Keskenmenon oireet

Itsellä ensimmäisenä varsinaisena oireena oli pyyhkimävuoto, seuraavana päivänä runsastui vähän ja alkoi menkkamaiset jomotukset. Niitä oli alussa kyllä ollut, mutta olivat väistyneet. Maha oli myös sekaisin tuosta vuodon alusta saakka. Lopulta vuoto runsastui spontaaniksi keskenmenoksi. Aiemmin kokemus nt-ultrassa löydetystä tuulimunasta, josta lääkkeellinen keskeytys kotona. Koko päivän makasin vessan lattialla melkein taju kankaalla, tosin kipuja ei juuri ollut. Nyt selvisin kuukautiskivun kaltaisilla kivuilla ja vuoto sitä pahinta paria tuntia lukuunottatta maltillista. Tämä spontaani oli paljon lempeämpi.

Mulla kaikki kävi tosi nopeasti. Sinä päivänä, kun illasta vuoto alkoi, mulla oli aamusta alkaen olo että kohta vuoto alkaa. Vatsaan alkoi myös tulemaan pientä särkyä ja illasta särky sitten voimistui ja alkoi tuntumaan myös selässä ja reisissä. Vuoto alkoi kyllä samantein verisenä ja voimistuen - ei ollut epäilyksiä.
Tämä tapahtui rv7.

Muokattu viimeksi:
Mullakin keskenmenon oireet tulivat yllättäen ja tosi selkeästi - esikoisen kanssa iltapalalla ollessani tunsin, että vuodan verta, ja vuoto oli kirkkaanpunaista. Ei ollut vielä kipuja siinä vaiheessa, mutta yön pikkutunneilla vuoto voimistui, ja hyytymiäkin tuli. Supistuksenomainen kipu paheni lopulta niin hirveäksi, että piti lähteä naistentautien päivystykseen. Siellä poistettiin pihdeillä istukan kimpale kohdunkaulansuuta painamasta, ja se voimakkain kipu helpotti heti. Teki kyllä tosi kipeetä, mutta onneksi apua oli saatavilla 😊 Km tapahtui rv 12+.

Mulla alkoi yhtäkkiä lauantaina vuotamaan kirkasta verta ihan yhtä paljon kun ois menkat. Viikkoja olis pitäny olla 10+. Tiistaihin asti vuoto niin kuin menkat ois ja hyvin vähän maha kipuja. Keskiviikkona vuoto jo alkoi vähenemään. Keskiviikkona pääsin ultraan ja todettiin menneen kesken 6+5. Torstaina tuli joku pallo raskaus materiaalia. Lauantaina loppui vuoto. Seuraavana torstaina kävin vielä ultrassa varmistamassa että kaikki on tullut ulos. Että lauantaina alkoi keskenmeno ja viikon päästä jo homma oli selvä ja jälkivuotokin loppunut. Aikaisemmin on ollut kkm 7+4. Silloin olin yhden päivän kipeämpi kun lääkkeillä piti saada supistukset. Ja verta tuli ihan holahtamalla sänkyyn yöllä ettei sidekkään pidätellyt. Mutta silloinkin jälkivuoto kesti vain viikon ja raskauduin heti uudestaan josta saatiin sitten vauva syliin. Ajattelin kertoa omat kokemukset kun itse ainakin täällä lueskelin kokemuksia kun keskenmeno tuli. Ja olen ihan ihmeissäni että näinkin nopeasti mennyt vuodot ohi.

Miulla sunnuntaina varoittamatta housuun "holahti" jotain lämmintä, ajattelin sen olevan valkovuotoa kun sitä aiemminkin oli tullut housuille tässä viimesen viikon aikana ja kaunis pinkki parin päivän kiinnittymisvuotokin oli jo loppunut päivän pari aiemmin. No ei ollut valkovuotoa tällä kertaa ei, vaan kirkkaan punaista, juoksevaa verta. Ja sitä tuli, reisiä pitkin alas ja lattialle lammikoksi. Onneksi sentään oli viikonloppu ja olin juuri kylpyhuoneessa puuhailemassa. Vatsaa viilsi oikein kunnolla. Verta tulee nyt toista päivää ja vatsaa viiltää. Verensokerit alhaiset ja huimaa.

Raskaus siis lopahti ennen kuin ehti alkaakaan kunnolla. Vahva epäilys keskenmenosta, vaikken sitä mahdollista raskautta ehtinyt edes testaamaan (halusin olla varma etten testaa liian ajoissa) 😭

Takaisin