Kesävauvat 2010

huomenta[:)] kävin myös siellä ultrassa eikä ollut turvotusta[:)] vaavi oli tosi rauhassa,olla köllötti vaan ja kätilö sanoi että kaikki näkyy niin täydellisesti pikkuaivot jne muttei se mikä pitäis eli se turvotus..no siinä tökki vatsaa ja heilutteli eikä mitään..piti ultrata sitten alakautta jai sen lukeman 0.8 ja vauvakin alkoi singuttelemaan[:)] oli niin ihanaa!kerroin sitten enolle ja yhdelle kaverille raskaudesta kun en kauheesti ole siitä vielä uskaltanut äänen puhua..noh. Bixio:On varmasti inhottava kuulla jotain tuollaista, kyllä sitä alkaa aina miettimään sitten kaikenlaista ja nyt kun olis niin mukava keskittyä vaan siihen "olennaiseen" ja muutenkin oleen turhia ressaamatta.Kyllä se siitä!hyvää uutta vuotta kaikille!

Huomenta ja oikein hyvää vuoden viimeistä päivää kaikille!

Oikein paljon voimia kaikille huolehtijoille! Minäkin vielä sanoisin tuosta niskapoimulukemasta, että 2,3 ei kuulosta kai vielä ollenkaan pahalta. Minulla oli saman verran ensimmäisessä raskaudessa aikoinaan, eikä siitä lähdetty mitään vielä ehdottamaankaan, että tutkittaisiin mitään. Terve poika sieltä myös syntyi. Ehkä se vaihtelee eri maissa, kuinka herkästi ehdotetaan lisätutkimuksia. Eikö Suomessakin jonkin tietyn iän ohittaneet naiset saa halutessaan automaattisesti lapsevesitutkimuksen, vaikka ei olisikaan mitään erityistä huolta?

Bixiolle myös voimia ja Katterille. Minullakin on ollut tuttuja, joilla on ollut noita samoja juttuja, ja kyllä ne ovat kuitenkin hoituneet helpohkosti ja raskaudet menneet kaikki ok.

Minulla on itsellä ongelmia ruoansulatuksen kanssa. Ehkä menee pieleen, mutta voisin väittää, että voittaisin tämänhetkisessä masun koon mittauskisassa [8|] Turvotus on ihan valtavaa. Lääkäri sanoi, että koko vatsakalvo on löystynyt tosi nopeasti ja lisäksi kun viime raskauden jälkeen minulla ei palautunut lihasten välinen aukko umpeen, niin tuntuu, että koko maha roikkuu tuossa ulkopuolella. Ei se nyt muuten niin, mutta edelleen tulee syönnin jälkeen kuvotusta jms., ja pelkään, että se johtuu vatsan toiminnasta eikä varsinaisesti raskaudesta. Ja sitten, että jatkuuko se koko raskauden ajan, jos näin on... Voi ei, mutta jospa se siitä helpottaisi. Minä olen myös ollut ihan kyvytön liikkumaan väsymyksen takia ja syönyt en ole parhaimmalla mahdollisella tavalla, joten jos saisi ryhdistäydyttyä, niin se varmaan auttaisi. uuden vuoden lupauksia siis...

Minulla on muuten se sellainen kotidoppler, ja se on kyllä ihana, kun itsekin kuulun huolehtijoihin ennemmin kuin että osaisi uskoa kaikkeen hyvään, kuten haluaisin. Sillä saa kyllä yleensä aina sykkeet kuuluviin ja voi näin ollen aina kun haluaa tarkistaa, että pikkuinen siellä on ainakin hengissä. Tarve vähenee sitten, kun alkaa koko ajan tuntea liikkeet, mutta nyt se on vielä ihana. Minäkin olen ihmeekseni jo jonkin aikaa tuntenut vauvan liikkeitä, mutta vain sillon tällöin.

Nyt pitää viedä nämä kaksi muuta tästä ulos pakkaseen, kun pitää tehdä lumitöitä. Mies on vuodenvaihteenkin töissä.

Mukavaa iltaa kaikille!

Huomenta kaikille pitkästä aikaa !

Niin ja hyvää vuoden viimeistä päivää [:D]

Täällä on mennyt koko joulu oksentaessa, meinasin jopa joutua tiputukseen kun ei edes juomat pysynyt sisällä. Ei ole kamalasti jaksanut mitään tehdä tai nauttia joulusta eikä vapaapäivistä. Onneksi nyt alkaa olo helpottamaan enkä ole pariin päivään oksentanut. Kuvotusta on vielä, mutta pysyypähän ruoka sisällä.

Ensi viikolla olisi torstaina np-ultra. Jännittää aivan kamalasti. Pelkään huonoja tuloksia tai että vauva ei olekaan enää elossa.... No ensi viikolla ollaan hieman viisaampia jälleen.

Tänään otetaankin ihan rennosti ja mennään miehen siskon luo istumaan iltaa. Ne tietää meidän tilanteesta ja ei tarvitse siis peitellä huonovointisuutta tai mahdollista oksentelua.

Mutta mä palailen nyt löhöilemään sohvalla. [:D]

Erittäin hauskaan vuoden vaihdetta kaikille!

Moikka kaikki ihanaiset heinäkuun synnyttäjät!

Säännöllisesti olen käynyt lukemassa teidän juttuja, mutta olo on ollut niin laiska ettei ole itsellä tullut kirjoiteltua mitään sitten varhaisultran kuulumisien jälkeen. Olo on edelleen ihan ok, joskin melko väsynyt ja ajoittain pahoinvoiva. Niin, ja masu on kyllä turvonnut/kasvanu jo ihan selkeästi! Pari viikkoa pitäisi vielä yrittää pitää asia salassa, ja ihmettelen suuresti miten onnistun siinä. Löysät vaatteet alkaa loppumaan jo kesken, minkä lisäksi tämä "uusi tyylini" on varmaan herättänyt työpaikalla jo lievää kummastusta. Mutta on se vaan ihanaa kun masu alkaa kasvamaan, johtui se sitten turvotuksesta tai itse sikiöstä, aivan ihanaa joka tapauksessa [:)]

Sain kutsun np-ultraan parin viikon päästä, jolloin on rv 12+0. Tuli vaan mieleen, kun eikö se ole tosi tarkkaa millä viikolla se np-ultra tehdään, ja ainakin sen varhaisultran mukaan olisinkin yhden raskausviikon edellä (vaikka LA:ta ei vielä muutettukaan), joten sittenhän se np-ultra onkin vasta rv 13+0... Onko se jo liian myöhään? Hui, mut ainakin nyt kun olen lueskellut teidän juttuja np-ultrasta tiedän ainakin mihin kiinnittää huomiota ja mitä kysellä. On muuten ollut tosi ihanaa lukea teidän kokemuksia ja tuntemuksia siitä kun sikiö kieppuu, heiluttelee käsiä ja jalkoja sekä pitää juomataukoja siellä kohdussa, odotan nyt innolla näkeväni oman pikku sikiön tekemässä samoja temppuja [:)]

Bixio, tosi ikävä kuulla sinun vastoinkäymisistä, ei varmasti ole helppoa. Mutta täytyy vaan jaksaa uskoa että kaikki kääntyy lopulta parhaaksi, ja heinäkuussa sekä vauva että äiti voivat molemmat hyvin. Tsemppiä ja jaksamista!
Jasmiini, sama sinulle, yritä vaan luottaa siihen vauva on terve ja voi hyvin. 2,3 on kuitenkin vielä kaukana siitä 2,8 mikä oli se varsinainen huolestumisen raja. Tsemppiä myös sinne!

Ai niin, tuli vielä hassu juttu mieleen: Kiinalaisen horoskoopin mukaan vuosi 2010 on tiikerin vuosi, joten ensi heinäkuussa meille kaikille syntyy omat pikku tiikerit [:D] En mene takuuseen näiden luotettavuudesta, mutta oli ainakin hauska lukea tiikerin luonneanalyysistä seuraava: "Tiikerin vuonna syntyneitä pidetään voimakkaina, äkkipikaisina, tyylikkäinä, suorasukaisina ja huimapäinä. Tiikerit ovat myös oikeudenmukaisia. Tiikeri on lennokas ja elämänjanoinen huimapää, jolle mikään ei ole mahdotonta. Tiikeri tempaa mukaansa hiljaisemmatkin hiirulaiset optimismillaan ja luonnollisuudellaan -harva sanoo tiikerille EI." [;)] Hih, Hassua kuvitella jo tulevan vauvelin luonteenpiirteitä. [:)] 

Hyvää huomenta heinäkuun äipät! [:)]

Kiitos vielä lisärauhotteluista teille tuosta NT-tuloksestani. Olen jo paljon, paljon rauhallisempi. On tosi mukavaa kun täältä saa tukea ja tsempitystä positiivisempaan ajtteluun. Ja se että opin sekä teidän että muidenkin kuukausien synnyttäjien jutuista TODELLA PALJON! Minä odotan ekaa kertaa elämässäni ja aiemmin ei ois voinu vähempää raskauteen liittyvät asiat kiinnostaa, ja nyt kun yllättäen tulinkin raskaaksi ni olinkin ihan pihalla! [:D] Jos en olisi lueskellut teidän juttuja etukäteen, en olisi tiennyt yhtään mistä NT:stä lääkärini höpöttää, ja että mikä olisi normaalilukema. Minä luin täältä ja olin lekurin jutuissa aika hyvin mukana. Mutta miesparkani, hänelle en ollut tajunnut kertoa asiasta etukäteen ja hän oli pihalla kuin lumiukko lääkärin puhuessa! Kotiin tultuamme sitten luin aiheesta lisää ja kun sain ymmärrettyä asiaa vielä enemmän, selitin miehellenikin. Jotenkin hän ei uskalla kysyä ja sitten on vähän mökönä kun ei ymmärrä ja ehkä tuntee myös jäävänsä ulkopuolelle. Hän ei ole kirjanlukutyyppiä, eikä edes nettisurffailija. Otinkin nyt sitten tavakseni että mitä uutta tietoa imenkin itseeni niin kerron hänelle. Eilenkin pidin raskaus- ja vauvanhoitoseminaaria hölmöyksissäni juuri kun hän halusi katsoa uutiset! [:D][:D] No joo, täytyy valkata ajankohta paremmin, mutta kyllä hänkin haluaa tietää. Pahinta oli se kun lääkäri unohti pyytää mieheni katsomaan vauvaamme ultrassa. Ja minäkin unohdin. Ja sitten kun muistin niin en uskaltanut pyytää miestäni sinne kun pelkäsin että lääkärillä oli siihen joku tietty syy. Myöhemmin selvisi että lääkäri oli unohtanut kutsua mieheni tutkimushuoneeseen [:(] Olihan mieheni tosi loukkaantunut ja suruissaan vaikkei sitä myöntänytkään. Kiukutteli kun ei valokuvistakaan saanut mitään tolkkua ja minä yritin sitten selittää missä on pää ja missä vatsa... Harmittaa kovin. En haluaisi häntä mitenkään työntää syrjään. Täytyy olla vähän huomaavaisempi ja tarkempana nyt.

Bixio! Kysyitkö lääkäriltäsi mitä tuollainen myooma voi aiheuttaa, vai aiheuttaako mitään? Ihan ilman lääkärinkoulutusta [:D][:D] minä olen ymmärtänyt että myoomat ehkä vaikeuttavat raskaaksi tuloa, mutta eivät vaikeuttaisi raskauden kulkua enää. Voitko soittaa lääkärillesi ja kysyä jos et vielä kysynyt? Olisi mielenrauhan kannalta mukavaa saada tuohon selvyys. Myoomathan on niitä jotka aiheuttavat verenvuotoakin, eikö niin? Eli se selittäisi mahdolliset vuotosi (?). Polyypeista en kanssa tiedä paljoa, mutta sen tiedän että minulla on sellainen. Mielestäni se on vieläpä kohdussa ja samassa kohtaa missä nyt sikiö. En kyllä ole varma missä kohtaa mutta näin luulen. Raskauden todettuamme lääkäri sanoi että polyyppia ei tarvitse leikata nyt pois koska siitä ei ole mitään haittaa sikiölle. Tällä viikolla ultrassa käydessäni kysyin lääkäriltäni näkeekö hän sitä polyyppia enää missään, ja hän vastasi vain lyhyesti että "Ei". Annoin asian sitten olla kun siitä ei pitäisi haittaakaan olla. En tiedä aiheuttavatko polyypit yleensä verenvuotoa, mutta minulla ainakaan ei aiheuttanut yhtään.

Hyvää Uuden Vuoden aattoa kaikille! [:)] Tänä vuonna en räiski raketteja ja juo "ilolientä"! [:D] Kuten ette varmaan tekään [;)] Jos oikein hurjaksi heittäydyn niin sihautan auki yhden Spriten ja sytytän sädetikun [:D]

Luppa82: Minulle tehtiin np-ultra eilen eli oli 13+1. Neuvolan mukaan np:a voidaan mitata 13+6 asti. Ehdit siis hyvin, vaikka odottavan aikahan on tunnetusti pitkä, ja pientä olis mukava päästä katsomaan jo aiemminkin. [:)] Ja kiitos tuosta Tiikeri -kuvauksesta: tuleekohan meille mammoille huolta äkkipikaisista ja huimapäisistä pienokaisistamme [;)]. Hauskalta kyllä muuten kuulostaa...

Bixio: En aiemmin huomannut sanoa, mutta tervetuloa Ouluun! Toivottavasti tulette viihtymään, kunhan pääsette asettumaan aloillenne. Oulu on ihana kesäkaupunki, vaikka näin talvella onkin välillä ankeampaa.

Pisara: Kertoisitko kokeneempana, että miltä ne liikkeet oikein tuntuu. Minä oon tässä tänä päivänä kuulostellut, että voiskohan nuo pienet "tumpsaukset" masussa olla vauvan liikkeitä. Mutta kun oon ekaa kertaa asialla, niin en tiedä. Kun koko ajan on kaikenlaisia nipistelyjä ja kipristelyjä. Mutta nuo tuntuu kyllä erilaisilta, pehmeämmiltä ja lempeämmiltä: "tumps". [:D]

Ihanaa uutta vuotta kaikille! Olkoon se meille ja tiikeri-vauvoillemme onnellinen!
Me lähdetään tästä pian ystävän häitä juhlimaan... [:)]

Hei kaikille pitkästä aikaa! Käytiin tänään ekassa neuvolalääkärissä. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, ja sydänäänet kuului jo dopplerilla [:)] Se oli kyllä ihana tunne! Eka ultra on ensi viikolla, jännittää kamalasti, mutta jo hieman vähemmän kun tietää että siellä on ainakin elävä kaveri.

Neuvolalääkäri vaan epäili että laskettu aika saattaa ultrassa hieman myöhäistyä, no, jää nähtäväksi. Itse en jaksa uskoa että se ainakaan kovin monella päivällä voisi heittää kun kierto oli kuitenkin suhteellisen säännöllinen, mutta mene tiedä.

Turvotus vaivaa, voi tuska iltapäivisin ja iltaisin. Lihonut olen tässä kuussa vain (?) kilon, mutta olo on paljon tuhdimpi kun farkut ahdistaa illalla varsinkin. Käytiin eilen kylässä tuoreimman kummityttären luona (ikää 3 kk ja ihana!), ja sain hänen äidiltään hirmuisen säkillisen mammavaatteita. Vielä ne ovat liian isoja, ja osa on niin talvimallia että kesällä ne voivat olla liian kuumia, mutta kiva juttu silti [:)]

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Käytiin eilen taas neuvolatätillä yrittämässä kuunnella sydänääniä ja siellähän se tykytti niin kovin, että mammaa nauratti! [:D]
Nyt tosiaan alkaa tuntua todelliselta, että joku siellä masussa tosissaan kasvaa [;)]
Vielä pari päivää pitää odottaa eli ens tiistaihin ja sitten pääsee ultraan katselemaan, minkänäköinen tyyppi siellä köllöttelee...IHANAA!!

Voikaa paksusti! [:D]

Taas minä pahanilman lintu....... Koittakaa kestää! Halusin vain antaa pienen varoituksen sanan teille, jotka olette hankkineet tai hankkimassa tuon  kotidoppler laitteen. Joku siitä jo ainakin mainitsi ja en voinut unohtaa artikkelia englantilaisessa lehdessä vähän aikaa sitten. Siinä äiti oli ollut huolissaan vauvansa liikeiden vähentymisestä ja oli sitten kuunnellut tuollaisella kotimittarilla ja kuullut hyvän sykkeen perjantaina. Ma kun oli mennyt sairaalaan, niin oli todettu, että vauva on ollut kuolleena jo muutaman päivän. Äiti oli ilmeisesti kuullut joko oman sydämensykkeensä tai sitten istukan virtausta. Toinen äiti oli myöskin kuunnellut laitteella, lääkärissä oli todettu ongelmia ja vauva kyllä selvisi mutta sille jäi pysyviä aivovaurioita. Olivat vain siellä ammattilaiset huolissaan noista laitteista, kun ei niissä tule oikein minkäänlaisia ohjeita mukana ainakaan oikeasta tulkinnasta ja ovat huolissaan että vastaavia tapauksia voi tulla enemmänkin kun tuntuvat nuo kotidopplerit olevan siellä varsin suosittuja. Että jos kyseistä laitetta käytätte niin älkää tuudittautuko sen avulla siihen, että kaikki on hyvin jos muuten epäilette jotain olevan vialla. En toki halua ketään pelotella asialla ja todennäköisesti kyseiset tapaukset ovat vielä kuitenkin suht harvinaisia. Varmasti laitteessa on paljon hyvääkin, mutta kääntykää kuitenkin ammattilaisten puoleen, jos ilmenee jotain huolia.

Synkästä aiheesta huolimatta oikein rauhallista uutta vuotta ja ihanaa odotusaikaa meille kaikille!

Ultraterveisiä täälläkin! Käytiin kurkistamassa masuun eilen, ja olihan siellä sellainen pikkuinen hyvinvoivan oloinen otus, joka vastasi melko hyvin laskettua aikaa, joka on nyt sitten 28.7. Turvotusta oli 1.2 mm, sykkeestä ei lääkäri puhunut mitään muuta kuin että reippaasti sydän pampatteli. Sanoi vain että sikiö vaikuttaa ihan terveeltä ja normaalilta. Vähän Toukka suostui meille näyttämään myös liikunnallisia taitojaan kungfun merkeissä [:D]

Oli kyllä ihana nähdä oma pieni vauveli. Mieskin on taas niin hellää ritaria että, taputtelee masuani (joka on pullea muista kuin vauva-syistä [&o]) ja halii jatkuvasti. Söpöä. [:)]

Joulu meni hyvin, kotona oli ruoissa valinnanvaraa eikä paha olo päässyt kovinkaan montaa kertaa yllättämään. Kotiin paluu olikin kurjaa, kun kaapissa ei ollut mitään eikä vieläkään ole päästy kauppaan asti. Otollinen aika pahoinvoinnille iskeä, kun on nälkä ja mikään lähettyvillä oleva ei maistu. Eilen ultran kunniaksi pikkuinen jopa päätti, että mamma saa nyt sitten tehdä ekat oksunsa. Sanonpa vain, että joskus kunnon oksentaminen voi olla parempi vaihtoehto kuin se kuvotus, joka velloo tuntikausia vatsassa.

Väsymys alkaa hiljalleen väistyä, luojan kiitos. Energiaa antaa myös ajatus siitä, että koko ajan päivät pitenevät. Energiaa nyt tarvitaankin, kevään aikana pitäisi tehdä gradua ja jaksaa huolehtia pikkuisesta. Aika stressaavia tulevat kevät ja kesä olemaan, kun pitäisi huolehtia, kantaa ja synnyttää kaksikin lasta, siis tuo opinnäytetyö ja Toukka!

Bixio, tsemppiä nyt kovasti että kyseessä on tosiaan hyvänlaatuinen kasvain. Saisi pysyä pienenä ja olla häiritsemättä raskautta ja synnytystä. Sen jälkeenhän se varmaan voidaan hoidella pois?

Moikka,

Pakko sanoa vielä tuohon kotidoppler-laitteeseen, kun minulla sellainen on, että tottakai sillä ei pidä ajatella korvaavansa mitään tutkimusta tai huolen selvittelyä, jos epäilee jotain. Mutta edelleen sanon, että jos noin yleensä kaikki on hyvin, ja haluaa vain kuulla sykkeen, niin sen kyllä erottaa todella selkeästi, onko kyseessä oma syke vai sikiön syke. Ja olen yhtä lailla kuullut tarinoita, joissa sairaalaan meno nopeutuu juuri siksi, että on kotona huomannut, että syke ei kuulukaan normaalisti. Mutta toki en todellakaan mainosta laitetta, varmasti parempi ja rahan säästöä, jos pystyy olemaan ilman, itse vaan kun olen ikäväkseni turha huolehtija...

Niistä liikkeistä, tuo "TUMPS" kuvaa minusta aika hyvin liikkeen tuntua, etenkin näin alkuvaiheessa, kun ne ovat vielä niin hentoja. Ne tuntuvat tuolla hyvin alhaalla, missään nimessä eivät sisällä minkäänlaista kivun tai edes nippaisun tunnetta ja ovat hennompia kuin ilmavaivat tms. Itse tunnen niitä tässä vaiheessa eniten istuen ja vielä hieman etukumarassa, jolloin varmaan kohdun seinämät jotenkin ovat kiinni vauvassa ja "tunne" lähempänä. Ei sitä oikein osaa muuten kuvata, ja varmaan tunnekin on aika yksilöllinenkin. Itse tunsin ensimmäisessä raskaudessa liikkeet viikolla 20, toisessa viikolla 16 ja nyt viikolla 13. Kai tuossa on jotain sellaista, että niitä osaa paremmin tunnistaa ja odottaa kun on jo aiemmin kokenut, mutta silti minusta tuntuu käsittämättömältä, että en tuntenut niitä silloin ekalla kerrralla aiemmin. Mutta niin se oli ja sitten kun tuntuivat, niin olivatkin kyllä selvästi voimakkaampia ja useammin kuin nämä näiden viikkojen liikkeet.

Mekin käytiin eilen ultrassa ja kaikki näytti tällä hetkellä hyvältä. Pieni oli niin vauhdikkaalla tuulella, että mittoja oli vaikea ottaa, mutta lopulta pituudeksi saatiin 56 mm ja pari päivää näyttäisimme olevan oletettua pitemmällä, eli tänään viikoilla 12+3.

Kovasti tsemppiä niille, joita niskaturvotuksen tulokset huolettavat. Minustakaan tuo 2,3 ei parin päivän nettiopiskelun perusteella kuulosta pahalta. Itse pähkäilimme vielä ultrapäivän aamuun asti, haluammeko tarkempia tietoja. Kyseisenä aamuna lueskelin esimerkiksi näitä esitelmiä: http://finohta.stakes.fi/FI/sikioseulonnat/ammattilaisille/index.htm (en ole alan ammattilainen, mutta silti noista oli itselleni hyötyä). Varsinkin Ilona Autti-Rämön esitelmän perusteella tulin kuitenkin siihen tulokseen, etten seulontaa halua. Tuntuu, että korkeahko ikäni yhdistettynä aiempiin keskenmenoihin aiheuttavat tarpeeksi enemmän tai vähemmän turhaa huolta. Puoliso oli enemmän kahden vaiheilla, joten lopulta päädyimme siihen, että niskaturvotus mitataan, mutta tutkimukset jätetään siihen. Turvotusta oli sitten vain 0,7 mm.

Nyt yritän alkaa nauttimaankin raskaudesta. Oikein hyvää uutta vuotta kaikille!

Heippa kaikki!
Täällä jo toista päivää kärsitään kovasta pääkivusta ja huimauksesta.Tätä oli myös jouluna ja soittelin äitiyspolille silloin ja kehottivat juoda paljon vettä ja ottaa panadolia jos kipu yltyy.No eipä ole lääkkeestä huolimatta helpottanut mutta eiköhän tää lepäämisellä mee ohi.viikkoja kasassa 15+2.
Hei muuten milloin kelalla vaihtuu äitiyspakkaukset?Mietin vaan et saanko ton 2009 vaiko kerkeekö sit vaihtua uuspakkaus.Mulla ku la on jo juhannuksena.Ja kelan laskurin mukaan äippävapaa alkaa 20.5.
Tiistaina ois toinen neuvola ja näkee kuin paljon paino on noussut joulunaikaan[:D]
Hyvää alkanutta vuotta kaikille mammoille!

Ei onnaa tuon Lilypien liittäminen allekirjoitukseksi :( Osaako joku neuvoa?

No nyt näkyy tickeri! :P

Espoosta mukaan joukkoon heinä-vauvaa odottava 22 vuotias lähihoitajaopiskelija. :) Ensimmäinen lapsi tulossa ja nyt mennään rv 12+0, huomenna siis starttaa 13 viikko ja huoh, ensimmäinen kolmannes ohi.

Mulla alkaa jo pahoinvointi helpottaa, onneksi. Vähän huolettaa verinen, tosin niukka vuoto (ei jatkuvaa), johon tarvitsee kuitenkin pikkuhousunsuojaa. Ultraaja eikä neuvolan"täti" kumpikaan ole reagoineet siihen mitenkään huolestuneesti kun olen siitä sanonut. Ei ole kipuja ja muutenkin kaikki tuntuu normaalilta. Kellään muulla tälläistä? Joku clue/glusoluihin (en tiiä miten kirjoitetaan) liittyvä tulehdus todettiin alkuraskaudesta joten saatta johtua siitäkin kuulemma, nyt voin lääkkeetkin siihen aloittaa kun on eka kolmannes takana.

Mulla takana siis 2 ultraa toinen rv 8+0 ja toinen 11+4, syystä että tää raskaus tuli yllätyksenä, tosin iloisena sellaisena ja raskauden alkamisajankohdasta ei ollut mitään tietoa ja yhet menkatkin tuli normaalisti ihan alkuraskaudesta. Yksi neuvolakäynti myös takana. Niskaturvotus merkattu äitiyskortiin NT 0.0 ja down-seulan jätin ottamatta, en itse kokenut tarvetta siihen mahdolliseen "rääkkiin".

Seuraavaa neuvolaa ja ekaa sydänäänten kuuntelua odotellessa, ei enää pitkää aikaa siihen, olis 21. pvä. Ja seuravaa ultraa sitten maaliskuun alussa.

Kovasti odottelen että masu alkais näkyä :)

Elaisah, tuolta Yleinen sana on vapaa -osiosta löytyy ainakin tickerin lisäämiseen ohjeet.

Täällä jo kuvittelin että pahoinvointi alkaa helpottaa - kunnes tällä viikolla oksensin ekan kerran. Pari viikkoa olen ollut flunssainen, yskin ja yskän sijaan tulikin oksu. Yäk. No oikeasti kyllä olo alkaa olla parempi [;)]

Otin muuten aattona sen sikaflunssapiikinkin. Unohdin siitä viimeksi mainita kun aluksi tuntui että ei siinä mitään - mutta käsivarsi tuli illalla niin kipeäksi ettei vasemmalla kädellä pystynyt tekemään mitään. Eilen alkoi onneksi jo tuntua normaalilta.

Mulla on tuo sikapiikki yhä ottamatta. Tuntui turvattomalta ottaa sitä ekan kolmanneksen aikana. Nyt täytyis korjata tilanne ja käydä piikkitettävänä.

hei vaan [:)] en ole minäkään sikapiikkiä ottanut,ei kyllä neuvolassakaan siitä ole mitään puhunut, saa nähä sitten tuleeko otettua ollenkaan...asiasta toiseen onko kellään tietoa semmosesta kun eka synnytys ollu normaali alakautta ja toinen sektiolla niin mitenkäs tää kolmas?sektio oli raskausmyrkytyksen vuoksi,tuli vähän hoppu.eli voinko synnyttää normaalisti alakautta?Olo on ollut hyvä,alun järetön väsykin on hellittänyt onneksi.Tänään töissä kysyi yksi että odotatko vauvaa..mulla vatsa taitaa kyllä valmiiksi jo vähän pullottaa..tuntuu ettei se ton sektion jälkeen oo tuo alavatsa oikein palautunut.Että tämmöstä täällä,mitenkäs muilla menee?

Moi kaikki!

Jos ette vielä ole sitä sikapiikkiä ottaneet, kannattaa varmaan miettiä kahdesti jos sitä ottaa lainkaan. Eihän se loppujen lopuksi ole mikään vakavempi tauti kuin normaali kausi influenssa. Sitä paitsi pahin flunssa aalto on jo ainakin meilläpäin ohi. Rokotetta ei myöskään olla ehditty testmaan tarpeeksi hyvin raskaana olevilla naisilla. Monessa maassa sitä ei suositella lainkaan raskaana oleville. Minä ainakin jätän ihan suosiolla väliin. Olen lisännyt D:vitamiinin syöntiä että vastustuskyky pysyisi sen avulla hyvässä kunnossa. Vielä en ole ollut lainkaan kipeänä, vaikka työkaverit ovat sairastelleet.

Alla linkki jossa lisää tieto asiasta josta ollaan kummallisen hiljaisia suomen mediossa.

http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=152

hmmm... sikapiikin ottaminen on varmasti aika henk.koht. päätös, ja on lienee jokaisen oma asia uskooko ns.viralista totuutta vai esim. tuon Heikkilän edustamaa vaihtoehto-totuutta. Itse valitsin sen virallisen kannan, koska jotenkin luotan tutkittuun tietoon enemmän kuin arvailuihin joille ei ole tieteellistä näyttöä... Silläkin riskillä että joku tutkimus osoittaa sitten tulevaisuudessa että olin väärässä! [:D] kun tuo Heikkiläkin vaikka tohtori onkin on itseasiassa ortopedi...
Juuri nyt odotellaan sitä kuuluisaa "toista aaltoa" keväällä saapuvaksi, ja ennustavat että se saattaa olla äkäsempi kuin ensimmäinen.... toki tietty arvailua vaan tuo. Meksikossa oli niin käynyt, sen vuoksi ennustavat näin...
Mutta siis itselläni vahva puolustava kanta asiaan, piikinkin otin enkä saanut mitään käsipaiseita yms oireita. Ihan normi rokotuksen jälkeinen olo oli.
Jokainen päättää itse, tietoa suuntaan jos toiseenkin on kyllä netissäkin vaikka kuin paljon tarjolla![:)]

Takaisin