Kestovaipat vs. kertikset?

Kestovaipat vai kertakäyttöiset?


  • Kaikki äänestäjät
    28
Tarkoitus olisi kestoilla, mutta molempia löytyy kaapeista :) Vaippoja olen ostanut käsityöihmisiltä, kirppiksiltä ja myös saanut lahjaksi. Olen hankkinut eri tyyppisiä kestoja, joten pääsee kokeilemaan mitkä meillä toimii parhaiten vai toimiiko ollenkaan. Mussa asuu sellainen pieni ituhippi, joten tuntuu itselle omanlaiselta päätökseltä. Olen muilta kestoilijoilta kuullut että käyttävät öisin kertiksiä, kun ovat imukykyisempiä. Ajateltiin ainakin kyläilyt ja muut reissut hoitaa kertiksillä.. Hieman helpompaa kuin kiikuttaa kakkasta vaippaa jossain laukun pohjalla :) Stressiä en aio vaippahommista ottaa, toimii jos toimii.
 
Mies on täällä ihan täysillä mukana ja pitää kestovaippailua hyvänä ideana. Tietenkin, jos sillä säästää rahaa! En tiedä sitten onko käytännössä kuinka valmis vaippojen pesuihin ja imujen taitteluihin yms. Jotenkin veikkaan että kyläkertikset katoaa sitä myöten kun mies käy vaihtamassa vaipan :wink
 
Meillä mies peukuttaa kanssa tuon kestoilun puolesta juuri tuon edullisuuden vuoksi :).
 
Meil on kertiksiä nyt alkuun hommattu, mutta aikomus olisi kokeilla myös kestovaippoja. Yks babylandin kesto hommattuna, sekä ne mitä tuli äitiyspakkauksen mukana. Katsotaan josko sitä tekis itse parit villapöksyt (jos löydän jostain selkeet ohjeet). Mulla on tossa huopautuvaa villa lankaa. Pitää testaa pienellä tilkulla, mitä tapahtuu, jos pesee käsinpesuohjelmalla pesukoneessa. Se on novitan puro lankaa ja olen lukenut, et jotkut on tehnyt siitä juuri villapöksyjä ja osa on pessyt jopa koneessa. Koneessahan se huopautuu ja niistä tulee sellaisia panssaripöksyjä, mut jos ne tosissaan kestäis tuon käsinpesuohjelman tai villanpesuohjelman huopautumatta.

Sitten mulla on myös bambu/puuvilla lankaa ja kuulin, että sillä olis aika hyvä imukyky. Kuulemma siitä on ihan rättejäkin tehty. Siis ne vois ehkä toimia lisäimuina...
 
Kävin kiertelemässä kangaskauppoja tuossa eräs kaunis päivä, tarkoituksena metsästää jostain bambu- tai hamppufleeceä imuiksi. Jostain luin että olisi hyvä sellaiseen käyttöön? Eipä löytynyt paikallisista kaupoista, sen sijaan suosittelivat imuksi froteeta Eurokankaalla :O Siis ihan sellasta mistä pyyhkeetkin on tehty. Siis mitä, voisinko leikellä jostain vanhoista kulahtaneista pyyhkeistä imuja?? Testaan ainakin. Netistä löysin kangastukusta sitten sitä bambufleeceä ja tarttuipa sieltä vähän muutakin matkaan :)
 
Siis voi tehdä ja kannattaakin!! Vanhat pyyhkeet imevät melkeinpä parhaiten ja säästää rahaa, kun leikkelee omaa varastoa ja saa vielä tilalle ostaa uudet pyyhkeet hyvällä omatunnolla, kun edelliset ovat menneet loistavaan uusiokäyttöön :smiley-angelic003

Minäkään en ole mikään ompelija, mutta kone löytyy ja imuja jonkun peppuja vasten on ollut hyvä ommella, kun ei ne vinot saumat kenellekään näy :happy112
 
No, mies sanoi jo tammikuussa innoissaan "mehän voidaan sitten käyttää kestovaippoja, niin ollaan ekologisia". Sain sitten työkavereilta jonkin verran käytettyjä kestovaippoja ja harsoja ja nyt sitten ollaan niitä ihmetelty. Mies on jo niin hermostunut, että miltei tärisee vaippoja asetellessaan. Valikoima on nyt sitten aika laaja, on 3-6 kg koon imse-vimsen kuorihousuja flanelletteineen, jotka kyllä melko nopeasti kuivuvat, sideharsoja noin 20 kpl, kolmet villahousut, vähän isompia AIO-vaippoja, lisäimuja ja taittoimuja. Muutaman taittoimun sain itsekin ommeltua vanhoista pyyheliinoista ja miehen hajonneista t-paidoista (tein samankokoisia taittoimuja kuin oli tämän vuoden äp-pakkauksessa: kolme palaa kangasta kaksi t-paidoista ja niiden väliin froteeta kulahtaneesta pyyhkeestä). Sideharsojen kanttailu on sitten hieman kinkkisempää, kun kangas on ohutta, mutta kärsivällisyydellä sekin onnistuu....

Tosin siltä varalta, että omat hermot loppuisivat kesken on noita ensikoon kertiksiäkin vauvahuoneen kätkössä.

Kestovaippoja en ole ostanut uutena: osa on työkavereilta, osa kirppiksiltä (lastenvaatekirppiksiltä sekä koulujen, päiväkotien unicefin ja mll:n kirppiksiltä kannattaa etsiä) ja muutamia olen tilannut huutonetistä. Kaikenlaisia malleja ja merkkejä on, saa nähdä mikä sopii parhaiten!

Tässä vielä kestovaippasanastoa: http://www.kestovaippainfo.fi/kestovaipat/sanasto/

Ja harsojen taitteluohjeita: http://www.onneaon.com/harsojen-taitteluohjeita

Kestovaipan kiinnittimet (esim. harsovaippoihin) ei paljoa maksa tuollakaan: http://www.pientenparhaaksi.fi/product_catalog.php?c=148
 
Meillä oli haaveena täyskestoilu, mutta alkutohinoissa ei vaan energia riittänyt kestoiluun. Käytimme Naty-kertakäyttöisiä maissivaippoja ja kestoja silloin tällöin. Imsevimsen flanelliset+PUL-kuorelliset 3-6 kg oli hyviä, mutta jäi aika nopeasti pieneksi. Harsoja ja villavaippapöksyjä en osannut käyttää, ja poika huusi kuin syötävä kun kokeiltiin niitä. Jotenkin se harson taittelu oli niin haastavaa, kun ei siitä saanut tarpeeksi pehmeää pötköä ja housumalliseksi taiteltuna en saanut pysymään kiinni. Nyt 3 kk ikäisenä olen aloitellut uudestaan kestoilua Babyland-taskuvaipoilla ja on onnistunut melko hyvin. Lisää pitäisi vaan hommata vaippoja. Myös Imsevimsen AIO 5-8 kg on käytetty. Tosiaan pitää muistaa, yksikin kestovaippa päivässä säästää rahaa ja luontoa. Meillä poika nukkuu pidempiä pätkiä Babyland-vaipoissa kuin kertakäyttöisissä.
 
Kiva kuulla Babylandista hyviä kokemuksia. Ne kun olis edullisiakin ja helppokäyttöisiä.
 
Joo'o, nyt on kokeiltu ommella ite imuja. Niistä tuli vähän epämääräisen muotoisia.... :laughing005 Jos ne ajais kuitenkin asiansa.
 
Varmasti ajaa! Pitää muistaa ettei ne ole menossa esim. lahjaksi kenellekään, vaan tulossa omalle vauvalle, joka tuskin kritisoi ulkonäköä vähään aikaan :wink
 
Nyt on ensimmäiset kestot laitettu tilaukseen:D. Nämä alkupäivät ollaan siis menty kertiksillä ja sen kyllä huomaa roskiksesta :|. Meillä on tyhjennys kahden viikon välein ja pahoin pelkään riittääkö se. Tilasin neljä NB kuorivaippaa, 4 frotee sisävaippaa ja 4 flanellisisävaippaa Imse Vimseltä. Lisäimuja ajattelin tehdä sitten noista vanhoista pyyhkeistä jä harsoista.
 
Tästä ketjusta ei olekaan kuulunut hetkeen mitään. Mites teillä muilla kestovaippailijoilla on vaippailu alkanut? Täällä ei kovin hyvin, puolet vaipoista joita oon hankkinut on ihan kökköjä ja valskaa läpi. Osa ei istu. Nyt tilasin lisää vaippoja, jospa ne istuisivat paremmin :) Kertakäyttövaippoja menee odotettua enemmän, mutta säästöä se on yksikin vaippa kakkameressä :)
 
täällä nyt 2pv käytetty päivisin kestoja,yöllä edelleen kertis..
parhaiten tällä hetkellä toimii kuorivaippa+bambuimu.
kokeilin taskuvaippaa,mut se ei tuntunu pitävän kosteutta sisällä...
pikkuhiljaa tää lähtee tästä rullaamaan,ku jäbikkä saa lisää painoa ja pyöreyttä kroppaan :)
 
Meillä ei tytsyn pylly kestä kestoja. Kertiksistä on pylly pysynyt terveenä, mutta muutaman viikon kestokokeilu aiheutti vaippaihottuman. Meillä ei siis lähtenyt oikein kestoilu käyntiin alkuunkaan. Ostettiin ImseVimsen frotee ja flanelli sisävaipat ja kuoret. Hyvä malli ja froteiset erittäin käteviä, mutta eivät käy pyllylle.
 
^olisko se frotee jollai tapaa liian karheeta??
ite oon tykänny käyttää hamppu ja bambu-imuja,ei ainakaan viel oo tuosta bambusta tullu mitää.
jos pystytää jossai vaihees alottaa käyttää taskuvaippoja,ni niitten sisälle oon varannu froteisia imuja ja sit on niitä imsevimsen imuja(ä-pakkauksesta)..
 
Täällä on kans kokeiltu kestoilla, muutama hyvä vaippayhdistelmä oli ja monta huonoa. Ostin satsin käytettynä tuttavalta, sekalaisen kokoelman. Osa käy vasta isommalle lapselle neppiksillä aioja, villahousuja yms. Tuossa aiemmin oli maininta, että jotain imuja alle. Miten tarkalleen olette käyttäneet villahousuja ? Olen myös kirppareilta ostanut käytettynä mm.noita Imse Vimsen kuorivaippoja ja flanelli-imuja+ saanut ystäviltä äitiyspakkauksista yli jääneitä kestoja. Nyt vain olen saanut tarpeekseni, kun lähes joka kerta menee myös vaatteet vaipan lisäksi vaihtoon, vaipat eivät pidä tai istu, eli nyt sitten suosiolla olen käyttänyt kertiksiä. Innostus lopahti täysin, ajattelin odotella että lapsi kasvaa josko istuisivat paremmin. Harmittaa kyllä kerryttää noita jätevuoria, mutta ei vaan jaksa. No pyysin kuitenkin kaverin, joka on kestoillut opastamaan laitanko vaipat väärin vai onko mulla vaan vääriä vaippoja. Tässä mun avautuminen asiasta
 
Täällä uus kierros kestoilua menossa. Lisäimuja pitää ruveta hankkimaan tai sitten tosiaan pyyhkeistä jotain tekemään niinkuin aiemmin olitte kirjoitelleet. Miten muilla homma sujuu ? Onko kestoilla saatu vauvelin vaatteetkin pysymään kuivina ? Nyt on Eka kertaa äippäpakkauksen ImseVimse käytössä ilman mitään lisäimuja. Kohta nähdään. Käytättekö aina lisäimuja vai onko niin hyviä vaippoja ettei tarvi ?
 
Takaisin
Top