Kesävauvat 2010

Tervehdys kaikille... viikonlopun aikana alkoi jatkuva kuvotus, ei onneksi ole vielä ruokahaluun vaikuttanut, mutta koko ajan on semmonen olo että oksennus voisi tulla minä hetkenä hyvänsä. Väsymys jatkuu edelleen... viimeviikolla nukuin varmaan joka yö 9 tuntia plus parin tunnin päikkärit joka päivä töiden jälkeen :) Mieheni meinasi, että eihän tuo nyt paljon ole kun nukkuu kuitenkin kahden edestä :D

Mulla tulee välillä semmonen olo, että apua jos en ookkaan raskaana, jos ollaankin mieheni kanssa molemmat nähty testistä väärin. Kun oireet on kuitenkin ollu aika vähäisiä. Mietin jo että tekisin varmistustestin ennen ens viikon ultraa... välillä mietin että nehän nauraa meille siellä ultrassa kun mahassa ei ookkaan mitään :D No onneksi kuitenkin suurimmaksi osaksi tunnen olevani raskaana... Joten eiköhän siellä joku kovaa vauhtia kasva.

Joulua odotellessa....

Samaa mieltä: pysy meijän porukassa vaan Niiva [:)] Voit katsos vähän valaista meitä muita tulevasta kun olet pienen askelen edellä [;)]
Montako viikkoa vanha sun vauvas jo oike on kun jalkojen ja käsien heilutuskin jo näkyy? Mun viimeviikkonen ultra oli tosi epäselvä vaikka 9. viikko menossa. Sellattinen pallo siellä vaan näky. Mutta yheksännellähän vkolla se sikiö vasta alkaakin liikkumaan - tosin niin ettei äiti sitä vielä kyllä tunne. Ootan seuraavaa ultraa enemmän kuin joulua, kun sillon varmaan nähdään pikkuisemme paljon selkeämmin [:)]

Hei taas!
Mulla on viikkoja tän päivän ultran mukaan 11+4 ja tunsin ekat  kuplat tänään massussa.Edelliseltä tunsin jo 12+2.Ja[:'(] yök-oloki rupiaa helpottamaan...onneksi.Väsymys jatkuu ja ruoka maistuu ainaki neljän edestä.Tänään neuvolantäti on laittanut mulle np-ultraan lähetteen joka pitää ottaa 13 viikolla...Eli loppuviikosta tulee kutsu äippäpolille.
Tänään jännitti kyllä mennä ultraan...ei mua aikasemmin oo jännittänyt[:D]

Tsiisus kun oli aamulla paha olo.[:'(] Piti vain käskeä mies kylppäristä pois alta, koska täältä tulee nyt jotain ylös. Olin just kerenny syömään klementiinin ja juomaan kupin teetä. Ehkä se tee ei ole kovin hyvä aamulla, kun viimeksi se aiheutti saman yökön.
Lounasta oli todella haasteellista syöda, kun en tiennyt että pitääkö taas rynnätä kylppäriin. Nälkä oli mutta ruoka kuvotti kamalasti. Mitä silloin pitäis syödä? Iltapäivällä vähän helpottaa olotila onneksi.
Töissä vain reippaana niin kuin mitään ei olis. [8|] Väsyttää ja kuvottaa ja välillä hymyilyttää ja taas kuvottaa ja sit väsyttää.
Että sellaista täällä tänään. Laskuri näyttää että rv7+5 [:)]

Heissan kuvottelijoille!

Mä oon havainnu sellaisen jännän jutun, että vihreillä viinirypäleillä saa kuvotuksen jotensakin pysymään aisoissa. Pariin päivään kun en ollut syönyt näitä, niin johan alkoi ellotus. Ja sitten kun taas ostin ja popsin silloin tällöin pitkin päivää, niin kummasti vaan auttaa. Uskomatonta!!! Kokeilkaa joku muukin! Tahdon tietää auttaako oikeasti vai oliko vain sattumaa, että sattui ellotuspäivät niille päiville, kun en rypäleitä syönyt. [:D][:D]

ALKUPERÄINEN: Mipu76
Mä oon havainnu sellaisen jännän jutun, että vihreillä viinirypäleillä saa kuvotuksen jotensakin pysymään aisoissa.

Noh, sanotaanko niin, että kuvotusta tai pahoinvointia ei hirveästi ole ollut, ennen kuin tänään aamulla. Ja eilen söin vihreitä viinirypäleitä. Ennen eilistä en ole syönyt niitä muutamaan kuukauteen. Eli eipä tainnut tepsiä :D

Moikka kaikille "pitkästä" aikaa! Ollaan miehen kanssa perheeni luona, enkä ole päässyt aiemmin jostain syystä kirjautumaan tänne. Kamala kun näitä viestejä on tullut taas! Selasin ne vain nopeasti ja sanon yleisesti:

Pahoinvoivat: koittakaa jaksaa! Kaveri suositteli sellaisia rannekoruja, joissa on ranteissa tietyssä kohtaa pienet nystyt. Ranteissa on kuulemma sellaiset akupisteet joiden hierominen lievittää pahoinvointia ja näiden rannekkeiden nystyt painavat juuri näihin akupisteisiin. Rannekkeet maksavat jotain kympin luokkaa ja niitä saa netistä, mutta tietenkään en muista juuri nyt osoitetta [&o] Onko jollain muulla tietoa näistä pahoinvointirannekkeista?

Neuvolassa käyneille: kiva kuulla että asiat ovat menneet edes kutakuinkin hyvin ja vauvat ovat siellä masussa [:)] Meillä onkin eka neuvola torstaina, jos täältä perheen luota nyt vain pääsisi takaisin Ouluun siihen mennessä [8|] Kovasti toivon että voitaisiin kuunnella sydänääniä, mutta tuttava sanoi että alueemme neuvolassa on huonot laitteet ja niillä ei kovin herkästi kuulu...

Oma vointini on ollut ok. Pientä kuvotusta on ollut jos on kova nälkä päässyt yllättämään, mutta se on selätetty syömällä jotain vaikka sitten väkisin. Selkä on kyllä vihoitellut jo pari viikkoa. Tänään kävin keilaamassa eikä se ainakaan auttanut asiaa! Mitään raskaampaa, kuten huonekaluja, en uskalla nostella etenkään kumarassa asennossa, tai ristiselkään sattuu. Minulla on taustalla vanha selkävamma, joka on pysynyt kunnossa liikunnan avulla, mutta nyt jumpallakin selkään sattuu, etenkin jos pitäisi olla selällään ja selkään tulee ns. normaalinotko. Tekisi vain koko ajan mieli venyttää alaselkää, se ei pidä yhtään notkosta. Välillä istuessakin sattuu ristiselkään. Huolestuttaa, että jos se on nyt jo näin kipeä, niin mitä hittoa se tulee olemaan loppuraskaudesta? [:@]

Siitä haluan vielä vuodattaa, että luotin äitiini ettei hän kertoisi kenellekään raskaudestani. Ja vielä mitä! Ensimmäisenä hän kertoi miesystävälleen ja pikkusisaruksilleni. Sen jälkeen hän kertoi miehensä exällekin (äitini ja hän ovat ystäviä) ja tänään yhdelle ystävälleen. Siskon tytön ristiäisissäkin hän alkoi lörpöttää ventovieraiden ihmisten kuullen että kohta Ypyllä alkaa varmasti pahoinvointi, jos ei kerran vielä. Sanoin suoraan, että olen aika loukkaantunut, sillä luotin häneen. Hän vain sanoi, ettei voi olla hiljaa kun on asiasta niin onnellinen! Entäs sitten? Olen minäkin onnellinen ja haluan kertoa asiasta MINUN läheisilleni, mutta en halua että raskaudestani tietävät jotkut äidin miesystävän exät tai siskon miehen tädit - etenkin kun raskaus on näin alussa. [>:]

ihanaa niiva, kun olet jo tuntenut liikeet!! [:)]
mulla kans toissa päinävä vähän kuin "kupli" masussa, niinku olis suoli ääntäny mut ei se siltikään suoli ollu..[:D] voisko olla vauvan liikkeitä??! kokeneemmat, kertokaa! [;)] kun eihän mulla ole viikkoja vasta kuin 9+2 vau:n laskurin mukaan..
täällä kuvotus on loppunut lähes kokonaan, lämmintä ruokaa ei tee mieli juuri ollenkaan, tai ainaki siitä tulee huono olo, niimpä tein äsken aika ruokaisaa makarooni salaattia, kylmää siis.. jospa sitä pystyis syödä.. [:D]
issiashan tuo vaivaa pahemmat kerran! ihan hirveää, äsken kun nousin sohvalta niin eipä sitte jalat kantanutkaan, vaan römähdin maahan.. mies katto ihmeissään et mikä sille tuli. aika koomisen näköstä varmaan mut hemmetin kipeää teki! [:@]
väsyttää, väsyttää.. nukkua vois onnellisesti vaikka koko päivän mut velvollisuudet kutsuu.. illalla olen aina mielissään kun tietää et kohta saa taas kymmenen tuntia koisia.. [:D] väsymystä on siis ilmassa..[;)]

Yppy: Aika ikävästi kyllä äitisi teki. Tottakai on ihanaa, että hän on onnellinen, mutta luottamuksen pettäminen on aina niin törkeää. Etenkin jos se tapahtuu itselle läheisen ihmisen taholta. Itselläni on nyt viikkoja 7+4, ja välillä tekisi niin kovasti mieli kertoa vanhemmilleni. Olen pari kertaa pettynyt äitini takia erittäin pahasti, joten olen valitettavasti joutunut toteamaan, ettei häneen voi luottaa. Tiedän, että kun tämä tulee joskus ilmi, äitini loukkaantuu, koska en ole aiemmin kertonut. Mutta ei voi mitään. Ollaan miehen kanssa kerrottu ainoastaan minun siskolleni, muut saavat vielä odottaa. Tuntuiko äitisi kuitenkin ymmärtävän, miten loukkaantunut oikeasti tuosta olet?

Huomenta kaikille [:D]

Täällä voidaan huonosti [:'(] (kirjaimellisesti). Eilinen päivä oli aivan tuskaa kuvotuksen ja väsymyksen vuoksi. Olenkin jo alkanut miettimään, että menisinkö pyytämään saikkua viikoksi tai pariksi. Töissä oleminen tuntuu olevan niin pirun hankalaa tällä hetkellä. Hereillä en meinaa jaksaa pysyä ollenkaan ja menenkin nykyään jo kahdeksan jälkeen, viimeistään yhdeksältä nukkumaan. En yksinkertaisesti vaan pysy hereillä.

Eilen kerrottiin sitten tästä mun vanhemmille ja ne oli ihan puulla päähän lyötyjä [:D] Ne on nimittäin aina luulleet, että me ei lapsia haluta eikä siis näitä tehdä. Ja näinhän meillä olikin monta vuotta. Mutta olivat iloisia yllätyksestä. [:D]

Yppy: Kylläpäs sun äitisi teki ikävän tempun. Mä suuttuisin kyllä tossa tilanteessa ihan varmasti.

Jännittää ihan kamalasti perjantain ensimmäinen neuvolakäynti sekä varhaisultra. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsemme kuuntelemaan pikkuisen tykytystä. [:)]

Jep, kirjoitin pitkän jutun ja sitten se meni ja katosi..jipii!![:@]

Eli pääasiat olivat ne, että väsy painaa kovasti täälläkin. Iltaisin olen töistä tulon jälkeen pari tuntia ihan koomassa ennen kuin voi suunnitella edes tekevänsä mitään. Sen takia tännekkin kirjoittelu on vähän jäänyt.

Pahoinvointi on onneksi pysynyt vieläkin erittäin pienenä. Lähinnä edelleenkin vain ällöttää ennenminkin kuin pahoinvoin. Aamusin olo on suht ok, eniten oloja on päivällä töissä. Yksi päivä oli jo pikkaisen sellainen olo että pitääkö lähteä oksentamaan, mutta onneksi se meni ohi!! Ahdistaa ajatus töissä oksentamisesta!!

Oireet muuten aika minimissä. Rinnatkin on toipuneet alku kivuista. Välillä unohtuu koko raskaus kun on niin normaalia olo.

Sain ensi viikolle varattua varhaisultran mihin pääsee tarkastamaan, että onko sielä mahassa ketään. Ultra osuu päivälle 8+4, ja paikaksi valitsin Femedan kun siitä olen kuullut paljon positiivista eikä se ole kovin kallis. Innolla odotan tuota ensi viikkoa että päästän miehen kanssa katsamaan massuasukkia!!![:)]

Jep, kirjoitin pitkän jutun ja sitten se meni ja katosi..jipii!!

Eli pääasiat olivat ne, että väsy painaa kovasti täälläkin. Iltaisin olen töistä tulon jälkeen pari tuntia ihan koomassa ennen kuin voi suunnitella edes tekevänsä mitään. Sen takia tännekkin kirjoittelu on vähän jäänyt.

Pahoinvointi on onneksi pysynyt vieläkin erittäin pienenä. Lähinnä edelleenkin vain ällöttää ennenminkin kuin pahoinvoin. Aamusin olo on suht ok, eniten oloja on päivällä töissä. Yksi päivä oli jo pikkaisen sellainen olo että pitääkö lähteä oksentamaan, mutta onneksi se meni ohi!! Ahdistaa ajatus töissä oksentamisesta!!

Oireet muuten aika minimissä. Rinnatkin on toipuneet alku kivuista. Välillä unohtuu koko raskaus kun on niin normaalia olo.

Sain ensi viikolle varattua varhaisultran mihin pääsee tarkastamaan, että onko sielä mahassa ketään. Ultra osuu päivälle 8+4, ja paikaksi valitsin Femedan kun siitä olen kuullut paljon positiivista eikä se ole kovin kallis. Innolla odotan tuota ensi viikkoa että päästän miehen kanssa katsamaan massuasukkia!!!

Päivitystä tältä suunnalta. Minä jo luulin saavani tuon pahoinvoinnin/ kuvotuksen, mutta nyt on se kaikonnut ja tilalla pientä lämpöä että eiköhän se syyllinen ole sitten tiedossa. Muita oireita ei ole, että ehkä sitä oma keho on vain niin fiksu, että haluaa mun nyt ottavan rauhallisesti. [:)]

Heippa kanssasisaret! [:)]

Haluaisin kysyä että kuinka raskaita töitä uskallatte tehdä vielä tässä vaiheessa? Siis fyysistä työtä. Itse juuri kävin muutaman lapiollisen heittelemässä (maalla kun asutaan ja eläimiä on) mutten uskaltanut kovin pitkään hommia paiskia. Toisaalta pelottaa että rehkin liikaa ja sillä aiheutan keskenmenon, mutta toisaalta järki sanoo että kyllä ne naiset ennen vanhaan hoiti koti- ja elikot ja muutkin hommat vaikka kuinka olivat raskaana ja silti kaikki meni ihan hyvin. Tiedä tässä nyt sitten mitä uskaltaa ja mitä ei... [:D]

Jasmiini, ajattelisin että ihan oman voinnin mukaan kannattaa mennä. Jos jaksaa paiskia fyysisiä töitä, niin mikäs siinä! Itse ajattelisin että ennemmin monet "nykyajan" työt on sellaisia, että niissä se henkinen ja fyysinenkin stressi voi haitata enemmän kuin lapion heiluttelu. Esim. yötyö baarissa tai hurjan hektinen toimistotyö eivät varmasti ole kamalan mukavia raskaana ollessa...

Moi kaikille, en ole pariin päivään juuri koneella ollut. Paljon muitakin syitä, mutta suurimpana väsymys. Iltaisin en meinaa millään pysyä tolpillani, ja päivällä ei tänne aina ehdi. Pieni kuvotus myös jatkuu ja jatkuu, joudun syömään lähes koko ajan jotain pientä että se pysyy edes jotenkin kurissa. Onneksi en ole kuitenkaan oksentanut kertaakaan.

Tuosta työn raskaudesta: itse olen konttorirotta, mutta jouduin tänään kertomaan pomolleni (ja hän kertoi saman tien omalle pomolleen). Syynä se, että tällä viikolla on pari työillallista, joista en usko kunnialla selviäväni tämän väsymyksen takia, varsinkin kun niitä edeltävät pitkät ja raskaat kokoukset joissa joudun olemaan koko ajan äänessä.

Pomot nyt lupasivat yrittää vapauttaa minut illallisista, toivottavasti onnistuu. Sairaslomaa en haluaisi hakea ja jättää kollegoja pulaan, mutta pakko ajatella myös omaa jaksamista.

Oli eka neuvola eilen. Oikein mukava terkkaritäti sattui meille. Eka neuvolalääkäri on kuun lopussa, ja kunnalliseen ultraan nyt kutsua odotellaan, se menee varmaan tammikuulle, veikkasi terkkari.

Heips! Tuosta raskaasta työstä, itse oon päiväkodissa töissä ja ryhmässämme on 1-5 vuotiaita lapsia, joten joinakin päivinä joutuu paljonkin nostelemaan ja välillä päivät tuntuu raskaalta. Ehkä näin kun ensimmäistään odottaa niin sitä pelkää kaikennäköstä, mutta voishan tossa jaloissa jo pyöriä pikkuisia kotonakin ja menoa riittäisi sielläkin. Se hyvä puoli työssäni on että päiväuniaikaan pääsee itsekkin vähän levähtämään ja parhaimmillaan menemään vaikka vähän pötkölleen lattialle.

Minäkin uskaltauduin mukaan keskusteluun. Plussasin tuossa viikonloppuna, itse asiassa niin hassulle ku se kuulostaakin niin en meinannu millään uskoa et se on plussa niin tein 7 eri testiä, eilen vielä digitestin jonka näyttöön tuli hetimiten teksti Raskaana, joten ehkä minä nyt uskon.
Olen itse 26 vuotias, mieheni 30, vauvakuumetta ja yritystä meillä on ollut jo lähemmäs 3 vuotta. Siksi tämä niin hassulle nyt tuntuukin kun juuri kaksi viikkoa sitten saimme ajan helmikuulle ouluun tutkimuksiin. Mutta ilmeisesti sinne ei tarvitsekaan mennä. :)
Laskurin mukaan viikkoja olisi nyt 7, ensimmäinen aika äitiysneuvolaan onkin tämän kuun lopussa. Minulla on ollut jonkin verran pahoinvointia, muttei sellaista että olisi oksentaa tarvinnut. Alamahassa tuntuu "kummalle" välillä polttelee, mutta kipeä ei oikeastaan ole, rinnat on arat ja mieliala heittelee laidasta laitaan, hirveän väsynyt olen myös ollut.

Ainut mikä minua mietityttää on mun työ. Siis ymmärrän joo, että raskaus ei ole sairaus, ja töissä voi käydä normaalisti niin kauan kuin se on mahdollista. Mutta olen töissä ambulanssissa, työ on todella epäsäännöllistä, olen aina putkeen useamman vuorokauden töissä, max 3-4 vrk, välillä nukkuminen jää todella vähiin jos on paljon keikkaa. Mutta se mietiyttää eniten kun joudun nostelemaan päivittäin paareja joiden paino jo ilman että potilas on kyydissä on lähemmäs 30 kg, siihenku vielä hyppää yli 100 kg mies kyytiin niin ei paljon naurata. Onko jossain välissä raskautta parempi olla nostelematta raskaita taakkoja? Lisääkö keskenmeno riskiä?

Moikka!

Tänään oli sitten ensimmäinen neuvolakäynti (7+1). Mies oli mukana tukena, mutta istui kyllä enimmän aikaa hiljaa, kun suurin osa kysymyksistä koski minua. Olin toivonut, että ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen raskaus tuntuisi jotenkin konkreettisemmalta, mutta ei jotenkin tuntunut, kun labraankin menen vasta loppuviikosta. Ison nipun luettavaa kyllä sain. :)

Käsitin, että seuraava neuvolakäynti on vasta viikolla 16..mielestäni se menee aivan hurjan pitkälle..Te, jotka olette käyneet Helsingissä varhaisultrassa, niin missä olette käyneet? Paljonko maksoi? Millä viikolla menitte? Minulle ainakin tuli olo, että haluan kyllä jo ennen viikkoa 16 tietää, että kaikki on kunnossa..ehkä labroista jotain selviää, mutta olen malttamaton. :)

Mulla on kans alkanut aamupahoinvoinnit. Jouduin hypätä eilen aamuna bussista pari pysäkkiä aikaisemmin ulos, kun tuli tunne, että yrjöän kohta edessäistuvan niskaan. Helpotti onneksi, kun pääsin raittiiseen ilmaan ulos. :)

Anouk

Takaisin