykkiä tulee olemaan jo muutenkin paljon, lisäisikö nuo vaipat enää järisyttävästi sitä määrää...?!
Se pyykkivuori voi alkuun järkyttää koollaan ja stressata kaiken sen muun keskellä. Ehkä onkin hyvä antaa itselleen lupa välillä lipsua ja käyttää vaikka jotain ekovaippoja! Jätemäärä pienentyy jo osittaisella kestoilullakin.

Eikös hajuun auta ettei liottele vaippoja ja pitää ne suljettavassa pyykikorissa?
Sellaisesta höyrypyykkikoneesta haaveilen myös! Hirveän hintaisia, mutta säästäisi myös vettä. Jossain kestoilijat olivat kehuneet hygieeniseksi. Höyryhän on kuumaa!
 
Mukavaa huomata, että kestoilusta kiinnostuneita on täällä monta. Suosittelen lämpimästi kestoilua [:)]

Noista hajuhaitoista [:-] Me pidetään vaippoja avoimessa vatissa, ilman kantta sekä ilman vettä. Vaippoja pestään kuitenkin joka 2. päivä ja likaiset vaipat on meillä joko pesuhuoneessa tai ulkona. Helppo nakata talvella jäiset vaipat koneeseen eikä haise [;)] Jos haluaa niin tietenkin voi ostaa kannellisen astian, niin ei hajut haittaa. Toiset pitävät vaippoja etikkavedessä, jos pesuväli on pitempi. Ite kyllä huuhtelen kakkavaipan heti. Ja tuohon vaippapyykin määrään, että hyvin pitkälti se on asennekysymys ja varsinkin meillä (7 henkinen perhe), pyykkiä tulee muutenkin paljon, niin ei koneellinen vaippoja joka 2. päivä tunnu oikestaan missään. Meillä on kuivausrumpu, jossa kuivatan imut reilussa tunnissa.
 
Hajuhaittoihin auttavat myös eteeriset öljyt, joita voi pari tippaa pistää aina pyykkikoriin. Kaikilla tämä ei toimi, varsinkin jos on herkkä kaikille tuoksuille, mutta esimerkiksi laventeli auttaa joillakin kestovaippailijoilla siihen hajuun. (ja se haju tosiaan ei ole niin paha mitä voisi kuvitella, se ei silmiä kirvele.. [:D])

Kestovaippojen kohdalla se oman lempimerkin löytäminen voi olla aluksi hankalaa, sillä siinä vauvan koko vaikuttaa vielä enemmän kuin kertakäyttöisissä vaipoissa. Joillekin ne äitiyspakkauksen mukana tulevat kestot ovat sopineet täydellisesti, mutta enemmän olen kuullut niiden olevan muita merkkejä huonompia. Tosin itselleni löytyy niin paljon kannustimia käyttää mieluummin kestoja kuin kertakäyttöisiä, ettei huoleta vaikka välillä joutuisi toteamaan jonkun merkin vuotavan yli. Se on niin pitkälti omasta mielestä kiinni, pienellä vaivalla voi saavuttaa suuren hyödyn rahan ja luonnon suhteen. [:)]
 
Mä luin, että jäätyminen olisi pahasta vaippojen rakenteelle..?? Huonontaa imutehoa kun rakenteet murtuu..? Varmaan on erilaisia ohjeita erilaisille vaipoille..?

Me meinataan kokeilla kestoilua, mutta todella tarttee lisää tietoa! [:D]

Kestovaippayhdistys sattuu just sopivasti tulemaan Lahteen Saksalan uimahallille pitämään infoa 28. päivä. Itte meen sinne kyselemään tyhmiä. [:D]

Ympäristön kannalta kestoilu tuntuisi olevan tosi hyvä ratkaisu. Ja toki pienituloisena perheenä kaikki taloudellinen säästö on tervetullutta!

Noista Imse Vimse-vaipoista mä oon lukenu lähinnä positiivisia kommentteja, mutta niinhän se taitaa olla, että jokaisen on etittävä se oma suosikki. Kaikki ei käy kaikille..
 
Niin ja jos joku noista Imse Vimse -kestovaippoja aikoo käyttää niin minulta saa postikulujen hinnalla äippäpakkauksessa olleet kestovaipat eli 4kpl flanellivaippaa ja 2kpl kuoria, ovat ihan käyttämättömiä kun en ole kestoilusta innostunut.
 
Corollamyyntiin: Joo, siis imut kuivatan rummussa - imut ovat Fuzzin omat MI:t eli micro insertit Taskuja en, koska ovat laminoituja eivätkä kestä rumpukuivausta, mutta kyllä se laminointi ajan myötä rapistuu muutenkin.

Eliisa: Jäätyminen noille ite taskuille ei tee hyvää, mutta noi imut oon aivan huoletta "pakastanut" [:D]
 
olen kans kiinnostunut kestovaipoista ja mua askarruttaa se että kun olen saanut tuttavalta sellaisia muovisen tuntuisia ohuita kankaita/papereita jotka on H-kirjaimen mallisia... mitä ne on? onko ne just sitä riisipaperin tilalla käytettävää ja siis tuleeko ne vauvalle ihan päälimmäiseksi ulkopuolelle?
Vitsi kun jostain löytäis sellaisen mis olis kuva ja sit vieressä teksti mikä ja missä sitä osaa käytetään.

Mut ehkä tämä kestovaippaviidakko on alkuun sellaista opi ja erehdy meiningillä toteutettavaa puuhaa.[:o]
 
no nyt kun taas surffailin niin löysin melko tyhjentävät sivut kestoilusta, ja jopa niillä kuvilla höystettynä!
http://www.kestovaipat.fi/index.html
 
Millä määrällä vaippoja / päivä pärjää? n. 7 vaippaa / pvä alkuun, myöhemmin pärjää vähemmällä

Ja mikä siis kannattaa? All in onet? Onko Imse vimse
se paras merkki?  Jos mahdollista niin kannattaa lainata eri mallisia ja merkkisiä vaippoja ja kokeilla mistä itse tykkää. Meillä käytössä itse tehdyt sisävaipat. All in one vaipat kuivuvat hitaammin kun kaikki on valmiina ja siten myös vaippa on paksumpi, taskuvaippa jossa on pul-kuori on kätevä kun tarvitsee laittaa vain imu sisään.

Mitä eroa on taskuvaipalla ja sisävaipalla? Taskuvaippaan laitetaan vain imut sisään ja on siten valmis, joskus myös tarvitsee kuorivaipan. Sisävaippa tarvitsee kuorivaipan erikseen.

Jos ostan kuoria ja imuja, niin riittääkö muutama kuori
ja sitte niitä imuja vaan paljon? Kuoria riittää kaksi - kolme päivää varten. joskus tuhraantuvat kakkaan niin tarvitsee pestä ja kuivuminen joidenkin kohdalla saattaa kestää jonkin aikaa. Kuorien huuhtelu päivittäin riittää sekä pesu kahden - kolmen päivän välein, riippuu miten alkaa haiskahtamaan. Joskus huuhtelut riittävät pidemmäksi aikaa ja riippuu myös siitä tuleeko pissa läpi sisävaipasta kastellen kuorivaipan.

Ja miten nämä kaikki hamppu-, bambu-, kuivaliina-,
kosteussulku- ja laminoidut kankaat eroavat toisistaan?  hamppu ja bambu kankaita käytetään imuina, kuivaliina tulee ihoa vasten ja menee riisipaperin tilalta ja käytännöllinen kun voi pestä, kosteussululliset ja laminoidut kankaat eli pul-kankaat tulevat sitten päällimäiseksi. Alussa myös tietynlaiset fleece-kankaat toimivat kosteussulku kankaana.

Jos käyttää harsoja vaippoina, niin siihenkö sitten vaan
joku kuori päälle? Kyllä

Ja miten noita näpsyjä käytetään? Ilmeisesti riisipaperia
on myös hyvä olla ainakin aluks kun tulee sitä maitokakkaa? Näpsyllä viritetään esim. harso kiinni, hankala selittää, jostain löytyy varmaan havaintokuva, itse en tykännyt käyttää näpsyjä vaan laitoin harson reunan alle kiinni, alkuun onnistui hyvin kun vauva ei juurikaan liikkunut, myöhemmin sitten käytettiinkin sisävaippoja. Riisipaperi ei käytetty vaan ommeltiin kuivaliinakankaasta kolmioita joita käytettiin vauvan ihoa vasten, olivat helppo puhdistaa kakasta ja lähtivät hyvin puhtaaksi koneessa.

Toivottavasti tästä on jotain apua! [:)] Kestovaippalainaamosta kannattaa kysyä lainaan vaippoja niin pääsee kokeilemaan erilaisia ja päättämään siten mistä itse tykkää. Ja voit myös itse ommella niitä!
 
Onko joku sattunut tekemään itse kestovaippoja? Löysin kivan kuuloisen - ja ennen kaikkea mielestäni melko yksinkertaisen - ohjeen Suuri Käsityö-lehden numerosta 1/08. Saattaa olla, että kokeilen tätä ohjetta jo varhaisessa vaiheessa, ihan lähinnä sen takia, että kuinka suuri vaiva niiden itse tekemisestä tulee ja onko se ohje käytännössä helppo JA viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä, tuleeko se yhtään edullisemmaksi.
Onko komeuksia itsetehdyistä? Mistä näitä kestovaippoihin soveltuvia kankaita saa, Eurokankaista? Ja jos teillä on hyväksi havaittuja ohjeita, niin niihin olisi mukava tutustua [:)]
 
miiuhoo, meillä kaikki vaipat on itsetehtyjä! Jos omistat saumurin niin nopeuttaa tekemistä paljon.. Kuminauhojen ja tarrojen/neppareiden laittaminen taitaa olla työläin osuus.
 
Meillä siis sisätaskuvaippoja tehty siten että ulkokuori on useasti ohutta fleeceä tai trikoota, sisältä ihoa vasten flanellia tai coolmaxia, coolmax tuntuu siis kuivalta ihoa vasten vaikka olisi märempikin vaippa. Imuina on vanhoja froteepyyhkeitä sopiviksi ommeltuina, sekä hamppu ja bambukankaista tehtyjä imuja. Eli vanhoja pehmeitä flanelliyökkäreitä ja paitoja keräämään sekä vanhoja pyyhkeitä joissa imuteho senkun paranee pesujen myötä. Vanhoja vaatteita ja kankaita hyödyntäen ei hintaa tule vaipolle juuri mitään.. [:)]
 
Kangastukku http://www.kangastukku.com/?pg=156&page=Group&nimi=Kestovaippakankaat on miusta hyvä paikka, sieltä saa tilattua kestovaippa kankaita. Kannattaa vierailla sivuilla niin näkee vähän laajutta mitä kaikkia kankaita pystyy käyttämään vaipoissa.
 
Ja kestovaippainfon sivuilta saa kanssa paljon tietoa http://www.kestovaippainfo.fi/.
 
Takaisin
Top