kesto- vai kertakäyttövaipat?

Hannan

Puuhakas puhuja
Heinäkuun äidit 2019
Elokuiset 2021
Heinäkuiset 2024
Niin, eli siinähän se jo tuli. Kumpia meinaatte käyttää?
 
Moi!

Tuli tässä vähän huonoja uutisia tosiaan, mut pitää koittaa aatella edelleen positiivisesti ja suunnitella tulevaa!

Eli siis kestovaippoihin päädyin, että tämän ensimmäisen kanssa alan siis kotona kunnon vaipparumbaan. Ensinnäkin meillä on kaks pesukonetta, joista toinen omistetaan lapsen likapyykin pesulle ja toinen muulle pyykille. Toisekseen se on taloudellisempi teko pitkän ajan kannalta + ekologisempi ympäristöä kohtaan + lapsi oppii ymmärtämään kosteuden ja vaipan yhteyden -> luulisi oppivan nopeammin potalle jne. Syitä siis riittää.

Kuitenkin kompromissina pitää kertakäyttövaippoja käyttää aina pidemmillä reissuilla, mahdollisesti päiväkodissa - jos ei oo vielä potalle oppinu jostain syystä, jne. tilanteissa, jotka ei mahdollista kestovaippojen käyttöä.

Sellasta... uskosin et kun rytmiin ja tapoihin tottuu, kaikki menee ok. :)
 
mä aattelin selvitä helpolla (?) ja käyttää kertakäyttövaippoja, toki pidän äitiyspakkauksen kestotkin ja käytän jos tarve vaatii. eli sanoisinko et "sekakäyttö" fifty/sixty :D
 
Meil käytetään esikon kanssa molempia. Tai nyt kun tuo on jo iso,niin tulee käytettyä kertis housuvaippoja, mut pienempänä käytettiin aika paljon kestoja! Vauvana tuolla oli kotona melkeinpä pelkästään kestot käytössä ja sit vaan reissussa kertikset.  Seuraavan kanssa varmaan tehdään aika samalla tavalla. Ei se kuitenkaan niin haastavaa ole, mitä luulis! :D
 
Me ollaan käytetty esikoisen kanssa pelkästään kertakäyttövaippoja ja samaa linjaa jatketaan seuraavankin kanssa.

Eli 100%:sesti kertikset.
 
Täällä ollaan kanssa kertakäyttövaippojen kannattaja... luulen, ettei energia riitä kestovaippoihin... No mutta saa nähdä, tällaisia ajatuksia nyt ainakin. Kokemustahan kummastakaan ei vielä ole, kun esikoista odotellaan, mielipiteet vaan tutuilta :)
 
Meille kestot :) tai siis jos ei se vaippojen peseminen osoittaudu ihan ylivoimaiseksi - mitä en kyllä usko.
 
Meillä käytettiin esikoisen kanssa pelkkiä kertiksiä. Kaks vaippalaatikollista kylläkin hommattiin kestoja mut jotenkin ei saatu aikaiseksi niitä aloittaa käyttämään. Ja luulen että toisen kanssa käytetään myös kertakäyttövaippoja koska haluan tehdä muutakin päivisin kuin pestä pyykkiä kun sitä on nytkin jo tarpeeksi. :)
 
Minäkin taidan olla noiden kertakäyttövaippojen kannalla tällä hetkellä :)
 
Meillä on esikoisen kanssa käytetty kestoja, joten ne periytyy nyt tuolle seuraavalle =) Mä en näe kestoja yhtään sen vaivalloisempana kuin kertikset. Joka toinen päivä heitän aamulla koneeseen ja myöhemmin kuivariin ja vie ehkä 10min päivästä. Eikä tarvii joka viikko raahata vaippapaketteja eka kotiin kaupasta ja sitten ulos roskikseen.

Toki pitemmillä matkoilla käytetään kertiksiä, noiden kestojen pakkaaminen mukaan veis niin paljon tilaa..
 
Meille tulee ehdottomasti vain kertakäyttövaipat käyttöön, oon niin laiska pesemään pyykkiä muutenkin, enkä kestäis mitään haisevia nyyttejä lojumassa nurkissa. Eli hajutiivis vaipparoskis, ja sinne vaan kaikki kertakäyttökosteusliinoista vaippoihin! Sen kun vie sitten kerran päivässä ulos taloudesta, niin täällä voi elääkin. Normaalin roskiksenkin haju tekee jo pahaa parissa päivässä, eikä siis vain raskausaikana...
 
Ehkä mulla on outo hajuaisti, mutta mun mielestä kertikset haisee paljon pahemmalle :D Nyt ollaan käytetty niitä jonku verran ku on muutto ollu, eikä oo päässy pesemään pyykkiä. Ne alkaa haista vauvan päällä heti kun siinä on pissaa. Ja se haju kun vie roskiksen ulos :S
Kestot taas ei haise millekään. Kakat tiputan heti vessanpönttöön ja vauvan pissa ei itessään haise millekään, jos ei niitä nyt ala päiväkausia säilyttämään mytyssä.. Säilyttää ilmavasti tai jotkut ilmeisesti liottaa niitä etikkavedessä tai jossain? niin ei kyllä haise. oli pakko vaan sanoo :D
 
Meille kanssa kestot. Ostin jo aikas satsin niitäki ja ihan pienimpiä myös, koska ajattelin, että jos en heti alusta asti ala niitä käyttämään voi se myöhemmässä vaiheessa tuntua "vaikealta". Kestot rahan säästön, mutta myös ekologisuuden takia. Ja onhan ne hienojakin kun saa vaikka mitä värejä ja kuoseja :)
 
Joo ei miustakaan kestot haise.. Enempi toi kertisroskis aina haiskahtaa, vaikka ois vaan pissivaippoja täynnä.. :/ Laitetaan kestot aina kannelliseen ämpäriin etikkaveteen lillumaan ja sieltä sit suoraan koneeseen kun ämpäri täynnä.. Helppoa ja vaivatonta!! :D

Niin ja tosiaan ei se vaipan vaihto oo sen vaikeampaa oli kestot tai kertikset.. Sama prosessi! :D Kestoille vaan nopee huuhtasu ja sit vaikka just sinne ämpäriin.. Eikä se pyykkivuorikaan sen enempää miusta kasvanu, aika vähällä siinä pääsee.. :O
 


Aattelimme kestovaippojen käyttöä, näin lyhyesti ja ytimekkäästi. Sen kummemmin perustelematta.
 
Meille myös tulossa kestot. Kertiksiä meinataan käyttää eka viikkoina lisänä, kun varmasti olo on silloin muutenkin kuin rekan alle jäänyt ja pyykkirumbaan jää vähemmän voimia.
 
Oon vähän harkinnut pitäiskö kotikäytössä koitta kestoja mukana en kyl viitti alkaa rehaamaan haisevia vaippoja jos kakka sattuu tulla kun liikenteessä. Ja katsotaan muutenki jääkö suunnittelu-asteelle. Yks hyvä noiden kertisten kans on kun tulee kakkavaippa niin pistää pieneen pussiin(esin.pakastepussi)ja sit vasta roskiin niin ei haise niin paljon.
 
Muutes, sattuko kukaan lukemaan sitä vau.fi:n juttua tässä aiemmin syksyllä siitä, kun ei käytä kumpiakaan; kestiksiä/kertiksiä?

Mä luin sen jutun ja oli huvittavaa, kun oli niin paljon miettiny ja monelta kannalta kestovaippoja ja kertakäyttövaippoja ja et joka tapauksessa oletti et jompaakumpaa pitäs päämääräsesti käyttää tms. :D

Totesin jo aiemmin, että kestovaipat tulee meille mut kompromissina reissussa ym. muualla käyttää sit kertiksiä. Mut entäs kokonaan ilman esim. kotosalla?

Mut siis se ideahan, että kun "oppii lukemaan" vauvan ääntelystä ym. eleistä että sillä on hätä ja pissittää/kakattaa lavuaarin/wc:n/sankon/ym. päällä lapsen on aika hauska. Onhan siinä varmasti hyvät ja huonot puolensa.

Hyviä puolia varmaan se, että oppii kommunikoimaan lapsensa kanssa normaalia enemmän - oppii lukemaan sen toimintamalleja. Lisäksi jutussa sanottiin muistaakseni, että lapsen pidätyskyky paranee, kun se tajuaa hiljalleen yhdistää, että äiti vie aina hädän tullessa vessaan/pöntölle - lapsi pidättelee sinne saakka ja tajuaa jo tosi pienenä yhteyden hädän ja vessan/vastaavan välillä. Lisäksi huvittavaa oli se, kuinka sidonnainen tajusin itseni olevan näihin kaikkiin vaippoihin: Jos oppii lukemaan lastaan ja pissattamaan tämän heti, ei tarvitse kertakäyttövaippoja paljoa roudata kotiin kaupasta tai raahata urakkakaupalla roskiin. Ja joka kerta kun on kerennyt hoitamaan hädän suoraan pönttöön, niin joka kerta myös säästyy kestovaippa, jota ei tarvitse pesukierrättää. :) Siinä niitä hyviä puolia.

Mut sit se haittapuoli on varmaan sellanen, jota joku voi pitää hyvänäkin: Hädän lukemiseen voi jäädä "koukkuun".. eli kodin lisäksi sitä kuulemma alkaa tekemään joka paikassa kun se on niin "helppoa". Mä aattelin ainakin, et voisin kokeilla sitä kotona ja muualla olis sitten vaipat aina jollain kaavalla kuvioissa. Onhan se urakka rumpuuttaa lasta vessassa/pöntöllä joka välistä, mutta toisaalta: ainakin tulee liikuntaa kun tarkkailee ja seuraa ja lisäksi muut edut. Joku vois mulle yrittää tätä aihetta muutes kritisoida ja sanoo miks on huono idea? :) Vois löytää vähän jotain negatiivista tästä enemmän...

Mä voisin vielä verrata tätä tilannetta siihen, kun hankkii koiranpennun: Sehän täytyy tietenkin totuttaa sisäsiistiksi. Meillä ainakin oli aikamoinen urakka tuon meidän pennun kanssa totuttaa se ulos. Se oli todella palkitsevaa, kun lopulta koira tajusi yhteyden pihan ja hädän välillä ja että sisälle ei tehdä hätiä.

Äitini kertoi, että hän aikoinaan opetti meidät potalle aina kesän tullessa. Kesäksi hän laski meidät "kuin koiralauman" ulos pihalle leikkimään/ym. ja sinne oli helppo ja nopea kuulemma luontoon hoitaa hätänsä. Sitten hän yhdisti potan mukaan kuvioon ja kesän lopussa olimme jokainen oppineet yhteyden hädän ja potan välillä. Onhan näitä keinoja varmaan monenlaisia.

Yks kaveri kertoi, että hän opetti heti potalle lapsensa, kun tämä oli oppinut kävelemään. Mutta on mulla sellasiakin kavereita, jotka ei ole vaan onnistuneet siinä missiossa ja vasta joskus kolmen vuoden hujakoilla saaneet lapsen potalle. En menis osottamaan sormella sellasia jotka ei heti onnistu tuollasessa urakassa. Eikä se varmana luonnistu joka lapselta heti "ensi askeleelta potalle"...
 
Takaisin
Top