Kesävauvat 2010

Moi Anouk77 ja kaikki muut

Mulla oli eka neuvola viikolla 9. Tällä viikolla (vko 10) on eka lääkäri ja ensimmäinen ultra yksityisellä 21.12. (vko 12) ja ensimmäinen ultra kunnallisella 28.12. (vko13). Halusin mennä yksityiselle, koska haluan ennen joulua tietää edes sen, onko vauva oikeassa paikassa ja mitä muuta nyt sitten voikaan vielä viikolla 12 nähdä. Niskapoimu-asian (pelottaa erityisesti, minulla 4kertainen riski) haluaisin myös ehdottomasti jo nyt ennen joulua tietää, saas nähdä onko viikon 12 alku liian aikainen. Jouluna on tarkoitus kertoa läheisille, joten olisi ihanteellista tietää että asiat ovat niin hyvin kuin tässä vaiheessa voivat olla[:)]. Olen kertonut omalle kummitädille, hänen kanssaan jaan asiat, plus ihan lähimmälle ystävälle. Vanhemmat ja isovanhemmat saavat sitten jouluna uutiset jos kaikki on hyvin. Entä te muut?

Toinen neuvolakäyntiaika mulle annetaan vasta sitten ton kunnallisen ultran yhteydessä, se riippuu ilmeisesti siitä jotenkin. Mä petyin neuvolaan, neuvolan"täti" oli jotenkin sellainen että "evvk", ja jollain lailla syyllisti kysellessään kokiksen ja kahvin juonnista ym. Asenne oli vähän sellainen kummallinen. Luulen silti että tämä kokemus johtui ihan siitä että varmaan odotin jotain ihmeellistä... Työtään he tekevät, olen asiakas muiden joukossa. Ehkä sitä odotettua konkretiaa asiasta ei siis tullut, mutta varmasti ultrassa se tulee[:D]

Ootteko ostaneet jo tarvikkeita tms? me ei olla ostettu mitään... En ole ollenkaan hössöttäjätyyppiä, järki käteen vaan, tässä ehtii hyvin vielä.

Sellaista olen jo ehtinyt miettiä, että mua kiinnostaa rintareppu. Musta tuntuu aivan ihanalta ajatukselta että lapsi on niin lähellä äitiä, sydämen vieressä. Mutta en ole tutustunut asiaan vielä enkä tiedä onko se lapselle hyväksi (asento ym). ootteko kokeneet/kuulleet?

Onko kellään mitään ulkoista muutosta vielä tapahtunut mahan seudulla? Mulla ei. Paino on vähän laskenutkin ja teiniajan farkut mahtuvat yhä jalkaan... Mitään mammajuttuja en kylläkään aio silti ostaakkaan, pidän muutoinkin matalavyötäröisiä farkkuja ja pitkiä vartalonmyötäisiä toppeja ym, varmasti sama vaatetyyli soppii hyvin pallomahallekin ja korostaa mahtavasti naisellisia piirteitä[:D]

Musta on jännä ilmiö tämä netissä keskustelu. Kuinka monien elämänkerrat täältä löytyy! Täällä jaetaan kaikki, ihan eri tasolla kuin omille läheisille. Täällä on helpompi puhua, täältä löytyvät vertaisryhmät ja puolueeton maasto. Täälläkin Vaun:n palstoilla on niin monet tarinat, osa on jo saanut vauvan ja käyneet nämä samat keskustelut ja osa vasta toiveilee. Meidänkin keskustelu on vasta alullaan ja saas nähä mitä kaikille tuleman pitää... Jänskää.

Mukavaa pikkulauantaita kaikille odotajille ja muillekin!

Huomenta kaikille!

Voi että sattuu, kun lähes tyhjästä mahasta yökkäyttää oikein rajusti ja sappi nousee kurkkuun eikä millään meinaa saada sitä loppumaan. [:'(] Tällaista tämä alkuraskauden ihanuus...

Tolteekki kyseli, onko vatsan seudulla muutoksia. Mullakaan ei ole paino noussut eikä raskaus vielä näy, vaikka maha on välillä turvoksissa. Alavatsa tuntuu kuitenkin erilta kuin ennen: se on sellainen pinkeä ja napakka, kovempi kuin ennen. Minä oon joutunut kaivelemaan suurimmat olemassaolevat farkut kaapista jo aikoja sitten. Varsinkin istuessa housujen vyötärö painaa ja tuntuu pahalta (huolimatta siitä, että nekin on aika matalavyötäröiset). Eilen jo virittelin napin ja napinläven väliin sellaisen kumilenkkisysteemin, että sain pari senttiä lisätilaa. Sitten vain pitkä paita siihen päälle.[;)]

Itseasiassa ajattelin lähteä nyt uimahalliin ja jos aikaa jää ennen töihin menoa, käväistä mammaliikkeessä ensimmäistä kertaa. Jos löytyis jotku kivat joustavavyötäröiset housut, jotka kuitenkin istuis kohtalaisesti takamuksesta. Ärsyttää nuo lököttävät farkut. Ja ihan verkkareissa en viitsi töihin mennä. -Siitä viimeistään kaikki arvais, mikä on tilanne...

Mukavaa päivää ja voimia! Toivottavasti tämä pahoinvointi ja väsymys alkais jo pian meillä kaikilla hellittää!

Hyvää huomenta heinävauvojen äideille! :-)

Tolteekki, minä olen vasta ostanut joulusukat, kun en enempiä uskalla, jos vaikka käykin huonosti. Mutta niitä joulusukkia en VOINUT vastustaa ;-) Minäkin olen ajatellut että jotain liina- tai reppusysteemiä haluan kokeilla, kun siinä voi vauva kulkea mukana samalla kun touhuan tehä hommiani. Siis ees jotain hommia. Kun olen joltain tutuiltani kuullut kuinka eivät ole mitään päässeet tekemään päivän aikana vauvan takia, vaan ovat sitä vaan sylissä pidelleet ja oottaneet että mies tulee töistä kotiin jotta voivat suihkuun mennä ja alottaa kotihommat! Niin että tuollasta tilannetta en itelleni halua. Joo, kyllähän konstit on monet ja paljon omasta itestä ja kekseliäisyydestä kiinni ;-) Mutta tollanen kantoliina tai -reppu täytyy olla kätevä. Löysin niistä jo keskustelua täältä:

Kaikki foorumit >> [Vauvan kanssa] >> Sitä sun tätä vauvaperheen elämästä >> VAST: Odotuksesta vauva-arkeen (SIVU 10)

http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=14996&mpage=10&key=?

Ite olen eniten ehkä kiinnostunut tuosta Manducasta

Kävin muuten kattelemassa vähän noita nettikauppoja missä on tällasia kamoja myynnissä ja... mulle iski PANIIKKI!!! :DDD Sitähän on vaikka mitä tavaraa mitä tuore äiti ja vauva tartteevat! Tähän saa uppoomaan todella paljon rahaa jos niin haluaa! Täytyy yrittää olla tarkkana ja ostaa vaan ne oikeesti tarpeelliset... Imetysliivit? Imetyspaitoja? Imetysriipputuoli...? :-)))

P.S. Meillä on jo valmiina vanha puinen vauvansänky. Se on ollut miehelläni silloin joskus. Se on aikoja sitten jo hiottu ja maalattu. On sellanen tosi vanha puinen pinnasänky jossa nykyään ruskea maali päällä. Minä kelpuutan sen kyllä mielelläni meidänkin vauvan käyttöön. Täytyy vaan ostaa siihen sopiva uusi patja. Millanenkohan se vauvan patja pitäisi olla??? Tekis jo nyt mieli hakea se varastosta ja mallata tonne meijän makkariin... Kauheeta ku ei millään malttais oottaa :DD

Huomenta kaikille! Juuri kun luulin että väsymys vähän helpottaa, iski pahoinvointi pahempana [;)] No, onneksi eivät ole molemmat yleensä yhtä aikaa.

Tolteekki, harmi että jäi vähän tylsät fiilikset tuosta ekasta neuvolasta. Itsellä ainut mikä harmitti neuvolassa että mieheni oli vähän liikaakin äänessä, itse olin väsynyt ja itkuinen. En tiedä onko kellään muulla samaa ongelmaa että mies jaksaa olla vauva-asiasta innoissaan ja mua vaan väsyttää, heikottaa ja itku tulee pienistäkin asioista. Mutta terkkari siis meille sattui tosi kiva.

Minullakin paino pysynyt vielä ennallaan, samoihin koon 38 vaatteisiin mahdun vielä. Mutta iltaisin on välillä sellainen turvotus että kaikki housut ahdistaa. Menenkin ehkä jo ennen joulua sovittamaan yhden hiljattain lapsen saaneen kaverin vanhoja mammavaatteita, olisi kivaa saada jotain lainaan tai halvalla käytettynä, nehän varsinaiset mammavaatteet tuppaa maksamaan ihan juukelisti.

Vauvajuttuja en ole vielä uskaltanut ostaa mitään. Varmaan saan jonkin verran tavaroita lainaksi tai halvalla kavereilta sitten kun toivottavasti maha alkaa kasvaa ja asia tulee väkisinkin laajempaan tietoon kuin nyt.

tääl myös eka neuvola takana.. ei mitään uutta tullut, kun eihän oo vasta kuin puoli vuotta ku viimeks kävin. sillon vierähti tunteroinen mut nyt ei menny kuin 20min. nyt sitten odottelemaan vain ensimmäistä ultraa, joka on tän kuun lopussa. jännää.. [;)]
Satsu, mulla on ollu vähän itkuisuutta. tippa herahtaa silmään joistain ihan pikku jutuistakin mut kunnon märyt oon vetässy pari kertaa.. [:D]

Anoppi kävi eilen kylässä ja me puhuttiin mun miehen siskon odotuksesta. Sillä on laskettu aika kesäkuun alussa ja hitto miten mun teki mieli sanoo et meillä on siitä pari kuukautta eteen päin mut en mä sit kuitenkaan viittiny vielä. Niitten kans meinasin odottaa sinne ekaan neuvolaan. Mut on se kivaa et joku toinen lähipiiristä oottaa samaan aikaan ja sit on kaks vauvaa, ainakin myöhemmin, toistensa seurana. [:)]
Joku kysy noista tarvikkeista niin meillä on jo rattaat, pikkasen aikasta joo, mut ne sattu tuleen kohalle ja oli niin edullisesti myynnissä niin aateltiiin ne sit ottaa. Pikkasen innostuin ja pesin ne kaikki kangas osat valmiiks. Intoo täynnä! [:)] Sit mulla on jotain vaatteita mitä oon ostellu viimeset 10 vuotta, aina kun tulee jotain niin ihanaa eteen et ei pysty oleen ostamatta. Ja siskolta pieniä tyttöjen vaatteita on kans mut sitähän ei tiiä pääseekö niitä käyttämään. Ei oo tarkotus ultrassa selvittää kumpi tulee, mites muut, ootteko miettiny?

ALKUPERÄINEN: HKL
Ei oo tarkotus ultrassa selvittää kumpi tulee, mites muut, ootteko miettiny?

Justiinsa eilen tuli sattumoisin puhe tästä miehen kanssa [:D] Hänelle oli päivänselvä asia että annetaan lääkärin kertoa lapsen sukupuoli meille heti kun mahdollista. Mietin ite asiaa hetken ja ihme kumma en alkanut vänkäämään vastaan [:D][:D] Mulle se on toisaalta aika sama. Kun oon ymmärtäny että vaikka ne siellä ultrassa kuinka kattois sukupuolta niin silti voi helposti tullakin ylläri sitten synnytyksessä. Joka tapauksessa tarkoituksenani on ollut hankkia vauvantarvikkeet ja -vaatteet sellaisilla väreillä että käyvät kummallekin.

Eilen myös tuskailin miehelle lastenvaatteiden kalliita hintoja... Hän lohdutti sanomalla että me saadaan tutuilta ja sukulaisilta ihan hirveesti niitä lahjaksi. Niin, kyllähän me saadaan... Mutta kun ne tuppaa olemaan sellasia söpöjä mutta epäkäytännöllisiä lahjoja [:D] Vauvan ensibodyista esim. mulla on aika selkee kuva millasia haluan; lyhythihaisia, 100% puuvillaa, kietasumalli, tai sitten nepparit haaruksissa ja pääaukko sellainen joustava. Parein kuitenki hankkia nää tärkeimmät ite ja käyttää niitä lahjaksi saatuja rimpsurämpsyjä sitten harvoin vaan, vaikka silloin kun kyseisen lahjan antaja tulee kylään [:D]

Iiik, tämä niin ihanaa! Tulin juuri varhaisultrasta, enkä nyt voi lakata hymyilemästä!!! [:)] Kävin tosiaan Femedalla (suosittelen paikkaa kaikille, erittäin ammattitaitosta porukkaa, ja hinnat kohtuulliset, tais olla about 80€.) Ja siellähän se pieni toukka oli, ja oli niin ihana kokemus nähdä sen pienen sydämen sykkivän! Mieheni oli myös yhtä hymyä. [:)] Lisäksi lääkäri sanoi, että tämä veijari oli ollut selkeästi tosi ponteva ja määrätietoinen, ja oli ilmeisesti välittömästi hedelmöityksen jälkeen hakeutunut kohdun parhaalle paikalle, kiinnittynyt tiukasti paikoilleen ja ruvennut kehittymään nopeasti ja tasaisesti. Mitä musiikkia korvilleni! [:)] Eli lääkäri totesi että alkioni joka on nyt rv 7+1 onkin jo kehitystasolla rv 8. Kehitys saattaa kuulema vielä tasaantua, mutta ainakin tällä hetkellä toukka on päättänyt hyvin pontevasti kehittyä vauvaksi heinäkuuhun mennessä. Kaiken kaikkiaan todettiin että erittäin hieno raskaus, ja kaikki erinomaisen hyvin. [:)] Ai niin, ja saatiin tosiaan mukaan niitä ultrakuvia. [:)]

Olo on nyt kyllä NIIN ONNELLINEN ja helpottunut! Aloin nimittäin oleen jo huolissani että olenko edes raskaana, kun oireita ei juurikaan ole, ja rintakipukin (ainoa todellinen oire tähän mennessä) on huomattavasti vähentynyt, lähes loppunut. Ah, elämä on ihanaa. [:)]

Aion myös ehdottomasti käydä vielä uudestaan tällä yksityisellä, tarkistamassa sillä 4D ultralla ettei sikiössä ole mitään poikkeavuuksia, sekä samalla toteamassa sukupuoli. (Se kun on sillä 4D menetelmällä 99,9% varmaa...)

Ps. vinkkinä kaikille jotka tuskailee tiukkojen ja ahdistavien vaatteiden kanssa: Mulla on sama ongelma, turvonnut niin kovasti, että farkkujen pitäminen tuntuu erittäin ahdistavalta, ja oikeastaan mahdottomalta, varsinkin kun olen tottunut pitämään tiukkoja vaatteita.
Löysin kuitenkin housujen osalta sellaisen ratkaisun kun jegginsit. Eli käytännössä legginsit, jotka on ommeltu farkkujen näköiseksi. (Ehkä vähän napakammasta kankaasta kuin perus legginsit, mutta idea on se että ne on erittäin joustavat, pehmeät ja mukavat päällä.) Ne siis näyttää ihan pilli farkuilta mutta on joustavat, ja tuntuu päällä yhtä mukavalta kuin verkkarit, eikä taatusti paina eikä purista mistään! Satuin vielä löytämään asoksesta (www.asos.com), äitiysvaateosastolta raskaus-jegginsit, mitkä on muuten ihan samanlaiset kuin tavalliset, mutta vyötärön kohdalle on lisätty erittäin pehmeä ja joustava resori, joka antaa turvonneelle masulle huoletta periksi, eikä purista ei niin mistään! [:D] Ja mikä parasta, näistä äitiys-jegginseistä ei edes näy päällepäin että niissä olisi mitään resoreita, tai että ne olis jotku äitiys-versiot, vaan ne näyttää ihan oikeilta farkuilta. Ja vyötärö antaa niin paljon periksi että voin taatusti käyttää niitä vaikka raskauden loppupuolellakin. Hinta oli vain n. 35€. Eli suosittelen lämpimästi kaikille farkku-ihmisille! [;)]

Olipas oikein mukavaa luettavaa tuo Lupan onnesta pomppiva kirjoitus! [:)] Onneksi olkoon oikein hyvistä ultra-uutisista!

Ja kävin muuten heti kurkkaamassa asos.com:ssa niitä äitiysvaatteita. Vaikuttaa kohtuuhintasilta ja kivoilta! Tekis mieli tilailla heti, varsinkin just tollaset jegginssit [;)]

Pikku vinkkinä kaikille, jotka kärsitte turvotuksesta. Kannattaa ehdottomasti kokeilla juoda vähän enemmän. Itse tein näin (ihan vettä), kun oli tuota pientä lämpöä eikä turvottanut ollenkaan niin paljoa kuin aikaisemmin. Toimii ainakin minun kohdallani! 

Nyt on täälläkin käyty neuvolassa, ja saa kantaa ylpeänä neuvolakorttia. [:D] Oikeastaan ei ollut juuri kummempi käynti, lähinnä sitä keskustelua ja oppaita jne. Ultraan sain ajan vasta 30.12, tulee olemaan melkoista tuskaa odottaa sinne asti. [&:] Mutta mies on niin sitä mieltä että hyvin sinne jaksaa odottaa, että aivan turhaa "tuhlaamme" rahoja yksityisellä käyntiin. Eli pakko kai se on yrittää odotella vain, ihan rauhassa.

Väsymys ja oksentelu sen kun jatkuu.. [:'(] Tänään kävin ostamassa nuo pahoinvointirannekkeet, ehkä vähän helpottavat oloa, tai sitten vain kuvittelen tai muuten vain olo helpottui. [:D] Olisi kiva päästä joskus liikkumaan ihmisten ilmoille täältä kotoa.

Kävin ottamassa eilen sikainfluenssarokotuksen ja jouduinkin jäämään tänään saman tien saikulle. Taisi olla tuhti rokotus,sillä nosti mulle lämmön (ei onneksi korkeaa kuumetta) ja vei aivan kaikki voimat. Illalla hädin tuskin uskalsin vesilasin nostaa ilman kahta kättä ja lihaksissa kihelmöi joka puolella kroppaa...ei oo koskaan ennen tullu mistään tavisinfluenssarokotuksista mitään saati matkoja varten otetuista rokotuksista, vaikka aina varoittavat, mutta tää oli aivan hirvee!! Saas nyt nähdä,joudunko huomennakin jäämään vielä kotiin vai paraneeko olo huomiseksi.

Onko kellään muulla tullu oireita sikainfluenssarokotuksesta? Tai oletteko ottaneet sen nyt kun olette raskaana ja rokote on tarjolla?

Toistaalta mietin, että jos rokotteestakin tulee jo tällainen olo, niin itse tauti vasta kaamea varmaan olisikin!

A

Luppa82:

Oi kun mulle tuli hyvä mieli lukea sun Femeda-kokemuksia. Kiinnostuin itsekin. Saanko kysyä, että kuka lääkäri sulla oli? Minä tahtoisin naisen, mutta tuolla heidän sivuillaan luki, että Bruno tekee ainakin nuo kaikki 3D/4D-ultrat?

Ajattelin, että jos ensi viikoksi varaisin. Olen nyt 7+1. :)

A

Anouk77:

Juu Femedasta jäi tosi hyvät fiilikset. Minulla oli naislääkäri nimeltään Fredrika Forsskåhl, erittäin napakka ja tiukka, mutta asiansa hyvin osaava ja kunniotusta herättävä vähän vanhempi täti. Jäi kyllä ehdottomasti sellainen olo että olen hyvissä käsissä. Se on totta että ainoastaan Bruno tekee 3D ja 4D ultratutkimuksia, mutta kyseistä tutkimustahan ei ole syytä tehdä ennen rv 23-24, jolloin näkyy sekä sukupuoli, että mahdolliset sikiön poikkeavuudet. Varhaisultran osalta voi käydä siis ihan kenellä lääkärillä vaan siellä. Ajattelin itse mennä sitten rv 23 Brunolle, ja mieheni on tulossa mukaan, joten ei kai se nyt niin paha ole... En ole koskaan oikeastaan ollut mieslääkärillä joten en osaa sanoa miltä se tuntuu, mutta ei kai se niin paha voi olla jos oma mies on mukana?

Olen myös ottanut sen sikainfluenssarokotteen, itseasiassa heti seuraavana päivänä sen jälkeen kuin tein plussatestin. Mulla tuli seuraavana yönä aika kuumeinen ja tuskainen olo, mutta meni nopeasti ohi ja oli muutoin ihan ok. Mutta kaikkihan reagoi vähän eri tavalla siihen rokotteeseen. Tsemppiä!

Nyt on eka neuvola ja verikokeet taakse jääneet. Ultran ne antokin vasta joulu viikolla. [;)]
Olo on ollut toistaseks tosi hyvä, ei ole ollut mitään muuta kuin paljon valkovuotoa ja huomattavissa on jo mahan kohoaminen (ei paljoa kumminkaan), apteekistakin tuli haettua D-max purkki, muuta vitamiini en tarvinnut toistaiseks. [:D] Mutta onhan tää ihan mukavaa, vaikka välillä mielessä käy tuleva synnytys (joka hieman pelottaa/vierastaa), uskon kumminkin että kaikki menee hyvin ja onhan tässä aikaa seurata omaa kehitystä ja oppia uusia asioita. [;)]

Luppa, aivan ihana lukea sun iloista hehkutustasi! Kylläpä asiat ovat menneet hienosti.

Meillä oli tänään eka neuvolakäynti. Oikein mukavan oloinen terkka oli kyseessä, jämäkkä ja pätevän tuntuinen. Eipä siellä sen kummempaa, liki kaksi tuntia saimme aikaa kulumaan siellä. Ehkä siksi meni keskimääräistä kauemmin, että kätilöopiskelija otti meiltä ylös perustiedot ja hänellä taisi olla vielä vähän proseduurit hakusella. Sydänäänet yritettiin löytää mutta eivät ne vielä kuuluneet. Neuvolantäti sanoikin, ettei heidän laitteillaan yleensä kuule sydänääniä kuin vasta viikon 10-12 välillä. Viikon 9 ja 10 vaihteessa (31.12) meillä on kuitenkin jo ultra, sitä odotellessa [:)]

Nyt menen viimeistelemään broilerin rintafileille tekemäni punaviinikastikkeen. Täytyy syödä vain herkullisia ruokia kun tavallinen arkinen liharuoka, etenkään jauheliha, ei maistu. Mieluusti popsisin vain kasvisruokaa ja happamia hedelmiä, kuten kiivejä. Pahoinvointia on tullut vähitellen lisää, tänään tuli jo ekat yökkäisyt. En kyllä tiedä johtuiko se itse pahoinvoinnista vai siitä, että posliinia kaulaillessa erehdyin katsomaan, millaista jälkeä mies oli saanut aikaan vessanpöntöllä! 

Moi

Onko kellään tietoa siitä, että kun np-seulaanhan tarvitaan poimuturvotuksen mittaus sekä veriseerumin analysointi, joista riski sitten lasketaan. Verikoe tosiaan otetaan ekalla neuvolakerralla ja se on sitten valmiina yhdistettäväksi ultran tuloksiin kun on jultran aika. Mutta, kun on varannut ajan ultraan yksityiselle, mikseivät he huolehtineet että odottaja tulee ensin verikokeelle jotta kaikki on valmiina ultraa tehtäessä? Eiväthän he saa tietoa taas kunnanllisessa tehdyistä kokeista.

Joo, tuli vain mieleen... Soittelen sinne yksityiselle huomenna että menenkö verikokeille ennen, koska tosiaan sekin tulos kestää viikon. Olisin jotenkin kyllä luullut että nämä impulssit tulevat sieltä heiltä, eikä minulta. Mutta kysellään ja selvitellään:)

Ihana kuulla että teillä alkaa monilla nyt olla ekoja neuvoloita/ultria ym, joissa aletaan saamaan ensimmäisiä konkreettisia kosketuksia koko jättimäisen suureen asiaan. Tämä on jännää aikaa!

Jaksamisia kaikille!

Takaisin