Olen todella pahoillani Radioboca, voimahalaukset! Jos yhtään lohduttaa niin tiedän kyllä tunteen
Ja jos jotain positiivista tilanteesta pitää hakea, niin aina parempi mitä aikaisemmin menee kesken jos on mennäkseen. Mä en ollut viime syksynä ihan yhtä onnekas.
Olin onnellisesti ensimmäistä kertaa elämässäni toivotusti raskaana ja en edes ajatellut mennä varhaisultraan sillä olin päätänyt odottaa nt-ultraan asti. Viikolla 8 kärsivällisyyteni kuitenkin petti ja varasin varhaisultran viikolle 9. Kaikki oli siihen varhaisultraan asti mennyt ihan normaalisti, ei vuotoja, ei kramppeja, raskausoireita oli, vaikkakin lieviä, hälytyskellot ei soineet koska neuvolassa sanottiin että jotkut onnekkaat säästyvät pahoinvoinnilta ja luulin kuuluvani niihin onnekkaisiin.
No varhaisultrassa sitten kuulin ne sanat joita kukaan raskaana oleva ei halua kuulla, lääkäri oli ultrannut ehkä muutaman minuutin kun aloitin lauseen sanoilla "Olen todella pahoillani, mutta...." Ei sykettä, alkion kehitys pysähtynyt mittojen perusteella jonnekin viikolle 6, keskeytynyt keskenmeno oli diagnoosi ja sain lähetteen Jorviin raskaudenkeskeytykseen seuraavalle viikolla. Samassa ultrassa lääkäri totesi että mulla on kaksioisainen kohtu ja sanoi että sitäkin joudutaan tutkimaan tarkemmin Jorvissa. Olin siis tietämättäni kantanut lähes kuukauden kuollutta alkiota kohdussani ja suunnitellut elämää lapsen kanssa jota ei sitten koskaan tullutkaan.
Viikon päästä Jorvissa ultrattiin vielä ja todettiin, että alkio on kuollut, sain tyhjennyslääkkeet käteen ja mut passitettiin kotiin "hoitelemaan hommat" itsekseni. Sain kuukauden päähän jälkitarkastusultran, jossa oli tarkoitus myös tutkia kohdun rakennepoikkeavuutta tarkemmin. Kotona otin tyhjennyslääkkeet ja neljän tunnin päästä alkoi keskenmenovuoto, istuin pari tuntia vesaanpöntöllä ja itkin, en niinkään kivusta koska sain hyvät särkylääkkeet mutta surusta. Jälkivuoto jatkui lähes neljä viikkoa ja oli juuri loppunut kun menin jälkitarkastukseen. Noh, jälkitarkastuksessa todettiin, että kohtu ei ole kunnolla tyhjentynyt, sain uudet tyhjennyslääkkeet käteen ja varmuuden varalle ajan kaavintaan parin viikon päähän. Tyhjennyslääkket eivät aiheuttaneet mitään vuotoa, joten 1.5kk siitä kun sain tietää keskenmenosta olin kaavinnassa.
Kaavinta meni ihan hyvin, menin aamulla sairaalaan ja pääsin iltapäivällä kotiin herättyäni nukutuksesta. Jälkitarkastusaikaa eivät antaneet, kun lääkäri sanoi että kohtu oli saatu hyvin tyhjäksi. Lääkäri määräsi odottamaan vähintään yhden normaalin kierron ennen uutta yritystä, jotta kohdun limakalvot ehtivät kunnolla palautua kaavinnasta.
Viidennestä kierrosta keskenmenon jälkeen tuli uusi tärppi ja nyt jännittää todella PALJON, että toistaako historia itseään.