Kesävauvat 2010

Suonenvedot on mitä hirveintä!![:@] Itse koin viikko sitten aivan TAjuttoman suonenvedon ja ei siitä pirkule meinannu loppua tulla!
Makasin sängyssä ja suunnittelin heräileväni hieman aiemmin; herätyskello ei siis ollut vielä äänähtänytkään. Venyttelin tyytyväisenä sängyllä makuuasennossa, kunnes se ilkeä suonenveto sitten iski. Ensin pienempänä oikeaan jalkaan ja sitten jättiläisenä vasempaan jalkaan. Ja se tuska siinä vasemmassa jalassa...ei voi edes kunnolla kuvailla. Lähinnä tuntui siltä, että pohkeen suurin suoni pamahtaisi sillä sekunnilla poikki! Sain kuin sainkin mieleeni ohjeen, miten suonenvedon saa nopeiten rauhoitettua; jalkaterä suoraksi. Makasin siinä sängyllä sitten kymmenisen sekuntia, pitäen väkisin jalkaa sängyn päällä oikosenaan ja yrittäen vääntää jalkaterää vastakkaiseen suuntaan. Loppuihan se onneksi lopulta. Tämän jälkeen olen kyllä tiukasti välttänyt jalkojen venyttelyä sängyllä; sen verran kipuisaa oli.

Mutta; toiseen aiheeseen. Sain tuttavapariskunnalta pari säkkiä poikien vaatteita ja yhden säkin kenkiä. Äitini oli tosin hieman murheellisenkin kuuloinen siinä mielessä, että olisi toki myös halunut pojallemme jotain ostaa. Toppuuttelinkin sitä vaatteiden ostamisen suhteen muutenkin, kun ne vauva-aikana käy nopeasti pieneksi. Sovittiin siinä sitten, että mieluummin avustaa mm. vaippojen hankinnassa tai vastaavassa yleishyödyllisessä. [:)] Tuli äidille lopulta hyvä mieli ja tarpeellinen olo! [:D][:D]

Ei ole kuulkaas enää kauaa odottamista. Niin ne viikot vain vierähtää ja itellä ainakin sellainen olo, että juuri tein ko. testin, joka muutti kaiken! [:D] Mutta ihanaa, kun kohta on käsissä se pienoinen nyytti, joka on olemassaolostaan muistutellu milloin mitäkin potkien [:)]

ALKUPERÄINEN: päivänkakkara

HKL, ootko saanu selvyyttä siihen sydän ääneen?Toivottavasti kaikki kunnossa

Joo mulla oli itseasiassa eilen ultra ja ihan niinku neuvolan tätsy sanokin niin ihan normaalia oli minun tapauksessa tuo häiriö enää ei löytynyt mitään lisälyöntejä vaikka lääkäri tuijotti varmaan 5min sydäntä ja ettimällä etti. Ja totesi hänkin että kuuluu kehitykseen. Ja koska rakenne on muuten kunnossa eikä sydämestä ole aiemmin mitään löytynyt niin kaikki on kunnossa! [:)] Sokerirasituskokeen tulokset sain kans eilen ja olihan siellä sit paastoarvo koholla, normaaliarvo 5,3 ja mulla 5,4, torstaina meen sit neuvolaan hakeen ohjeet mittaukselle ja ruokavaliolla. Minun ymmärtääkseni iha perus kotiruoka-valio riittää, roskaruokaa ja karkkia / sokeria yleensä vähemmän.. Katotaan ny kuinka tarkkoja ohjeita sieltä saa..

HKL, sama homma.. [&:] mut eiköhän tuosta selviä.. [:)]

SUONENVETO.... kuinka tuttu sana. ihan kamalaa kun siihen herää keskellä yötä! mulla nyt ei oo ollu ku pari kertaa sellanen kohtaus että henki tuntu lähtevän mut ne onki sitte päällimmäisenä mielessä... [;)]
ja vielä tutumpi sana on närästys. hyi kauheeta! meinaa koko vattalaukku nousta kurkkuun välillä.. [:D]

jasmiini..... en nyt tiiä miten sanoisin mutta VOI HYVÄNEN AIKA SUN KANSSAS!! [:D][:D][:D]
oot kyllä ihan höperö! [:D] toki ne sairaalan pissa purkit on steriloituja.. ja sinä sitte sotket ne.. apuva! [:)]
mut kiitos taas hölmöyksiesi, saan vähintäänkin suuren hymyn kasvoilleni! [:D]

Heissan.

Ajattelin tulla kirjottamaan tänne tuolta joko nyt onnistaisi palstalta että sain 24.päivä erittäin just ja just nähtävän viivan First signal kasettitestiin mutta toivotaan ettei se kuitenkaan ollut sitä roskisplussaa kuitenkaan.[8|] Vkl ajattelin uudestaan testailla ja jos ei sillon ole mitään tulosta niin sitten odottelen niitä menkkoja alkavaksi ja jos ei kuulu niin sitten testailen uudestaan.[:D][:)]Menkkamaista tunnetta oli eilen ja nipisteli vasemman puoleisesta munanjohtimesta aika ikävästi mutta meni hetken päästä sitten ohi.[:)]

ALKUPERÄINEN: Minnuska89

Heissan.

Ajattelin tulla kirjottamaan tänne tuolta joko nyt onnistaisi palstalta että sain 24.päivä erittäin just ja just nähtävän viivan First signal kasettitestiin

jospa se olis vaavi tulollansa[:)]

ja kiva kuulla HKL että kaikki ok, pääsitkö itse kurkkaan vauvaa?

oliko tiger sullaki koholla noi sokeriarvot?

päivänkakkara No toivotaan että se toinen vaavi olis jo tuloillaan[:)]Johan sitä on yritettykin.[:)]

päivänkakkara, juu tunnin arvo oli selvästi koholla ja paastoarvo oli just siinä rajalla.. [&:]
eli sekin lasketaan kohonneeks.. [&:]

30.raskausviikko käynnistyy tänään. Huh huh, tuntuu ihan hurjalta [:D] Viime aikoina sitä on muutenkin huomannut että sitä heinäkuuta odottaa ja jännittää jo aika lailla. Tietysti kun pikkuinen ilmoittelee itsestään vähän väliä (mikä on tietysti hyvä asia!) ja on kaikenlaista vaivaa ja väsymistä havaittavissa päivittäin, niin kyllähän ne asiat eri lailla mielessä pyörii.

Yks päivä kävin huhti- ja toukokuisissa kurkkimassa synnytystarinoita ja vauvojen kuvia. Voi kun sais jo oman käärön syliin [:)]

Juu kyllä sais heinäkuu tulla jo. Tänään kävin sairaalassa katsomassa ystävää ja parin päivän ikästä poitsua, kyllä entistä malttamattomampi olo alkaa olla :)
Mulla kävi niinkin hauskasti, että esimies ilmotti töissä, ettei oikeen ole töitä tarjolla meille tuntityöntekijöille, ennen mun äitiyslomaa. Jos mulla olis toinen tilanne, olisin paniikissa, mutta meilläpä laahaa töissä nuo listat niiiin paljon jälkijunassa, että kesäkuun palkkakin on jo sisällä, niin voin hyvin mielin jäädä laittamaan kotia ja ottamaan iisisti nyt jo. Ja työpaikka maksaa palkan myös kolmelta ekalta äitiysloma kuukaudelta. Vähän mietin että miten jaksan olla kotona, kun meinaan pimahtaa jo, jos on vähän pidempi vapaa. Tosin nyt kun oon antanu itseni ajatella että SAAN jäädä kotiin, oon huomannu, että "kylläpä maha jo onkin tiellä", "Kylläpä juiliikin vatsaa kun nostelee mammoja ja pappoja töissä". Voi olla etten olisikaan kauaa jaksanut enää painaa täysillä töissä. Jotenkin helpottunut olo :)
Vauva myllää täysillä masussa, ei oo kertaakaan tarvinnu miettiä, etteikö kaikki olis hyvin, kun ilmottelee itsestään jatkuvasti.
Nyt on kyllä niin onnellinen olo kaikinpuolin, kun itse voin hyvin, vauva voi hyvin, ja parisuhde voi hyvin!! :)

Heips,

en oo tainnut tänne kirjottaa ennen, nyt lueskelin ja meinasin kuolla nauruun Jasmiinin näytepurkki-jutulle :'D Ihan totta kyllä, on ne pieniä purkkeja.

Itsellenihän kerran kävi niin, että kun sairaalalla olin saanut pissit purkkiin ja ystävällisesti pyyhin damagea ottaneita purkin ulkosivuja, näytteen "palautus"luukku AUKESI ja hoitaja/lääkäri/valkotakki kurkkasi sisään ja kysyi onko jo valmista. SIIS MITÄ?!?!?! Jessus, meinasi näytteet lentää seinille kun säikähin! Sitten sopersin että 'joo... on valmista...' ja ojensin pissipurkin tädille käteen. Poistuin vessasta ja ihmettelin mitä just tapahtu.

Semmoista, tulipa mieleen..:D

Saitko tiger ruokavalio ohjeet ja sokerimittarin? Mun pitää joka toinen viikko mitata sokeriarvoja 3 kertaa viikossa ja 5 kertaa päivässä. Ja sit jos on pari kohonnutta arvoa niin sit pitää soittaa neuvolaan ja äitiyspolille.
Oon mitannu niitä välillä muutenkin. Nyt on arvot olleet ihan ok.

Itse uskon et ku join paljon sitä kaakaota ja olin aina jotenkin niin huono vointinen ja nyt ku lopetin turhan makean syönnin muutenkin niin tuo asia on vaikuttanut aika paljon.

Ku olen lukenut eri foorumilta niin jännä et joissakin kaupungeissa otetaan sokerirasituksen paastoarvo sormenpäästä.
Mulla otettiin kaikki arvot suonesta.

ALKUPERÄINEN: Anna Elina

Ku olen lukenut eri foorumilta niin jännä et joissakin kaupungeissa otetaan sokerirasituksen paastoarvo sormenpäästä.
Mulla otettiin kaikki arvot suonesta.

mulla kans labrassa otettiin ensin sormenpäästä se paasto arvo ja sano että jos se näyttää yli 8 niin sitten ei edes jatketa sitä testiä.Mulla oli muistaakseen 4,2 ja loput otettiin sitten suonesta

multa otettiin kans suonesta.. ja kaikki kolme koetta samasta kädestä, samasta kohtaa. voitte vaan kuvitella kuin oli käsi kipeenä.[&:]
mulla on ens viikolla neuvola niin saan sit sieltä sen mittarin ja niitä ruokavalio ohjeita jne.. tympäsee kyl vieläki aika paljon mut minkäs teet kun on näin makea tyyppi.. [:D] *huumoria kehiin niin asiat näyttää paljon valosammilta*

Sokerimittauksesta
Mä mittailin sen 6 päivää 6 kertaa päivässä eikä ainuttakaan kohonnutta arvoa. Nyt olen puolentoista viikkoa seuraillut 2 kertaa viikossa 4 kertaa päivässä, eikä edelleenkään mitään. Eli ilmeisesti mulla se oli vaan joku pääsiäisen jälkeinen piikki, joka nosti arvot korkealle. Se mittaus kun sattui just pääsiäisen jälkeen (mämmiä ym. hiilaripitoista, jota ei todellakaa normaalisti syö). Eli kaikki hyvin toistaiseksi.

Selkä vaan vaivaa edelleen. Oikea keskiselkälihas ihan jumissa. Ainut mikä auttaa hetkellisesti on makailla hetken aikaa kovalla lattialla. Olen saanu töissäkin kummeksuvia katseita, kun siellä lattialle heitän pitkäkseni. [:D] No, onneks on niin tuttua porukkaa, että ymmärtävät kyllä.

Enää reilu kuukausi töitä, niin olen vapaalla. 4.6. olis viimeinen työpäivä. Virallisesti loma alkaa vasta 11.6. mutta mulla on sisällä viikko ylitöitä niin, aloitan lomailun viikkoa aiemmin. Saas nähdä vaan kestääkö mun selkä edes tuonne 4.6. asti. Meillä toimipiste muuttaa 28.5. muutaman kilsan kauemmas, niin voipi olla, ettei minusta enää siinä vaiheessa kauheesti iloa ole muuttopuuhissa...

Jasmiinin jutuille sitä saa aina vain nauraa. Muu muu! [:D]

Suonenveto, mikä ihana tunne! Mulla ei ole vielä kovin pahoja ollut, mutta parin viikon aikana lähes joka yö pientä kramppia. Tai oikeastaan ne tulevat aamulla, kun oikein venyttelee ja yrittää taivutella nilkkojaan. Menevät ohi onneksi äkkiä.

Neuvolalääkäri oli tiistaina. En ookkaan tainut siitä kirjoittaa? Eipä siellä kummoisempia, paitsi: paino noussut hurjaa 770 gramman viikkotahtia! [&:] Apua, hyvä Luoja, pelastakaa mut!  No jaa, täysin itseaiheutettua se on. Ei kai voi muuta odottaakaan, jos vetäisee sellaiset 5 suklaalevyä viikossa... Siitä syytäkin kyllä osaksi terkkaria, joka motkotti koko alkuraskauden salmiakin vaaroista. Vaihdoin siis suklaaseen. Nyt totesin, että parempi pitää se turkkaripussi repussa ja ottaa yksi tai kaksi makeista kun makeanhimo iskee, kuin ostaa nälkään pari suklaapatukkaa ja vetäistä ne lärviin kuin huomaamatta. Salmiakkia ei vaan voi syödä läheskään yhtä paljon kuin suklaata (esim. 200 g päivässä), ja sitä paitsi suklaassa on enemmän kaloreitakin. Pienen "karkkiremontin" aikana olen huomannut, että nyt maistuvat paremmin terveelliset välipalatkin, ja kun verensokeri ei heittelehdi, jaksan myös tehdä hommia paremmin ja keskittyä.

Mulla oli eka perhevalmennus eilen. Mahtoikohan joku muukin tältä palstalta olla samaan aikaan samassa paikassa, Oulun Tuirassa? Oma fiilis oli, että vähän turhaa oli. Itse oon niin kovasti pohtinut vanhemmuutta, jo ennen kuin lasta alettiin tosissaan yrittää, ettei vanhemmuus-aihe oikein sytyttänyt. Ei päästy pintaa syvemmälle, varmaan osin siksi, että ryhmä oli ylisuuri. Etenkin loppuaika meni vielä toiselta vetäjältä sellaisiin käytännön ohjeiden jakelemiseen tyyliin:"Kyllä mun mielestä lasten pitää nukkua päiväkodissa päiväunet ja säännölliset ruoka-ajat on tosi tärkeet", että teki mieli sanoa, etten tasan oo tullu kuuntelemaan tänne mitään päiväkoti-ikäisen hoitovinkkejä [:@] Vähän harmitti kun olis ollu paljon muutakin tärkeää tekemistä kuin istua se kaksi tuntia perhevalmennuksessa tyhjän takia. Sitä paitsi mulla oli kirkuva nälkä. Hyvin alkanut karkkiremontti koki heti pienen takapakin kun menin nälkäisenä ja kiukkuisena hakemaan kaupasta valmennuksen jälkeen "pikkulohtua", ts. suklaalevyn. [&o]

Mies lähtee sunnuntaina Marokkoon sukuloimaan. 2,5 viikkoa pitäis asuttaa tätä kämppää yksin. Päivät menee kyllä sujuvasti opiskellessa ja gradua vääntäessä yliopistolla, mutta yksinäiset ja hiljaiset illat kotona ilman omaa kultaa eivät houkuta. Tiedän kuinka orpo voi olo silloin olla - tämä kun ei ole ihan eka kerta, kun pitää jäädä yksin kotiin pitkäksi aikaa. [:(]

Mutta ei hätää, olen jo suunnitellut, miten kulutan illat: järjestän Operaatio Haikaranpesän! Heivaan kaapeista turhat kamat pois, siivoan kämpän läpikotaisin ja ennen kaikkea teen tästä kodin myös vauvalle. Pinnasänky kasaan ja paikoilleen, vauvanvaatteet kaappiin, raivaan tilaa hoitopaikalle kylppäristä jne. [:)]

Mutta miehelle ei saa hiiskua sanaakaan, sillä hän ei taatusti lämpene ajatukselle, että kanniskelen tavaraa roskikseen tai läheiseen kierrätyskeskukseen. Ensinnäkin hän voisi huolestua jaksamisestani, mutta ennenkaikkea hän kantaisi huolta "aarteidensa" (eli kaikenmoisen romun) puolesta [:D] Saas nähdä mitä ukko sanoo, kun tulee kotiin ja näkee muutoksen: kiljuuko riemusta ("voi ihana vaimoni olet ollut niin ahkera ja tehnyt kodistamme näin viihtyisän meille ja vauvallekin") vai kauhusta ("helkkarin akka mitä oot tehny, heittäny mun hienot kamat mäkeen!") [:D][:D][:D]. Saman tempun oon kyllä tehny joka kerran kun mies on lähtenyt paria viikkoa pitemmälle reissulle, joten varmasti hän osaa odottaa jonkinlaista tuhoa. Mutta tämä ei tulekaan olemaan mitään pientä, vaan täystuho!

Kahden ja puolen viikon päästä lähden mäkin sitten Marokkoon - jee! Tuskin maltan odottaa. Voi olla viimeinen reissu vähään aikaan.

Voi voi, ukkokulta juuri soitti että on tulossa kotiin kaverinsa kanssa. Tiedossa on pitsailta. Nami nam! Ihan tulee huono omatunto kun hän ostaa pitsaa mulle ja mä vastalahjaksi hävitän hänen tavaroitaan [;)] Täytyypä lopetella ja mennä laittamaan pöytä valmiiksi.

Heippa mammat piiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa!

Mulla oli eilen se painoarvio ultra siel äitipolilla ja edellinen yö meni kovasti sitä miettiessä...
No vauvalla kaikki hyvin,hengitteli jo omilla keuhkoilla hyvin ja lääkäri sanoi et jos nyt syntyisi pärjäisi todella hyvin. No jättiläisvauva oiis taas tulossa eilen jo koko arvio 2130g ja jos menee la 4000g.Vettä mulla oli liikaa ja lääkäri kehotti käymään sokerinrasitus testissä.Vaikka lähisuvussa ei sitä vaaraa ole ja mie en oon yhtään ylipainoinen ikää tosin jo 33v.uusi kontrolli aika tuli neljän viikon päähän...Saa nähä mitä sit päättävät[&:]...
Olo ei enään ole kovin hyvä.Selkää särkee ja unet on tosi katkonaisia, närästää ja kyllästyttää ku massu painaa niin kovasti.Sairaalakassinki jo pakkasin valmiiksi ja kaikki vauvan tavarat on hankittu,äitiyspakkausta odotellessa.Viikkositten tiistaina on tehty päätökset mulle äitiysrahasta ja pakkauksesta.Äitiysloma alkais 20.5.10 ja loppuu 29.3.11.Et tälläistä tänne nyt...

Niiva ja masukki 32+2

Hyvää vappua mammoille! Tänään lähti rv 30  käyntiin iiks[:)] Kamalan nopeasti aika mennyt, ihan hirvittää.
Tänään oltiin kioskin edessä ja istuin autossa kun mies jutteli kaverin kanssa.. yhtäkkiä tempaisen oven auki ja kaaressa lentää yrjöt, ihmiset pyöritteli silmiään ja mietti että onkohan ollut liian kostea vappuaatto[:D] Olo on muutenkin ollut kuin krapulaisella koko päivän[&:]
Täällä kans höröteltiin Jasmiinin jutuille[:)]

Hyvää sunnuntaiaamua heinämammoille! [:)] Mie en meinaa keritä enää oike kirjootteleen täällä kun on toi leipomisinto lähteny hanskasta ihan totaalisesti! [:D] Tää on ihan hullua... Joka päivä pakko saaha väsätä jotain, useempaakin laatua. On tehty munkit jo ennen vappua, sekä hiivalla että leivinjauheella kohotetut. On tehty rahkapullia ziljoona kappaletta. On syntyny sämpylöitä ja ja vaikka mitä. Plus sit tietty normaali ruoka joka päivä. ja eilenä minun oli ihan P A K K O saaha kokeilla tehä sitä sellasta ruotsalaista prinsessakakkua. Tein pohjan, läsähti keskeltä. Ei kun tein uuden. Taas läsähti mut nii vähän vaan et kelpuutin. laitoin täytteet ja aloin tekee päällystettä. marsipaania olin löytäny värjäämätöntä ja etin sitten vihreetä elintarvikeväriä. No ei löytyny. No mie sitte muistin miten noin 30 vuotta sitten !!! opin koulussa että sinistä ja keltasta yhistämällä saa vihriää ja kokeilin niillä samaa - ja onnistuhan se! Ja sitten kokeilemaan miten saan sen värin marsipaaniin. Ja vieläpä tasasesti siihen. Kyllä siinä veivattiin ja vihriätä roisku sinne ja tänne mutta onnistu sekin! Ei muuta kun kaakun päälle ja tekasin parit kukatkin siihen koristeeks. Ja jääkaappiin ja illallisen jälkiruokahetkeä oottamaan. Mut se oliki aika pahaa! [:D] [:D] [:D] Mä olin unohtanu et en tykkää marsipaanin mausta! [:D] [:D] Ja se oli must vähä liian kuivaaki... Nooh, ei se mitään, noin pieni epäonnistuminen ei minua lannista! Nyt on uusi kaakku taas työn alla [:)] Nyt tulleepi suklaakakku johon läväytän ihan normaalin sokerikuorrutuksen ja lorautan tässä uudessa laboratoriakeittiössäni sekaan SINISTÄ väriä!!!!! [:D] [:D] [:D] Taas saa mieheni ihmeteltävää [;)]
Jos tätä tahtia jatkuu niin saan aikaan tyttäremme 1-vuotispäiville aikas upeen [&:] itetehdyn ja värikkään! kakun! [:)] Ja pakko myöntää: kyllähän se jo kävi mielessä... Että millasen kakun hälle sitte teen [:)] On se HYVÄ suunnitella valmiiksi näin VUOSI & 2 KK ETUKÄTEEN! [:D] Pitäisköhän laittaa sitä varten jo kakkupohja maustumaan ja kostumaan!?! [:D] [:D]
Päätän taas täältä hourula-koekeittiöstäni tähän... Koittakaa te muut pysyä ees pikkasen selväjärkisempinä [;)]

Varo Jasmiini leipomisinnossasi, tai syntyy pian sininen (tai vihreä tai keltainen tai...) pieni marsipaaninen, sokerilla kuorrutettu vauva [;)] No, kunpas vitsailen vain [:D]

Huomenta mammat.
Vai pitäisköhän sanoa päivää. Kello tulee 5.30, ja mä olen ehtiny syödä aamupalan, pestä koneellisen pyykkiä ja lenkittää koiran. Ihan kun olis vähän rytmit sekasin. Heräsin joskus kahden aikaan, eikä vaan uni tule, ei sitten mitenkään päin. Neljältä luovutin ja nousin ylös kun ukko lähti töihin. Päivällä sitten väsyttää taas senkin edestä.
Mulla on tainnut muutenkin joku raskausdementia nyt iskeä, eilen illalla mm. pesin kasvoni muotovaahdolla, ihan vahingossa, kun oli purnukat vierekkäin. Oikein innolla odottelen mitä tästä päivästä tulee.

Takaisin