Minulla oli keväällä kaikkien mahdollisten komplikaatioiden kautta mennyt keskeytynyt keskenmeno, huomattiin np-ultrassa. Perjantaina oli ultra, ja maanantaina sain ensimmäiset tyhjennyslääkkeet. Vuotoa oli vähän, mutta cytotecit eivät saaneet kohtua supistelemaan kunnolla. Menin uudestaan lääkäriin keskiviikkona, totesivat että alakautta laitetut lääkkeet eivät olleet sulaneet ollenkaan! Sain uudet lääkkeet ja ohjeistuksen ottaasuun kautta.
Illalla vuoto sitten alkoikin vauhdikkaasti. Vuosi aivan kuin hanasta laskien, mjtta ihmettelin edelleen kovien kipujen puuttumista. Soitettiin osastolle, jossa kehottivat vain odottelemaan rauhassa, mutta soittamaan uudestaan, jos ei asia etene. No eihän se edennyt! Pyörryin kylppäriin (mies sai onneksi kopin), minkä laitoimme lääkkeiden piikkiin, kun oli sanottu ettei tarvitse huolestua, jos pyörryttää, johtuu vain lääkkeistä. Ei siis lähdetty vieläkään tarpeeksi nopeasti sairaalaan. Seuraavaksi minua sitten yrittikin neljä ambulanssihoitajaa yhteistuumin saada ylös lattialta, kun verenpaineet oli kadonneet olemattomiksi. Sairaalassa hemoglobiini 83, ja kohdussa edelleen tavaraa. Verensiirtoja ja aamulla kaavintaan, vielä samana päivänä kotiin (torstaina).
Sunnuntai-iltana nousi lämpö, ja kun soitin naistenklinikalle, että taitaa olla tulehdus, totesivat että olen varmaan flunssainen. Soitin yths:lle, jossa otettiin onneksi tosissaan, ja pääsin lääkäriin ja labroihin. Kohtutulehdus, joka olisi odottamalla todennäköisesti äitynyt sairaalahoitoa vaativan pahaksi. Kohtutulehdus saatiin hoidettua parin viikon antibiooteilla pois. Olo oli niin huono, että jouduin istumaan matkalla olkkarista keittiöön, enkä päässyt ulos kotoa muutamaan viikkoon.
Lopulta noin neljä viikkoa kaavinnasta aloin ihmettelemään, että aina välillä vieläkin oli tiputteluvuotoa. Uudestaan lääkäriin, kohdussa edelleen tavaraa, uuteen kaavintaan. Tämän jälkeen asia oli vihdoin viimein loppuunkäsitelty ja kuusi viikkoa myöhemmin alkoivat normaalit kuukautiset ja henkinen toipuminen. Koko prosessi vei siis lähes kaksi kuukautta ja pelkäsin totisesti, etten pysty kaiken tämän jälkeen enää raskautumaan. Mutta niin se kroppa vain näytti parantumiskykynsä ja neljännestä yrityskierrosta testi näytti jälleen positiivista :) nyt pelottaa tietysti hirnuisesti, että menee kesken..
Tahdoin kertoa omat kokemukseni ensinnäkin, jotta muut uskoisivat omaa oloa enemmän kuin typeriä lääkäreitä! Jos pyörryt, se voi olla merkki verenhukasta eikä vain reaktio lääkkeisiin (sairaanhoitaja oli lääkkeet antaessaan sanonut, että niin paljon ei voi vuotaa että siksi pyörtyisi. Ai ei vai?! Olisi pitänyt lähteä aiemmin sairaalaan..), ja kyllä sen itse tunnistaa onko tulehdusta vai ei. Ja toiseksi siksi, että vaikka keskenmeno ei menisi kaiken taiteen sääntöjen mukaan ja tuntuisi, että voiko kohdusta mitään enää olla jäljellä, voi uusi raskaus alkaa melko piankin :) Gynekologi tarkisti tilanteen juuri ennen kuin tärppäsi ja totesi kaiken näyttävän juuri siltä kuin pitääkin.
Tsemppiä kaikille keskenmenon kokeneille! Aika parantaa haavat, ja uusi raskaus tuo lohtua.