Keskenmeno

radioboca

Kunnioitettu kommentaattori
No, mä sain keskenmenon. Tai siltä nyt vahvasti vaikuttaa.

Alkoi eka tulla uudestaan sitä ruskeaa vuotoa, enemmän kerralla. Sattui alkamaan just sillai että ehdin taas soittaa neuvolaan ja kysyä mitä teen. Siellä oli kai eri täti ja käski edelleen vaan seurailla, mutta että jos alkaisi verinen vuoto menkkavolyymilla niin pitäis lähteä Acutaan (eli ensiapuun). Puol tuntia myöhemmin huomasin että nyt tulee verta. Lähdin saman tien sinne Acutaan ja kerroin tilanteen. Oli kyllä sellasta asiakaspalvelua että huhhuh. Tuntui että siinä hoidontarpeen arviointihuoneessa se hoitaja(?) suorastaan virnuili mulle ja paikalla oli joku opiskelijakin kuuntelemassa mun intiimiasioita. Sit se hoitaja kutsui lääkärin joka esitti suunnilleen samat kysymykset ja tuntui että ne jatkoi sitä virnuiluaan ja melkein iski silmää toisilleen. Lääkäri sanoi jotenkin vähän siihen suuntaan että ei ois tarttenu tulla, että kyllä se sitten vaan vuotaa pois jos on keskenmeno. Monta kertaa ne kyseli että kuinka paljon sitä verta tulee ja meinasin hermostua kun sain koko ajan hokea että en oo nyt tsekannut kun lähin tänne heti kun sitä puol tuntia sitten alkoi tulla. Varmaan säälistä se lääkäri sitten sanoi että okei, voin tulla tonne "vähäksi aikaa tarkkailtavaksi", että alkaako tulla paljon verta.

Jonkun aikaa istuin siellä odotusaulassa sitten enkä yhtään tiennyt mitä odottaa. Kävin itse vessassa "tarkkailemassa" muutamaan otteeseen. Sitten mut kutsuttiin jonnekin ja otettiin verta, eikä sanottu muuta kuin että voit mennä takasin odottamaan. Odotin kaksi ja puoli tuntia. Sitten mut kutsuttiin taas eri huoneeseen ja mitattiin kuume, verenpaine ja happi(?) ja mukava hoitaja sanoi että lääkäri tulee kohta juttelemaan. Se toi mulle mehuakin. Odotin vielä reilun puoli tuntia ja sitten lääkäri tuli ja vei mut jälleen uuteen huoneeseen.

Eipä sillä paljon kerrottavaa sit ollut. Totesi että joo hcg on koholla, se ilmeisesti oli sen verikokeen pointti. Ja joo jos tulee verta niin todennäköisesti on keskenmeno. Paitsi että se sanoi ettei näin alussa varsinaisesti ees puhuta sitten raskaudesta, vaan "biokemiallisesta raskaudesta", että "on jotain raskauskamaa mennyt sinne muttei varsinaisesti ole mitään alkiota". Siinä vaiheessa aloin itkeä. Sit se kyseli sitä ja tätä, millaiset menkat mulla on, onko gynekologisia ongelmia ja haluunko että tehdään sisätutkimus. Sanoin että tehdään vaan jotta saisin siitä 4-5 tunnin odottelusta ees jotain irti. Sen sisätutkimuksen tulos oli että "joo, kyllä täällä verta on".

Lopuksi se käski viikon päästä käydä mittauttamassa jossain hcg-arvon ja sit odotella menkkoja ja mennä jonnekin jos ei niitä tuu että käynnistetään ne. Taidan kääntyä YTHS:n puoleen tässä kaikessa, tuli kyllä taas sellanen kokemus julkisesta terveydenhuollosta että huh.

Jotenkin mä vaan melkein kyllä tiesin tän koko ajan. Alusta asti olin niin epävarma, tuli vaan haaleita plussia jotka ei vahvistuneet, oireita ei tullut ja parin päivän aikana tuntui että ne vähätkin katosi, tuli ruskeaa tuhrua ja ne menkkatuntemukset jotka aluksi oli plussan jälkeen muuttui ihan erilaisiksi menkkatutkimuksiksi. Nyt en kyllä jälkeenpäin usko että toi kipu joka häpyluun yläpuolella tuntui oli teillä muilla ihan samanlaista, koska se tuntui kyllä musta aamusta asti tosi väärältänlaiselta kivulta. Nyt kun oon tässä vuotanut viitisen tuntia niin olo on aika pitkälti ollut samanlainen kuin menkkojen aikana. Ehkä pikkasen enemmän sattuu just tohon kohdun alaosan (?) tietämille, mutta ei tää ole mikään järisyttävän kivulias kokemus ollut, eikä verta ole toistaiseksi tullut edes niin paljon kuin menkkojen aikana. Fyysisesti ei iso juttu ja jos en pitäisi kirjaa menkoista niin luulisin tätä varmaan menkoiksi, nekin alkaa ruskealla tuhrulla. Henkisesti tää on perseestä ja pelkään että musta tulee yksi niistä jotka saa vaan koko ajan keskenmenoja. Se olis varmaan hirveämpää kuin puoltoista vuotta jatkunut turhaan yrittäminen. :(

Perustin tälle nyt oman ketjun jos joku haluaa tästä enemmän jutella, etten tuu teidän oireketjuun tän tilityksen kanssa. Toivottavasti teidän kaikkien raskaudet menee nätisti loppuun! Mut jos joku muukin sattuu saamaan keskenmenon niin multa ainakin saa vertaistukea.

Tarrasukkia kaikille!

:( oon kauheen pahoillani ! Toivotaan että vuoto loppuu aikanaan ja alkaa uusi kierto ja tulee menkat ajoissa, vaikka nyt tuntuu varmasti todella pahalta niin positiivista on että jotain on yrittänyt tapahtua ja se ei ole mahdotonta sinun ja miehesi kropilla :) toivottavasti pääsisitte pikaisesti takaisin yrittämään. <3 miljoonasti haleja sinne ja voimarutistus ja jos on mitään mitä tekee mieli jutella niin täällä meitä on :) ja on varmaan muitakin keskenmenon kokeneita! Voimia <3

No olipas siellä oikein viimesen päälle asiakaspalvelijat töissä.... Oon niin pahoillani :(

Ite kolme keskenmenoo tän yrityksen aikana kokeneena tiedän että toi on enemmän perseestä ku mikään muu. Onneksi itellä on vuotanu itekseen pois ettei oo tarvinnu lääkkeillä tyhjentää eikä kaapia, toivottavasti sullakin kävis niin..

Mut se pitää vaan surra pois, muistakin se että sulla todellakin on oikeus suruun vaikkei raskaus pitkällä ollukkaan! (Toiset lääkärit/hoitajat on sitä mieltä just ettei tällästä edes lasketa..)

Mutta jos nyt halutaan yhtään positiivisuuksia tästä hakea, niin ainakin sulla on mahdollisuus raskautua! Toivottavasti tämä kerta jää sulle ainoaksi ettei tartte niitä useampia kokea..

Söitkö sä foolihappoa? Mulla ilmeisesti auttoi se kun foolihapon määrä kolminkertaistettiin just ennen tätä plussakiertoa.. Ja sitten liputan kyllä vehnänalkioöljyn ja gelee royalen puolesta, kannattaa kokeilla!!

Jos haluut asiasta jutella enemmän tai tulee jotain mieleen niin kysy vain :)

Niin mä oikeastaan ajattelinkin heti kun sain plussan, että on ainakin hyvä tietää että ylipäänsä pystyy tulemaan raskaaksi. Koko ajan oli vaan ihan epätodellinen olo enkä vielä kunnolla missään vaiheessa ehtinyt uskoa että helmikuussa saisin muka vauvan. Viikon ajan ehdin siihen totutella, miten säälittävän lyhyt aika, tuntuu ihan tyhmältä edes itkeä, mutta toisaalta oon jo niin monet itkut itkenyt miettiessäni etten tule koskaan raskaaksi, joten samaan sarjaan tääkin menee.

Siinä odotushuoneessa venaillessani lueskelin netistä juttuja ja jossain sanottiin, että keskenmenon jälkeen tulee erittäin helposti raskaaksi. Pitäisi vaan malttaa odotella rauhassa pari kolme kiertoa että kroppa ehtii toipua ja tulla taas vastaanottavaiseksi.

Radio: se odottaminen on yleensä sitä varten, että saadaan mahdollinen LA varmemmaksi neuvolassa... Minä en pitäis taukoa, just siks koska kohtu on valmiiksi "myllätty" ja sinne olis seuraavan toukan paljon helpompi kiinnittyä :)

Joo söin mä foolihappoa, oli siitä puhettakin jo. Siis oon syönyt koko sen puoltoista vuotta mitä ollaan yritetty, mutta nyt just suunnilleen kuukausi sitten aloin vetää hevoskuuria, 1600 mcg päivässä. Täytyy ehdottomasti jatkaa sillä samalla kun heti tulin raskaaksi... vaikka oli siinä varmaan muitakin otollisia tekijöitä tällä kertaa.

Näin tuolla Perhesuunnittelun kotisivuilla sanottiin: Keskenmenon jälkeen seuraavat kuukautiset tulevat yleensä n. 4-8 viikon kuluttua. Yleensä lääkärit suosittelevat odottamaan 1-3 kiertoa ennen seuraavaa yritystä. Tämä siksi, että keskenmenon jälkeen raskaaksi tuleminen on erittäin helppoa, mutta kohdun limakalvo saattaa olla liian huonossa kunnossa uutta raskautta tukemaan. Toisaalta myös edellinen raskaus saattaa sekoittaa hormonitoimintaa ja aiheuttaa ongelmia uudelle raskaudelle.

No, en tiiä. Mutta en kyllä haluaisi kokea tätä useampaan kertaan. :(

Jaa.. Mulle neuvolassa on sanottu että uutta matoo koukkuun vaan heti, että määritteleen pystyy ultrassakin, mut että helpompi tulla raskaaksi kun alkiolle on sopiva alusta valmiina.

Joo no nyt luin jostain että yhtä kiertoa lääkärit yleensä suosittelee. No katotaan mitä mun gyne sitten sanoo, mutta joo en mä tässä nyt laskea ala, tuntuis aika luonnottomalta alkaa käyttää ehkäisyä kaiken tän yrittämisen jälkeen... Luonto hoitaa, jotenkin.

Voi ei Radioboca! :sad001 Jaksamista, toivotaan että uusi yritys onnistuu pian! <3 Itse lohduttelin viimeksi itseäni niin, että onneksi meni kesken nyt (silloin oli viikkoja 6-7, en tiennyt ihan tarkkaa) eikä esim. puolessa välissä. Jaksamista, inhottavaa odottelua :/

Millaista tää on ollut teillä keskenmenon kokeneilla? Lähinnä siis kiinnostaa että onko odotettavissa vielä jotain hirveitä kipuja? Ja tuleeko jossain vaiheessa kunnon tulva vai voiko tää mennä tälleen vaan, vähäisempää vuotoa kuin menkoissa? Ja kuinka pitkään vuotelu suunnilleen kestää?

No itsellä ei ollut mitään kovia kipuja, en tarvinnut esim. mitään kipulääkettä, vaikka sellaista suositeltiin otettavan. Vuoto oli aika reipasta mulla pahimmillaan, ihan kunnon menkka-meininkiä, ja sitä tais kestää kaikkinensa viikon verran. Pikkuhiljaa se vuoto väheni ja sitten loppui. Mulla kohtu tyhjeni ihan itsestään, eli ei onneksi tarvinnut kaapia - se oli yhdessä kohtaa suurin pelko itsellä, kaiken muun kurjan ohella. :sad001

Mulla oli kaks ekaa sillai et alko töissä ihan järkyttävillä vatsakivuilla, ja kun pääsin kotiin niin alko mahdoton vuoto. Yösidettä sai vaihtaa vähintään tunneittain eikä edes panacod auttanu kipuun. Nyt tää viimeisin km oli erittäin niukkaa vuotoa eikä juurikaan (ainakaan menkkoja enempää) sattunu mihinkään..

Voi ei radioboca, mielettömästi voimia sinne! Inhottavaa että henkilökunta ei osaa osoittaa myötätuntoa näissä tilanteissa.

Mulla oli esikoista yrittäessä kerran selvä kemiallinen raskaus (raskausoireita, haalea plussa, menkat alkoi runsaina ja kipeinä kolme päivää plussan jälkeen) ja ainakin kerran sellainen, etten edes testannut mutta vaikutti samanlaiselta tapaukselta. Otin ne aika raskaasti, mutta pelkäsin että muut eivät ottaisi mua tosissaan, koska itekin ajattelin että kyse ei ollut "oikeasta" keskenmenosta ja että en muka olisi saanut vielä iloita raskaudesta niin aikaisin. Vasta myöhemmin osasin puida sitä surua miehen kanssa.

Neuvolassa myöhemmin sanottiin, että niin varhaisia km:iä kuin mulla oli ei edes kirjata potilastietoihin keskenmenoina. Siinä on positiivinen puoli: se johtuu siitä, että hyvin varhaiset keskenmenot ei indikoi mitään ongelmia, vaan ne on normaali osa naisen kehon toimintaa. Siksi asialla ei ole merkitystä seuraavien raskauksien hoidon kannalta. Kohtu laittaa alkion ensin tosi kovalle rääkille, jotta vain hyvin kiinnittyneet ja elinvoimaiset alkiot pääsisivät jatkamaan kasvamista. Höykytys on niin kovaa, että hyviäkin alkioita tippuu matkasta.

Tää ei siis tarkoita että sulla olisi ensi kerralla mitenkään suurempi km-riski. Ja raskautuminen seuraavasta kierrosta on luultavasti ihan ok, ainakin sen perusteella mitä itse oon lukenut, keho toipuu varhaisesta km:stä nopeasti.

Ja muuten jos vuoto jää tavallisia menkkoja niukemmaksi, kannattaa ehkä vielä varmistaa, menikö oikeasti kesken.

Kiitos, toi on positiivista. Niin mäkin ajattelin että varmaan nopeammin palautuu mitä aikaisemmin menee kesken.

Joo, eiköhän se varmistu. Luulen että se YTHS:n gyne varmaan haluaa ultrata mut joka tapauksessa juhannuksen jälkeisellä viikolla. Siitä ei oo ollut mitään pahaa sanottavaa vaan on seurannut ovulaatioitakin tosi intensiivisesti clomeilla ja ilman.

Voi ei! Niinkö siinä lopulta kävi. :sad001

Aivan järkyttävää "palvelua" olet saanut ensiavussa. Mä en voi ymmärtää, miten keskenmenosta kärsivää voidaan kohdella noin kylmästi, kun luulisi, että hoitohenkilöksi itsensä lukeneella olisi hoitoviettiä ja halu auttaa ihmisiä! Ihan suututtaa sun puolesta! :mad:

Mutta onneksi sulla kuulostaa olevan ihana gyne. Toivottavasti toivut fyysisesti pian. Henkisellä puolella varmasti menee kauemmin. Kaikkea hyvää jatkoon!

Voimia radioboca! <3 vaikka eihän keskenmeno vielä varmaa ole, mutta rankkaa on varmasti silti :(

Tosi harmillista kuulla radioboca.. :( Paljon jaksamisia sinne! <3 Ei tollasta toivois kenellekään tapahtuvan. Voin vaan kuvitella miten turhautunu olo voi olla. Mutta ainakin se on just positiivista, että raskaaksi ainakin pystyy tulemaan.
Ja toi palvelu ensiavussa... Voi huhu... Ei niilläkää mitään sympatiaa ole... Yleensä noi julkiset on just tollasia, kun ovat niin työhönsä kyllästyneitä ihmisiä. Tai ainakin siltä vaikuttaa kovin usein. :(

Takaisin