Keskenmenon kokeneiden (ja miksei muidenkin) huolia

Minut laittein aikanaan tk päivystyksestä suoraan äitiyspolille, kun oli epäily keskenmenosta. Sain sieltä lääkkeet mukaan kotiin. Olisivat osastollekin huolineet, mutta oli täyttä ja olisi pitänyt mennä synnyttäneiden puolelle. Se olisi ollut melko kohtuutonta.. todella outoa minustakin, että joudut odottelemaan. :sad001
 
Moi kaikki, tänne kirjoittelinkin n. kk sitten. Viikon vuodon jälkeen menin terveyskeskukseen, jossa sanoi että kohtu vuotaa ja se oli siinä, sitten soitti seuraavana päivänä ja sanoi jutelleensa kollegaansa kanssa, että toivoa saattaa vielä olla. Noh, maanantaina gyne kurkkasi ja sanoi että kohtu on tyhjä. Tästä lähtien vuotoa on ollut joka toinen viikko. Tasan tarkkaan loppuu sunnuntaina ja sitten seuraavalla viikolla alkaa taas maanantaina. Vuoto ei ole runsasta, mutta sitä on. Lisäksi menkkamaisia kipuja. Nyt kolmas kerta. Onko tämä normaalia? Ei mitään tyhjennyslääkkeitä eikä kaavintaa eikä mitään, kun gyne sanoi kohdun olevan tyhjä. Onko tästä kokemuksia? Yritämme kokoajan raskaaksi. On tämä kanssa yksi mindfuck [emoji24]
 
Jos vuoto ja kivut palaavat monta kertaa, voi olla ettei kohtu ole tyhjä. Silloin on olemassa tulehdusvaara, ei siis mikään leikin asia.

Oliko gyne varma että on tyhjä? Siis ultrasiko? Mulla itsellä kävi niin, että keskeytynyt keskenmeno huomattiin rv 12. Sain tyhjennyslääkkeet joista todella raju vuoto, niin että jouduin tippaan. Gyne teki sisätutkimuksen ja painellen totesi kohdun olevan tyhjä. Ei ultrattu kuitenkaan. Siitä vajaan kahden viikon päästä (niukkaa jäkivuotoa oli siihen asti) yhtäkkiä losahti verta niin että housut kastui, ja vuoto jatkui solkenaan kunnes olin taas tipassa. Silloin ultrattiin ja todettiin kohdussa olevan vielä jotain, ja kaavittiin. Siinä vaiheessa mulla oli kuumetta, tulehdusarvot koholla ja verenhukka.

Jos siis ei ultrattu, hakeutuisin sinuna lääkäriin. En toivo kenellekään sitä rumbaa jonka itse kävin läpi. Ja tsemppiä sinulle kovasti :Heartred
 
Mitä raskaustesti näyttää? Ultraan pyytäisin päästä jokatapauksessa, mutta testinkin pitäisi kyllä olla jo nega. Mikäli edelleen näyttää plussaa, todennäköisesti kohtu ei ole tyhjentynyt kunnolla.
 
Olette todella suuri tuki ja apu, kiitos taas siitä! [emoji173]
Ei ultrattu, gyne teki vain sisätutkimuksen. Olin 10 viikolla, kun totesi kohdun olevan tyhjä. Eilen tein apteekin viivatekstin (en kestänyt ajatusta Clearbluen "ei raskaana" tekstistä) ja se näytti vain yhden viivan, eli ei raskaana.
Huomenna soittaa terveyskeskuksen lääkäri (sama kuin viimeksi). Jos hän tekisi lähetteen verikokeeseen tai mitä vain, niin soittaisin taas yksityiselle gynelle.
Olen ihan järkyttynyt neuvolan (hki) toiminnasta. Yksi tietty tyyppi vastasi molempiin puheluihini koskien keskenmenoa (silloin kun tapahtui) ja todella kylmästi totesi, että päästäkseni muuhun hoitoon kunnan kautta kuin tk, tulee olla kuumetta ja taju pois, eli päivystykseen. Ihan hirveä kokemus ensikertalaisena, kun muutenkaan ymmärrä mistään mitään. Työtään hekin tekevät, mutta rankkaa tämäkin on.

Ihan uskomattoman rohkeita ihmisiä täällä, kun monien yritysten jälkeen vielä jaksatte yrittää. Niin rikki tästä yhdestäkin, joka ei nyt ilmeisesti vieläkään ollut tässä. Toki me kokoajan kuitenkin yritetään, mutta ei sitä uskalla taas toivoa. Tammikuussa oli 6kk yrittämistä alla, katsotaan mitä tulevaisuus tuo.
Kiitos vielä [emoji22]
 
Kyfi, keskenmenon jälkeen saattaa tärpätä hyvinkin pian uudestaan. Itsellä tuulimuna viime syksynä ja toisesta kierrosta tärppäsi. Esikoisesta tärppäsi viiden kuukauden jälkeen ja tuulimuna tärppäsi ekalla. Keho raskautuu joillakin helpommin kun on sen kerran jo tehnyt. Tsemppiä ja toivottavasti koitos olisi jo ohi ja pääsisitte yrittämään uudestaan [emoji173]
 
Itsellä myös tärppäsi ekasta kaavinnasta 3kk päästä, seuraavasta kaavinnasta 2kk päästä ja seuraava tärppäsi seuraavasta kierrosta, se meni kesken spontaanisti ja seuraavasta kierrosta tärppäsi taas ja siitä syntyi esikoinen :)
 
Itsellä ensimmäisen keskenmenon jälkeen tärppäsi 5kk päästä, mutta toisesta samantien ja se on siis tämä raskaus. En osannut edes odottaa että voisin heti tulla uudestaan raskaaksi, kun kaikkia raskauksia saanut yrittää ja odottaa. Kaverille, jolla myös km kokemuksia, vaan lenkillä mietin että milloinhan ne menkat pitäis alkaa keskenmenon jälkeen. Tuumasi että olisi kai ne jo pitänyt alkaa. Hiemaa huonovointisuutta mulla on saattanut olla muutenkin niin ajattelin että on vain sitä. Odottelin kuitenkin vielä jonku aikaa ennenkuin testin uskalsin tehdä.
 
Ei tullut hyviä uutisia. Raskaus keskeytynyt ja nyt aloitettiin tyhjennyslääkitys...ei ollut minun aikani tulla äidiksi. Aika tyhjä ja puutunut olo. Kaikesta huolimatta toivon teille muille mahdollisimman hyvää odotusaikaa :Heartred

Voi ei! Paljon voimia :sad001 :Heartred kyllä sun aika tulee vielä, usko siihen!!
 
Hei, mullakin vuoden sisällä kolme raskautta. Eli yllättävän nopeasti on tärpännyt km jälkeen. Viimeksi oli vain yksi kierto välissä. Nyt odotellaan, josko tämä pysyis mukana... Menossa 10+2. Edellisillä kerroilla km:t juuri tällä samaisella viikolla...
 
Moi!

Mun täytyy tulla avautumaan tuon kunnallisen terveydenhuollon laadusta mitä tulee keskenmenoon. Terveyskeskuksessa naislääkäri oli todella mukava ja osasi hyvin olla tilanteessa, mutta sairaalan ultrauksessa ollut lääkäri oli todella tahditon.

Itkin lähes koko ultrauksen läpi ja kysyin sen jälkeen, että tuleeko tyhjennysvuodon mukana selkeästi havaittava sikiö. Kerroin myös että edellis iltana ulos tuli noin mandariininviipaleen kokoinen hyytymä. Lääkäri kysyi, että "oliko se mandariinin värinen?" sanoin hämmentyneenä, että "ei?" ja siihen lääkäri totesi: "no sitten se ei ollut ainakaan mandariinin viipale." Aha.

Kaipaisin tuollaisessa tilanteessa huomattavasti enemmän tilannetajua. Vaikka hänelle tilanne saattaa olla kymmenes saman päivän aikana, mutta minulle ainutlaatuinen.

Harmi että en tuossa tilanteessa pystynyt reagoimaan juuri mitenkään.

Kiukuttaa. :mad:
 
Onpa kyllä törkeyksiä laukonut!


Kyllähän noiden tilanteiden edessä aina menee itse niin hämilleen, ettei osaa puoliaan pitää, vaikka pitäisi :banghead: keskenmenot on todella rankkoja aiheita potilaalle, niin saisi jonkinlaista empatiakykyä ja tahdikkuutta olla.. lääkäriksi haluaville pitäisi olla soveltuvuuskokeet..
 
Muokattu viimeksi:
Serena, pistä valitus menemään. Ihan törkeä kommentti tuossa tilanteessa lääkäriltä. Ihan vihaksi pistää miten joku voi sanoa noin.
 
Ihan hirveetä kohtelua.. ei sitä ymmärrä miksi semmoset ihmiset on ryhtynyt sille alalle..

Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno ekassa raskaudessa rv12+3, 9/13. Sikiönkasvu loppunut 11+1. Nt-ultraaja halusi vielä että lääkäri katsoo tilanteen ja se lääkärihän totesi että ei täällä mitään sykettä ole, mutta hiiva täältä kyllä löytyy! Luultiinko että se piristäisi vai?
Vaikka se onkin varmaan niinkuin sanoit Serena, että niillä tulee monta sellaista tapausta päivässä, niin kyllä sais vähän myötätuntoa olla, edes feikkiä jos ei sydäntä löydy...
 
On kyllä karun kuuloisia kokemuksia! :sad001 Tulee vain mieleen, että onko sieltä alapäästä joskus sitten tullut mandariinin pala, kun lääkäriä asia tuntui huolettavan.. :confused: :rolleys:

Onneksi itselle osui todella ihana lääkäri polilla ja todella ihana kätilö, kun itsellä oli kkm. Oli yöaika jo ja oli hiljaista, joten ehtivät jutella ja käydä tilannetta läpi. Tuntui, että pidettiin huolta.
 
Mie jonotin eilen 3h päivystysjonossa että pääsin lääkärille tyhjennyslääkkeitä saamaan..
Sitten kun vihdoin js viimein pääsin nii ultra näytti ettei mahassa pikkualkiota ikinä ois ollukaan :O viikko sitte kävin varhaisultrassa (otettiin tosin mahan päältä) nii siellä ultraaja sano et kesken menny ja ei vastaa rv8 vaan mittas että katkarapu jääny n. rv6 viikoille. Nähtiin siis omin silmin kaikki että siellä oli pieni alkio oikeassa paikassa. Oon niin hämmentynyt ollut lääkärin käynnin jälkeen kun lääkäri ei uskonu että alkiota ois ikinä ollutkaan (kun ei ollut kuvaakaan näyttää, eipä tullu siinä surunhetkellä pyydettyä), kuulema on vaan tuulimunaraskaus ollut.

Noh lääkkeet sain ja kauhulla ootan huomista kun pitäis täällä kotioloissa tyhjennys hoitaa :sad001 onneks mies kotona ♡
 
Voi että :sad001 Tsemppiä huomiseen! Muista ottaa kipulääkkeitä riittävästi heti alkuun. Parempi olla vähän lääkepöhnässä kuin kärsiä kovasta kivusta.

Kyllä on ollut tahdittomia lääkäreitä. Just tuo, etteivät muista, että jokaiselle potilaalle nämä on raskaita kokemuksia, vaikka lekurille on jokapäiväistä.
 
Tavallaan lohduttavaa huomata, että näiden kokemusten kanssa ei tarvitse olla yksin. Mutta ei sitä ikinä kenellekään toivoisi tapahtuvaksi...

Itsellä takana keskeytynyt keskenmeno 4/16. Nyt toinen raskaus ja toistaiseksi kaikki hyvin. Nyt jo rv15, mutta silti pelottaa kokoajan. Jokainen vatsan nipistys herättää pelkoa.

Tuohon ensimmäiseen raskauteen asti olin elänyt "turvallista" elämää ajatuksella "ei meille koskaan tapahdu mitään pahaa". Se ehkä olikin suuri syy mikä sai elämän romahtamaan siihen kun nt-ultrassa kätilö totesi että valitettavasti tää nyt näyttäis siltä ettei sykettä löydy. Pikkunen oli 8+2 viikon kokonen, joten ois se siel jo pitäny näkyä. Gynekologi totesi saman ja sain samantien lähetteen gyn.polille. Sieltä sain hyvät ohjeet.

Viikkojen takia jouduin menemään sairaalaan keskeytykseen. Se ei ollut mukava kokemus, mutta helpottavaa, että se sujui nopeasti. Jälkivuotoa kesti pari-kolme päivää vaikka olin varautunut rekkalastillisella siteitä monen viikon vuotoon.

Voimia kaikille saman kokeneille! ❤ tsemppiä uusiin odotuksiin!
 
Olen käynyt täällä lueskelemassa keskusteluja mutta en ole oikein vielä uskaltanut edes ihan tosissaan uskoa että nykyinen raskaus todella onnistuisi. Takana neljä alkuraskauden keskenmenoa, joiden jälkeen tutkimuksien jälkeen adenomyoosi epäily. Nyt raskaana ja laskettu aika 4.9. Yksikään raskaus ei ole edennyt näin pitkälle. Eilen kävin nt-ultrassa ja kaikki näytti olevan hyvin, mutta silti mielessä on kokoajan pelko että milloin raskaus keskeytyy. Tällä hetkellä oireitakin niin vähän että sekin ruokkii tätä epävarmuutta. Jotenkin sitä yrittää kokoajan pitää itsensä valmistautuneena mahdolliseen menetykseen.
Nyt siis rv 12+6 menossa. Mietin dopplerin hankkimista, josko se helpottaisi kun voisi välillä kuunnella sydänääniä.
 
Olen seurannut tätä keskustelua jonkin aikaa ja päätin nyt itsekkin kirjoittaa. Noin 3 viikkoa sitten raskausoireet loppui kuin seinään. Arvasin, että kaikki ei ole sikiöllä hyvin. Olin valitettavasti oikeassa. Varhaisultrassa todettiin että alkio vastasi rv 6+1 vaikka viikkoja mulla oli jo 7+6, sydän ei lyönyt. Kyseessä oli siis keskeytynyt keskenmeno. Mentiin sitten pitkän kaavan mukaan. Cytotecit x 2, siitä ei minkäänlaista vuotoa ja koko homma päätyi kaavintaan. Kaavinta sujui onneksi ongelmitta. Kirkasta vuotoa tuli 2 päivää, sen jälkeen rusehtavaa vuotoa n. 8-9 päivää. Kaavinnasta nyt 16 päivää.

Torstaina tunsin ovulaation tapaista vasemmanpuolista alavatsanipistelyä (13 päivää kaavinnasta). Ovulaatiotesti näytti plussaa. Googlasin jos ovulaatio on mahdollista näin nopeasti keskenmenon jälkeen, näköjään on. Mutta, LH (erittyy ovulaation aikana) ja hcg on melkein identtiset hormoonit, eli vääristynyt testitulos mahdollista. Hcg verestä perjantaina 170. Nyt on pari päivää torstain jälkeen ollut alavatsajomotusta. Keskiviikkona harrastettiin seksiä ilman ehkäisyä. Onko mahdollista että olen taas raskaana?

Gynen polilla sanottiin että yhtäkään kiertoa ei tarvitse odottaa hyvin menneen tyhjennyksen jälkeen, että uusi raskaus ei kiinnity jos kohtu ei ole valmis. Oma terkkari sitten sanoi että keskenmenoriski on suurempi jos ei odota yhdet kuukautiset keskenmenon jälkeen. Pitäisikö nyt kuitenkin pelätä että tämäkin raskaus päätyy keskenmenoon, jos siis olen raskaana? :sad001
 
Takaisin
Top