Keskustelua keskenmenoista

Hiljanen

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuun äidit 2019
Tähän ketjuun voi purkaa ajatuksiaan keskenmenoihin ja niiden pelkoihin liittyen.
 
Pelkään. Asteikolla 1-10 ehkä kuitenkin vain 6, koska oon vielä niin alussa (4+6-5+0). Luulen että pelko kasvaa kun raskaus etenee, koska todennäköisyys pienenee ja menetys luultavasti tuntuu konkreettisemmalta
 
Mulla on kans ollut keskenmeno, siitä tosin on aikaa. Ennen kumpaakaan elävänä syntynyttä. Se kuitenkin on jättänyt sellaisen realismin, että kumpikaan lapsi ei ole tuntunut todelliselta ennen kuin raskausviikkoa on ollut niin paljon että lapsi selviäisi hengissä kohdun ulkopuolella.

Mä patukkana itseäni koko ajan sillä että kaikki voi ihan hyvin mennä hyvin, eikä siihen kauheasti voi vaikuttaa, jos ei menekään. Meillä onneksi raskaus on aina alkanut nopeasti, niin enemmän sit ajattelen että uutta perään vain jos tämä menisi kesken. Ajoitus on kyllä nyt täydellinen.
 
No mulla on ennen ensimmäistä lastani ollut yksi keskeytynyt keskenmeno jossakin rv 7-8 viikoilla ja yksi tuulimuna. Sitten tosiaan kolmas raskauteni onnistui. Nyt syksyltä takana yksi kemiallinen raskaus ja tässä mennään mun laskujen mukaan raskautta numero 5. Terveydenhuollon papereissa tuo kemiallinen kuitenkin on pois laskuista, kun hcg hormoni ei noussut kuin vähän, niin sitä ei laskettu.
 
Raskauduin ensimmäistä kertaa tänä syksynä, mutta se meni kesken heti alkuraskaudesta viikolla 6. Tuntuuhan se kurjalta ja väärältä, vaikka kuinka tietää keskeytymisten todennäköisyyden tilastojen valossa. Meillä keskeytyminen meni "mutkitta" ja lääkäri tuumasi, ettei mitään estettä uudelleen yrittämiselle ole.

Ollaan elelty ihan normaalisti ja kuin ihmeen kaupalla tulinkin heti ensimmäisestä kierrosta uudelleen raskaaksi! Tuntuu aivan uskomattomalta, mutta kai se on uskottava! Ihan alkuun mielessä häivähti pelko keskenmenon toistumisesta, mutta olen päättänyt nauttia raskaudesta ja murehtia vasta sitten, kun sen aika on (jos on). Sitä on kuitenkin mahdoton ennustaa, eikä pelkäämällä voita mitään. Uskon, että luonto hoitaa asiat parhain päin.
 
Toivottavasti F@anni teillä menee kaikki hyvin ja tosiaan mäkin yritän ajatella nyt niin, että niin kauan nautin raskaudesta ja olen raskaana, kunnes toisin todistetaan. :)
 
Ikävemmästä aiheesta kysymys, mutta jos teille on tullut keskenmenon oireet raskauden varhaisilla viikoilla niin oletteko käyneet aina lääkärissä?
Mulla on kerran ollut viikolla 6+5 ja en käynyt. Seurasin vain raskaustestejä vuodon jälkeen ja kun selkeä negatiivinen niin tiesin kesken menneen.

En suinkaan sano, että on väärin mennä vaan ymmärrän hyvin, että haluaa heti varmistuksen
 
En minäkään mennyt varhaisen keskenmenon jälkeen lääkäriin, koska tilanne tuntui olevan hallussa ilmankin. Selvä vuoto, sen ja raskausoireiden lakkaaminen ja negatiivinen testi olivat mielestäni riittävät merkit.

Itselleni tuli selittämätön kova vatsakipu (haha, saattoi olla hurja ovulaatio??) hieman km:n jälkeen, enkä ollut käynyt aikoihin ylipäänsä gynegologilla, joten päätin käydä lääkärissä. Oli huojentavaa kuulla asiantuntijan arviot km:n jäljiltä ja toisaalta omasta voinnista ylipäänsä raskaaksi tulemista ajatellen.
 
Itselläni myös ollut keskenmeno vastikään mutta yritimme mieheni kanssa pian keskenmenon jälkeen lasta ja tärppäsi samantien :) :Heartred vielä ei keskenmenopelkoa ole eikä toivottavasti tule myöhemminkään varjostamaan odotusaikaa. Edellinen keskenmeno tapahtui rv.9 aikaan päivä ennen kuin tuli ultrakutsu postista. Nyt odotetaan ultraan ennen raskaudesta ystäville ja sukulaisille kertomista kun viimeksi oli raskaampaa kun oltiin ehditty kertoa perheenlisäyksestä
 
Hei, meillä alkuraskauden ultra tiistaina ja nyt alkaa järki mennä kun koko ajan vaan miettii että mitä nyt. Innosta epätoivoon kahdessa sekunnissa. Eka raskauteni alkoi kesäkuun vikoina päivinä ja siitä km viikolla 12+ (oli kuollut jo viikkoja aiemmin, mutta ilman vuotoja ja mitään oireita huomattiin vasta np ultrassa). Nyt tuntuu ettei millään tälläkään kertaa kaikki vois olla hyvin.. Mites muilla keskenmenon kokeneilla, joko ootte käyny alkuraskausultrassa vai meinaatteko mennä?
 
Kastekukka, tsemppiä nytten :) kyllä se ennenmmin tai myöhemmin, toivotaan että ennemmin :) ja ootte jo hyvässä vaiheessa kuitenkin :)
 
Sen verran muuten piti vielä kirjottaa, että itse viime raskaudessa kerroin todella monelle ihmiselle sen alkuraskauden ultran jälkeen. Ja olen tosi tyytyväinen siihen päätökseen. Keskenmenon ilmetessä ei kukaan kyselly miksi olin viikkoja poissa töistä ja en pitänyt mitään yhteyttä yms. Tuli sieltä varoivaisia kahvittelukutsuja tietysti, mutta ihanaa kun ei ihmisille tarvinnut mitään roskaa selitellä että miksi sillä mielellä. Keskenmenokin on yhtä luonnollinen asia kun itse raskautuminenkin, mutta turhan vaiettu ja hyssytetty asia. Toki kukin itselleen sopivimalla tavalla, mutta tuntuu että kovin moni jää tän asian kanssa ihan yksin tai kaksin kumppanin kanssa suremaan.
 
Kastekukka ja Vauhtihirmu: Olen ihan samassa tilanteessa: järki menee ja varhaisultra huomenna. Mulla vasta toinen kerta, kun pääsen näin pitkälle: 7+1 ja juuri äsken jäi vessareissulla paperiin ruskeaa tuhrua ja menkkamainen olo lisääntyi....
 
Kiitos Vauhtihirmu tsempeistä! Kun kerroin esikoista odottaessa muille aiemmista keskenmenoista sain omalta äidiltäni syytöksiä,että tein jotain väärin,kun koin keskenmenot..eli että ois oma vika..anoppikin vihjaili siihen suuntaan..näin meillä..joskus ehkä parempi olla kertomatta, kun muut eivät osaa käyttäytyä asiallisesti..
Juuri noiden kommenttien takia en kerro perheelleni mitään, jotta eivät pääse sanomaan mitään tätäminäolinkokoajanpelännytkin-tyyppistä...
 
Mulla muutama päivä sitten kohtu möyri oikein huolella sellaista menkkamaista kipua ja housuihin oli tullut kaks tippaa rusehtavan veristä vuotoa, mutta ei sen jälkeen sitten yhtään enempää. Kuvittelisin, että ihan kasvukipuja siellä vaan ja vähän päässyt falskaamaan tippa ulos, muuten kyllä oireet jatkuu ja testi ei ollut haalistumaan päin. Yllättävän rauhallisesti pystyi ottamaan tilanteen...
 
Takaisin
Top