Keskenmeno

Kiitos teille. :) Eihän tää koskaan unohdu, mutta puhuminen helpottaa ja vaikeimmat ajat alkaa olla ohi. Vielä me saadaan se vauva syliin. Ja nyt on meidän perheellä pieni tähti taivaalla.
 
Hei!

Kiitos teille että olette jaksaneet laittaa tänne omia kokemuksianne. Nitä lukiessa on tullut paljon parempi mieli. Tänä aamuna menin ensimmäiseen ultraan, ja sydänääniä ei löytynytkään, näkyi vain mötikkä. Arvioitiin että kuvassa on vko 7:llä oleva sikiö, olisi pitänyt olla jo lähempänä viikkoa 12. Tämä tuli kuin puun takaa. Minulla ei ole ikinä ollut aikaisemmin keskenmenoa. Ensimmäisen kohdalla kaikki sujui niinkuin oppikirjoissa. Nyt tässä raskaudessa mitään oireita ei ollut, aamupahoinvointi oli kadonnut. Luulin sen vain tarkoittavan sitä että kohta on kolmannes rakaudesta jo ohi. Menin innoissani ultraan, ja tipahdin korkealta alas. Ajattelin koko ajan että laite on vain rikki...Pomo sanoi että jää kotiin. Olin jo menossa töihin. Oon tässä itkeskellyt ja puhunut läheisille asiasta. Ehdin juuri kertoa lähes kaikille läheisille että olen raskaana. Noh, nyt mulla ois sitten pillerit käsilaukussa, ja ne pitäis jonain päivänä ottaa. Jouluaattona en ainakaan, ehkä 25...jännittää, en kestä kipua, ja hemoglobiini on nyt jo 111, eli pelkään joutuvani Kätilöopistolle joka tapauksessa. Että semmonen joulu. Kerroin asiasta 7-vuotiallee lapselleni, en tiedä oliko virhe, näytti ottavan asian aika raskaasti. Ei edes tiennyt että että olin raskaana. Oletteko kertoneet lapsillenne näistä?

Ihanaa joulua kaikille kaikesta huolimatta!
 
Kyfi, minä olen kokenut melkein tuon saman kuin sinä. En muista, olenko kirjoittanut oman kokemukseni aiemmin tähän ketjuun, mutta mullakin todettiin keskeytynyt keskenmeno nt-ultrassa. Viikkoja piti olla kasassa 13, mutta kohdusta löytyi alkio, jonka kehitys oli päättynyt 7.viikolla. Se oli hirveä shokki ja järkytys. Raskausoireita oli ollut noin viikolle 11-12 asti ja luulin niiden katoamisen johtuvan vain siitä, että ensimmäinen raskauskolmannes alkoi olla ohi.

Se on järkyttävää, kuinka viimeiseen asti toivoo, että tässä kaikki on hyvin. Mulla kätilö ultrasi ensin masun päältä, sanoi ennen sitä, että näillä viikoilla pitäisi jo näkyä hyvin niinkin. Hetken päästä totesi kuitenkin kurkkaavansa alakautta. Pelko kouraisi, mutta toivoin vielä niin kipeästi, että pieni on vain piilossa jossain kohdun takaosassa tms. Kunnes pikkuinen sitten löytyi - näin heti ruudulta, että nyt kaikki ei ole hyvin.

Mulla tämä keskenmenoon päättynyt raskaus oli ensimmäinen, joten en ole joutunut pohtimaan, kerronko siitä lapsille vai en.

Voimia sinulle hurjan paljon! Niin kliseistä kuin se onkin, niin aika auttaa. Olen niin pahoillani kokemuksestasi.
 
Starling: Kiitos viestistä, ja jotenkin yllättävää huomata miten yleistä tämä tuntuu olevan. Monella muulla sama tilanne. Juu, sama tehtiin minullakin, ekaksi vatsan päältä ja sitten alakautta. Huomenna pillerit :S
 
Kyfi:Osanotto menetyksen johdosta, nää on vaan nii kauheita kun sattuu etenkin joulun tienoilla. Jaksamisia sinne :Heartbigred:Heartbigred

Älkää antako periksi kyllä te vielä pikkunyytin saatte syliin.
 
Emmulliiin: kiitos.:Heartred

En ottanutkaan pillereitä kun hukkasin ne :smiley-ashamed008. En löytänyt niitä enää mistään, joten jouduin lähtee päivystykseen hakee uusia. Siinä sitten yritin selitellä, ja sanoin että ehkä tää on merkki siitä että sikiö onkin elossa..:rolleyes:. Hoitaja katto mua vaan säälivästi. Kuulin sitten että pillerit pitäisi ottaa aamulla. Lähinnä sen vuoksi että jos tulee lähtö päivystykseen niin yöllä ei ole kauheasti resursseja. Mä oon näköjään semmonen että tästä pitää puhua ja puhua ja vielä vaan puhua. Farmaseutillekin tänään hakiessani rautaa selitin että kun sit vuotaa verta ja kaikkee. Noh, kävikin ilmi että hän oli kokenut kivuliaan kohdun tyhjennyksen. Siihen aikaan ei kuulemma annettu kipulääkitystä.

Tänään multa tuli jotain hyytymiä, ruskeaa vuotoa myös. Ei kai se estä noiden pillereiden ottoa.

Nautitaanhan vapaa päivistä :goodnight
 
Kyfi, hyytymät ja ruskea vuotohan lienee merkki vain siitä, että kohtu yrittää tyhjentyä. Olen kuullut, että monet ovat saaneet ohjeen ottaa silti "tyhjennyslääkkeet", jotta varmistutaan, että kohtu tyhjenisi kokonaan. Toivottavasti sulla tyhjennys sujuu ilman komplikaatioita. Kannattaa varmistua, että kotona on särkylääkettä.
 
Starling: Joo, otin Cytotecit aamulla. Meni n. 4 h ennenku alko tapahtuu. Käytänössähän toi on synnytys. Hyvin samanlainen kokemus ku esikoisen kanssa. Ihan kun ois limatulppa irronnut, sen jälkeen sikiö tullut ja viimeiseksi istukka .Voin olla aivan väärässä, mutta siltä vaikutti. Vähillä kivuilla mentiin, kuumavesipullo mahan päällä ja muutamilla kipulääkkeillä. Onneks ei sen pahempaa. En pyörtyillyt, vaikka hemoglobiini 111 oli alunperin. Eikä päivystykseen tarttenut mennä. Kuumekaan ei noussut, eikä muita sivuoireita. Ainakaan tähän mennessä. Mulla saattaa nyt käydä niin että en pitkään aikaan ole saamassa lasta, koska ei ole miestä näköpiirissä. Olen sykksyllä eronnut. Ainokainen on nyt saanut nukkua äidin kainalossa ja on muutenkin saanut hellyyttä osakseen. Täytyykin olla tarkkana ettei hemmottele pilalle. Sen olen oppinut tästä että lapsi on lahja, ei suinkaan mikään itsensäselvyys.
 
Minäkin liityn keskusteluun. Pahoittelut teille muillekin menetyksestä... :sad001 oli ihanaa löytää tuore keskustelu asiasta, monet oli aika vanhoja..

Saatiin 22.12. varhaisultrassa tietää, ettei alkio ollutkaan 9+5, vaan jääny johonkin rv 6-7 tienoille. Meni joululahjat hieman uusiksi.. Käytiin yksityisellä, joten ei saatu mitään ohjeistusta muuta kun, että soittavat kättäriltä teillepäin. No soittivatkin onneksi seuraavana päivänä, mutta saatiin aika vasta 29.12., kun "onjoulujakaikkee". Alkuviikko ja joulu meni surressa ja tietoa etsiessä, mutta viikonloppuna alko rassaa jo odottelu aika huolella.

Maanantaina 29.12. sain siis cytotecit 4kpl ja laitoin ne puoliltapäivin, mutta ne ei sitten oo toiminu yhtään. Ma illalla n 8h ottamisesta oli suurehkoja menkkakipuja, joista selvis kuitenkin kipulääkkeillä ja kauratyynyllä. Vuotoa ei juurikaan, pientä tiputtelua vaan. Ei edes normaalimenkkojen vertaa. Tänään tiistaina ei sitte senkään vertaa, ei vuotoa muutamaa tippaa enemmän, ei kipuja, ei mitään. Sama viikonlopun ärtymys alkaa nostaa päätään ku homma ei etene eikä pääse tavallaan eteenpäin... Soittelin kättärille ja "sain luvan" tulla aamulla päivystykseen, niin katotaan uusi suunnitelma.. (Toivon vaan saavani eri lääkärin, kun se edellinen ei ollu jotenkin tilanteen tasalla. Neuvoi väärin lääkkeiden ottoa ja muutaman muun asian ja se hoitsu sai korjata sitä koko ajan. Onneksi se hoitsu oli todella mukava ja auttoi todella hyvin.)

Voimia teille! Pitäkäähän peukkuja..
 
Pahoittelut menestyksestänne. Tiedän ja muistan hyvin sen tuskan, kun omasta menetyksestä on niin vähän aikaa. Hyvä Barbapupu, että pääset päivystykseen.

Toistan saman neuvon, jonka olen aiemminkin täällä sanonut: vaatikaa jotain jälkikontrollia, älkää tyytykö vain siihen, että "teet sitten muutaman viikon kuluttua r-testin, ja jos negatiivinen niin kaikki ok."
Resurssipula ajaa siihen, etteivät mielellään näissä valitettavan yleisissä keskenmenotapauksissa jälkikontrolloi millään tavalla ja pahimmassa tapauksessa se johtaa kohtutulehdukseen.

Itselläni epäonnistuneen cytotec-yrityksen vuoksi (ja sen kun eivät meinanneet päivystykseen ottaa, ennen kuin yksinkertaisesti vain ilmoitin nyt tulevani) meni monia viikkoja "hukkaan." Onneksi mitään tulehdusta ei kuitenkaan kehittynyt.

Ja vielä lohdutuksen sana: monilla onnistuu keskenmenon jälkeen nopeastikin uudelleen. Itsellänikin tärppäsi (epäonnistuneesta lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja sitä seuraavasta kaavinnasta huolimatta) 2. yrityskierrosta.

Jaksamista kaikille näiden asioiden kanssa painiville :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Osanottoni kaikille menetyksestänne! Tuo on raskas paikka ja vielä tähän joulunaikaan.
Minullakin on se tuoreessa muistissa viime elokuulta. Silloin todettiin varhaisultrassa, että alkio(t) menehtyneet rv 6+. Mitään oireita keskenmenosta ei ollut.Se oli todella kova paikka ja surimme ja itkimme paljon. Minulla cytotecit sinänsä toimivat ok, mutta vuoto pitkittyi ja vielä 4 viikon jälkeen tuli kuivahko hyytymä ja seuraavien menkkojen kanssa jotain ylimääräistä vielä. Soitin muutamaan otteeseen Kättärille mutta noin voi mennä... Onneksi mitään tulehdusta ei tullut.
Vaikka yritettiin ensimmäistä raskautta pidempään, niin tärppäsi sitten kahden kierron jälkeen uudestaan. :-)
Toivottavasti teillä onnistuu tyhjennys kunnolla. Tuntui, että toipuminen alkoi pikkuhiljaa vasta kuin pahimmat vuodot loppuivat. Myöhemmin tulleet hyytymät toki pelästyttivät.
Paljon voimia!
 
Hei, osaisikohan joku ihana täällä auttaa? Mulla alkoi KM vuoto 27.11(rv4+?), oletin niitä kuukautisiksi, mutta halusin testata, kun rinnat kipeät. No antoi haamuplussan ja oletin tietysti KM, mikä olikin! No vuotoa kesti 27.11-5.12. Vuoto jatkui kuitenkin runsaana ja menkkamaisena 9.12-11.12. Oireet hävisivät tuolloin 27.11-5.12 välisenä aikana. Onko kellään vuotanut tällein kahdessa osassa KM vuoto? Tällä hetkellä menossa siis kp 39/26-28, eikä kuukautisista merkkiäkään. Käytössä tähän kiertoon asti oli terolut, jonka kätilö käski lopettaa, kun kierto selvästi toimii, kun raskaus onnistui. 9.12 myös varmistettii, että raskaushormoonia ei ole enään veressä, eikä ollut.

Viikko sitten alkoi kummallinen oireilu. 27.12 alkoi kamala särky ja pineen tunne vasemmassa munasarjassa, kun esim venytteli niin tunsi kovaa painetta ja kipua. Sitä kesti hetken aikaa!

28.12 alkoi tissi kipu varovaisesti nännien arkuudella, joka päivä kipu lisääntyi ja alkoi levitä muualle rintoihin. Nyt kummatkin rinnat todella kipeät etenkin alhaalta ja sivuilta, toisessa rinnassa rintarauhanen (?) vai maitorauhanen (?)tuvonnut, arka ja kova. Rinnat myös todella muhkuraiset. Myös sillon 27.12-28.12 alkoi kamala itku herkkyys. Ja kaikenmaailman alavatsa viiltelyt, häpykumpu viiltelyt, nivussäryt, ruokahalun lisääntyminen, valkovuotoa tulee runsasti-täysin valkoista ja tahmaista. Joten kuukautiset tuskin lähimaillakaan, silloin aina kuiva kausi. En tästä kierrosta ole tajunnut mitään ovulaatiota bongailla, mutta normaalia himokkaampana olin 19.12-24.12, oliko ovulaatio syynä, sitä en tiedä? Tänään RFSU testillä aamupissasta nega. Etenkin iltaisin ja aamuisin rinnat kipeimmillään. Myös wc saa ravata normaalia enemmän, i think?
 
Voithan sä hyvinkin olla uudelleen raskaana! :-) Ei vaan välttämättä näy vielä testissä. Odota muutama päivä ja eikun uusi testi kehiin!

Mun keskenmenossa oli kova vuoto muutama päivää, sitten vähän vähemmän ja uudestaan pari päivää aika runsasta vuotoa. Kai se voi vaihdella.
 
Hei kaikille ja kiitos kokemuksienne jakamisesta. Haluan kertoa myös omasta tilanteestani - kohtalotovereiden löytyminen vähän helpottaa surua ja kirjoittaminen helpottaa oman tilanteen hahmottamisessa.
Jätin pillerit pois elokuun lopulla. Ajattelimme, että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. En ole koskaan tehnyt ovulaatiotestiä, mutta luulen tuntevani/tietäväni, milloin ovuloin. Kahdet kuukautiset kerkesi tulla, kunnes elämäni ensimmäinen plussa 21.11.14. Tein tuona viikonloppuna yht. kolme testiä ja plussa vahvistui. Raskaus oireita alkoi tulla rintojen suurenemisesta ja särystä väsymykseen. Pahoinvointi oli melko lievää ja sitä oli (kummallisesti kyllä) iltaisin töiden jälkeen. Eka neuvola olisi ollut 15.12, mutta hoitajan sairastumisen vuoksi pääsin 18.12 toiselle hoitajalle. Ajattelin, etten käy alkuraskauden ultrassa, koska keskenmenot ovat kuitenkin varhain niin yleisiä, että odotamme ekaan kunnalliseen ultraan.
Jouluna kerroimme lähimmille sukulaisille ilouutisesta. Mitään vuotoja ei ollut, pieniä vihlaisuja alavatsassa välillä, mutten mistään osannut huolestua. Uuden vuoden jälkeen en raskausoireita enää tuntenut, jos turvonnutta vatsaa ei lasketa, mutta ajattelin, että ne häviävät niinkuin raskauden edetessä kuuluukin.
Perjantaiaamuna 9.1. vessassa käydessä huomasin paperissa jotain rusehtavaa ja uudelleen käydessä lisää. No, ajattelin, että kai kuuluu asiaan. Töissä pönttöön tipahti pari kirkkaan punaista pienenpientä hyytymää. Soitin neuvolaan, josta käskivät soittaa Kätilöopistolle. Kättäriltä kiireinen hoitaja sanoi, että ei ole heille asiaa ennen kuin kuudennen asteen (?) vuoto ja kipuja. No, ajattelin, että eipä sitten auta kuin odotella ja rauhoituin. Illalla vielä pyyhittäessä vuoto rusehtavaa. Lauantai 10.1 vuoto oli lähes loppunut. Ajattelin, että kaikki ok, koska olinhan jo +12 viikolla edellisistä kuukautisista laskettuna. Sunnuntaina 11.1. eli eilen olin virkeä aamusta (10 tunnin yöunien jälkeen) ja kävin kävelylenkillä ja kaupassa sekä siivoilin, vaihdoin vuodevaatteet ym.. Noin neljältä iltapäivällä vuoto alkoi runsastua ja muuttui veriseksi ja oli hyytynyttä. Alkoi tulla melko kovia kipuja vatsaan ja selkäänkin. Otin 500mg parasetamolia ja soitin terveysneuvontaan. Siellä mukava hoitaja rauhoitteli ja neuvoi ottamaan maanantaina yhteyttä terveysasemalle, ellei vointi heikkene. Iltaa myöten tunsin vuodon runsastuvan ja kivut tulivat aaltoillen. Soitin kahdeksan jälkeen illalla kättärille ja hoitaja neuvoi tulemaan päivystykseen, koska viikkojakin jo noin paljon.
Ultratessa paljastui, että kohdusta ei löydy kuin raskausontelo, ei edes istukkaa.. Tuulimuna/varhainen keskeytynyt km. Muutoin kohtu ok.. Lääkäri sanoi, että runsaasti on limakalvoa (?) kohdussa, eikä se tyhjene itsekseen. Hoitaja antoi lääkkeet Ibumetin 600mg ja Panacodin sekä neljä Cytotecia mukaani. Ohje Cytoteceissa kielen alle kaksi kerrallaan. Aloitan lääkkeiden oton tunnin päästä siis klo 12.. Hieman pelottaa, tapahtuuko tyhjennys niin kuin pitää.. En viime yönä saanut nukutuksi kuin ehkä kaksi tuntia kovien kipujen vuoksi. Vuoto on todella runsasta jo nyt, mutta kai silti täytyy vielä nuo lääkkeet ottaa.. Oikeastaan odotan, että voin aloittaa isot kipulääkeannokset (1g parasetamol ja 800mg burana) jotta kivut loppuisivat. Nyt jotain lounasta koneeseen ja pian pääsee ottamaan tässä seuraavan askelen... Surullistahan tämä on. Viikonloppu on mennyt itkiessä, pelko unelman menetyksestä ja nyt sen totuuden kohtaaminen. Sain kolme päivää sairaslomaa. Töissä ei tiedä kuin yksi työkaveri, jolle kyllä kerroin perjantain vuodoista töissä. Pomolle kerroin sairasloman syyn.
Omaa surua vähän helpottaa ajatus, että kohdussa ei ehkä kerennyt kasvaa uusi elämä (sikiö) ainakaan kovin pitkälle, vaikka haaveet kyllä kasvoivat sitäkin suuremmaksi. :sad001
Voimia muille saman kokeneille!
 
Olen itse kokenut kolme keskenmenoa putkeen ja ikää minulla on vain 19-vuotta. Ensimmäinen keskenmeno tuli 16.7 silloin ei ollut kipuja vaan vuotoa tuli ja kohtu tyhjentyi itsestään viikolla 7+5.. seuraavan kerran keskenmeno tuli 24.11 kivut oli tosi kovat ja jouduin päivystykseen. Antoivat kipu lääkettä, ja kihtu tyhjentyi myös silloin itsestään 10+4 viikolla. Ja sen jälkeen ei tullut kuukautisia ja tein raskaustestin 29.12 ja plussaa näytti. Ja nyt tänään 13.1 keskenmeno tuli 6+1 viikolla.. ja nyt seuraillaan että tyhjeneekö itsestään. Kipuja ei ole.
 
Kyfi5788830, olen pahoillani noin useasta keskenmenosta. Paljon voima sinulle! :Heartred

Omasta tilanteestani voisin vähän kirjoittaa, jos jotakuta kiinnostaa... Eilen aamupäivän vuodin siis "kuin seula" ja vuoto ei ollut vain verta vaan hyytymiä. Kokeilin pöntöllä välillä vähän "ponnistella" jotta ei koko aikaa tarvitsisi juosta vessaan, sillä tunsin niin vahvasti jatkuvan valumisen. Kävin kuumassa suihkussa (auttoi kipuihin, koska en ollut vielä uskaltanut tuossa vaiheessa aloittaa kipulääkkeitä ennen klo 12 ja tulevia Cytotecejä). Sen jälkeen kovat kramppimaiset kivut tuli, jotka pakotti lattialle hetkeksi. Tämän jälkeen lumpsahti jotain isompaa sitten pönttöön. Kovimmat kivut olivat sitten siinä. Klo 12 otin sit kipulääkkeet ja puolen tunnin päästä Cytotecit. En kokenut minkäänmoisia kipuja lääkkeiden johdosta aamullisiin tai edellisyön kipuihin verrattuna. Toki oli kipulääkitys kohdillaan, mutta en kokenut suurta tarvetta ottaa hoitajan neuvomaa Burana 800mg + Parasetamol 1g komboa illan lähetessä.. Otin em. kuitenkin klo 20.30, ettei tarvis ainakaan yöllä kärsiä. Vuoto väheni iltaa kohden. Menin nukkumaan klo 22 ja heräsin fyysisesti hyvinvoivana klo 9 aamulla (kello koitti herättää jo klo 8, mutta unetti niin kovin, et oli pakko nukkua vielä tunti).
Tänään vuoto ollut vähäistä ja ehkä pienen nipistyksen tunsin, joten otin sit Buranaa 400mg. Mutta nyt siis vointi on hyvä. Aloin vain epäilemään, että oliko tuossa nyt se kovin tyhjentyminen? Voiko se tapahtua kahdessa päivässä (su ja ma)? Käsitin Kättärin hoitajan puheista, et voi olla kolme päivää kovaa vuotoa ja sit ns. normi menkkavuodot. Ohjeissa on, et rusehtavaa vuotoa voi olla jopa 6 vkoa.. No, tämä kai jää nähtäväksi. Kolmen viikon kuluttua teen sit itse raskaustestin. :dontknow
 
Nittah, pahoitteluni :sad001 Vuotoasiaan halusin kommentoida, että se on hyvin yksilöllistä. Itsellä tuli lähes kaikki pihalle sinä päivänä kun otin cytotecit eikä edes seuraavana yönä tullut mitenkään kamalan runsasta vuotoa. Seuraavana päivänä illalla tuli vielä jotain isoa pönttöön. Sen jälkeen vuoto oli niukkaa ja kesti n. viikon ajan. Eikä mulla ole ollut mitään jälkikomplikaatioita. Eli hyvällä tuurilla voit selvitä hyvin vähällä vuodolla. Hyvä, jos et joutunut kärsimään kovista kivuistakaan.
Tsemppiä :Heartbigred
 
Kiitos vastauksesta ja tsemppauksesta, Suvetar2015! Toivotaan, ettei tulisi komplikaatioita. Vähän liian aikaisin noista kivuista kerkesin kirjoittaa; kyllä niitä tuntui taas tulevan edellisen viestin lähettämisen jälkeen, joten nappasin kipulääkekombon. Onneksi fyysisestä kivuista pääsee yksinkertaisella tavalla. Onneksi mies on rauhallinen ja järkevä sekä juttelee työpäivästään ja muista aiheista, joten ajatuksia saa jo muuallekin. Kyllä tämä tästä.
 
Hei Nittah, pahoittelut! Mulla keskenmeno rv10+4, tehtiin sairaalassa lääkkeellinen tyhjennys Cytotecit x 3. Vuotoa tuli paljon sinä päivänä kun lähti tulemaan, lääkäri ultrasi samana iltana että kohtu oli tyhjä (ultrauksen aikana vuosin vielä tosi paljon, mutta kai siitä silti näki...). Muuten vuoto ollut niukkaa ja kesti 2 viikkoa, ei juuri kipuja. Eli kyllä tyhjeneminen ja jälkivuoto voi olla "helppoa", muutenhan tää on henkisesti kaikkea muuta. Tsemppiä kaikille saman kokeneille! :Heartred
 
Takaisin
Top