Meillä on osakestoiltu noin 1-9 kk iässä ja nyt kestoillaan taas taaperon kanssa. Välissä oli taukoa, kun vauva seisomaan opittuaan ei malttanut makoilla vaipan vaihdon aikana ja kertishousuvaipat oli niin kätevä nykäistä jalkaan. Taaperolle onnistuu tällä hetkellä aika hyvin, kun sanoo vain, että laitetaan niin kuin vauvalle. Hän myös osaa itse mennä makaamaan vaipan päälle ja sanoo "vauva" samalla.

Harkkahousut ja sivunepilliset taskuvaipat on myös olleet käteviä, sivunepilliset toimivat housuvaipan tavoin. Vähän harmittaa, etten tajunnut niitä kokeilla aiemmin.
Harsot ei ole tosiaan ainoa vaihtoehto. Mä olen yrittänyt päästä mahdollisimman helpolla. Kiinteäimuiset sisävaipat ja all-in-one-vaipat on yksinkertaisimpia, mutta niiden huono puoli on, että kuivuvat hitaasti. Itse tykkäsin pienemmällä vauvalla sisävaipoista ja kuoresta, sisävaipat sai kuivausrummussa kuivattua kätevästi, eikä koskaan tullut ohi- tai läpivuotoja. AIO-vaippoja ei yleensä saa rummuttaa, koska pul-kangas ei kestä. Keväällä ja kesällä olen kuivannut sekä likaiset että puhtaat vaipat ulkona.
Taskuvaipan saa yksinkertaiseksi taittoimulla, tarvittaessa lisäimu lisäksi. Taskujen kanssa meillä on ollut välillä vuoto-ongelmia ja välillä on tehnyt mieli luovuttaa niiden kanssa. Toimiessaan käteviä ja helppoja. Imun määrä, sisäpinnan tukkeutuminen ja pul-pinnan kunto kannattaa testata eka, jos vaippa ei toimi. Liikkuvan lapsen kanssa taskuista saa kivan ohuita vs. sisävaipat. Merkeissäkin on toki eroja. Pupusin sisävaipat on kivan ohkaisia ja kapeita haaroista isommassa koossa.
Minäkään en ole mitään yleensä huuhdellut enkä koskaan ole käyttänyt sappisaippuaa. Joskus yövaipan tai kakkavaipan olen saattanut pyöräyttää pyykkikoneen pika- tai huuhteluohjelmalla ja kiinteät kakat huuhtonut käsisuihkulla pönttöön. Maitokakkavaipat meni yleensä sellaisenaan pesuun.
Likaiset vaipat kuivaan pikkupyykin telineessä/mustekalassa ja laitan sitten pul-pussiin odottamaan pesua. Ei haise omaan nenääni pussin läpi. Keväällä/kesällä helppo, kun ne voi työntää ulos kuivumaan/tuulettumaan ja nostaa helposti sateen sattuessa telineineen sisälle. Isomman vauvan/taaperon pissa haisee, mutta minusta pienen vauvan pissa ei haissut ja maitokakka on aivan eri asia kuin jo kiinteitä syövän isomman jätökset.
Jätteen määrä on mua motivoinut. Osakestoilullakin voi jopa puolittaa vaipparoskan määrän. Pikkuvauva-aikaan käytettiin 1-3 kestovaippaa päivässä, nyt taaperon kanssa jopa enemmän kestoja kuin kertsejä. Eikä tosiaan ole pesty joka päivä vaippoja, ehkä joka 3. päivä. Joskus harvemminkin silloin vauvavuonna, jos ei likaisia vaippoja kertynyt. Toki pitkään niitä ei kannata seisottaa, ei tee hyvää pul-kankaille ja hajut ja lika pinttyy helpommin.
Vuokrapaketti oli muuten kätevä! Laskin, että maksoi itsensä takaisin 1,5 viikossa ja laina-aika on yleensä useamman viikon. Hyvällä tuurilla voi selvitä koko newborn-koon läpi vuokravaipoilla ja ostaa itselle sitten vain isompia.