Kesävauvat 2010

ALKUPERÄINEN: pepi
Mulla on tainnut muutenkin joku raskausdementia nyt iskeä, eilen illalla mm. pesin kasvoni muotovaahdolla, ihan vahingossa, kun oli purnukat vierekkäin. Oikein innolla odottelen mitä tästä päivästä tulee.

[:D] [:D] Kiitos aiheuttamastasi aamuhörähdyksestä! [:D] Mä en muista onko mulla raskausajan dementia iskenyt [;)] mutta MUA OTTAA PATTIIN kun KOKO AJAN putoilee kaikki tavarat käsistä. Siis JUST NYT ku toi nostaminen lattialta on niin vaikeeta [:@] Ne lasit ja lautaset, mitä en tieten tahtoen paiskonu mäsäks alkuraskauden hormonimyrskyissä, putoilevat nyt vahingossa mun käsistä. Ompahan hyvä syy ostaa uudet astiastot piakkoin [;)]

Iltaa vaan kaikille!

Niin kuulostaa tutuilta noi jutut [:D] Heräsin kans tänään 5.30 ja yritin pyöriä sängyssä, mut kuuden jälkeen luovutin ja lähdin koirulin kanssa aamulenkille [;)]
Ja toi tavaroiden pudottelu..AARGH... todella ahdistavaa, kun koko ajan kaikki tippuu ja sitten yrität nostella niitä lattialta tehden kaikki mahdolliset kevätjuhlaliikkeet, ku ei oikeen taivu!!
Ja närästys...valehtelemati menny yks laatta rennietä tänään. Mut muuten kaikki mennykin hyvin [;)] Eli tänään oli neuvola ja siellä se mussukkan sydän pamppaili vahvasti ja sf-mittakin jo 29 eli yläkäyrillä mennään [:)]
Ja liikkeitä tuntuu pitkin päivää, taitaa olla eloisa kaveri tulossa [:D]
Tossa just tajusin, että enään 4 viikkoa töitä ja sit alkaa äippäloma! Aika siis menee siivillä...ei kauaa enää kun saadaan pikkunyytit syliin..ihanaa!!

Hehheh..! [:D][:D] Itellä taisi dementia iskeä jo varhain raskauden aikana. Nyt olen vain työkaverini mukaan "äitihömppä", jollaiseksi kuulema kaikki naiset muuttuu raskauden aikana ja sitä ovat sitten loppuelämänsä...taitaa olla siis hyvä, että olen vain tämän viikon enää töissä ja sitten vuosilomalle. Ah, mikä ihanuus! [:)][:)]
Vauveli tosiaan muksauttelee koko kroppansa voimin puolelta ja toiselta. Hengästyn jo pelkästä astianpesukoneen täyttämisestä tai puhumisesta!! Hui...vielä pari kuukautta pitäisi vauvaa kasvatella ja jos nyt jo hengästyy kuin etana niin mitähän se sitten kk päästä on? [:D]
Huomenna haetaan rattaat ja sängyt kaupasta; jippey!!

18.5. alkaa perhevalmennus joita onkin sitten 4 krt ennen synnytystä ja 5 krt jälkeen. Sain eilettäin kuulla että TYKS on lopettanut alkuvuodesta synnytysosaston esittelyt!! [&:] Pöh, ja minä kun olin odottanut pääsyä kierrokselle..

Ihanaa toukokuista iltaa kaikille mammoille! Voidaanko muuten jo ensi sunnuntaina viettää äitienpäivää vaiko vasta ensi vuonna sitten [;)][:D]

No kyllähän meitinki jo tänä vuonna tarttee äitienpäivät juhlia! [:)] Ja LEIPASTA ÄITIENPÄIVÄKAKKU! [:D] [:D] Täytyyki ostaa heti huomenissa lisää marsipaania ja väriaineita... [:D]

Vau.fi:n viikottaisessa sähköpostitiedotteessa luki nyt että "Sikiö reagoi, jos voimakas valo paistaa ohuemmaksi käyvän kohdunseinämän läpi. Joskus sikiö voi kurkottautua valonlähdettä kohti ja yrittää seurata sitä silmillään." Joten mie taidan nyt könkätä tonne meijän elikkotarhaan istuskelemaan, nostaa paitaa pois mahan päältä ku aurinko niin porottelee ja näyttelen valoa lapsellemme [:)] Kuulee samalla eläintenkin äänet paremmin [;)]

Kävin lukemassa maalis-, huhti- ja toukokuisten synnytyskertomuksia ja katselemassa vastasyntyneitten kuvia... Ja itkuhan siinä taas perskule pääsi! [:D] [:D] Onneksi kohta mekin päästään huutamaan tuskasta ja itkemään onnesta [:)]

ALKUPERÄINEN: päivänkakkara

ja kiva kuulla HKL että kaikki ok, pääsitkö itse kurkkaan vauvaa?

Joo pääsin, oikeestaan normaali ultra oli, sydäntä tutki tarkemmin, kuvia en saanu tällä kertaa mukaan. Painoarvio oli muuten sillon 870g ja viikkoja 26+4. Pelkäsin jo että nään itse kumpaa sukupuolta vauva on kun on jo näin pitkällä mut ei niistä kuvista mitään tajunnu! [:D] eikä se lääkäri setä onneks kertonu. Tänään soitin ja kyselin verikokeiden tuloksia niin nyt oli maksa-arvot normaalit mitkä oli sillon Rv 20 rakenneultrassa koholla. Tai yks niistä oli se gt.
Neukusta sain sen sokeri mittarin ja ohjeita syömiseen. Mittaan 2 päivänä viikossa, 4 kertaa päivässä eikä oo ollu kertaakaan yli sallitun mikään arvo. Tätä siis jatketaan vielä kaks viikkoa, sit on seuraava neuvola. Eihän tuo ruokavalio ohje poikkea mitenkään siitä miten kaikkien muidenkin suomalaisten tulisi syödä. Paljon kasviksia, hedelmi, kuituja jne.. vähän tai ei ollenkaan sokeria, suolaa jne.. Mä kun jo pelkäsin että siinä joutuu jollekkin erityisruokavaliolla mut ihan perus kotiruualla pärjää hyvin. Ja oon mä karkkiakin syöny, tosin vähemmän.
Jasmiini: Mulla on ihan sama juttu noitten tavaroitten putoamisen kanssa, tiiä sitte tapahtuuko sitä yhtään sen enempää kun aiemminkaan mut nyt se kyrsii taatusti enemmän kun nostaminen on hankalampaa.
Pumpuli82 tais puhua siitä äitenpäivästä, eilen oltiin anopilla kahvilla niin se anto mulle äitienpäivä lahjan, oli ostanut keltasen ja valkosen bodyn. [:)] Mistä mä muuten mietinkin et jos noita keltasia vaatteita rupee tulemaan enemmänkin niin missä vaiheessa mä kehtaan sanoa sille että ei keltasta kun mä en tykkää siitä väristä! [:D] Noo.. jospa se vaihtaa siniseen tai punaseen, kumpi sielt sit ikinä syntyykään.
Eilen kotiuduttiin viikon ulkomaan reissulta, hyvin meni, lentokoneessa sain takas tullessa vaihdettua itelleni käytävä paikan niin pääsin useammin kävelemäänkin. Mennessä rupes jo pohkeita kivistämään, että ei se mikään vitsi ole että pitäs ainakin kerran tunnissa liikkua jos joutuu istumaan paikallaan pitkään. Hitto miten mulla on jalat turvoksissa! Tulis jo lämpösempi ni ei tarttis pitää sukkia ollenkaan. Ihan järkyttävät kuopat on nilkoissa kun on sukat ollu muutaman tunnin jalassa..

Meidän koirat oli viikon hoidossa ja söi siellä eri ruokaa kun kotona ja nyt ne piereskelee ja haisee niin että taju lähtee!! [:'(] [:D]

Päivänjatkoja!

Tänään oli zumbaa, ja varsinaista muumizumbaa olikin. Itku meinas tulla kun en enää pysy muiden tahdissa. Kaikki hypyt, kierrot, nopeat tai isot liikkeet piti korvata surkealla sipsuttelulla kun muuten alkoi vatsassa kivistää ja supistella. Ei oikein päässy tunnelmaan mukaan sillä sipsuttelulla sitten. Muut olivat jo vartissa ihan hiessä, mulle ei tullu koko tunnin aikana ees kunnolla lämmin kun ei mitään oikein voinut tehdäkään. Se siitä zumbasta sit [:(]

Tuota muksauttelua on ollut havaittavissa, kuten Pumpulillakin. Bébé näyttää vähitellen siirtyvän armottomasta monottamisesta kiehnäämiseen, möyrimiseen ja puskemiseen. Nyt pystyy jo selvästi tunnustelemaan vauvaa masun läpi, paikoin tuntuu jotain selvästi kovempaa, jolla vauva puskeekin melkoisesti vastaan. En vain tiedä, kumpaa päätä tökin, ylä- vai alapäätä. Toivottavasti ei ole mennyt silmät pieneltä puhki, kuten jonkun lapsen isä huolehti [:D]

Kiva kuulla, että HKL:llä oli reissu ja lennot menneet hyvin. Meidän pitäis lähteä runsaan viikon päästä, mikäli saan lentoluvan eivätkä tuhkapilvet estä. (Kirjoitin muuten eka, että mikäli saan lentopilven eivätkä tuhkaluvat estä - jonkinlaista dementiaa siis täälläkin päin.) Täytyy sit muistaa se jaloittelu. Ihan innolla odotan jo reissua. Ei olis enää kamalasti energiaa keskittyä opiskeluun, viimeisen viikon oon enemmän panostanu siivoamiseen ja matkasta haaveilemiseen kuin kirjoittamiseen. Ehtiihän sitä sitten joskus. Ja jos ei ehdi, niin sitten ei, mitäpä sitä stressaamaan [:D]

Tuota aikaista heräilyäkin on alkanut olla. Johtuukohan se sit hormoneista? Lauantainakin olin ekan kerran kuuden aikaan hereillä, kahdeksaan asti sinnittelin sängyssä ihan periaatteesta. Mitäpä siinä jos aikaisin herää ja on tehokas, mutta kun takana oli 5 h yöunet, niin järki jo sanoi että täytyy nukkua vielä. Vaan minkäs teet jos ei nukuta? No tänään sit pitikin nousta aikaisemmin niin eiköhän just silloin olis uni maittanu! Oon kyllä aika univelkainen ja tämä päivä on ollut sellaista ramppaamista, että taidan mennä jo yhdeksältä petiin. Kunhan en sitten herää aamulla neljältä... [:D]

Kiva uusi raskausoire on myös alkava turvotus. Viikko sitten ostin kivat nahkaiset, melko napakasti istuvat ballerinat, nyt ne jo välillä puristavat ikävästi. Niiden piti olla mun kävelykengät tälle kesälle! No, ehkä sit ens kesänä...

Pumpulilla muuten alkaa aika myöhään perhevalmennus. Meillä sitä on ollu jo kaks kertaa, vanhemmuus-osio ja synnytysvalmennus. Ennen synnytystä on vielä kaks kertaa, mutta synnytyksen jälkeen vain kerran. Kyllä nää käytännöt näyttää kovasti eroavan paikkakuntakohtaisesti. Vaan eipä täällä Oulussakaan pääse enää tutustumaan synnytysosastoon, mikä on kurja. Onneksi synnytysvalmennuksessa kerrottiin vähän osastosta ja sen käytännöistä ja näytettiin kuvia synnytyshuoneista. Nyt on sellainen hyvä ja luottavainen mieli lähteä synnyttämään.

Voi voi, Sairaala-ohjelmassa vauva on kuollu. Tulee tosi surullinen mieli [:(][:(] Näitä ei sais ees katsoa.

Joo-o, tulipa taas omaa napaa mutta pakko purkaa kun on yksin ollu kotona jo viikon eikä oo moneen päivään päässy kenenkään kans juttelemaan ihan kunnolla. Kummasti tulee omaa kultaa ikävä, kun mieleen nousee asioita, joita haluaisi kertoa ja jakaa, ja sit hän ei olekaan täällä kuuntelemassa mun horinoita. Vielä puolisentoista viikkoa ja näen hänet taas [:)]

Tuosta synnytysvalmennuksen erilaisuudesta ja paikkakuntakohtaisista eroista. Meillä alkaa toukokuun lopussa synnytysvalmennus ja sitä on 2 kertaa. Aiemmin ollu täällä 3 kertaa, mutta nyt jää kuulemma fysioterapeutin osuus pois ainakin meiltä. Sairaalaan pääsee tutustumaan kerran viikossa LKS:ssä (muistaakseni tiistaina klo 17). Voi käydä, jos haluaa, mutta meillä taitaa ihan matkankin vuoksi jäädä väliin.

Perhevalmennuksesta vielä sen verran, että meitä on tuossa ryhmässä kaikkiaan 10 paria eli aikamoinen määrä! Neukkari sanoi, että yleensä pyritään siihen max 6 pariin, mutta nyt tällä alueella on niin paljon odottavia äitejä ja isejä...niin ja yksi tapaamiskerta on n. 1h - 1,5h, riippuen ryhmän aktiivisuudesta. Luulenpa että tuolla lkm:llä aktiivisen ryhmän kanssa menisi jo 3h..Toivottavasti saadaan irti se, mitä tarvitseekin.

Eka perhevalmennus takana, aiheena synnytys ja kivunlievitys. Mitään varsinaisesti uutta tietoa ei tullut, vähän ehkä selvensi joitain asioita... Ja katsottiin synnytysvideo. Turhaa, ei turhaa, turhaa... vähän 50-50, mut kyllä me taidetaan mennä seuraavakin valmennus katsastamaan... eihän se nyt ole kuin tuo 4 krt ja 1krt viikossa, eiköhän sen kestä [:D]

Hui kauhistus! Onko se synnytysvideo ihan "sieltä kuvattu"? Pitääkö varoittaa siis miestä etukäteen? [:D][:D]

huomenta kaikki!

päiviä synnytykseen n.64..apua vähänkö tuntuu lyhyeltä ajalta..[:)] oikeestaan aika nopsaa menny tää aika nytkö aattelee.Viimiset viikot on kyllä sitten pahimmat,alkaa oleen jo sitten tuskastunu tohon mahaan.mulla on yöt menny nyt aika hyvin,ei oo tarvinu vessasa laukata mutta oon sitte nukkunu oikeestaan samalla kyljellä yön niin lonkka on jotenki kipee ku herää.Meillä on sadepäivä,tässä vähän eilisestä miettiny että lähtisinkö tänään ikeaan ihan yksinäni[:)] me kun asutaan ihan kivenheiton päässä (tai ainakin melkeen)Eilispäivä meni oikeestaan siinä kun laitoin kotona paikkoja kuntoon, voitte kuvitella kun täällä on miehet ollu keskenään 5 päivää..no ei ollu oikeestaan pahakaan[;)] vanhempi pojista soitti kun olin junassa että me veljen kanssa täällä imuroidaan ja pannaan paikkoja kuntoon[:)] no mutta, oikeen mukavaa päivää kaikille!

Meidän katsoma synnytysvideo ei ainakaan ollut "sieltä kuvattu" [:D] vaan ihan helposti katsottava, enemmän sieltä miehen vinkkelistä kuvattu. Ja siinä oli tosi helppo ja nopea synnytys.

Hui kauhistus, nyt se taas iski, paniikki!!! 32.raskausviikko käynnistyy, eli vauvahan on tulossa maailmaan ihan kohta. APUA! Valmistelut ja hankinnat on ihan hyvässä mallissa, mutta jotenkin sitä vaan välillä alkaa jännittämään tulevaa. Viime yönäkin nukuin taas kerran niin levottomasti. Lonkkia särki ja lisäksi oli jotain ihmeellistä alavatsakipua. No johan mä siinä sitten ehdin miettiä että joko sitä sairaalaan kohta lähdetään. Pitäis vissiin vähän rauhoittua ja rentoutua [:D]

Ja Pumpuli82:lle tiedoksi että myös meillä perhevalmennuksessa synnytysvideo oli ihan siisti versio, eli ei näytetty mitään mistä pitäisi etukäteen stressata.

Kiitos tiedosta synnytysvideosta.. [:D]

Olen ollut tämän viikon nyt vuosilomalla ja uniin on alkanut tulla synnytys. Aiemminhan näin jatkuvasti unta töistä, mutta nyt kun en ole töissä niin ajankohtaisemmaksi asiaksi onkin tullut tuleva.

Molempina öinä (ma-ti, ti-ke) olen nähnyt unta siitä, miten menen 5 vrk etukäteen sairaalaan, jossa minulle tehdään synnytyssuunnitelma ja kaikki on rustattu hienosti paperille miten synnytys tulee tapahtumaan.
Itse synnytystä ei unissa ole vielä tapahtunut, mutta saapi nähdä milloinka se vaihe tulee uniin...

Eilinen oli taas kummallinen päivä kun vaavi teki jatkuvasti rytmikästä liikehdintää mitä ei olekaan ollut viimeiseen kahteen viikkoon. Kahden viikon aikana liikkeet ovat nimittäin olleet isoja, puolelta toiselle pyllyä kääntelevän vauvelin liikkeitä. Yöllä nukkumaan mennessäni, vaavi pisti oikein kunnon rytmitykset päälle vasemmalta ja oikealta puolelta ja mieheni nauroi. Tokaisi vain että ei ole ihmekään jos sun vatsa on hieman sekaisin kun tollainen tehosekoitin käy koko ajan [:D][:D] Sitten se käänsi itse kylkeä (selkä muhun päin) ja alkoi tyytyväisenä nukkumaan. Itse olin tehosekoittimen vallassa vielä muutaman minuutin kunnes olen nukahtanut möyrintään. [:)]

Supistuksia (toistaiseksi ihan pieniä) on ollut jonkin verran eilettäin ja alaselän vihlontaa. Häpyliitokset on alkanut olemaan aika kipiät, etenkin jos tekee jonkin yllättävän liikkeen niin johan vihlaisee rääkäsyyn asti.

Tänään olenkin saanut imuroitua, se on jo suoritus itsessään [:)] Tekisi mieli vielä leipoa pullaa, mutta eipä ole tarvittavia ainesosia...ja kesäkukkia olisin tänään halunut mennä ostamaan ja huomenna sitten kuokkimaan takapihalle vähän väriä.

Aivan mahtavaa aurinkoista keskiviikkoa kaikille mammukoille! [:D]

Heipparallaa kaikillle=)
Ulkona on viime päivinä ollut todelinen helle ja eilen sitten huomasin että on sormet turvoksissa. En saanut kihlasormusta pois sormesta. Tänään on turvotus laskenut ja sain sormuksen irti sormesta. Pitänee varmaan seurailla tuota turvotusta.. Omat häät olisi muutaman viikon päästä, toivottavasti silloin vihkisormus menee sormeen=)

Niin, kävin tuolla äitiyspolilla päivystyksessä kun oli niin kovat vatsakivut jatkuneet jo muutaman viikon ajan. Kaikki oli ihan ok, vauva vain yksinkertaisesti  painaa alavatsaan suolistoa/hermoja niin, että kipu on sietämätöntä. Vain lepääminen auttaa....
Vauvan painoarvio oli ultratessa 1,8kg(raskausviikkoja 33+2).Lääkärin mukaan vauvan syntymäarvio paino on vähän päälle kolme kiloa. Joten kahden viikon päästä ultraan uudestaan. Sen tähden että nykyään on olemassa jotkut käyrät ja syntyvien vauvojen pitäisi syntyessään painaa käyrien mukaan väh.3,6 kiloa. Ultrassa katsotaan vauvan painoarvio uudestaan, että onko hän vain pikkuinen vauva vai kasvu hidastunut. En ole ikinä moista kuullut,onko kukaan muu teistä? En kyllä jaksa ottaa stressiä moisesta, kun tiedän syöneeni terveellisesti ja itsekin olen painanut syntyessäni vain 3,3kiloa.  Mutta vähän jäi sellainen hämillinen olo... =(
Mutta näenpä sitten taas vauvelimme, jolla on nykyään hikka harvasen päivä=D  Jaksamista teille kaikille helteen keskellä=)

-Heidikki-

ALKUPERÄINEN: heidikki

Heipparallaa kaikillle=)
U.Lääkärin mukaan vauvan syntymäarvio paino on vähän päälle kolme kiloa. Joten kahden viikon päästä ultraan uudestaan. Sen tähden että nykyään on olemassa jotkut käyrät ja syntyvien vauvojen pitäisi syntyessään painaa käyrien mukaan väh.3,6 kiloa. Ultrassa katsotaan vauvan painoarvio uudestaan, että onko hän vain pikkuinen vauva vai kasvu hidastunut. En ole ikinä moista kuullut,onko kukaan muu teistä?
-Heidikki-

no empä kyllä minäkään moisesta ole kuullut..olis kyllä kiva käydä ultrassa ja saada jotain koko arviota ja olishan se kiva kuulla kumpi siellä on[:)]

Heippatirallaa! [:D]

Kun kävin rakenneultrassa TYKS:ssä rv 19+2 (en muista tarkkaan oliko tuo viikko) niin silloin ultraaja sanoi, että tänäpäivänä vauvojen syntymäpaino arvio lähentelee 4 kg kun ennen vanhaa se on ollut siinä 3 kg paikkeilla. Eli tämä oli vain nykypäivän lasten arvio, ei siis mikään vakio. Onhan ne vauvelit tosiaan ennen vähempi painanut kuin tänäpäivänä, joten ilmeisemmin tutkiskelevat vain tilastoja, joihin sitten viittaavat sanomisissaan. Ei siis kannata huolestua [:)]
Työkaverini poikavauva painoi syntyessään 2900g ja syntyi siis lasketusta ajasta n. vajaa kaksi viikkoa etuajassa. Olikohan 10 pv etuajassa...

Itselleni rv25 ultrassa veikattiin vauvan olevan 3,5 kg mikäli kasvu jatkuu sillä käyrällä missä silloin mentiin. Enää en tiedä miten vaavi on kehittynyt, joten saapi nähdä sitten rv 36 synnytyssuunnitelmassa..

Olen muuten tullut tosi kärsimättömäksi odottajaksi, ja nyt odotan jo että saisin synnyttää vauvan tähän maailmaan [:D][:D] Vielä muutama viikko...

Siis mita hah!? (pakko tuppautua taalta elokuisista).. Vai etta pitaisi vastasyntyneen painaa yli 3,6 kiloa?? Mun ensimmainen painoi 3 120g ja tuli viikolla 38+5 eika kukaan maininnut, etta olis liian pieni.[8|] Tasta siis aikaa kaksi vuotta..

Yksi tuttu joutui jaamaan sairaalaan, kun lapsi oli mukamas liian pieni, olisko syntyessaan ollut siina 2 700g paikkeilla. Sekin oli musta vahan outoa, kun molemmat vanhemmat on aika pienia.. Hassua, etteivat ota vanhempien kokoa huomioon..

Takaisin