Kestovaipat vs. kertikset?

Kestovaipat vai kertakäyttöiset?


  • Kaikki äänestäjät
    28

@sukki

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Moikka,

olen miettinyt tätä vaippakysymystä ja haluaisin kuulla mielipiteenne. Kuinka paljon ja mitä vaippoja tarvitsen jos valitsen kestoilun? En oikein ymmärrä noiden sisä- ja ulkokuorien eroja, lisäksi vielä kaikki lisäimut yms. Osaisiko joku kestoilua "kokeillut" avittaa noviisia?

Sen verran tiedän, että kestoilu on ekologisempaa, halvempaa ja työläämpää, mutta saattaa olla ainoa vaihtoehto jos vauvalla on erittäin herkkä pylly. Jos tulee meikäläiseen niin on herkkä kaikelle :confused:. Kannattaako ensin aloittaa kertiksillä ja siirtyä muutaman kuukauden iässä kestoiluun vai aloittaa suorilta kestoilu? Kuinka usein niitä vaippoja vaihdetaan ja pestäänkö aina myös ulkokuoret?
 
Itse kestoilin esikoisen kanssa, mutta olenkin sellainen ekohörhö ja ihan into pinkeänä tilailin ja kokeilin eri vaippoja. Voihan sitä käyttää molempia,kestoja ja kertsejä tarpeen mukaan. Nyt on sitten kestot valmiina uudelle tulokkaalle, rahaa säästyy aika lailla sitten muuhun kivaan :wink

Totuushan on se että kokeilemalla se selviää onko kestoilijaksi vai ei. Kestoilusta saa tehtyä tosi vaikeaa tai tosi helppoa...
 
Itse aion ainakin aloittaa kertiksillä... Toisaalta kestoilu kyllä houkuttaisi, mutta mä olen päättänyt aloittaa kertiksillä ja opetella vauva arjen muuten ja katsoa sitten kuinka ison pyykkivuoren olen valmis lisäämään siihen arkeen... Kunhan se jossain vaiheessa lähtee sitten pyörimään!! :)
 
Sama täällä, ku Hatsii:lla. Kertiksillä aloitan ja jos jossain vaiheessa vielä kestot kiinnostaa, niin kokeilen niitä. En ota paineita tästä vaippa asiasta, vaikka aika moni jopa painostaa käyttämään kestovaippoja,
 
Itse olen ollut hieman samoilla linjoilla, en ole vielä kestoja ostanut, mutta haluaisin kyllä niitä jatkossa käyttää. Mistä olette ostanut jos niitä teillä on käytössä?
 
Vastasyntyneellä käytin imsevimsen flanellivaippoja ja kuoria, ne kun oli äitiyspakkauksessa joskus niin niitä sai tosi halvalla. Heh, niitä on varmaan kassillinen. Kuorille riittää pelkkä vesihuuhtelu jos ei ole kakassa. Sitten aloin käyttämään taskuvaippoja, niitä on varmaan n.15-20 kpl:tta. Mutta ei mitään vaippaa kannata kerralla ostaa noin suuria määriä ennenkuin testaa miten toimii omalla lapsella ja mistä tykkää itse. Halpa ihan ok taskuvaippa on esim Babyland sitten kun pylly on vähän isompi. "Koko iän taskuvaipat" on kuitenkin aika massiivisia möhkäleitä vastasyntyneellä :wink.

Ja vaikka käyttäisi vain yhden kerran kestovaippaa päivässä niin kyllä se vuodessa tekee jo aika paljon.
 
Kiitos Lenita :D. Saatan aloittaa kertiksillä ja siirtyä sitten pikkuhiljaa kestoihin. Ekologisuus on aina plussaa omasta mielestäni.
 
Meillä täällä on tyttö ollut kotona jo puolitoista viikkoa. Koska tää kaikki on ihan uutta, niin aika paljon on käytetty kertiksiä. MUTTA ostin vähäsen käytettynä ja kaverilta sain Ison pinon harsoja ja imse vimsen flanellivuoria, kuoria ja leikattuja mutta ompelemattomia taskuvaippoja. Harsoja on kokeiltu ja päivisin on koitettu käyttää niitä. Mutta se karheahko pinta kolmekilosen tytön pehmeää pyllyä vasten vähän epäilyttää... Jotain flanellipintoja tuossa olisi, mutta imeekö se oikeasti jotain, vai ohjaako vaan sivulle?
Yöksi on laitettu vielä tässä vaiheessa kertis kun tuntuu, et harsosta tulee niin kauhean paksu pallo pikkuisen selän alle. Löysin kyllä taitteluohjeita (googlella: onnea on kestovaipat) Vinkkejä ja kommenttia saa laittaa, opin mielelläni lisää tästä!
 
Mulle toi ystävä esikoisen kohdalla laatikollisen lainaan omia kestovaippojaan, jotka oli siis myös itse ommellut. Sille tielle jäin :D
Suurin syy on raha ja se, että ystäväni todellakin myi edullisesti kunnon vaippoja minulle.
Hän itse testaili ja kokeili huippumerkkejäkin ja kun ei enää jaksanut katsella niitä, niin minä sain ostaa ne pilkkahintaan.
Nyt ystäväni on lopettanut kestojen ompelun, kun lapset ovat niin isoja, mutta 3 vuoden aikana sain kahden lapsen kestoilun myötä kerättyä 46 kestovaippaa ja niillä pärjää sillai, ettei koneen tarvitse olla muutamaan päivään päällä pelkona siitä, että vaipat loppuisivat kesken..
En todellakaan ole kertakäyttövaippoja vastaan eli nyt odotankin, jos vauva terveenä syntyy, että vauva saisi tuliaisiksi vaippoja, kun meidän nuorimmainen lopetti vaippojen käytön vasta toukokuun lopulla eli ei ihan heti haluaisi pyykkiä ruveta pesemään, vaikka se ei todellakaan ole negatiivisin puoli kestoissa, kun pyykkäyksestä pidän.
Yhden merkkiliikkeen vaipan tilasin ja petyin suuresti eli kyllä ne ystäväni tekemät vaipat olivat parhaimmat. Kirpputorilta löytää myös hurjan hyvin vaippoja, jotka ovat käytetty hyviksi eli imutehoa on heti alussa :D
 
Meillä lapset pysyivät yöt kuivina kunnon villapöksyillä. Siis kun alla oli harso imujen kera :)
 
Mä sain kanssa kaverilta Imse vimsen kuori+flanellettejä setin ja musta ne vaikutti ihan käteviltä, joten ostin lasten kirppikseltä lisää... Kaksi uutta kuorta, 5 uutta flanellettia ja 4 käytettyä tais maksaa kympin yhteensä! Käytetyt keittopesin koneessa (tekee hyvää myös koneelle pestä joskus keittopesu,et tuli samalla sekin hoidettua). Lisäksi ostin kaksi uutta aio-vaippaa yhteensä 10e. Tarkoitus olisi että ainakin joinain päivinä kestoiltaisiin, kun muutenkin pyykkikone pyörii meillä joka päivä :) Vanhoja äp-harsoja löytyy kans, et varmaan kokeillaan niitäkin sisävaipoiksi alkuun...
 
Täälläkin unelmoidaan kestoilusta, kunhan tuo beibi ensin löytää tiensä maailmaan ja vauva-arki asettuu. :)

Sain tämän vuoden äitiyspakkauksen kestoista tuplakappaleet, kun huhtikuussa synnyttänyt kaveri totesi suorilta käsin aikovansa käyttää koko vauva-ajan kertiksiä. Lisäksi olen löytänyt kirpparilta pari Myllymuksujen kuorivaippaa ja muutaman Cushiesin AIO-vaipan sekä imuja. Lopulta innostuin vielä tilaamaan Amazon.uk:sta paketin ihanakuosisia kuorivaippoja, joissa tuli vielä mukana laadukkaan tuntuiset bambuimut tuplakappaleina. Vinkiksi muillekin, kannattaa vilkaista myös noita ulkomaisia nettikauppoja, sillä sieltä saa varsinkin noita "merkkivaippoja" (Babylandia jne.) selvästi suomalaisia nettikauppoja halvemmalla. Valikoimaakin oli ainakin tuolla Amazonissa tosi laajalti, ja pakettihan tulee ihan kotiovelle asti parhaimmillaan postikuluitta. :happy119

Vaippa-arsenaalia on nyt joku viitisentoista kappaletta, että ainakin kokeilemaan pääsee alkuun noilla. Täälläkin ollaan myös mietitty tuota, miten pienellä kestoja on järkeä käyttää: varsinkin nuo koko vauva-ajan menevät kuorivaipat ovat kauhean ison tuntuisia, vaikka niissä ne pienennysnepit ovatkin. Kai sitä vain kokeilemalla selviää, falskaavatko vaipat ensin kääpiöpyllyn vuoksi. :laughing002 Olen joka tapauksessa ostanut kahta kokoa kertakäyttövaippoja, sillä mies ei ainakaan aluksi vauvan hoitoon vielä totutellessa ole kuulemma valmis mihinkään kestoiluun. Minä saatan sitten kaksin ollessamme tehdä vaippakokeiluja. :)
 
Meilläkin meinattiin varmaan ihan ensin yrittää totuttautua siihen ihkauuteen tilanteeseen; vauva-arkeen, et alkuun mennään varmaan ihan kertseillä ja katsellaan sit niitä kestoiluja kunhan nyt uuteen tulokkaaseen ja hänen persoonallisuuteensa vähän tutustutaan, ja näihin tuleviin "rutiineihin" päästään vähän kiinni. :) Kaverilta ollaan onneksi saamassa myös kassillinen kestoja, soitteli eilen että halutaanko kokeilla. Ja oikein mielellään kestot otan kyllä vastaan et päästään sit ainakin kokeilemaan niitäkin kunhan siltä tuntuu :)
 
Kade kaikille, jotka ovat *saaneet* kestoja, multa on varmaan humpsahtanut niihin taas toistasataa. Esikoisen jälkeen harmi kyllä myin harsovuoreni ja Ruskovillan villapökät. Hyviä olivat, esikoisella vaippa-alue oli koko ajan tulehtunut ja verinen, ja apu löytyi vasta kestoista, kun niihin hoksattiin siirtyä tytön ollessa jo 2. Nyt mennään heti kestolinjalla.
 
Meillä on ainaki nyt aluksi kertikset. Mies ei oo innokas opetteleen kestoilua ja totta puhuen myös mulle passaa kertikset hyvin. Sit on eri asia jos tulee iho-oireita yms. Nyt en ainakaan jaksais siihen rumpaan ryhtyä, tässä vauva-arjessa on ihan tarpeeksi ihmettelyä :)
 
Takaisin
Top