kesto- vai kertakäyttövaipat?

mä oon kans lukenu aika paljo tosta vaipattomuudesta. Ihan mielenkiintonen, mutta en oo koskaan jaksanu yrittää :D Paitsi nyt kun esikoinen osaa jo istua potalla ja ilmeestä huomaa aina kun on kakka tulossa, ni oon kyllä kiikuttanu vessaan. Helpottaa, kun ei oo kakka ympäri peppua, vaan siellä potassa kaikki :)

Mutta toi kuivaks oppiminen on aika sama kun kaiken muunkin oppiminen vauvoilla. Jokainen oppii ajallaan, enkä usko että siihen kauheasti voi vaikuttaa. Ei lapsi opi kävelemäänkään aikasemmin, vaikka sitä kuinka yrittäs kävelyttää :D Uskon, että kaikki oppii siihen potalle sitte kun on siihen valmiita :) jotku 1-vuotiaana ja jotkut vasta pari vuotta myöhemmin.
 
Kertakäyttövaipat meille, hain tänään ekan paketin valmiiksi odottamaan käyttäjää

Täytyy kyllä sanoa että kestojakin varmaan tulee kokeiltua, mutta kertikset näillä näkymin vie voiton omalla helppoudellaan!
 
Te joilla jo kokemuksia noista kerttisvaipoista, niin mitkä vaipat ootte todennu parhaiksi vastasyntyneelle? :) Itse ajattelin piakkoin alkaa hankkimaan niitä pikkuiselle valmiiksi niin ei tarvitse sitten niistä myöhemmin murehtia :)
 
Mä olen käyttänyt Pampers:ia, ne vauvakoot on kapeampia ja pehmeämpiä kuin Libero joten sopi meidän pojalle paremmin kun oli niin pieni syntyessään. Itse asiassa Pampersia ollaan sitten käytetty koko ajan. Jotkut sanoo että Pampersissa on joku kummallinen haju. No, mä en ole huomannut...

Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
 
Joo kyl ne melkeinpä täytyy itse testata et mikä vaikka sit itselle sopii. Mielipiteet vaihtelee niin runsaasti! :)

Me tykättiin käyttää Pamperseja siihen asti kun teippivaippoja käytettiin. Pääosin ainakin. Muutamasti myös muumeja testailtiin, tykättiin Pamperseita eniten. Sit tosin vaihdettiin Liberoihin kun tuli housuvaippojen aika, koska ne istui paremmin tytölle, mitä Pampersin housuvaipat. :)
 
Meillä on aina käytetty Pampersseja. Tosiaan oon myös kuullu että ne haisis kummalliselle mutta ei meillä ainakaan ole haissu vaipat millekkään? Mun mies haistaa kaikki pienimmätkin hajut ja aina sanoo niistä mut koskaan se ei ole sanonut että vaipat haisisi.
 
Minä käytin ekan kanssa kertiksii ja päätin että kun tää jää meijän viimeiseksi lapseksi niin haluan kokeilla myös kestoja. Eli kasa kestoja ostettu odottamaan. Jos ei tunnukkaan kivalta tuo kestoilu niin myyn ne ja siirryn kertiksiin...
 
Ekan jäljiltä on kestoja vino pino. Imsevimsejä käytettiin aluksi. Todella tympeitä myöhemmin käytettyihin taskuvaippoihin verrattuna, mutta taitaa tämäkin saada samat kuorivaipat alkuunsa. Jo kestoilun alussa alettiin käyttää kertakäyttövaippoja öisin. Pitkien unien takia kun olisi joutunut laittamaan kohtuuttomasti imuja ohivuotojen estämiseksi. Eikä sekään oikein auttanut. Pidemmillä reissuilla päädyttiin melko pian jättämään kestot kotiin. Ja lopulta, kun menin töihin ei vaippojen pesuun ollut enää energiaa. Ja nyt äippälomalaisena suosin kestoja, ettei tartte niin usein uurastaa vaipanvaihdon kanssa. Kokonaan ei esikoisenkaan kestot ole jääneet, nytkin on taas yksi koneellinen pyörimässä.

Meillä ei siis ole ressiä noiden vaippojen takia. Vanhalla kaavalla taidetaan lähteä liikkeelle ja kattellaan sitten tilanteen mukaan. Ehkä tämän toisen kohdalla alkaa kestoilulla hieman säästämäänkin. Esikoisen vaippahankintojen kulut taisivat kestojen takia olla kuitenkin lähes yhtä isot, kuin olisi pelkillä kertiksilläkin olleet.
 
Me ollaan osittain vaipattomia, se on helppoa ja hauskaa! Normaalisti käytetään kotona kestovaippoja ja reissussa kertakäyttöisiä. Mut aina kun huomaan että vauvaa kakattaa, vien sen pöntölle :) Yleensä vauva lirauttaa pissat siinä samalla.

Näin vaipat ei likaannu niin paljon, mikä tekee niiden pesemisestäkin miellyttävämpää.

Suosittelen kokeilemaan :)
 
Lele: Just tuosta mä koitin udella porukalta, että onko kukaan kokeillut. Mä haluun kans kokeilla tota mun esikoisen kanssa, kun heti kun luin jutun siitä vaipattomuudesta, niin alko jännästi inspaamaan. :) *vissiin jo hieman riippuvainen ajatuksesta*
 
DiaLia: Kannattaa kokeilla! Vauva sitäpaitsi oppii nopeasti "pyytämään" vessaan pääsyä :D Meillä vauva ei välttämättä ala pungertaa ennen kuin pääsee pöntölle, se ilmoittaa ähisemällä että jotain on tulossa ja kun vien sen pytylle, alkaa se vasta siinä vaiheessa vääntää.

Sitten kun potalla käynti alkaa olla ajankohtaista, niin lapsi ehkä tietää jo että pitää mennä vessaan kun on hätä. Voisin kuvitella että se helpottaa potalle oppimista.
 
Miten te jotka ajattelitte kestoilua raskaus aikana on käynyt? Meillä on menty aika pitkälle niin, että yöllä kertsit ja päivällä kestot. Ja se äp:n mukana tullut myllymuksujen vaippa on kyllä neidille ollut parhaimman mallinen, ostin jopa pari niitä lisää. 

Vaipat pesen n.joka toinen päivä ja silloinkin muiden vaatteiden seassa ja silti pitää pestä vain puolikkaita koneellisia. Että ei ne ainakaan pyykkivuorta kasvata.
 
meilläkin on kestoiltu, öisinkin yleensä. meillä käytössä harsot ja villahousut.

En tiiä kakataanko meillä jotenkin hirveesti, mutta meillä kyllä tulee niin paljon likavaippoja, että joka päivä on pakko pestä! tosin pesen samalla myös pukluharsot ja pyllypyyhkeet, mutta ihan täysi koneellinen pyörii joka aamu.
 
Meillä on kyllä aika suuri pyykkikone, että siksi voi tuntua että pyykkiä ei ihan tarpeeksi kerry. Lisäksi tietysti se, että eihän niitä vaippoja nyt voiskaan ihan koko rumpua täyteen tukkia, kun painavat varmaan kastuneina huomattavati enemmän kuin kuivina.
 
Meillä oli aluksi ne kertikset käytössä, mutta tässä tällä viikolla (lapsi vielä alle 2-viikkonen) oon jo muutamana päivänä kestiksiä käytellyt. Öisin en ole vielä laittanut, mutta eiköhän sekin tule ajankohtaseks.

Ite en oo ainakaan numeroa kokeiluista tehnyt ja kestarit tuntuu menevän siinä missä kertiksetkin, että kohta vois kokeilla välistä yöksikin laittaa.

Ite oon hieman kysymysmerkkinä noista imuista ym. että paljonko pitää olla? Meillä tyttö kasvanut viikossa kiitettävästi ja sinappia ollut kaikissa paitsi parissa vaipassa.. ne olikin ne ekat kestarit joita kokeilin. Heh.. Kuiteskin kestareista aluks kokeilin pienimmillä imuilla, niin nopeesti oli selkä märkänä ym suoja-alunen. Vasta laittamalla paljon imuja ja vanutetun villavaipan päälle vielä neulotun villavaipan, pysyi juuri ja juuri isommat jöötit lapsella housuissa sen unien ajan päivällä pari tuntia - eikä onneksi alunen ihan kastunut, mutta melkein... Eli miten ne imut oikein toimii??? :)

Mut siis täällä tosiaan tuore perhe-elämä lähtenyt mukavasti käyntiin ja onnellisia ollaan ihan koira mukaan lukien. Uniakin on saatu suht hyvin alun kävijöitten jälkeen.

Semmosta, kuulumisiin taas tässä joku päivä.
 
mä en oo vielä laittanu meiän tytöille mitään imuja vaippaan. Eli siis pelkän harson taitellu ja siihen villahousut päälle. Tosi tiheeseenhän sitä vaippaa pitää vaihdella, tai muuten tosiaan on vaatteetki kosteet. Mutta meillä on vielä riittänyt noin. Sitten kun alkaa tulemaan enemmän pissaa, niin mulla on ruskovillan villaimuja. Ne oli ainakin esikoisella aikoinaan tosi hyviä. Ohuita eli ei tullu paksua vaippaa, mutta imi hyvin :)
 
Pumpkin: Jännääkin jännempi jännä! Meidän tytöllä nous lähes puol kiloa viikossa paino 2. viikolla syntymän jälkeen ja on se kyllä aika monta vaippaa vaihdattanut.... mut pitää kokeilla kans tuota harso+villavaippakuviota, jos se toimis paremmin. :)
 
Minä ihastuin äp:n mukana tulleeseen myllymuksujen vaippaan. Hommasin niitä jopa 4 lisää :)
 
Täällä kertikset käytössä ja Pampersia ollaan ostettu. Käytettiin kokeilupakkaukset Liberoa mutta Pampers tuntui ainakin tässä kokoluokassa paremmalta. Paitsi että niissä on hirveä pistävä haju =P
 
meilläki mennään kertiksillä, Pampers on havaittu hyväksi ja toimiva on myös lähi-Siwassa myytävä Bamo, ei ainakaan päästä läpi isompiakaan hätiä. Liberoa oli meilläki kokeilupakkaus kahta kokoa ja se 1-koko oli jo melko pieni meidän vauvalle, hän kun oli niin iso jo syntyessään.
 
Takaisin
Top