Kesävauvat 2010

Huomenta!
Piti sanoa tuosta Vaavin mainitsemasta asiasta, että itselläni sitkeän flunssan vuoksi paino pudonnut pari kiloa, mutta vyötärön ympärys kasvanut 10cm siitä huolimatta. Suoraan sanottuna, näytän hyvin selkeästi raskaana olevalta. Minusta tuo turvotus-kommentti on vähän turha, sillä oli kasvanut maha turvotusta tai vauvaa niin lopputulos on sama, eli NÄYTÄN raskaana olevalta! Joten nautin pömpöstäni,jo nyt, kommentista huolimatta kun ei se läskiäkään ole näillä kiloilla!!!![8|]

Hei! Minä täällä aloittelen kauan odotettua joululomaa! Kyllä on ihanaa huokaista ja heittää työkiireet nurkkaan hetkeksi. Joulua saa laitella vielä muutaman päivän kaikessa rauhassa...

Komppaan ihan täysillä TyhjäSyliä, vaikka en ole vyötärönympärystääni mittaillutkaan. Ite olen normaalipainoinen, pieni pömppömaha on normaalistikin. Kohtu tuntuu pyöreältä ja pingoittuneelta kun kädellä koettelee alavatsalta. Se sinänsä ei vielä paljoa näy, mutta kohtuhan kuitenkin on jo ainakin greippihedelmän kokoinen, vaikka Kipinä onkin vasta n. 5cm pitkä ja minusta mahan muoto ON muuttunut. Pyöristynyt kohtu "nostaa" tuota normaalia pömppistäni hieman tavallista korkeammalle. Istuessa tavallisten housujen vyötärö painaa jo kovasti ja joka tapauksessa ainakin TUNNE oman masun kasvamisesta on hyvin todellinen ja ihana, vaikkei se vielä toisten silmiin kovin paljoa erottuisikaan. [:)]

Ihania joulunaluspäiviä kaikille! Meillä on ultra vasta reilun viikon päästä... odotan sitä enemmän, kuin joulupukkia... [;)]

Samaa mieltä tuosta maha-asiasta, turvotusta tai varsinaista vauva-masua niin totuus on se se että raskaudesta se johtuu, tuntuu ja näyttää.. vaikkei siis muut sitä juuri huomaisikaan. Toisekseen kaikilla kuitenkin se massu tulee kasvamaan eritahtiin ja muotoon. Mun mielestä toiset näyttää puolessa välissä samalta ku toiset ihan viimeisillään. Maku asia varmasti tämäkin osaltaan.

Täällä väsymys on ottanut vallan ja hengästyminen ottaa päähän. Tahtoisin pitää kuntoa yllä että jaksaisi paremmin sitten synnytyksen ja siitä toipumisen aina vauvan hoitoon saakka, mutta ku jo kävely saa hengen salpaantumaan.. toivottavasti tämä helpottais ja pääsis kuntoilemaan asap..

28. pvä olis eka neuvola ja odotan niiiiin sinne pääsyä että sais taas jotain konkreettista ku välillä ei tunnu sitten tarpeeksi missään että olis raskaana... huoh..

Viikonloppuja ja vointeja!!

-Maisis rv9

kommentoinpa sitte minäkin.. eli sehän on ihan ihmisestä, vartalon mallista, ja viikoista kiinni millon raskaus alkaa näkyä. ex-luokkakaveri on 160cm pitkä ja 45kg, eli äärettömän hoikka, kohtu taakse päin kallistunut ja sillä alkoi näkyä raskaus vasta viikoilla 18!! ja tuttava joka on normaali vartaloinen niin hänellä alkoi näkyä jo viikolla 14 aika selkeästi, kohtu "normaali". eli on se kiinni vähän tuostaki et mihin suuntaan se kohtu kallistuu.. toisilla voi ihan hyvin näkyä puoltakin aikaisemmin kuin toisilla!
ja kyllä minä oon vahvasti sitä mieltä että jos mullakin pahoinvoinnin takia paino tippunut 2kg ja silti alamasu on selvästi kasvanut ja pömpsähtänyt niin eiköhän tuo vauva-maha oo, sanokoon muut mitä tahansa.. [;)]

ihanaa joulun odotusta kaikille! [:)]

Hyvää sunnuntai aamua kaikille

En olekaan vähään aikaan jaksanut kirjoitella täällä. Olo on ollut sen verran kurja.
Mulla alkoi muuta päivää sitten ihan kunnon oksentelut. Olen jopa töissä joutunut juoksemaan vessaan oksentamaan. Ei vaan ruoka pysy aina sisällä. Tai no siis osa pysyy ja osa ei.

Tuosta turvotuksesta... Mulla on ihan kamalasti turvotusta ja vaikka maha ei varsinaisesti olekaan kasvanut niin housut eivät enää tunnu yhtään mukavilta. Tai on se maha tavallaan kasvanut kun housut kiristävät, mutta ei vielä näkyvästi. Painokaan ei ole vielä noussut yhtään. Mikä on ihan hyvä koska mulla on muutenkin ylipainoa niin ei tarvitse vielä noustakaan.

Vielä olisi kolme työpäivää jaksettavana ennen lomaa. Tuo aika on varmaan aivan tuskallisen pitkä kun mieluiten olisi vaan kotona. Täytyy vaan toivoa, että selviän nuo kolme päivää paljastumatta töissä ja loman jälkeen olo olisi jo vähän helpottanut.

Hyvää joulun odotusta kaikille [:)]

huomenta!
Tosta pahoinvoinnista vielä. Mä huokailin jo helpotuksesta kun itsellä ei ole ollut etomista, ennen viimeviikkoa. Tuntuu että päivä päivältä pahenee, eikä mikään ruoka maistu kun kaikki haisee ja oksettaa. Äiti ja anoppi on antanu vinkkejä, että kannattaa jo sängyssä syödä jotain ennen kun nousee. Tänään testasin, kun mies toi suolakeksipaketin mulle sänkyyn ja kas, ei okseta yhtään :D :D ihana tunne nousta kun ei yhtään vello huonoa oloa. Toivottavasti alkais helpottamaan muutenkin jo :)

Heippa,mulla on laskettu aika 26.7.2010.Raskausviikkoja vasta 8+6.
28.12.2009 pitäis mennä verikokeisiin ja meinaavat vissiin ottaa kaikki mahdolliset kokeet yms.Ja sokerirasitus mulle tehdään helmikuun alussa..

MIKSI voi tuo niskapoimu asia pelottaa niin paljon??? siis on niin turha etukäteen panikoida mutta kun en ole valmis vielä pohtimaan niin suuria asioita ja se ois niin iso mullistus. Huomenna mennään np-ultraan ja en jaksa näitä tunteja ennen kuin kuulen et onko niskaturvotusta. nämä pakkoajatukset ja yli menevät etukäteismurehtimiset pilaa tän joulun ajan ja on kyllä sellaista vuoristorataa ollut. Oonko ihan seko vai pelottaako tuo np teitä? vai onko se sellainen ihan sivujuttu mitä ei edes tule ajatelleeksi? Sehän on tosi minimaalinen mahdollisuus, mut kun jotenkin vaan se tois eteen niin järisyttäviä asioita. Epäitsekästä ajatella näin? en halua herättää nyt mitään eettisiä kysymyksiä täällä, ainoastaan siis tuosta asian panikoimisesta etukäteen olisin tykännyt kuulla teiltäkin.

Tolteekki, ei siihen Downin syndrooman seulontaan ole pakko osallistua, jos pelottaa eikä halua tietää. Eri asia sitten onkin, että jos haluat tietää mahdollisesta riskistä. Mutta huominen on joka tapauksessa pian ja toivottavasti saat hyvin nukutuksi. Ymmärrän kyllä sinun tapauksessasi, ettet toivoisi enää yhtään ylimääräistä murhetta. Itseäni ei pelota np-ultrat tai muukaan vauvaan liittyvä. Itselläni on vain sellainen rauhallinen olotila. Ajattelen, että totta kai se pikkuinen pysyy kyydissä loppuun asti ja kaikki menee hyvin.

Ja sitten siitä turvotuksesta. Enpä uskonut että kommenttini olisi saanut tuollaista reaktiota aikaan. En sitä millään pahalla sanonut, anteeksi siis siitä. Toki kaikilla on oikeus innostua omasta pömppiksestään. Itse vain en osaa ajatella ihan samalla lailla. Minuakin turvottaa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ja masu on siis ainakin ajoittain jo pikkuinen pallo. Itse vain tarkoitan masun kasvulla sitä aikaa, kun kohtu ja masu rupeaa kasvamaan vauvan mukana. Vaikka siis raskaudesta tämä turvotuksenikin johtuu (ainakin suurimmaksi osaksi), niin minun masuni rupeaa kasvamaan ja näkymään sitten joskus 14-18 viikoista eteenpäin.

Eli sanottakoon siis vielä, etten mitenkään vihjannut toisten mahan kasvun johtuvan lihomisesta tai mitään muutakaan sellaista negatiivistä. Itselläni siis vain masu rupeaa kasvamaan sitten vauvan kanssa kilpaa. [:D] Nyt toivoisin vielä kaikille heinämammoille ihanine pömppömasuineen kaikkineen oikein mukavaa joulunaikaa. Itse täällä tulen tuskin hirveästi vierailemaan viikon aikana. Eli oikein hyvää joulua kaikille!

Vaavi2010

heh hassua miten jonkun ihmisen kirjoitus jostain sieltä JOSTAIN auttaa?!?! siis jo tuon lukeminen että itse et mieti ja huolehdi vetää jo vähän maan pinnalle. siis tämä huolehtiminen on suureksi osaksi mun tyyli ja menee pakkomielteiseksi välillä, samoin sitten se ilo on ihan ylitsevuotavaa, samoin myös suru.

Musta sun kommentti turvotusjutusta olki täysin neutraalli. Ymmärsin heti mitä tarkoitit enkä aatellutkaan sitä mitenkään muiden massujen vähättelynä. Itellä ei ole turvotusta ollut ikinä eikä nyt, eikä masua näy, mut suurimmalla osalla ilmeisesti turvotusta löytyy. Minusta sen voi tulkita jokainen omalla tavallaan: joku ajattelee että massu kasvaa raskauden takia kokonaisuudessaan, oli se turvotusta tai ei ja joku taas aattelee et vasta se kohdun kasvu päälle päin näkyen on se "oikee" masun kasvu. Musta sun mielipide oli ihan tavallinen vastaus, tuo on asia josta jokaisella on oma tulkinta. plus että osa odottaa että masu jo kasvaa ja osa taas ajattelee että pääsisi mahd vähillä muutoksilla. Mä oottelen kyllä et alkais jo näkyä[;)] painokin tuntuu hiljakseen laskevan ja en pidä siitäkään (syön tooooooooooooooooodella hyvin[:D])

jännitysripuli[:D]

Jaksamisia teille!

Kiitos vastauksista kaikille, näistä isyysjutuista, rauhoitti vähän mieltä. [:)] Nyt voin keskittyä jännittämään ultraa vain vauvan kannalta, toivottavasti siellä olisi kaikki hyvin.

Miten se meneekin niin että aina kun yhdestä huolenaiheesta päästään, niin tulee seuraava. Nimittäin neuvolasta soitettiin tuossa perjantaina, papa-kokeen tuloksista. Kun kävin neuvolan lääkärin juttusilla viikkoja sitten, minulle tehtiin pitkästä aikaa tuo papa-koe, ja tuloksissa oli sitten jotain poikkeavuutta, luokassa 3. Ja nyt hermostuneena odotan lähetettä gynen polille, jossa tehdään tarkempia tutkimuksia. Mielessä pyörii kaiken maailman ajatuksia mitä sieltä voi löytyä ja miten voi käydä jne. [:(] Huolettaa ihan suunnattomasti. Ei voi muuta kuin odottaa ja toivoa että paikat olisi kunnossa. [&o]

Haluaisin niin kovasti vain nauttia tästä raskaudesta ja olla onnellinen, mutta mahdottomalta näyttää, kun koko ajan tulee vain lisää huolia. [&o]

Sunnuntai-iltaa kaikille!!

Ihanaa, että Vaavi2010 osaa ajatella noin positiivisesti! Itsekin kovasti yritän, välillä onnistuu, välillä ei [;)]
Täällä päässä etova olo iltapäivisin ja iltaisin jatkuu, mutta onneksi ei ole tarvinnut oksentaa. Ja välillä on taas päiviä, kun ei ole oikeen mitään tuntemuksia ja alkaa epäilyttää koko raskaus..
Ens viikolla pääsen onneksi neuvolaan  kokeilemaan kuuluisko sydänäänet [:D]
Ja tammikuun 5. olis eka ultra..miten voi aika mennäkin näin hitaasti kun jotain odottaa!!
Itse en mene ollenkaan tohon np-ultraan vaan ihan tavalliseen. Toki se tietysti antaisi mahdollisuudet henkiseen valmistautumiseen, jos jotain poikkeavaa näkyisi, mutta toisaalta voisi tuoda turhiakin pelkoja.
Niin ja tosta possupiikistä vielä. Aattelin sen ehkä kuitenkin ottaa, kun tässä ruvetaan kohta olemaan turvallisilla vesillä enkä todellakaan haluaisi sairastua moneksi viikoksi!!
Mutta iloista talvimieltä kaikille heinämassuille ja voikaa hyvin [:D]

Joko olette kertoneet raskaudesta sukulaisille, työkavereille ja ystäville? Minun vanhemmat ja sisarukset tietää, miehen ei. Jouluna vasta ajateltiin heille kertoa (paitsi miehen isälle). Muutama ystävä tietää ja työkaverit saa tietää sitten, kun huomaavat, että olen raskaana.
Tuosta vauvamasun koosta, turvotuksesta jne... http://www.vauva.info/foorumi/lofiversion/index.php/t26-300.html
tuossa linkki, näkee että kovin on yksilöllistä on tuo vauvamahan kasvu.  Vaikka toista odotan, niin enpä vielä osaa sanoa, milloin minun vauvamaha alkaa kasvamaan [;)]

Ihanaa, yön aikana on satanut lunta ihan mukavasti. Saadaan sittenkin valkoinen Joulu [:)]
Koirat ainakin kovasti nautti, kun saivat peuhata lumessa.

Oih...
Kiitos Taiga tuosta masukuva-linkistä, aivan ihana![:)]
Ja hyvin havainnollistaa sitä, miten erimallisia, kokosia ja näkösiä noi vauva-masut onkaan!
Jännityksellä odotan, millaseksi tämä oma tästä muotoutuu...[;)]

Muistaessani toivotan oikein ihanaa Joulua ja Uutta Vuotta kaikille!

Käytiin tänään yksityisellä kurkkaan mikä on masussa meno kun sitä vuotoa on ollut ja on edelleen. Muulla ei väliä kun kerran hengissä kaveri on ja kovasti uiskenteli ja heilutti käsiään! KOhdussa siis kaikki hyvin, mutta kohdun suulla on polyyppi joka vuotaa. Se ei kai liiemmin haittaa, mutta voi ilmeisesti aiheuttaa jo varhaisessa vaiheessa supistuksia. Ens viikolla sitten taas np-ultraan, saatiin kuitenkin joulurauha eikä tarvi pelätä pahinta.

Miten Tolteekin tilanne tällähetkellä?

Bixio, onnea, kiva kuulla[:)] Mites muutto?

Kävin ultrassa aamulla, lääkäri olikin sit sellainen joka ei virallisesti voi tehdä np-mittausta. Henkilön pitää tehdä vuodessa minimissään 400 np-mittausta ollakseen siihen pätevä. MUTTA hän sanoi että silmämäärällä kaikki ois normaalia. Viikon päästä mulla on se "oikea" sairaalan np-ultra eli sit selvii tarkemmin, mut mä todellakin helpotuin, ainakaan mitään isoa ei siis ole. Aivan hurja meno siellä oli. Tyyppi potki itseään irti "seinämästä", silleen ponkaisi ylös, ja siitä lekuri just sit aina sen niskan näkikin. Repeiltiin naurusta, oli niin kova pomppimaan[:D][:D][:D]

Lääkärin neuvo huolehtijoille oli: sovi itsesi kanssa esim tunti päivässä sitä pohtimis- ja huolehtimisaikaa. Kun olet sen huolehtinut, voit taas jatkaa normielämää sen päivän, huolehtiminen suoritettu.

Mutta siis, lääkärin kanssa keskusteltiin paljon ja hän neuvoi mulle ajattelutapoja ym. Mulla on tapana huolehtia liikaa ja unohtaa kaikki positiivinen, kaikki nauttiminen jää huolten varjoon. Lupasin lekurille nyt uskoa ja luottaa ja olla tyyni. Eihän täs muuta voikkaan. Eli joulumieli on ja tänään kerron omille vanhemmilleni. JÄNNITTÄÄ.

Katteri: niinpä, kai se riippuu ihmisestä, mut huoli toisensa jälkeen... Koitetaan nyt oppia nauttimaan ja antamaan itsemme "luonnon" käsiin. asiat menee niinkuin menee. öh... helppo sanoa... Ja usein nuo papa-poikkeavuudet on vaan ihan niitä tasolla "suljetaan varalta pois" juttuja. Mulla on parilla ystävällä ollut luokka 3, toisella ei ollut mitään ja jälkitarkastus puolen vuoden päähän, toisella oli jotain, ei okein kertonut, mutta se oli hoidettavissa helposti. Kerrohan sitten kun selviää. Jaksamisia ja edes pikkuisen niitä ilon hetkiäkin![:)]

taiga: mulla tietää kummitäti (saan jutella ja kysellä KOKO ajan kaikkea häneltä, turva) sekä yks paras ystävä. Vanhemmat saa tietää tänään ja mummu sitten alkuvuonna joka tarkoittaa siis että KOKO SUKU tietää[:D]

TyhjäSyli: sama täällä, jännää millainen masukka tulee olemaan. Oletko se TyhjäSyli jolla on sellainen blogi, missä on raskauteen ym liittyviä juttuja?

Tolteekki:
Meitä taitaa olla kaksi Tyhjää Syliä, eli blogia en pidä. heh, luulin keksineeni tuon nimen ihan ite, kun lapsihaave viipyi ja juuri sinä päivänä kun päätin rekisteröityä, oli jotenkin siipi maassa niin tuli tuollainen valittua![:D]
Täytyykin käydä kurkkaamassa se blogi!

Ainiin ja tuosta kertomisesta:
Mä olen ottanut asenteen, että jos kysytään niin vastaan rehellisesti. Ja aika moni on kysynyt. Mun muutama hyvä ystävä sai tietää heti, olinhan heille vuodattanut lapsettomuutani. Vanhemmat sai tietää sitten seuraavaksi, koska halusimme kertoa iloisia uutisia, kun perheeseen oli juuri saatu ikäviä uutisia, niin halusimme "piristää"...

Hei, edelleenkin muutamat parhaat kaverit tietävät. Muutamalle, jotka tiesi yrityksestä, kerroimme heti alkuun, muutama on sitten arvannut... vanhemmille, sisaruksille tai muille sukulaisille en ole vielä uskaltanut kertoa. On meidän suvussa ollut viime aikoina sen verran huolta ja murhetta, että haluan päästä vähän turvallisimmille viikoille ennen kuin kerron... jollen narahda kiinni sitä ennen, esim. joulupöydässä on paha riski paljastua kun en syökään suurta herkkuani kylmäsavulohta [:D]

Noin muuten kurja olo, joka ei toivottavasti mitenkään liity tähän raskauteen. Kun aamulla lähdin töihin oli ihan normaali olo, mitä nyt vähän räkäinen. Nyt kuumetta ja lihaskipuja. Ou jee, juuri minun tapaistani, tunnollinen työntekijä sairastaa sitten jouluna vai??? Huomisaamuna ilmoittaudun saikulle jos ei olo ole huomattavasti parempi. Normaalisti kuvittelen olevani korvaamaton ja raahaudun töihin vaikka pää kainalossa, mutta tämä odotus pistää kummasti asioita vähän toiseen perspektiiviin.

Aihetta pienimuotoiseen juhlaan. 12 viikkoa täynnä ja lisäksi päivänvaloa riittää tänään jo minuutin verran pidempään, kuin eilen... :)

Vielä kun pääsisi sinne ultraan näkemään, että kaikki on niin kuin olla pitää.

Takaisin