Keskenmenon kokeneiden (ja miksei muidenkin) huolia

Suvetar

Sanavalmis juttuseppä
Marrasmammat 2018
Haluan aloittaa ketjun, jossa voi purkaa huolia raskauden jatkumisesta. Laitoin otsikkoon keskenmenon kokeneet, koska yleensä epävarmuus on heillä suurinta.
Tämä voisi olla myös sellainen ketju, jossa keskenmenon kohdanneet voi kysyä tarvittaessa neuvoa vertaisilta tai purkaa tuntojaan eikä tarvitsisi heti lähteä ryhmästä pois.
 
Meillä takana kolme keskenmenoa ja yritystä 4 vuotta. Jotenkin ajattelee koko ajan että miksi nytkään kaikki menisi hyvin kun ei aiemminkaan mennyt. Vaikka kaikki on nyt just niinkuin pitää, eikä mitään viitteitä keskenmenosta. Huono tuuri vaan varjostaa koko ajan mukana.
Tämä on toisaalta myös eka raskaus missä oon myös hyvin varma että tämä tulee kotiin asti. Eli aika sekavat fiilikset, välillä luulee ettei tuu mitään mutta samalla iso usko kaiken menevän hyvin.
 
Minulla on siis takana keskeytynyt keskenmeno syksyltä 2014. Ar-ultrassa (vähän alle rv 7) löytyi yksi pikkuinen ja sydämen syke. (Tuolloin löytyi lisäksi toisen alkion ruskuaispussi - raskaus oli alkanut kaksosraskautena, mutta toinen ei ollut lähtenyt kehittymään.)
Neuvolassa rv 9 heräsi epäilys keskenmenosta, koska ultrauksessa ei löytynyt sykettä ja muutenkaan ei näyttänyt siltä mitä olisi pitänyt. Jatkotutkimuksissa kävi ilmi, että alkion kehitys oli päättynyt pian ar-ultran jälkeen.

Sain uuden plussan vuosi sitten. Kaikki meni hyvin nt-ultraan saakka. Siellä todettiin, ettei sikiöllä ole kaikki kunnossa ja meille sanottiin useiden uusintaultrien jälkeen, että raskaus tulee menemään erittäin todennäköisesti kesken. Päädyimme elämäni raskaimpaan päätökseen eli keskeytykseen, joka tehtiin rv 15. Tutkimuksissa selvisi, että vammat on todennäköisesti aiheuttanut sikiökalvon repeämisestä johtunut amnionkurouma (kalvo on "vääntänyt" sikiön väärään asentoon). Selkäranka oli yli 90 asteen kulmassa, toisen puolen sisäelimet lytyssä, suolisto oli vartalon ulkopuolella ja sykkyrällä.

Minun on todella hankala uskoa, että tämä raskaus voisi päättyä hyvin. Olen ollut tosi oireeton, mikä poikkeaa täysin edeltävistä raskauksista. Mietin kaikkia asioita sen kautta, että jos silloin ja silloin on jo mennyt kesken...esim. kaverin ristiäiset on tulossa, miten jaksan mennä sinne, jos meillä on keskenmeno juuri todettu.

Kävin ultrassa viime viikolla ja siellä alkio oli 5 pvää pienempi kuin odotin (6+1). Ensi viikolla aion mennä omakustanteisesti ultraan, jotta tietää, mikä on tilanne. Välillä olen satavarma, että kyydissä ei ole enää ketään..luotin aiemmin äidin vaistoon, mutta toisaalta nyt pelko sekoittaa vaistoja. Ajattelin jo ar-ultraan mennessä, että on jo mennyt kesken.

Vaikka ensi viikolla kaikki olisi hyvin, en tiedä, miten selviän näiden pelkojen kanssa nt-ultraan saakka.
 
Mulla ollut kaksi keskeytynyttä keskenmenoa ja yksi kemiallinen raskaus. Yksi normaali raskaus josta terve lapsi -15. Kaikki raskaudet olleet aika oireettomia, viimeisimmässä onnistuneessa lievää kuvotusta ja kohdun kasvukipuja sekä rintojen arkuutta. Nyt ei mitään oireita (5+5). En jaksa uskoa että olisi niin hyvä tuuri että toka raskaus putkeen kestäisi loppuun asti. Oireettomuus vaivaa, ja mulla myös pelko taitaa kävellä vaistojen yli...
 
Minulla ei ole koskaan raskaus edennyt kovin pitkälle, joten niitä ei luokitella keskenmenoksi. Hedelmöittymisiä on kuitenkin tapahtunut ja monta kertaa muutama pv plussan jälkeen on vuoto alkanut. Nämä kuitenkin luokitellaan sen osalta raskauksiksi, ettei mihinkään kunnallisiin hoitoihin päässyt. Nyt on edellisestä kerrasta yli vuosi niin tutkimukset olisi aloitettu, mutta sain plussan ennen kuin varasin ajan. Nyt tämä raskaus on jatkunut jo melkein viikon, ikinä ei ole tainnut kestää näin pitkään sisällä niin jotenkin uskon että tämä selviää. Mutta pelottaa koko ajan että vuoto alkaa. Menen kyllä heti ultraan kun se on järkevää. Tsemppiä kaikille, kaikkihan on hyvin kunnes toisin todistetaan! Itse yritän vaan ajatella positiivisesti ja uskoa että tämä raskaus onnistuu.
 
Minulla on takana yksi keskeytynyt keskemeno 12/14, me näimme elävän sikiön sykkeineen rv 7, mutta seuraavassa ultrassa rv 9 sikiö oli menehtynyt. :sad001
Seuraava raskaus sai alkunsa 6/15 ja siitä saimme syliimme rakkaan esikoisemme. :HeartredRavasin tässäkin raskaudessa jatkuvasti ultrassa, koska kokoajan olin varma ettei lapsella ole kaikki hyvin, vaikka kaikki olikin aina hienosti!
 
Mä oon ollu tän alkuraskauden just niin hysteerinen kuin pelkäsinkin,että oon jos tuun vielä raskaaksi. Esikoisesta haaveiltu 2 vuotta ja eka keskenmeno viime tammikuussa. Todettiin ar ultrassa. Tai ei ees todettu ekassa vaan gyne oli näkevinään sykkeen, ja halus meidät viikon päästä uudestaan sinne, että se näkyis meillekin. Ei näkyny sykettä eikä ollut voinut näkyä silloin viikko aikasemminkaan mitä oon jälkikäteen laskeskellu alkion koosta ja hedelmöittymisestä. Toinen keskenmeno syksyllä. Ar ultra 6+6 kaikki hyvin, syke näkyi ja koko vastas viikkoja. Siitä pari viikkoa, mulle tuli semmonen tunne että kaiki ei oo hyvin. Pelänny olin tietty koko ajan, mutta se tunne oli jotenki ihan erilainen. Menin uudestaan ultraan ja niinhän se oli. Koko oli jäänyt jälkeen ja syke hiipunut ollen enää 20-30 kertaa minuutissa. Se musersi mut ja mieheni aika tavalla. Nyt kun luen sun tarinan Suvetar teidän raskaasta keskeytyksestä niin ajattelen että mehän ollaan päästy helpolla. Toivon sydämeni pohjasta että kolmas kerta toden sanoo ja saadaan vauvat terveenä syliin asti.
Tässä raskaudessa ollaan ehditty jo pelästyä verenvuotoa 5+5, mikä onneksi osoittautui vaarattomaksi 6+2 tehdyssä ultrassa. Siellä sydän sykki. Koko oli muutaman päivän pienempi, mutta en anna sen häiritä itseäni koska hedelmöittyminen on voinut tapahtua vähän myöhemmin. Oltiin reissussa eikä mulla ollu ovistestejä mukana. Oon myös varannu uuden ultran ens viikolle jolloin pitäis olla 8+5. Haluan uskoa että kaikki menee hyvin, mutta te tiedätte ettei se ihan vaan haluamalla niin mee.
 
Heippa kaikille! Olen tuolta elokuisista, tällä hetkellä viikot 11+0.
Minulla ei ole kokemusta keskenmenosta mutta kun kyseessä on neljäs raskaus niin jotenkin keskenmenon ja kohtukuoleman pelko on järjettömän suuri :sad001
Uskoisin että johtuu siitä että keskenmenot on aika yleisiä ja se tunne tulee välillä että miten minä voisin saada jälleen terveen lapsen syliin asti kun toiset ovat joutuneet kokemaan niin kovia...
On varmasti totta etten ymmärrä miltä tuntuu kokea keskenmeno enkä sitä väitäkään mutta huolemme ymmärrän jollakin tapaa koska itseä huolettaa koko ajan; doppleri on päivittäin käytössä ja jos en aina löydä sykkeitä niin olen ihan maani myynyt jotenkin varma että noniin tää oli tässä...
Huoh, tää alkuraskaus on kyllä tosi stressaavaa eikä se stressi kyllä lopu siihen vaan jatkuu tavallaan koko raskauden ajan..
Toivotan kovasti tsemppiä teille kaikille, yritetään nauttia kaikesta huolimatta ja luottaa että kaikki on hyvin niin kauan kuin toisin todistetaan :Heartred
 
Minulla on takana kaksi keskenmenoa ja kolme lasta. Km 05/05 mikä päättyi rv 11+5. Sen jälkeen lapset syntyneet 06, 08 ja 15. Viimeisin keskenmeno 12/16, minkä jälkeen alkoi heti tämä uusi raskaus. Vaikka on kolme onnistunutta raskautta niin silti pelottaa aivan valtavasti että tämäkin menee kesken. Ja aikaisemmissa raskauksissa tiettyjen viikkojen jälkeen tulee pelko että vauvalla ei ole kaikki kunnossa. Nytkin välillä mietin voinko olla niin onnekas että saisin neljännen terveen lapsen. Miten selvitään ja jaksetaan jos vauvalla onkin jotakin. Miehen kanssa meillä molemmilla on vammaiset sisarukset (kehitys- ja cpvamma). Mitenkään ei kummallakaan kulje geeneissä, mutta varmaan sieltä tulee ne omat ajatukset.
 
Hei. Tanaan plussasin vaikka olenkin raskautta jo viikon "pelanny". Viime plussasta on 2vuotta vierahtany. Se paatyi keskenmenoon rv 7+.
Silloin ei kylla ollut mitaan oireita koko aikana, nyt on etonu jo muutama vrk.

Tietysti sita vahan pelottaa miten taman kanssa kay talla kertaa.

Meilla yritys lopetettiin kesalla, ei tietty ehkaisty mutta ollaan mietitty kumpi menee "sterilointiin". Paatosta ei siis koskaan tehty ja yllattaen plussa tuli siis nyt.

Toivon etta teilla kaikilla talla kertaa raskaus jatkuu loppuun saakka ja kaikki saamme nyytit syliin syksylla.
 
Moi kaikki, ensimmäinen plussa, nyt 6+6 ja 3 päivää ollut vuotoa ja kovia, menkkamaisia kipuja.. Soitin neuvolaan ja se ei ainakaan auttanut. Nyt keskiviikko ja jos perjantaina vielä taputtelee, niin terveyskeskukseen soitto, kehoitettiin. Ensi maanantaina varattuna (aika varattu pari viikkoa sitten) yksityinen gyne tarkastusta varten ja sitten torstaina pitäisi olla ensimmäinen neuvolaaika kunnan puolesta. Mainitsi puhelimessa melko useaan otteeseen keskenmenon.. Olen lukenut, että pieni tiputtelu voi kuulua asiaan, mutta siihen lisäksi nämä kivut pelottavat (melko jatkuvana myös 3 päivää). Kokemuksia? Tsemppauksia? Tässä täytyy itseä vähän taas kasailla.. Suuri kiitos etukäteen [emoji173]
 
Moi kaikki, ensimmäinen plussa, nyt 6+6 ja 3 päivää ollut vuotoa ja kovia, menkkamaisia kipuja.. Soitin neuvolaan ja se ei ainakaan auttanut. Nyt keskiviikko ja jos perjantaina vielä taputtelee, niin terveyskeskukseen soitto, kehoitettiin. Ensi maanantaina varattuna (aika varattu pari viikkoa sitten) yksityinen gyne tarkastusta varten ja sitten torstaina pitäisi olla ensimmäinen neuvolaaika kunnan puolesta. Mainitsi puhelimessa melko useaan otteeseen keskenmenon.. Olen lukenut, että pieni tiputtelu voi kuulua asiaan, mutta siihen lisäksi nämä kivut pelottavat (melko jatkuvana myös 3 päivää). Kokemuksia? Tsemppauksia? Tässä täytyy itseä vähän taas kasailla.. Suuri kiitos etukäteen [emoji173]

Vuoto siis tiputtelevaa ja limamaista..
 
Hei Kyfi, mulla kun ei ole kokemusta spontaanista km:sta, en osaa kommentoida hirveästi tuohon. Mutta sen tiedän, että vuotoja on alkuraskaudessa yllättävän monella ja toisaalta kyllähän niitä monenlaisia kipujakin on. Onko vuoto kirkkaanpunaista vai tummaa?
Paljon tsemppiä, inhottava tilanne sulla vain odotella :sad001
 
Hei Kyfi, mulla kun ei ole kokemusta spontaanista km:sta, en osaa kommentoida hirveästi tuohon. Mutta sen tiedän, että vuotoja on alkuraskaudessa yllättävän monella ja toisaalta kyllähän niitä monenlaisia kipujakin on. Onko vuoto kirkkaanpunaista vai tummaa?
Paljon tsemppiä, inhottava tilanne sulla vain odotella :sad001

Moi Suvetar, kiitos paljon vastauksesta! Vuoto on voimistunut ja nyt lähes kuukautisten kaltainen. Myös väriltään. Maanantain kova selkäkipu ei ilmeisesti johtunutkaan töistä, vaan tästä. Havahduin myös siihen, että "onneksi ei ole ollut suurempaa pahoinvointia" tarkoittaa nyt, että esim. rintojakaan ei enää arista ja ainoat kipuilut ovat liittyneet vatsakipuihin jo jonkin aikaa. Näitä oireita kun ei ensikertalaisena aina ihan ymmärrä.

Soitan tänään heti klo 8 terveysasemalle (neuvolan ohjein). Josko he siellä osaisivat sanoa jotakin. Jos ei muuta, niin maanantaina yksityisellä alkuraskauden ultra. Tänään alkoi viikko 8. Olihan se hauskaa niin kauan kuin sitä kesti [emoji22]
 
^ Olen tosi pahoillani :sad001 Toivottavasti lähtisi tyhjenemään kokonaan itsekseen, se on fyysisesti aina paras vaihtoehto. Paljon voimia!
 
Pahoittelut Kyfi! [emoji17] Mitä terveysasemalta sanottiin?

Mulla on jotenkin tullut olo että kaikki ei ole kuitenkaan kunnossa. Parina aamuna ei ole tarvinnut edes käydä pöntöllä yökkimässä. Alusta asti taas ihmetellyt kun rinnoissa ei suuremmin tunnu. Keskiviikkona alkuraskaudenultra. Miten jaksan sinne asti odotella.
 
En ole itse kokenut keskenmenoa, ainakaan vielä. Tämä on ensimmäinen raskaus, mutta huolta on silti.

Oli pakko tulla edes tänne avautumaan, vaikka olen jo mm. tonne ultrakeskusteluun tästä kirjoittanut.

Odotan just varhaisultraa, joka on iltapäivällä ja olen tosi tosi peloissani, koska käydessäni 5+2 ultrassa, ei näkynyt muuta kuin raskauspussi, vaikka tuolla kuudennella viikolla kai voisi jo näkyä sykekin. Nyt on 7+4 ja tänään on siis totuuden hetki edessä, että tuleeko musta keskenmenon kokenut nainen vai ainakin toistaiseksi vielä lasta odottava äiti. Onneksi ainakin tän epävarmuuden pitäisi päättyä tänään. Pelkään vaan, miten kestän ikävät uutiset, koska mulla ei aina ole ihan parhaat keinot käsitellä surua ja pettymystä, etenkin nyt kun pahoinvointi on vienyt jotenkin ihan kaikki voimat.

En kyllä ymmärrä, miten on nykymaailmassa edes mahdollista odottaa ilman tätä kamalaa pelkoa.
 
Tulehan Lenu kertomaan ultrakuulumiset. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Sain aikaistettua omaa aikaa ja totuus on sitten huomenna. Pelottaa, jännittää. Mun pitää tänään pomolle kertoa kun tuon vuoksi myöhästyn huomenna töistä. Ja jos on ne ikävät uutiset niin onko minusta edes töihin. Onneksi pomo on aivan ihana ihminen.
 
Hei, mulla on nyt kolmas raskaus kyseessä. Eilen kävin ar-ultrassa, kun toissapäivänä tuli aamulla aivan järkyttävä mahakipu/-kramppi, joka menin kyllä puolessa tunnissa ohi. Näitä kramppeja mulla on ollut usein ennenkin aina kierron puoliväissä ja ne on tulkittu ovulaatiosta johtuviksi. Varasin ultran, koska nousi huoli jos kyse onkin kohdunulkopuolisesta raskaudesta. Lääkäri sain pahvisella kiekollaan viikoiksi 4+5, Vau´n laskurin mukaan nyt olis 5 tasan, mutta mistä noita tietää.

Ultran jälkeen mun huoli sitten vain suureni. Lääkärin mukaan kohdunulkopuolisesta raskaudesta ei ole kyse, ja se särky voi olla munasarja peräistä. Epäile nähneensä vasemmalla puolella puhjenneen munarakkulan tms. mutta ei ollut täysin varma.
Se mikä tässä nostattaa huolta on kuitenkin se, että myöskään kohdussa ei näkynyt yhtään mitään, ei verta, ruskuaispussia, ei mitään. Ainoastaan pieni musta rakkula. Lääräri ei tässä vaiheessa uskaltanut sanoa vielä mitään varmuutta, joten uusinta ultra on 2vk:n päästä. Sain jopa kolme tyhjää ultra kuvaa mukaan, jos tulee äkki lähtö jonnekin...

Juuri kun mä viikko sitten ajattelin, että piina viikot päättyi positiiviseen testiin, niin nythän ne piinaviikot vasta alkoikin.
Voiko tässä vielä olla toivoa, että parin viikon päästä siellä näkyykin jotain? Vai onko tää joku tuulimuna raskaus?
 
Pahoittelut Kyfi! [emoji17] Mitä terveysasemalta sanottiin?

Mulla on jotenkin tullut olo että kaikki ei ole kuitenkaan kunnossa. Parina aamuna ei ole tarvinnut edes käydä pöntöllä yökkimässä. Alusta asti taas ihmetellyt kun rinnoissa ei suuremmin tunnu. Keskiviikkona alkuraskaudenultra. Miten jaksan sinne asti odotella.

Hei Isabella, tk:n lääkäri sanoi kurkattuaan, että vuoto tulee kohdusta. Lähete veri- jne kokeeseen (kävin äsken) ja soittaa huomenna + jos verta tulee solkenaan, niin päivystykseen. Juu-u. Kai tässä nyt sit vaan odotellaan. Hän sanoi, että on keskenmeno. Mutta eikö silloin pitäisi kuitenkin tarkistaa vielä asia? Entä milloin tämä sitten tapahtui jne. Maanantaina yksityinen gyne vielä varattuna, siellä aion ottaa ar-ultran. Kai nyt sit pitää soittaa neuvolaan ja sanoa, ettei tullakkaan torstaina ekalle käynnille.

Paljon tsemppiä omaan odotukseen, toivottavasti kaikki on hyvin ja sinulla vain alkaa vahvimmat olot jo helpottamaan!
 
Takaisin
Top