Kesävauvat 2010

Rusehtavaa vuotoa täälläkin yhtenä aamuna huomattiin, sitä edeltävänä iltana mielettömän kova vihlaisu alapäässä joka kesti ja kesti ja kesti.. 2 edellistä keskenmenoa alkoi samaisella rusehtavan värisellä valkovuodolla, joten mitään positiivista se ei meillä ainakaan ole enteillyt aiemmin. En kuitenkaan jaksa asiaa stressata koska se on täysin turhaa, enkä sille mitään mahda jos luonto jälleen toisin päättää. Maanantaina on varhaisultra, kyllähän se jännittää onko sitä sykettä tälläkään kertaa. Ja vaikka olisi, eihän se mikään tae mistään ole kuitenkaan..Heh, pari ikävää kokemusta on saanut HIUKAN kyyniseksi, taidan suojella vain omaa psyykettäni sillä etten juuri "juhli" koko raskautta. En haaveile, en suunnittele, en hehkuta. Päivä kerrallaan.

Tällähetkellä 6+6 menossa, ja ikävä viikko ollut ällötyksineen ja närästyksineen sekä mahakipuineen ( ruokailuun liittyvä). Tuntuu ettei mitään tahtoisi syödä, ei makeatakaan. Oksettaa ajatuskin tehdä ruokaa, mieluummin söisin valmista ja siis ulkona.... :/   Liikuntakaan ei maistu kun maha kuplii ja möyrii. Ihanaa tää raskaus :D

Kiva lukea että muillakin hyvin samoja tuntemuksia kuin itsellä. Minulla viikko nyt kasassa laskurin mukaan 6. Muita oireita ei edelleenkään ole kuin arat rinnat ja ne alavatsan vihlaisut.

En minäkään vielä oikein uskalla riemuita, mies pitää pessimistinä (hän on onnesta soikeana), itse pidän itseäni realistina.

heippa kaikille![;)]

täällä sitä ollaan vellovan pahoinvoinnin keskellä ja oli pakko kertoa asiasta töissä kun olin sairaslomalla pahoinvoinnin takia(olen lähihoitaja). ihan hyvin nuo asiaan suhtautuivat. =)
takana ensimmäinen neuvolakäynti ja laskettu aika siirtyi päivällä eli nyt sitten vauva syntyisi 29.6.2010. neuvolakäynnin jälkeen kerroin asiasta läheisille joten nyt lähipiirikin tietää asiasta. eka ultraääni on kolmen viikon päästä.
mies on vauvasta innoissaan mutta huolissaan pahoinvoinnista. neuvolatäti kyllä lohdutteli että pahoinvointi hellittää viikoilla 12-14. positiivisella asenteella tässä yritetään kuitenkin olla=)

onko teillä kellään närästystä/röyhtäilyä? Oletteko löytäneet mitään apukeinoja siihen mikä helpottaisi vaivoihin?
heidikki ja raskaus 8+4 

Hei kaikille!

Tämä tuleva äityli asustaa Lahdessa. Mulla on vasta 16.12. eka neuvolakäynti. Täällä ei kuulemma edes oteta aiemmin, jos mitään hälyyttävää ei ole ilmassa. Itseäni kyllä hieman huolettaa, mietityttää, arveluttaa ja epäilyttää, ettei kaikki ole kuin pitäisi. Mies taas vaan porskuttaa ja on onnesta soikeena. Ei edes osaa ajatella, että jokin vois olla huonosti.

Mulla ei ole mitään kummempia raskausoireita. Ihan alussa oli niitä röyhtäilyjä ja närästyksiä ja olin toooosi väsynyt ja paleleva. (Heidikille vinkiksi, että manteleiden pureskelu auttaa närästykseen, ainakin mulla.) Muita oireita on lievä rintojen aristus ja painavuus sekä niitä alavatsavihlaisuja on ollut useamminkin, ei tosin mitään outoa vuotoa. En tiedä pitäiskö olla huolissaan vai ei...??? Kun välillä tosiaan tuntuu, ettei olis raskaana ollenkaan. Oon kovasti odotellu pahoinvointia, mutta ei mitään! Kahviakin pystyn juomaan kuten ennenkin, 2 kuppia päivässä. Närästyskin on kadonnut jonnekin. En tiiä, pitäiskö olla vaan tyytyväinen, ettei ole sen kummempia oireita. Ehkä tämä on vaan huolestuneen tulevan äidin hössötystä. Ensimmäinen lapsi tuloillaan, niin sitä panikoi ihan kaikesta. [:(]

Moi kaikille ja onnea plussanneille!
Mä oon pysytelly täältä pari viikkoa poissa, kun oon ollu niin väsyny ja mieli alamaissa. En oo kauheesti nauttinu tästä alkuraskaudesta, koko ajan on vähän huono olo mut ruokahalu vähän liiankin hyvä, oon lihonu jo kolmisen kiloa... Mä just olin ehtiny ajatella, että olo alkaa parantua, kun tänä aamuna oksensin taas pitkästä aikaa (yleensä vaan ällöttää, mihin auttaa syöminen). Sitä energistä vaihetta odotellessa... Neuvola oli alkuviikosta, ja nyt oottelen kovasti ekaa ultraa, joka on 7.12. Josko sitä vaikka sit vois rentoutua iloitsemaan tästä. Tässä vaiheessa on kuitenkin vielä niin epävarma olo ja välillä pelkää että jos siellä ei ketään ookaan. Uusin oire on tosi pahat alaselkäkivut, jotka on kai niitä liitoskipuja; nivelet löystyy. Me ollaan kerrottu jo melkein kaikille, kerroin jo pomollekin. Helpottaa alkuviikon työmatkaa (saan levätä tarvittaessa), mut toisaalta toivoo tosissaan, ettei tartte vielä pettyä ja kertoo sit kaikille huonoja uutisia. No, muutaman viikon päästä on toivottavasti helpottuneemmat fiilikset. Josko tää hirvee väsymyskin alkas sit helpottaan. Niin, ja rokotuksenkin otin eilen. Käsi kipeytyi mut muuten ei tullu oireita.
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! [:D]

Hei!
Täällähän on taas paljon uusia! Mukavaa - tervetuloa ja onnea!

Minulla on kulunut viikko mennyt melko mukavasti. Tuo viime maanantain ultra ja sykkeen näkeminen nostatti kyllä mielialaa kovasti. Tiger jos sulla on mahdollisuus mennä yksityiselle ja siltä tuntuu, niin suosittelen ehdottomasti. Ja muillekin tietysti! Rauhoitti mieltä, kun sai suljettua pois ainakin sen kohdunulkoisen raskauden mahdollisuuden. Voihan se tietenki olla pitkään toivottua esikoista odottavan hermoilua ja hössötystä, mutta kyllä minä ainakin omasta mielenrauhasta mielellään vähän maksankin.

Noita alavatsakipuja murehtiville rohkaisun sana: minun voimakkaat vatsakivut on pysyneet lähes kokonaan poissa nyt jo toista viikkoa. Samaa kyytiä kun pahoinvointi on lisääntynyt, nuo kipukohtaukset on laantuneet. Aluksi hermoilin oireiden vähentymistä ja pelkäsin pahinta, mutta koska muita oireita kuitenkin on jonkin verran ja syke näkyi ultrassa, niin eiköhän tämä raskaus etene toistaiseksi ihan asiaan kuuluvalla tavalla. Näyttää siis siltä, että nuo tuskalliset alkuraskauden alavatsakivut kuuluivat ainakin minulla asiaan viikoilla 4-6...

Me kerrottiin uutiset omille vanhemmille eilen. Minun äitiltä pääsi itku - onnesta ja helpotuksesta. Tulossa olisi sille ensimmäinen lapsenlapsi, joka tosiaan on antanut odottaa itseään melko pitkään. (Meillähän oli tosiaan 2 vuotta yritystä ennen kuin mitään tapahtui.) Anoppi puolestaan alkoi heti höpöttää vaunuista ja muista tarvikkeista... -Ehkä pikkuisen ennenakaisesti! [;)]

Hyvää mieltä ja onnea matkaan kaikille odottajille! [:)] Ja toivotaan nyt, että satais lunta, kun on niin mustaa ja märkää tuolla ulkona... Ei ainakaan helpota tätä väsymystä tämä vuodenaikakaan.

hienoa pihlajainen et kaikki on hyvin! [:)] mä vielä mietin sitä ultraa.. tosaalta, olishan se ihana käydä mut jos jokin on menossa huonosti niin meneehän se joka tapaukses.
Tääl on kans ihan hirveetä tuon pahoinvoinnin kans!! sen rokotteen ottamisen jälkeen on oksettanu ja kuvottanu ihan koko ajan. kahvi on jääny kokonaan pois ruokavaliosta - se vaan haisee niin pahalle![&:] kaikkea raikasta tekee mieli tosi paljon.. ja eipä sillä, kyllä kaikki hampparit ja pitsat yms menis kans.. [:D] ja karkki on niin must! se siitä terveellisyydestä.. [:D]
meil olis vielä pari viikkoo ekaan neuvola käyntiin.. miten jaksaa oottaa.. [;)]

Moi!

Kyllä minäkin ajattelin jo heti huomenna soittaa yksityiseen neuvolaan. Eihän tästä hermoilusta tule muuten mitään. Jos vaikka saisi ajan jo ens viikolle. Tai no, riippuen tietysti, mitä siellä mahdetaan vielä näin varhaisesta vaiheesta ajatella...  Mutta mielenrauha ennen kaikkea. [:)]

Oli pakko lisätä mittariin tuo Paavo-teksti. Kun ollaan miehen kanssa tulokkaasta jo suunnitteluvaiheessa puhuttu koko ajan  Paavona. [:D]

Hyvää sunnuntain jatkoa!

Täällä myös alkoi kolmisen päivää sitten kamala huono-olo ja koko viikonlopun olen siitä kärsinyt. Kaikki ruoka oksettaa, eikä tosiaan tee mieli syödä mitään[:'(] Koirien kanssa oltiin eilen metsässä kävelemässä, mies menee edellä ja minä tulen perässä yökkäilen[:D] Huomenna alkaa taas työviikko ja jännittää miten siinä käy, olen kotihoidossa töissä niin ei ole kiva asiakkaan kotona alkaa yökkäilemään..huoh[&:]
Kai tämä jossain vaiheessa helpottaa mutta tieto siitä että vasta joskus 12 viikkojen jälkeen ei nyt kauheesti lohduta[:D]

Täällä ilmottautuu loppukuun odottaja. Vau.fi laskureiden mukaan LA olisi 25.7. Minä olen 25v ja avokki 30v.
Avokin kanssa asustellaan Helsingissä ja esikoinen olisi matkalla.

Varsinaista yritystä ei ehtinyt vauvanteossa olemaan kun heti ensimmäisellä kierroksella tärppäsi kun ehkäisy jätettiin pois. Kieltämättä oli aika iso ylläri kun niin nopeasti tärppäsi! Nyt alkuylläristä toipuneina odottelemme todella onnellisina odotusaikaa ja tulevaa vauvaa. (eli vielä ei ole raskaus-stressikään alkanut)

Rinnat alkoivat oireilla jo ennen poisjääneiden menkkojen alkamispäivää, ja niiden kipuilu jatkuu edelleen. Rintojen lisäksi ainoa oire on, että alavatsassa välillä vähän vihlaisee ja kiristää. Välillä on myös hiukan ällö olo, mutta mitään varsinaista pahoinvointia ei ole.

Neuvola on varattu joulukuun alkuun, ja vielä kukaan ei tiedä toukkaprojektistamme. Haluaisin ennen joulua käydä varhaisultrassa, että uskaltaisi jouluna kertoa.

Ihana päästä höpöttämään oloista samassa tilanteessa olevien kanssa!! Olen tässä jo pari viikoa lueskellut teidän viestejä, mutta en aikaisemmin ehtinyt/uskaltanut ilmottautua joukkoon.

Heipä hei!
Meillekin siis vauva tulossa, LA 8.7. eli 7+3 viikolla mennään. Ensimmäinen neuvolakäynti oli jo pari viikkoa sitten, kun aloin hermoilemaan tuon sikainfluenssarokotteen kanssa ja sainkin sen sitten heti samalla kerralla. Onko muut ottanu rokotetta?
Tampereella asustellaan, eikä olla vielä kerrottu kellekään. Ajateltiin joululahjaksi lähipiirille kertoa ja sitten vuoden vaihteen jälkeen asiasta uskaltaa puhua jo vähän laajemmalle. Kauhean kauaa meidän ei tarvinnut plussaa odotella, vaikka molemmat oltiin henkisesti valmistautuneita pidempäänkin aikaan.
17.12. meillä olis sitten ensimmäinen ultra, ei kyllä meinaa maltaa odottaa sinne saakka. Mitäs muut ootte mieltä seulontatutkimuksista, meinaatteko osallistua? Me aiotaan.

Mutta tämmöstä odotusta täällä, mitään isoja oireita ei oo ollu huomattavissa, mutta jotain pientä kuitenkin. Nyt vaan odotellaan ja toivotaan että kaikki menee hyvin.

Mukava, lukea teidän samassa vaiheessa olevien kuulumisia. Ja tsemppiä kaikille odotukseen!

Millinen, ainakin tuolta Yleinen sana on vapaa -osioista löytyy aika hyviä ohjeita miten laskuri lisätään, ehkä sieltä löytyy ohje myös kuviin?

Itse alan kallistua siihen, että menen yksityiselle varhaisultraan. Täällä meillä Vantaalla kun eka julkinen ultra olisi kai vasta joskus tammikuussa. En taida malttaa odottaa siihen, vaan tekee mieli varmistaa, että kaikki on ok. Aluksi olin toista mieltä, mutta kummasti mieli muuttuu.

Huomenta!
Näistä julkisen puolen ultra tutkimuksista:
Satsu73 kirjoitti että Vantaalla menis eka ultra tammikuulle, koska itsekin asun Vantaalla havahduin tähän.
Eikö sen np-ultran pitäis olla ennen 13 viikkoa??? Jossain seulonta-ohjekirjassa oli, että np ultra pitää tehdä viikoilla 10-12, mutta ennen viikkoa 13 .Jos menee tammikuulle niin tiukalle vetää ehtiä siihen. olen menossa neuvolaan keskiviikkona, jossa varmasti kuulen kyllä, jäin vaan ihmettelemään!

Mä olen muutenkin pohtinut tätä yksityiselle varhaisultraan menoa, kovasti mieltäni painaa kohdunulkoisen ja tuulimunaraskauden mahdollisuudet... Mutta siinä asiassa mulla vielä prosessointi kesken...
Kuullut vähän vaihtelevia kokemuksia asiasta.

Hei, voi olla että olen jotain käsittänyt väärinkin...  anyway, eka julkisen puolen neuvola-aika on mulla 7.12. eli kahden viikon päästä, sen jälkeen olen toivottavasti vähän viisaampi.

Joka tapauksessa varasin nyt yksityiselle varhaisultra-ajan torstaille, kun lääkäriystäväni sitä suositteli. Pitäkää peukkuja että kaikki olisi hyvin!

Huh...Paljon uutta tietoa ja jännittävää odotusta. Itse sain viikonloppuna rokotteen ja kuumehan nousi korkealle. Minä odottelen ensimmäistänevolakäyntiä, ultrasta en tiedä vielä mitään, selviää kai neuvolassa...?! Vai oletteko varanneet ultran ennen sitä...taidan olla aavistuksen pihalla näistä käytänteistä, kaikki on aika uutta.  [8|] Mutta ehkä olen viisaampi kun olemme käyneet neuvolassa. Mitähän kaikkea sitä pitäisikään jo tietää...

Varhaisultra takana ja kaikki hyvin [:D] alkio oli siellä missä pitikin ja 99 prosentin varmuudella kuulemma sydän tikittää....mutta ihan varmaksi ei kuitenkaan uskaltanut sanoa...

Ihmettelen kun mitään oloja tms ei ole. Ihan kuin ei raskaana olisikaan....

Tervetuloa kaikki uudet!

Heissan taas

Kun tuossa aiemmin ihmettelin, ettei ole kummempia oireita, niin nyt niitä sitten vasta onkin!!! Viime yö meni tuskanhiessä pyöriessä, kun pahaa oloa meinasi pukata jatkuvasti. [:@] Eipä tullut oikein nukuttua, niin laitoin aamusella pomolle viestin, että olen pankkiasioilla aamupäivän. Mutta vedinkin vaan unta palloon sen minkä vielä pystyin. Aika kieroa, mutta en vaan kyennyt ylös sängystä. En nimittäin halua vielä paljastaa /paljastua työpaikalla, että olen raskaana. Vaikka voihan se olla, että kohta arvaavat. Naisvaltainen työtiimi kun on niin siellähän jatkuvasti tarkkaillaan toisiamme. [:D]

Ja sain varhaisultraan ajan ensi torstaille. [:)] Onpahan aiemmin kuin se julkisen eka neuvolakäynti. Saan varmuuden asiaan ja toivottavasti mielenrauhan. Huoh!

Takaisin