Kestovaipat

Hyytti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2027
Mun mies tänään kysyi että käytetäänkö me meidän vauvan kanssa sitten harsovaippoja, ja minä tyrmäsin sen idean heti. Siis tottakai kivahan se olisi että olisi kestävämpää ja edullisempaa käyttöä, mutta mua se ajatus jotenkin ällöttää. Sama mulla on ollut aina kestositeiden/kuukautisalushousujen kanssa.

Te, ketkä käytätte kestovaippoja: eikö ne pidä pestä ihan samantien käytön jälkeen, ja miten ne ylipäänsä saa kunnolla puhtaiksi? Pitää varmaan jotenkin tosi hyvin huuhdella ennen pesua? Ja varmaan joutuisi ihan joka päivä pyörimään pyykkikone niiden takia...?

Käytettiin kestoja, kun esikoinen oli pienempi (ku palasin töihin, ei aika ja jaksu itsellä riittäneet enää). Meillä pyöri vapat pesukoneessa yleensä joka toinen päivä, säilytys tätä odotellessa vedenpitävässä pussukassa. Kyllä ne ihan vaan pesukoneessa puhdistuu 60 asteessa, aina toisinaan voi myös pestä 90 asteessa kaikki sellaiset osat, mitkä sen kestää. Kiinteät kakat tietty kipataan niistä pönttöön ja maitokakat myös ite huuhtelin käsisuihkulla niistä vaiposta tuoreeltaan pois, pissavaippoja ei tarvi huuhdella. 😁

Samalla systeemillä menty kuin Meliora. Nyt vain jääneet vähemmälle käytölle kun isommat viipottaa niin hirveetä vauhtia ja keskimmäinen haluaisi pukea itse... 🙄On siis nepparilliset eli ei onnistu. Hirveä huuto tulee kun ei saa pukea eli joo vähän siis oltu nyt laiskoja niiden kanssa😅.. kunhan vauva kasvaa vähän niin aletaan käyttämään hänelläkin. Osasta pitäisi vain kuminauhat uusia🤔.

@Meliora onko vedenpitävän säilytyspussin idea se, ettei huuhtaissut vaipat sitten haiskahda (tai tahri muita vaatteita) pyykkikorissa pesua odottaessaan? Sain muutaman kestovaipan aloitussetiksi yhdeltä äitituttavalta, ja kyllähän se siinä samalla selitti miten niitä käytti ja kokeili, mutta oon unohtanut yksityiskohdat aika lahjakkaasti. Kiinnostaisi kokeilla, jos vaan tuntuu että aika ja energia antaa lapsen synnyttyä periksi, mutta varmasti myös kertiksiä tullaan käyttämään.

Mun mies tänään kysyi että käytetäänkö me meidän vauvan kanssa sitten harsovaippoja, ja minä tyrmäsin sen idean heti. Siis tottakai kivahan se olisi että olisi kestävämpää ja edullisempaa käyttöä, mutta mua se ajatus jotenkin ällöttää. Sama mulla on ollut aina kestositeiden/kuukautisalushousujen kanssa.

Te, ketkä käytätte kestovaippoja: eikö ne pidä pestä ihan samantien käytön jälkeen, ja miten ne ylipäänsä saa kunnolla puhtaiksi? Pitää varmaan jotenkin tosi hyvin huuhdella ennen pesua? Ja varmaan joutuisi ihan joka päivä pyörimään pyykkikone niiden takia...?
Minä aloitin jostain alle kuukauden ikäisestä, mutta "onneksi" melkein heti puhkesi aika iso napatyrä niin annoin itselleni luvan lopettaa 😅 Meillä ei oikeasti ollut sille fasiliteettejä, en tiedä mitä oikein ajattelin 🤦🏼‍♀️ Jokatapauksessa se vaatii jonkinmoista antautumista asialle ensikertalaiselle kun aika paljon opeteltavaa kaikista eri imuista yms, ja vuotoja kyllä tulee ainakin opetellessa, tai sitten pitää vaihtaa imuja joka välissä. Ne on siis paljon isompia vaatteiden alle kuin perusvaipat, ehkä se vielä korostui vastasyntyneellä. Ja sitten pitää miettiä se pyykkihuolto, johonkin pitää mahtua liottamaan niitä osia ja sitten sappisaippualla pestä ja antaa vaikuttaa. Ja tosiaan vaihtopaikka vesipisteen ja mielellään pyykkipaikan vieressä jne.

En halua olla mitenkään negatiivinen 😂 Jos koti on toimiva ja itselle tämä on intohimo niin varmaan tosi kivaa, mäkin luulin innostuvani, mutta erehdyin. Vaippoja tosin kuluu meillä yhtä paljon, tai enemmän, kuin muuta sekajätettä, että onhan se vähän ärsyttävää sekin.

Esikoisella käytin päivällä kestovaippoja jonkun 6-12 kk ikävälin. Eli kun kakka oli jo kiinteää mutta tyyppi ei vielä kävellyt 😅 hänellä toimi ihan ookoo. Vaihtoväli toki tiheä verrattuna kertseihin, kun ei meillä ainakaan kestot imenyt kuin 1-2 pissausta ja vauvana pissasi tiuhalla tahdilla 🙈

Tokalla lapsella vain kokeiltiin. Hän taas oli niin herkkäpeppu, että samantien kun pienikin pissa tuli, alkoi itku. Ja pikkuvauvan vielä isoa vauvaa tiheämpi pissailuväli teki sen, että sit itkettiin 30 min välein ja just kun sai kuivitettua alkoi sama show alusta. Vaihdettiin kertseihin suosiolla, kun mikään kotonaolevista vaipoista ei toiminut.

Vaippojen huolto ei mua häirinnyt. Pyykkäsin 1-2 päivän välein. Käytetyt oli semmosessa kannellisessa muovikorissa. Kansi päällä ei vessa haissut, mutta korista kun heitteli pyykkiin niin kyllähän se pissankäry nousi. Pesun jälkeen oli ihan puhtaat ja raikkaat 2 pv pesuvälilläkin :)

Tokalla lapsella vain kokeiltiin. Hän taas oli niin herkkäpeppu, että samantien kun pienikin pissa tuli, alkoi itku.
Minkälaiset kestot teillä oli? Mä oon aika laiskasti tehny vessaviestintää, mutta vauva on kohta 5kk ja ajattelin että kestot ja vauvan aktiivisempi reagointi pissaan vois auttaa mua saamaan hänet piakkoin kuivaksi. Tällä hetkellä oon saalistanut lähinnä aamupissat ja kakat pottaan/lavuaariin. Meillä on kertikset muuten käytössä enkä oo vielä yhtään perehtynyt kestoihin.

Takaisin