keskenmenon jälkeen raskaaksi?

hallansuru

Satasella mukana keskusteluissa
minulle tuli keskenmeno ja ehdin nauttia raskaudesta pienen hetken vain...ilahduin positiivisesta testistä mutta ilo vaihtui kyyneliin kun tänään varmistui et sain keskenmenon :( hirveet vuodot tuli eilen ja nyt on varmaa etten ole enää raskaana.

milloin kannattaa koittaa raskautua uudelleen?kuinka pian muut ovat raskauteneet keskenmenon jälkeen? minulla on kohtu nyt puhdas, pientä tiputtelua edelleen mutta alkaa olla ok.lääkäri sanoi ettei tarvii tehdä mitään, annan vaan vuodella loppuun.

kauheet on tuskat.henkiset tuskat siis :( luulen et täällä ihmiset ymmärtää miltä minusta tuntuu..itkin paljon tänään ja sen jälkeen tuijottelin seinää varmaan pari tuntia ja nyt ei jaksa enää itkee eikä tuijotella seiniä.mut ei kyl jaksa tehdä mitään...otan omaa lomaa pari päivää.en jaksa koulua nyt.kyl sattuu...

viimeyönä oli kauheaa kun tuli järkky vatsakipu ja verta valui lattiatkin täyteen makkarista vessaan saakka.sit oli ihan järkyn heikko olo :( aamulla oli pakko soittaa sit päivystykseen ja lääkärillä oli vain surullisia uutisia..huokaus.sillai kävi sen raskauden...ei saanut pienokainen tulla tähän maailmaan....uutta yritystä vaik pelkään et tää tapahtuu uudelleen :(
 
Osanotto ja virtuaalinen voimahali kohtalotoverilta. Omasta keskenmenostani on jo kohta 7 kuukautta, mutta henkinen kipu on edelleenkin ajoittain melkoinen.

Mulle kirjoitettiin pari viikkoa sairaslomaa, mutta menin jo reilun viikon kuluttua töihin kun seinät alkoivat kaatua päälle kotona. Ihan heti en olisi kyllä töihin kyennyt - muutama päivä meni lähinnä itkien ja parkuen. Vaavi olisi ollut erittäin hartaasti toivottu ja odotettu esikoisemme ja keskenmeno oli täysin odottamaton järkytys.

Uutta raskautta ollaan yritetty siitä saakka kun ekat kuukautiset tulivat (4 viikkoa keskenmenovuodon alkamisesta). Sairaalassa sanottiin että saa yrittää heti kun itse ollaan siihen valmiita ja mehän tietysti haluttiin mahdollisimman pian uusi vauva alulle. Näinä päivinä pitäisi selvitä onko viimeisin yritys vihdoin tuottanut tulosta. 

Mulla on tuttavapiirissä yllättävän monta pariskuntaa, joilla ensimmäinen raskaus on mennyt kesken mutta myöhemmin on tullut ongelmitta pari kolme lasta. Tämä tieto on antanut meillekin rohkeutta yrittää uudelleen.
 
Moikka! voimahalit täältäkin. mulle tuli myös keskenmeno 2 viikkoa sitten. meille tämä olisi ollut kolmas lapsi. minulla on jo tytöt -09 ja -10. ei oltu varsinaisesti suunniteltu raskautta ja ehkäisylaastari oli käytössä. niinkuin molempien tyttöjenkin aikaan oli ehkäisy käytössä(pillerit ja nuvaring) silti raskaus oli positiivinen yllätys. viikon sain nauttia olotilasta kunnes alkoi niukkka vuoto. niukka vuoto kesti 2 päivää ilman mitään kipuja. monet sanoi et ei se välttämättä mennyt kesken mutta jotenkin sitä tuntee oman kehonsa koska olin heti varma et kesken se meni. soitin neuvolaan josta sanottiin että tässä vaiheessa on päivystyksen asia tutkia. soitin päivystykseen josta sanoivat että kesken meni eikä tarvi tulla näytille. itseäni kuitenkin vaivasi hirveesti ja tein viikon päästä testin joka oli negatiivinen. varasin kuitenkin ajan yksityiselle et näkee ettei sinne kohtuun oo jääny mitään.  lääkärille yksityisellä kerroin et nää kaikki muksut on lähteny ehkäsystä huolimatta niin hän sit ehdotti hormonikierukkaa ja sanoin et en tiiä. niin lääkäri töykeesti tuumas että haluatko sä sit koko ajan olla raskaana. mulle tuli sellanen olo ku hän olis ollu tyytyväinen et tää meni kesken. Siis kaikista vaikeinta on ollut ettei ole saanut puhua asiata kenenkään asiantuntijan kanssa,kun olis paljon kysymyksiä. esim. voiko laastareiden käyttö ollut vaikuittanut keskenmenoon tai sit migreenilääke mitä söin vielä ennen kun tein raskaustestin? tai edellinen syöksysynnytys? onko se voinut tehdä jotain tuhoja niin että kaikki tulevat raskaudet menee kesken.. olotila oli hirveä ensimmäisen viikon ja nyt eilen alettiin ehkäisemätön seksi,että annetaan sen kolmannen vielä tulla tähän rysään niin sitten on meidän lapsiluku täynnä. onneksi minulla on jo noi kaksi ihanaa tyttöä valaisemassa päiviä <3
 
Täällä on toinenkin kohtalotoveri.  Ensiksikin syvät pahoitteluni keskenmenosta! Voimia <3 Itsellä on aikaa keskenmenosta 13kk keskenmenosta... tapahtui rv 11... ensi viikolla olisi ollut eka ultra... :( Silloin ei ollut vielä raskaus täysin iskenyt meikäläiseen, kun ei sitä ulkoisesti näkynyt... jälkikäteen on enemmän ja enemmän surettanut :(

Miulla alkoi menkat 5viikon päästä keskenmenosta ja siitä pikkuhiljaa tasottui kierto... Keväällä alkoi kauhea vauvakuume ja se on tietty heitellyt kiertoa miten on tykännyt. Minulla todettiin keskenmenon tapahtuneen mitä luultavimmin luonnonvalinnan vuoksi elikkä alkion mutaation vuoksi... Minulle tehtiin seuraavana päivänä keskenmenosta kaavinta. Toivon raskautuvani vielä. Koskaan en tietty voi tietää, tapahtuiko seuraamuksena kaavinnasta kohdussa jotain...täytyy vaan katsoa ja toivoa parempaa <3 Voimia!
 
kiitos teille jokaiselle tueasta ja lohdusta :) merkitsee minulle paljon kuulla kohtalotovereiden tarinoita.
ite jatkanut seinien tuijottamista, sängyn pohjalla makaamista hiljaa ja itkenyt välillä.

oon niin pettynyt! :( mies on lohduttanut onneksi mutta silti on niin tyhjä olo kun ehdin iloita raskaudesta.

aiotaan yrittää uusiksi samantein.jos on tullakseen niin tulee.en oota seuraavia menkkoja koska niissä voi kestää.miulla joskus jää kuukausikin välistä ettei tuu menkkoja.....voi tätä tuskaa ja itkua :( haluan niin kovasti vauvan masuun...se olis ihanaa.

onko jollain kokemusta uudelleen raskautumisesta keskenmenon jäkeen? miten pian on tärpännyt ja onko raskaus mennyt hyvin??

ja tähän viel sanon et voimia myös teille kohtalotoverit! kyllä me tästä viel päästään eteenpäin vaikka rankkaa se on :( en ois kyl ikinä uskonu et tää tapahtuu just minulle....onnekkaasti tulin kierukan jälkeen heti raskaaksi ja näin kävi :(

toivottavasti viel tässä jatkuu jutustelu. :) se lohduttaa myös kun on kohtalotovereita.en tunne olevani yksin.
 
Sehän on ihan sattumankauppaa milloin tulee raskaaksi keskenmenojen jälkeen. Itsellä takana 2 ja puoli vuotta yristystä takana -> 4 keskenmenoa. 3 varhaista (n.5-7viikoilla) ja viimeisin kun sikiö oli kuollut 9 viikolla ja tietoon tuli vasta 12 viikolla. Eka raskaus oli keväällä 09, syksy 09,  syksy10, kesä 11. Kutakuinki noin... Meillä on ollu tosi hiljaista nyt yrittämisen kannalta sillä miekkonen sai pahan kolahduksen kun oli jo 99% varma että tämä viimeisin pääsee maailmaan asti. Ajan kanssa...
 
Mä kuulin tässä että keskenmenon jälkeen on helpompi tulla raskaaksi mutta kohdun limakalvo ei ole vielä parantunut ja uuden keskenmenon riski on tosi suuri. piitääköhän tää paikkaansa? nyt pelottaa kun olaan harastettu suojaamatonta yhdyntää että jos raskaudun meneekö sekin nyt sitten kesken :/
 
Kerron oman tarinani, siinä oli onneksi onnellinen loppu, mutta tahtoisin kaikille kertoa että kaikki on mahdollista <3

Pieni tyttöni syntyi siis 23.9.11, viikolla 33+3 pienenä keskosena, jonka alku ei todellakaan ollut helppo.
Raskaus oli meille todella iloinen yllätys, 8kk ehdimme raskautta yrittää kunnes tärppäsi. Olin onneni kukkuloilla positiivisesta testistä. Rv 9 alkoi yhtäkkiä kamala vatsakipu ja järkyttävä vuoto. Ja sitä kesti ja kesti. Ajattelin, että tämä oli nyt tässä. Keskenmeno jättää mielettömän tyhjyyden sisälle. Menin ensiapuun, jossa lääkäri totosi keskenmenon, (ei ultrannut), määräsi sairaslomalle ja käski unohtaa.
Viikko vierähti, ja aloin oksentamaan ihan urakalla. Menin uudestaan lääkärille ja sanoin, että kaikki ei todellakaan ole kunnossa, ja vaadin päästä ultraan. Hän olisi suoraan määrännyt tyhjennys pillerit. Pääsin kuin pääsinkin ultraan. Lääkäri ultrasi pitkään ja kertoi, että sielä pieni sydän sykähteli. Minulla oli siis ollu kaksosraskaus joista toinen oli keskeytynyt aikaisemmin. Oli siinä vuoroin itkua vuoroin naurua. Oli todella sekavat olotilat, surullinen toisesta, mutta iloinen toisesta.
Iso verenpurkauma jäi toisesta kohtuun ja lääkäri sanoi, että valitettavasti pelkään että toinenkin menee kesken..
Raskaus kuitenkin jatkui ja jatkui, ja verenpurkauma vuosi ja vuosi.. kunnes 21 viikolla lurahti jotain kirkasta housuun, menin lääkäriin ja kaskummaa lapsivettähän se. Ja taas mentiin. Verenpurkauma oli aiheuttanut sikiökalvoihin reiän, josta lapsivettä lurahteli. Hirvittävä tulehdusriski olemassa. Siitä hetkestä olin sairaalassa vuodelevossa, joka hetki peläten että vauva voi syntyä millon vaan, todella pienenä ja sairaana keskosena. Otettiin viikko kerralla tavoitteita ja pikkuinen jaksoi ja jaksoi.
Viikolla 33+3 meille sitten syntyi pieni terve tyttönen, paino 2240g ja 42cm pitkä ja ei pienintäkään ongelmaa ole ollut.
Halusin tarinallani kertoa, että kaikki on tosiaan mahdollista ja ne pienet ihmisen alut ovat mahdottoman sitkeitä!! <3
Voimia kaikille!
 
Voitte vaan kuvitella kuinka voi pelottaa seuraava raskaus, jos sitä ikinä ees uskaltaa yrittää.. olen aina toivonut suurta perhettä :/
 
Uskaltaisinkohan mieki jo laittaa omaa viestiä... Elikkä aivan uutukainen jäsen.

Tein plussatestin tuossa 18.10.11, jota en meinannut uskoa todeksi. Olin ja olen vieläkin ulkomailla joten kävin paikallisella neuvolalla vielä tarkistamassa asian. Ja tottahan se oli, raskaana oltiin. Soitin jännittyneenä miesystävälleni (hän ei siis ole täällä minun kanssani vaan oleskelen yksinäni tämän ulkomaan ajan), joka innoissaan kerkesi kertomaan muutamille perheenjäsenilleen. 3 päivää ehdimme iloita ja suunnitella ensimmäistämme...

Sitten lauantai aamuna alkoi aivan järkyttävät alavatsan kouristelut sekä verenvuoto. Soitin paniikissa miesystävälleni, joka tietenkin pelästyi tilannetta myös. Yritin soittaa paikalliseen neuvolaan, joka tietenkin oli kiinni viikonloppuisin... Sitten muistin yhteysnumeron, jonka olin saanut neuvolasta sen varalta jos alkaa runsas vuoto. Tietenkin tämäkin palvelu oli kiinni viikonloppuisin... Viimein sain jonkun kiinni yritysten jälkeen, mutta hän käski vain odottamaan maanantaihin, jolloin osastot olisivat auki. En siis voinut tehdä mitään muuta kuin istua kämpilläni yksin, puhelin liimattuna korvaani. Vuoto jatkui runsaana koko päivän kunnes illalla vessassa ollessani tuli ulos rypäleen kokoinen kiinteä "klöntti", jota sitten pyörittelin epäuskoisena paperin välissä. (Ällöä tiedän...) Kouristelut ja kivut loppuivat kuin seinään tämän "klöntin" tullessa ulos. Siinä sitten itkin yksinäni koko viikonlopun voimatta tehdä mitään. Miesystäväni pääsi tulemaan luokseni vasta viikkoa myöhemmin, jolloin olo oli jo turta ja pahin itkuisuus ohi. Vuotokin oli onneksi ehtinyt loppumaan jo edeltävänä päivänä.

Nyt tuosta ikävyydestä on jo aikaa 29 päivää ja odottelen, että milloinkahan kuukautiset alkaisivat taas. Kerkesimme miesystäväni kanssa vähän vällyjen välissä seikkailla parin viikon ajan, mutta en usko että olisin uudestaan raskaana. Alavatsan vihlailuista huolimatta mitään muita "oireita" ei ole. Että tämmöistä...
 
en voi sanoa kuin osanottoni kohtalotovereille ja toivoa että joskus vielä saatte sen toivomanne lapsukaisen.joo nyt oon kans miettinyt et limakalvo on ohut keskenmenon jälkeen ja ollaan ilman suojaa peuhattu vaik miten monta kertaa jo! :( pelottaa et meneekö seuraavakin raskaus kesken.toisaalta lääkäri sanoi et voi yrittää heti uudelleen.

onko kellään positiivista kokemusta raskautumisesta keskenmenon jälkeen? oon tosi peloissani et niin käy uudelleen :( miten kun minuu vihlas pari kertaa mahasta tänään.en kai nyt jo voi olla raskaana! se oli semmonen pari vihlaisua toisella puolella vatsaa.pariin kertaa kun tein äkkiliikkeen.ja toinen tuli kun kumarruin.

en tiiä mitä tehdä kun ei haluta käyttää kondomia mutten ala mitää pillereitä nyt syömään seuraaviin menkkoihin.taidan soittaa vielä sinne lääkärille ja varmistaa et onko mahdollista tulla raskaaksi ilman kesken menoa.niin he sanoivat et heti voi yrittää raskautua ilman riskejä.en ymmärrä.kun toiset sanoo ettei voi.

oli miten oli.keskenmeno on kamala asia.sain nyt sen kamaluuden kokea.toivon uutta raskautta tässä.mutta samalla pelkään et se menee kesken :( tosi hankala olla :(
 
hallansuru. voihan se olla mahdollista että olet jo raskaana,mut se on eri asia et huomaisko sitä vielä? mulla on nyt ollu 3 päivää kuukautiskipuja mut ei kuukautisia.. keskenmenosta 3viikkoa että ei kuukautisten vielä pitäisi edes alkaa mut mistä nää kivut nyt johtuu? ärsytttää oolla epätietoinen kaikesta. jos tässä tulee raskaaksi ennen kun ekoja kuukautisia on tullut milloin uskaltaa tehdä testin? menkat kun voi tulla vasta 9vk:n päästä keskenmenosta. ei huvittais tehä liian aikasinkaan testiä et ei tuu pettymystä.
 
Mullakin oli pitkin kuukautta menkkamaisia kipuja, välillä vihlas jos liikuin paljon jne. Muistutti paljon "raskausvihlasuja", mut kaikki muut oireet puuttu.

Menkat alko 31 päivää km jälkeen, hiukan runsaanpina ku normaalisti. Se rintojen kipeytyminen oli semmoi paras vihje et oliko raskaana vai ei. Ennen  menkkoja jomottaa sellai pikkasen mut ei mitenkää samanlailla ku raskaana ollessa. :(
 
no nyt oli eilen vatsassa pari kouraisua vatsassa ja se sattui hieman, vihlaili???sit tuntu et vatsa on ihan turvoksissa! mistähän nää nyt voi johtua?

pelkään kamalasti et tuun raskaaks ja se päättyy taas keskenmenoon.luin jostain kyl et on harvinaista et se päättyy keskenmenoon....en oo sit varma oonko lukenut varmasti oikeaa tietoa.hope so.ja et tulee tosiaan helpommin raskaaks keskenmenon jälkeen.

en muista tarkkaan miten se teksti meni mut siin sanottiin jotain et keskenmenon jälkeen raskautuessa on pienempi mahdollisuus komplikaatioihin ja muihin ja et keho tietää koska aika raskautua.jotain myös että tulee helposti raskaaksi...en oo varma et pitääks nää paikkaansa kun oon kuullut ristiriitaista tietoa.odotan vastauksia tänne etät jos tulis joku lohduttava viesti että jotkut olis onnellisesti tulleet raskaaksi lähes heti keskenmenon jälkeen.
 
Mä yritän nyt elää vaan tätä hetkeä ja toivoa että tulisin raskaaksi ja se pysyisi tällä kertaa sisällä.

hallansuru: mä oon nyt selaillu hirveesti keskustelupalstoja keskenmenosta ja sen jälkeen raskautumisesta ja oon löytäny monia tarinoita jossa on tullut raskaaksi keskenmenon jälkeen ilman että yhdetkään menkat ehti tulla ja raskaus päätyi täysillä viikoilla synnytykseen ja terveeseen vauvaan :) että toivoa on kyllä!
 
Kerronpa lyhyesti oman kokemukseni ja tietenkin otan osaa suruun, jota on vaikea kuvailla. Minä tiedän.
Minulle tuli keskenmeno ihan alkuraskaudesta juuri muutama päivä plussatestin jälkeen. Eli raskausviikkoja oli niukasti ehkä 6-7. Tietenkin suru oli valtava ja se menetys. Kun menettää yhdenlaisen tulevaisuuden, koko sen maailman, johon on itsensä ehtinyt asettaa. Jatkoimme yrittämistä ja minulle kerrottiin, että uutta raskautta ei kannata heti toivoa, keholla kestää toipua edellisestä. Vaan toisin kävi ja raskaus alkoi heti seuraavasta kierrosta :) Meillä onkin nyt pari vuotias tenava jaloissamme ja kaikki meni hienosti loppuun asti. Jälkeenpäin olen lukenut, että jos keskenmeno tulee ihan alkuraskaudesta, hormonit edesauttavat uuden raskauden alkamista. Huoli toisen raskauden aikana kulki kuitenkin mukana jatkuvasti keskenmenon takia. Kannattaa yrittää nauttia ihan joka hetkestä alusta asti, koska niitä ei enää saa takaisin. Ei alkua huolilla pidä varjostaa. Valitettavasti km on paljon yleisempi kuin yleisesti tiedetäänkään, eihän lohduta, mutta et ole yksin hallansuru<3
 
kiitos tuesta ja kannustuksesta <3 arvostan todella paljon ja tiedän etten oo yksin :) kiitti teille kaikille tässä.

mitäs  mietitte siitä et miulla on sellainen olo et OISIN jo raskaana???onkohan mahdollista....ravaan vessassa ja vatsan vasenta puolta vihlaisee usein hieman ja tuntuu ihmeellinen painon tunne alavatsassa...sit haistan oudosti kaikki hajut tosi herkästi ja semmosta kaikkee pientä.voiko ne kertoo raskaudesta? tiedän ettei nää oo kuvitelmaa vaan ihan totta.voihan ne muustakin johtua toki....mut tää tunne et oisin jo raskaana......

onko se mahdollista vielä?jos oon niin sit taas pelottaa et jos se ei meekkään hyvin.... :(
 
moikka hallansuru!

Kyllä se on mahdollista luulisin,kauankos sulla on keskenmenosta aikaa? mulla alkoi pahoinvointi toisen lapseni kohdalla viikkoa ennenkuin kuukautiset oli myöhässä. miksei siis muutkin oireet voisi tuntua aiemmin. ja nyt viime raskaudessa kun meni kesken tuli pahoinvointi 10 päivää ennenkuin kuukautiset oli myöhässä.
myös valkovuoto on alkanut ja ullut imelän hajuiseksi ennen kuukautisten alkamispäivää.
vaikka se on vaikeaa niin jos olisit raskaana kannattaa yrittää olla huolehtimatta.
sitten kun vuodon alusta on mennyt 6-7 viikkoa kannattaa tehdä testi jos ei kuukautisia näy.
 
keskenmenosta ei oo kamalan kauan.muutama viikko sunnilleen kun se alkoi.jälkivuoto sit kesti tosi kauan sen jälkeen ku tuli ne"hyytymät"jotka kertoi et kesken meni.mut on siit melkeen kuukaus jo kun alkoi tuo keskenmeno.tein hätäpäissäni varmuuden vuoksi testin ja se oli ainaki vielä negatiivinen.elikkä tuon vuodon alusta on nyt kulunut n.4 viikkoa.en muista tarkkaan.aattelin ensikuussa testasta raskauden sillä oon kuullut et menkat ei pakosti tuu ihan heti keskenmenon jälkeen....onkohan se totta?

kuinkahan suuri riski on et seuraavakin raskaus menee kesken?

voisko jotkut tänne kirjoitella omia kokemuksia et kuin on mennyt seuraava raskaus keskenmenon jälkeen ja kuinka pian tulleet raskaaksi?
 
Mitähän tää nyt meinaa? mulla oli 2 päivää kovat kuukautismaiset kivut mut loppuivat sitten ja pari päivää ollut niin et ei kipuja. aamulla kun kävin vessassa luulin et menkat alko kun pönttöön tuli hieman verta ja paperiin jäi verta. mut sen jälkeen ei enää tippaakaan. oliko noi nyt muka menkat? hitto ku ärsyttää kun ei tunne enää omaa kehoaan :/
 
Takaisin
Top