Keskenmenon kokeneet tai muuten vain pitkän kaavan kautta raskautuneet

Mulla tuli eilen illalla yks sellanen melko kiinteä ja vähän isompi (ehkä sellanen kahden peukalonpään kokoinen) klöntti ja sitä ennen yks pienempi. Sen jälkeen vuodot loppui lähes kokonaan. Nyt enää pientä tiputtelua. Mahassa juilii edelleenkin vähän ajoittain, mutta ei pahasti. Ehkä tää nyt sit oli tässä. Toivottavasti jälkivuotokin pysyis näin niukkana ja loppuis nopeasti. Ja toivottavasti kaikki sit kans tuli eilen pihalle, vaikka noin vähän tulikin.
 
Venla: mä oon itse herkistyny sen vuotamisen jälkeen siihen, että kohta alkaa vuotaa uudelleen ja vuotaa sitten koko kohdun tyhjäksi, vaikka oon vuodon jälkeen käyny 2 kertaa neuvolassa ja ultrassa niin hetkeksi se on helpottanu mieltä kunnes taas alkanu tiputteleen ja alan odottaan että kohta tulee todella kova vuoto, mä onneksi tiedän että jos alkaa pelottaan ja huolestuttaan voin soittaa neuvolaan ja vaatia pääsytä terkan luo, heillä kun on ultra käytettävissä niin pääsee sit tsekkaan heti asian, mä oon kokonaista 2 kertaa tuntenu selvät liikkeet ja se on ollu siinä vaikka jo 4 raskaus menossa, istukka on edessä niin se todellakin vaimentaa liikkeitä tehokkaasti. Soita neuvolaan ja puhu peloistasi, ei yksin kannata pelkojen kaa jäädä, niistä kasvaa liian suuri peikko ja ei voi nauttia yhdään raskaudesta, jokainen ansaitsee nauttia raskausajasta ilman suurempia pelkoja, sitä varten ne neuvolassa ovat että auttavat odottavaa äitiä huolineen ja pelkoineen.
 
No ei se sitten siinä ollutkaan. Lähdin 2h sitten kävelylenkille ja ehdin 5min kävellä kun alkoi taas vuotaa ja sattumaan mahaan. Kävely ja sykkeennousu ilmeisesti käynnisti ton uudestaan. Nyt juilii taas mahaa ja tuli lisää könttejä ulos. Täytyy tehdä vielä illalla uus lenkki, niin jospa nyt sit tulis kaikki loputkin vielä tänään, kun huomenna pitäis mennä jo töihin.
 
SportMom: se on vaan hyvä kun liikut ja vuotoa+könttejä tulee ulos, koska se tietää vaan sitä että kohtu pudistaa itse itseään, kai ne kontrolloi jossakin välissä ettei kohtuun jää mitään ylimääräistä?

Mun raskaus kun keskeytettiin viime syksinä, ekaksi tuli vauva ja sitten istukka tuli ulos ja vuotoa vain vähän ja onneksi jäin yöksi sairaalaan kun seuraavana aamuna päivystävä gyne oli sitä mieltä että kohdussa on vielä raskausmateriaalia joten jouduin kaavintaan ja epikriisissä luki "reiluhko kaavinta saalis", joten jos oisin kotiin lähtenyt oisin toden näköisesti palannu pian massiivisen verenvuodon kanssa.
 
Venla, en mä ainakaan ole päässyt keskenmenon pelosta, vaikka nt-ultrassa kaikki oli hyvin. Ehkä se pelko on vähän lieventynyt, mutta poissa se ei ole. Ultran jälkeen meni 5 päivää luottavaisin mielin, sitten halusin tarkistaa dopplerilla, kuuluuko syke vielä. Nyt tekisi mieli jo kuunnella uudestaan, vaikka tuosta kuuntelukerrasta ei ole kuin kaksi päivää. Pelkään edelleen keskeytynyttä keskenmenoa, vaikka toisaalta mulla on tunne, että pienellä on kaikki hyvin.

SportMomille voimia!
 
Starling: mä tosiaan tarkistan sen sykkeen nykyään melkein päivittäin dopplerilla. Mä tarkistin asian ihan erikoislääkäriltä ja vaikka kuinka sitä laitetta käyttäisi niin ei ole sikiöön mitään vaikutusta. Eli voi ihan sen puolesta hyvillä mielin käyttää. Omia hermoja siinä tietysti vaan kokeilee, jos ei sitten joku kerta niitä ääniä heti kuulekkaan. Mulla esim viikko sitten kävi yksi ilta niin että yritin hakea sykettä joku 15min ja olin ihan hermoromahduksen partaalla kun ei löytynyt. Aloin itkemään ja olin ihan varma että vauva on kuollut. No sitten kävin pissalla ja yritin vielä kerran uudestaan ja kas... Heti löytyi syke. On se vaan niin ihmeellistä.

Kiitokset teille kaikille ihanille äideille tsempeistä.:HeartbigredMua helpottaa jo paljon se kun tiedän että en oo ihan yksin näiden mun ajatusten kanssa ja on joku paikka missä edes hieman purkaa pahaa oloa ja omia pelkojaan. Onneksi se rakenneultra (varasin ajan yksityiselle kun mies ei pääse siihen kunnalliseen mukaan) on jo vajaan kahden viikon päästä, niin ehkä sitten alkaa helpottaa kun tietää että kaikki rakenteet on edelleen kunnossa ja vauvalla kaikki hyvin. Ja eiköhän niitä liikkeitäkin pitäisi tässä pikkuhiljaa alkaa tuntua niin siitä saa sitten jokapäiväisen muistutuksen että pieni on vielä matkassa mukana.
 
Maajo, joo mä aattelin kans että kevyt liikunta tekee vaan hyvää. Eilen illalla tosiaan tuli sitten enemmän tavaraa ulos ja ihan reipasta vuotoa. Jokohan nyt olis vihdoin kaikki. Mahaa tosin juilii edelleen. Tänään olis pitänyt mennä töihin, mutta valvoin yöllä 3h järkyttävien mahakipujen kanssa enkä pystynyt lähtemään vielä tänään töihin. Onkohan tää normaalia, että mahaan koskee vielä? Ja kuinkakohan pitkään tätä voi vielä jatkua? Vuoto on eilisillan jälkeen niukentunut, mutta mahakipua on edelleen.
 
Mulla tais kestää ne "kovat menkkakivut" monta päivää, mut otin burana-panadol kombona kolme kertaa päivässä niin pysy kivut poissa ja pystyi toimimaan normaalisti.
 
Ensinnäkin pahoittelut SportMom :Heartred Minulle tuli km jälkeen kohtutulehdus, ja sen oireina olivat vuoto, joka ei loppunut viikossa, sekä kipu alavatsassa. Km:n todennut lääkäri sanoi, että n. viikossa pitäis vuodon loppua, ja jos ei lopu, niin pitää mennä tsekattavaksi, että kaikki on tullut ulos, eikä tulehdusta ole. Eli, kannattaa aika herkästi mennä lääkäriin, jos vuoto pitkittyy.

Toivottavasti sinulla on nyt kuitenkin tullut kaikki raskausmateriaali ulos, ja uusi raskaus alkaa pian.
 
SportMom: saattaa kestää kivut vaikka viikon, kannattaa hakee saikkua jos ei ala helpottaan, ja kuinka moni pärjää 2pv saikulla tuollaisen rankan kokemusen jälkeen? henkinen toipuminen kestää paljon pidempään
 
Soitin Kättärille ja kätilö sanoi, että niin kauan kun on kipuja, niin kohdussa on vielä jotain ylimääräistä. Nyt on taas tullut ihan reippaita kipuja ja sen jälkeen vähän vuotoa. Jos tää ei perjantaiaamuun mennessä helpota, niin sitten mun pitää mennä Kättärille lisätutkimuksiin. Ärsyttävää, kun pitää pitkittyä! :arghh: Saas nähdä miten on huomisen työpäivän kanssa...
 
Mulle sattu keskenmenon jälkeen lääkäri, joka ei suostunut antamaan yhtäkään päivää sairaslomaa, joten seuraavana päivänä olin jo mummoja kuivittamassa ja saunottamassa ja useamman kerran meinas taju lähtee, kun olin niin heikkona runsaasta verenvuodosta...
 
Se olikin sitten vähän pitkäkestoisempi tapaus kuin mitä mä ekaks luulin. Maanantaiaamuna tosiaan otin lääkkeet ja vielä eilen illalla oli mahakipuja ja yöllä kovempaa vuotoa. Myös istukka tuli vasta eilen ulos. Mut jospa sitä nyt uskaltais vihdoin sanoa, että ollaan jo jälkivuodon puolella.

Sitten vielä yks tyhmä kysymys, millon tää mun aiempi raskaus katsotaan päättyneeksi ja mikä on mun kierron eka päivä? Päättyikö se maanantaina kun koko homma alkoi vai vasta eilen kun viimeiset tuli ulos? Ei tällä nyt muuten mitään väliä oo, mut mietin vaan miten merkkaan mun seuraavaa kiertoa.
 
Sportmom: kierto alkaa siitä ensimmäisestä vuotopäivästä, seuraavat menkat voi tulla heti normikierron mukaan tai sit pidemmällä kierrolla, mulla viime vuonna keskeytyksen + kaavinnan jälkeen alkoi menkat 29pv keskeytyksestä ja sen jälkeen menkkakierto oli säännöllinen 28pv raskautumiseen asti
 
Meillä on myös hankalampi taival tämän raskauden takana.
Ehkäisy jätettiin pois reilut 5 vuotta sitten ja nelisen vuotta sitten mentiin lapsettomuustutkimuksiin ja sitten -hoitoihin.
Taidettiin tehdä 3 IVF-hoitoa PASseineen, mutta raskautta niillä ei saatu aikaiseksi. Päätettiin lääkärin suosituksesta siirtyä luovutettuihin munasoluihin, joita saatiin odotella noin vuoden päivät.
Juuri kun näiden hoitojen oli määrä alkaa, niin kuukautisia ei kuulunutkaan ja selvisi, että olin tullutkin psontaanisti raskaaksi. Tämä tapahtui kaksi vuotta sitten.
Koska alkutaival oli ollut noin kivikkoinen, niin en osannut pelätä tuon raskauden aikana mitään, vaan nautin raskaudesta täysin rinnoin. Nt-ultrassa selvisi kuitenkin kkm, alkio oli kuollut 8+5. Romahdus oli valtava ja siitä toipuminen kesti kauan.
Toipumisen aikana aloin pelätä raskautumista ja uutta keskenmenoa niin, että aloimme miettimään, että siirrymmekö seuraavaksi adoptioon.
Halusimme sitten kuitenkin vielä kokeilla hoidot luovutetuilla munasoluilla, ettemme alkaisi myöhemmin katumaan, ettei kaikkea tullut kokeiltua.
Näilläkään hoidoilla ei raskautta tullut, joten aloimme henkisesti valmistautua adoptioon. Ilmoittauduimme adoptioneuvontajonoon, mutta koska sitä piti odottaa yli 6 kk, päätimme tehdä vielä viimeisen hoidon pakkasessa olleilla alkioilla. Ja kuinkas ollakkaan, raskaustesti näytti tämän hoidon jälkeen plussaa!
Alkuraskaus oli henkisesti aika raskas, koska aiemmasta raskauden keskenmenosta ei tullut etukäteen mitään merkkejä. Kohtu oli kasvanut alkion kuoltua edelleen normaalisti ja raskausoireet pysyivät.
Aina pelon iskiessä koitin väkisillä ajatella positiivia ajatuksia ja ajatella, että olen raskaana siihen asti kunnes ilmenee ja nautin jokaisesta päivästä. Nyt on 17+1 ja pelko alkaa pikkuhiljaa väistymään.
 
Olen 40-vuotias ja tulin luomusti raskaaksi nyt 04/15. Minulla oli 2 vuotta sitten 1 tuulimunaraskaus ja luulin jo etten enää voisi tulla raskaaksi, kun tuulimunan jälkeen ei tapahtunut mitään. Helmikuussa 2015 kävimme tutkimuksissa, jossa todettiin ettei mitään estettä raskaudelle pitäisi olla. Vaikka munanjohtimien aukiolotutkimus ei itselläni onnistunukkaan. Siitä 2 kuukauden päästä olinkin yhtäkkiä raskaana. Raskauteni on sujunut suhteellisin hyvin huolimatta siitä, että ikääni liittyy kaikenlaisia riskejä. minulla on suurentunut riski verikokeen mukaan saada down-lapsi. Lisäksi minulla todettiin raskausdiabetes, kun tunnin arvo oli koholla.
Olen siis tarkalla ruokavaliolla ja kerran kuukaudessa mittaan verensokereita 4 päivää.
Painoni ei ole noussut tähän päivään mennessä juuri lainkaan . nyt olen 19 raskausviikolla. Käytännössä olen siis laihtunut koko alkuraskauden. Minulla on tai oli bmi 35.
Toivon loppuraskauden sujuvan hyvin ja saavani terveen lapsen tammikuussa 2016.
 
Tää mun tapaus olikin sit lopulta vielä paljon pidempi kuin mitä aiemmassa kirjoituksessa luulin. Eli vuoto kesti yhteensä 4.5 viikkoa ja sikiö tuli ulos vasta 4 viikkoa lääkkeiden otosta! Pitkittyi ihan älyttömästi. Vielä viime viikon maanantaina (5 viikkoa lääkkeiden otosta) testi näytti haaleeta plussaa, mut sit perjantaina (5.5 viikkoa lääkkeistä) nega. Vihdoin tää on ohi!

Mä en oo nyt ihan varma tuliko mulla jo menkat ton vuodon aikana... Normaalikierrosta 2 päivää myöhemmin tuli vähän erilaista vuotoa ja heti ajattelinkin, että ne on menkat, mut sitä kesti vaan yhden päivän, joten en oo sittenkään varma. Ärsyttävää olla koko ajan "varuillaa" että millon ne taas alkaa, kun en tiedä oliko ne jo vai alkaako hetkenä minä hyvänsä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top