Kesävauvat 2010

mä tilailin äsken vaavin sänkyyn kaikkia ihania juttuja.. hobby hallin sivustolle eksyin ja siellä oli ne sellaset vihreet panda-pussilakana setit ja sängynsuojukset yms.. aivan ihania! [:)] oon haaveillu niistä ekan kerran joku puolitoistavuotta sitten mut en kehannu tilata kerran ei tarvetta ollut.. [;)] nyt sitte hyvällä omalla tunnolla.. [;)]

flunssa senkun pahenee. yskittää ihan vietävästi koko ajan..

supernenästä !! mulle on tullut supernenä! kissan purkkiruoka haisee ihan järkyttään pahalle, vaikka ennen oon elkein pitänyt sen tuoksusta.. eikä siis pelkästään siinä vaiheessa kun aukaisen sen ruokapurkin vaan myös sitten jos menen puolituntia myöhemmin siihen tilaan missä kissat on syöny.. ja toinen: hevosen kusi. hyi hel*****! [:@] eihän se koskaan oikeen hyvälle oo haissu (varsinkaan jos tammoilla kiima) mutta kyllä se haisee nyt super-yökkö-ällö-pahalta! [:'(]
hmm.. mistähä muusta valittais.. [:D]

mies oli yks ilta ihmeissään. mentiin nukkumaan ja hän minua hyväntahtoisesti piikitteli jostain asiasta, jolle yleensä vain nauran ja pussaan päälle, niin nyt vetäsin ihan sadasosasekunnissa kauheen kuulosen pillitys-itkun. ihan oikeasti parkuin vaan et sä tahalleen kiusaat mua! [:D] mies katto hölmönä vierestä et no kulta hei, enkä kiusaa. huomasin et ukko-kultaa nauratti kauheesti mut ei se oikeen tohtinu nauraa.. tää on siis ihan ennenkuulumatonta. onneks hän luki n.viikko sitten jostain kirjasta et naisen mielialat saattaa heitellä suurestikkin raskauden aikana ja hoksas siis heti mistä oli kysymys eikä mun tarvinu alkaa selittelee.. no nyt kyllä nauran itekki koko jutulle ihan kippurassa.. [:D]

oikein ihanaa odotusta heinämammat!! [:D][:D][:D]

Hei vain kaikki kanssasisaret.

Kirjoittelin alkuraskaudesta vielä ainakin jossain näistä topiceista, mutta se sitten jäi tuossa ennen joulua. Oma äitini nimittäin kuoli äkillisesti juuri ennen joulua ja suru on ollut aivan valtava. Oikeastaan koko raskauskin unohtui tuon surun alle, mutta onneksi oma mies, veljeni perhe ja muut ihanat sukulaiset ja ystävät pitivät huolen sekä minusta, että vauvan hyvinvoinnista. Joka päivä joku piti huolen siitä että tuli syötyä ja levättyä, vaikka itse noista asioista ei jaksanut paljon välittää.

Käännekohta oli kuitenkin se kun lykkäyksien ja lykkäyksien jälkeen (johtuivat hautajaisjärjestelyista yms.) pääsimme katselemaan pientä ihmettämme ensimmäiseen ultraan. Siellä se ihanuus hyppeli ja oli aivan täydellinen vauvan alku. Silloin vasta ensimmäisen kerran joulun jälkeen koin iloa ja oma äidiksi tulemisen tunne vahvistui. Ihmeellinen voima.

Olen teidän juttuja käynyt nyt viime viikot seurailemassa täällä ja kerännyt rohkeutta kirjoittaa itsekin aina mielipiteitä ja kuulumisia. Eiköhän tästä taas tämä kirjoittelu vilkastu.

Nyt oli koko juttu aivan omaa napaa, mutta jatkossa kommentoin myös teidän kuulumisia! Raskaus on siis sujunut ihanan "helposti" fyysisesti. Pientä pahoinvointia on ollut aina silloin tällöin, mutta ei sen kummempaa. Ensimmäisen kerran huomasin närästystä eilen ja se ei ollut kyllä ollenkaan kivaa... toivottavasti tämä ei nyt enteile jatkuvaa polttelua. Niin ja tigerinkin mainitsema superhaju on myös täällä. Koiran ruoka haisee niin pahalle saati, että sen kakkimisia pystyisi enää yökkimättä kerätä tuolta kaduilta! Mutta silti se oma koira on hajuinensa kaikkineen niin ihanan rakas mussukka! :)

Nyt alan tekemään miehelle ruokaa. Jouduin tänään sairaslomalle kurkunpäätulehduksen vuoksi. Ei ollenkaan kiva ku kurkku on tulessa ja pientä yskää jatkuvasti. Yskänlääkettäkään ei kuulemma ole sellaista mikä sopisi raskaana oleville :( täytyy vain levätä ja parannella itsekseen!

Nöppönen, osanottoni. Ikävää että noin suuren suuri suru koettelee, ja samaan aikaan taas oma raskautesi pitäisi olla suurena ilona. Niin ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita. Voimia sinulle ja perheellesi.

Heipat!
Jasmiinille myöhästyneet onnittelut hyvien uutisten vuoksi, kiva juttu! [:)]

NÖPPÖSELLE puolestaan lähtee täydet empatiat, iso ja ikävä asia on läheisen menettäminen...[:(]
Vaikka ei olekkaan samanlainen homma meillä, enkä edes yritä väittää niin, voin kuvitella tuntemuksiasi sillä meillä elellään kanssa tunteiden vuoristorataa. Saimme tietää että tuleva isoisä sairastaa vakavaa syöpää juuri samoihin aikoihin kun saimme tietää vauvasta. Nyt sitten tunteet vaihtelee vauva-ilosta huoleen läheisestä, ja ei tässä tiedä mitä ajattelisi.[&o]
Yritämme ajatella positiivisesti, kaikki on vielä hyvin ja toivottavasti kaikki meneekin hyvin.

En ole ehkä täysin osannut iloita vauvasta sen vuoksi, tai uskaltanut. Nyt olen kuitenkin alkanut ajattelemaan enemmän ja enemmän uutta tulokasta. Miten suuri vastuu siitä pienestä onkaan, ja miten toivoisin että voisin suojella kaikelta pahalta!

Toivottavasti en kuulosta tekopyhältä tai jotain, mutta toivon että nöppönen saat vauvastasi paljon lohtua suuren surun keskelle...

Joko moni ensiodottaja tuntee liikkeet? Millä viikolla se tapahtui? Mua alkaa nyt ihan ahistaa ku yritän ja yritän tuntea jotain, mut eih... Oon vissiin vähän ylistressaava luonne... :S 

hirveesti taas luettavaa, kun en ole viikonloppuna käynyt täällä, nytkin kiire. Noista ajattelin mainita kun kyseltiin millä viikoilla on tuntunut liikkeet, mä tunnen selvästi möyryämistä mahassa, kun ite rauhotun vaikka sohvalle makoilemaan. mulla viikkoja huomenna 15. Eka ajattelin ettei VOI vielä tuntua, et olis jotain muuta, mutta sitä on nyt jatkunut vaan, ja ihan kuin voimistuis vaan kerta kerralta :D :D

Osanottoni Nöppönen. Ei voi kuin vaan kuvitella miten rankkaa sinulla on. Voimia arkeen!

hei vaan kaikki tulevat mammat!!
en oo piitkään aikaan kirjoitellu tänne mutta ahkerasti käyny lukemassa.ihanaa lukea kaikkien raskauden etenemisestä.
suuri osanottoni nöppönen!
meillä rakenneultra on 10.2 jännittää toooodella paljon viikoja silloin 20+1
vempulan liikkeet oon nyt tuntenu viikon verran,potkut,lyönnit ja hipaisut pystyy jo hyvin erottamaan ja varsinki kun se liikehtii esim.vaihtaa asentoa niin tuntuu vahvasti,tuntuu navan ala puolella niinku pitääkin tässä vaiheessa!todella upea tunne.liikkeet rupeekin tuntumaan aika laajalla aika haarukalla rv14-20
vointi on muuten ollu hyvä,niin alkuraskaudessa kun nyt näinä päivinä,väsymys ja uupumus on ollu painavimmat huolet tässä vaiheessa!
mekin ollaan päättetty että tahottais tietää sukupuoli,mutta molemmat ovat tietenkin tervetulleita oli se poika tai tyttö.
oletteko jo miettineet mihin meinaatte mennä tutustua synnytyssairaaloihin?meillä on jo aika vahva päätös tehty,kättärille näillä näkymin,mutta saattaahan se mieli vielä muuttua.taikka minkälaista synnytystä toivoisitte,luonnollista....??!!
puhuitte masuista nii meillä on jo selvä vauvamasu!aivan upeeta ja jännittävää tämä raskaus!eikö olekkin ??!! :O)
nyt torstaina mennään neuvolaan ja saadaan ne kelan paperit sitä mammaloma raha asia hakua varten....

vointeja teille kaikille upeat mammat!! <3

Heippa kaikille!
Osaanottoni nöppöselle!
Kurjaa ku uni loppuu aamulla ennen aikojaan.Tänä aamunaki pikkunen herätti jo viideltä.Se hyvä puoli tässä on että olen saanut juotua aamukaffeen rauhassa ja nauttia hiljaisuudesta,ennen ku herätän pojat kouluun...
Möyrintää massussa on tuntunut jo 14 viikosta asti ja voimistuu koko ajan.Välillä oikein sattuu  ku vaavi vaihtaa asentoa...
kahenpäivän päästä on rakenneultra vähä jännittää...Ja samana päivänä tulee puoliväli täyteen,mihin tää aika oikein menee....
Kodin pakkaus jo käynnissä kovaa vauhtia ku ei jaksa kerralla tehdä paljon ku rupiaa supisteleen...
Aijotteko hankkia vauvalle hoitopöydän? Mulla oli esikoisella mutta käytin sitä ehkä 5 kertaa.keskimmäisellä oli taso joka nostettiin häkkisängyn päälle ja se oli käytössä usein.Neljä vuotta sitten oli taaas hoitopöytä ja oli käytössä kipeyttneen selän takia,nyt ajattelin että hankitaan jos jostain edullisesti saadaan...Samaten häkkisänky hankitaan käytettynä.Yhdistelmät odottaa kellarissa (Onneksi en saanut niitä myytyä keväällä,olin silloin sitä mieeltä että kolme poikaa riittää).Turvakaukalon aijon hankkia uutena,tai siten luotettavalta taholta...
Tälläistä tänne nyt, hyvää viikonjatkoa ja tulen torstaina kertomaan ultrakuulumiset...
Niiva ja masukki 19+5

huomenta!

osanotto minunkin puolesta nöppönen, tiedän mitä käyt läpi, menetin myös oman äitini ihan yllättäen, siitä tulee nyt kuus vuotta. Puhuminen auttoi minua, kun sai asiaa käydä läpi.Jaksamista!

Ihanaa kun alkaa nuo rakenneultrat lähestyyn, tulkaa sitte heti kertomaan miten meni[:)]
Kävin miehen kans tossa viikonloppuna ostamassa mammavaatetta[:)] tais isukki kans hieman innostua...se ei oo kauheesti intoillu,.tietää mitä tuleman pitää[:)] Mites muilla joilla jo lapsia on, vieläkö mies jaksaa tohottaa?Kyllä munkin mies on onnellinen ja iloinen asiasta, mulla joskus vaan ärsyttää kun ite elää niin tunteella asiat[:)]

Ei tunnu vielä täälläkään liikettä masussa, kovasti sitä oottelen..

Elaisah, minä olen ensiodottaja, viikkoja nyt 17 ja risat enkä vieläkään tunne / tunnista vauvan liikkeitä! Kyllä tää varmaan on ihan luonnollista osalle odattajista.

Niiva, mä aattelin kallistua hoitopöydän puoleen kun meillä on tilaa. Tosin sellanen hoitotasokin on kätevän näkönen. Minä meinasin esnsin käyttää hoitopöytänä tuota meidän yhtä ylimääräistä pöytää, mutta mieheni haluaakin ostaa uuden ja ihan hoitopöydän eikä "vaan mitään tavallista pöytää"... Suunnittelin jo miten ite tekisin tavallista pöytää varten hoitoalustan ja ompelisin siihen vaihtopoäällisiäkin, mutta taas kuului "Ei". Hoitoalustakin ostetaan kuullemma valmiina, "Eihän ne paljoo maksa" [&:] Iskä tohottaa ja pistää rahaa haisemaan jo nyt tytärtään varten [:D]

Huomenta!!

Täällä viikkoja 16 ja viikko sitten olin aivan varma, että tunsin kolmesti kun vauva olisi potkaissut alamassuun. Kuitenkin kaikki kaverit sanoivat, että alussa se liikkuminen pitäisi tuntua kuplinnalta niin liekkö nuo olisivat olleet sitten oikeita tuntemuksia. Saattoihan ne olla vain kasvukipuja, mutta ihanalta ne tuntui silti.

Viikkoon ei nyt sitten ole ollut mitään tuntemuksia ja tietenkin sitä aina vähän pelottaa onko kaikki kunnossa, mutta täytyy vain luottaa siihen ja ajatella positiivisesti! Meilläkin on keskenmeno takana viime keväältä ja se kulkeutuu muistoissa pelottavana peikkona. En kuitenkaan halua pilata tätä odotusaikaa sillä, että olisin huolissani ihan kaikesta.

Meille ei taida tulla hoitopöytää erikseen. Teemme kylpyhuoneeseen remontin vielä ennen vauvan syntymää ja laitamme yhden seinän pituisen tason jonka päälle sitten tulee vauvalle hoitoalusta. Tilat on niin pienet, ettei mihinkään ylimääräiseen ole tilaa. :)

Reipasta päivää kaikille! Täällä kurkkukipu jatkuu ja yskä samoin, mutta näillä mennään!

Tolteekki ja muut, alotettaisko uus ketju otsikolla "Rakenneultrakuulumiset" tai jotain sellasta? Jo ylihuomenna on eka rakenneultra, Niivalla. Jos Tolteekki laittais sen kirjaamansa rakenneultralistan sinne uuteen ketjuun alotukseks...? Sopiiko tällanen, vaiko jatketaanko r-u-jutut samaan pötköön?

Hei Kaikille!

Onnittelut Jasmiinille hyvistä uutisista ja Nöppöselle hurjasti voimia surun keskelle! Paranemisia myös kaikille sairastelijoille! Mielestäni yskiminen on ihan hirveää raskaana ollessa, toivottavasti parannutte pian!

Noista liikkeistä, älkää huoliko, jos ette vielä tunne liikkeitä, itse tunsin ensimmäisessä raskaudessani ne vasta viikon 20 jälkeen. Ja aluksi se menee niin, että tuntuu jotain, sitten voi mennä päiviä tai viikko, ettei tunnu mitään. Jossain vaiheessa vasta sitten se alkaa olla päivittäistä. Mulla nyt tässä kolmannessa raskaudessa tunsin tosi aikaisin liikkeet, mutta vasta nyt ovat alkaneet tuntua päivittäin eikä viläkään ole niin, että voisi halutessaan aina tuntea jotain. Mulla on nyt istukka etuseinämässä, ja se tuntuu myös vaimentavan liikkeiden tuntemista. Väittäisin kuiteskin Nöppönen, että nuo sinun viikko sitten olleet tuntemukset olivat ihka oikeita liikkeitä! [:D]

Täällä rakenneultraa odotellessa, se on siis meillä 11.2., tasan 20+0. Jännittää, että kaikki olisi hyvin. Olen itse ihan varma, että meille tulee poika. Senhän yksi gynekologi sanoikin silloin jo viikolla 11, joten ei siihen ole oikein luottamista, mutta kyllä se vahvisti omat epäilykseni. Jotenkin odotin ja kai halusinkin poikaa jo ennen raskautumistanikin, mutta silti nyt luen hieman hieman hieman kateellisena Jasmiinin tyttöuutisen. En tiedä itsekään mistä se johtuu, meillä sitä paitsi on jo tyttö ja poika edelliset lapset. Ehkä ajatukset tulevat siitä, kun tämä on erittäin suurella todennäköisyydellä viimeinen lapsemme, ja siinä mielessä sitten ei tullut toista tytärtä. Jos olisi ollut tyttö, niin sitten ehkä miettisin toisin päin, en tiedä. En yhtään tiedä, olenko oikeassa, mutta ehkä aika monilla on toiveita jompaan kumpaan suuntaan, mutta niitä harvoin uskalletaan sanoa ääneen, kun tuntuu, että ihmiset pitävät hulluna, jos toivoo mitään muuta kuin että lapsi olisi terve. No, se ainakin surettaa, että nuo tytön vaatteet pitää laittaa kellariin tai antaa pois, ne vaan on söpömpiä monet kuin poikien vaatteet [:(]

Kukas se kyselikään noista miehen reaktioista kun on jo aiempia lapsia.. Meillä ei kyllä ole oikein havaittavissa mitään reagointia. Aion raahata hänet mukaan rakenneultraan, jospa tuolle tulisi jotain tunteita [;)].

Nyt pitää yrittää taas tehdä hieman töitä, jotenkin on ollut hieman alakuloa minulla, kun oloni ei edelleenkään ole ollut hurrattava - siis kuvotuksen vuoksi. Edelleen epäilen, että ei tämä ole enää varsinaisesti raskaudesta johtuvaa, vaan ruoansulatuksesta. Jatkunee siis pitkään... Yritän koko ajan syödä mahdollisimman vähän rittävän usein, koska se auttaa, mutta sitten tulee hirveä nälkä ja tulee syötyä ja hirveä olo. En tiedä, olisiko tähän jotain apua jostain saatavilla, neuvolasta en ainakaan saanut mitään järkevää vastausta.

Mutta mennään päivä kerrallaan eteenpäin tätä ainutlaatuista aikaa kaikki! [:D]

nöppönen osanotto äidin poismenon johdosta. Voimia ja jaksamisia suruun.

Me taidetaan olla poikkeus [:D] emme ole vielä ostaneet vauvalle mitään. Kaikki sukulaisetkaan ei vauvauutisesta vielä tiedä. Tuntuu, että heinäkuuhun on niiiiiin pitkä aika... vaikka nopeastihan tämä n. 15vk on mennyt.
Varastossa on yksi laatikollinen vauvan vaatteita, kesälomalla ajattelin kaivella ne esiin ja pestä kaikki. Anoppi ahkeroi villapukua ja aikoo tapetoidan vauvan huoneen, haluaa myös maksaa ne tapetit.
Mieskään ei vielä ole mitään ostellut.. eli elämme hyvin rauhallista ja normaalia arkea [:D]
Monella ystävällä on pieniä lapsia ja he ovat päättäneet lapsiluvun olevan täynnä. Joten vauvavaatteita on tulossa.. samoin kaukalo, sitteri, sänky yms. yhdistelmävaunut haluan ostaa, mutta vasta touko-kesäkuussa.

Ihanaa, että pakkaset hellitti.. nyt vaan joka aamun saa aloittaa lumitöillä. Ja tuota kolattavaa piha-aluetta kun riittää. Tänään, kuten eilen.. päivä alkaa lumitöillä/kotitöillä ja päättyy iltavuoroon kera mummujen ja pappojen.

Painon noususta/laskusta [:(] jonkun aikaa sitten vaaka näytti +700g. Nyt aamulla vaaka näytti -1.3 kg. Eli painoa on vähemmän, kuin ennen raskautta. Olen syönyt terveellisesti aamupalan, lounaan, päivällisen.. väliin välipalan ja illalla iltapalan. Eikä vaaka valehtele, miehen painon näyttää oikein. Masukumpua on ja vuotoa ei ole, eli kaiken pitäisi olla hyvin. Mietin, että pitääköhän tuosta olla hyvin huolissaan vai onkohan asia ihan ok.

Nyt lumen kimppuun, voikaa hyvin <3

ALKUPERÄINEN: Jasmiini

Tolteekki ja muut, alotettaisko uus ketju otsikolla "Rakenneultrakuulumiset" tai jotain sellasta? Jo ylihuomenna on eka rakenneultra, Niivalla. Jos Tolteekki laittais sen kirjaamansa rakenneultralistan sinne uuteen ketjuun alotukseks...? Sopiiko tällanen, vaiko jatketaanko r-u-jutut samaan pötköön?

kannatan[:)]

Hei taas kaikki mammat (tulevat ja jo olevat),

Aluksi, Nöppöselle voimia ja jaksamista - toivottavasti saat läheisiltä tukea ja tuleva pienokainen helpottaa surussa.

Tänään olin neuvolassa. Hemoglobiini edelleen laskenut vaikka olenkin kolmisen viikkoa jo syönyt rautatabletteja. Neuvolatäti sanoi sen kuitenkin olevan ihan normaalia, arvo käy usein juuri näillä viikoilla alhaisimmillaan ja olisi varmasti alhaisempikin ellen söisi rautaa. Olo on kuitenkin hyvä ja virkeä verrattuna alkuraskauden kaameaan väsymykseen - joten en ole huolissani. Verenpaineet myös ok (128/83) - niitä minulla seurataan kun taipumusta on korkeaan verenpaineeseen ja olen kotiinkin ostanut mittarin.

Ja ihanaa - kuunneltiin sydänäänet. Syke oli hyvä ja kuuluva, noin 147. Ihanaa - siellä se pikkuinen touhuaa! :)

Kaikki siis kunnossa - paitsi että pissanäyte pitää käydä viemässä loppuviikosta. Meinasi ettei aihetta huoleen varmaankaan ole, bakteerit varmaankin vaan johtuivat siitä etten saanut tiristettyä kuin muutaman pisaran (juuri olin antaumuksella hoitanut homman kotona, tyhmä minä) mutta hoidetaanpa sekin asia varmuuden vuoksi :)

Nyt on mieli taas positiivinen kun sai kuulla että kaikki on hyvin! Iloista viikkoa teille kaikille.

Nöppöselle osanotot äidistäsi!

Itsellä ei ainakaan ensikoista odottavana vielä tunnu liikkeet. Välillä tuntuu jotain mitkä voisi olla liikkeitä, mutta ne ovat vain n.20cm liian ylhäällä..[:D] Eli suolisto se taitaa minulla vaan potkia..
Np-ultrassa kätilö sanoi ohimennen että istukka on etuseinässä, eli jos se ei ole siitä isommin siirtynyt niin se varmasti minulla hidastaa sitä että saisin tuntea liikkeet. Millään ei vaan jaksaisi odottaa!![:@]

Itsellä vauvahankinnat rajottuvat kahteen vaatteeseen ja vauvaoppaaseen. Odotan että saisin muuton ensin alta pois ennen kuin alan haalimaan mitään lisätavaraa; pakattavaa on muutenkin aikalailla.

Hoitopöydän olen kyllä suunnitellut ostavani, mutta pitää ensin tarkastella uutta kotia (kun sinne pääsisi) että ajaako kodinhoitohuoneen pöytätaso saman asian.

Vaavi2010 meidän neuvolaterkkari sanoi että fysioterapian puolelta tullut rv suositus olisi fysiolle n.rv15-25. Eli näin ne ohjeet taas vaihtelee kun eri ihmisten kanssa on tekemisissä..[:)] Tuntuu kyllä että omalta-samalta terkkariltakin saa eri vastauksen eri kysely kerralla..

mulle sanottiin apteekissa että raskaana oleva saa yskänlääkkiestä ottaa Resilaria. sitä siis olen ottanut vähän mutta tuntuu ettei vaan mikään auta tähän olotilaan! keuhkot on paskana kaikesta yskimisestä ja rintaan pistää niin vietävästi. iltapäivästä on lääkäri aika ja käsken kyllä kuunnella keuhkot ja rinnan hyvinni tarkkaan. keuhkouumetta pelkään kauheasti, viimevuonnakin oli kaks kertaa.. vauvan puolesta pelottaa vaikka joka paikassa lukee ettei tavallisella flunssalla pitäis olla vaikutusta sikiöön.. tää nyt ei tosiaan ole enää tavallista flunssa.. epätoivo valtaa kun yskittää ja yskittää ja tuntuu et kuset tulee housuun! voi vit** nyt on hermot tiukalla ja kun yksin on sitte paha raivota nii pistää sitte itkemää.

vali vali, anteeksi..

nöppösell suuret suruvalitukset äitise puolesta! en voi kuvitellakaan kuinka sattuu.. *haleja paljon* <3

oon tuntenu liikkeet eka kerta viikolla 15 ja tuntuu et ne voimistuu koko ajan, luonnollisesti.

jos sitä yrittäis jotaki syödä ja sitte sinne lääkäriin.. tulehdusarvot varmaan huipussaan..

tympii ku kotitöitä olis jos kuin paljon ja lunta sataa koko ajan enemmän ja enemmän ja neki pitäis puskea. eikä tuota lääniä oo mitenkään vähän.. yritin aamulla mut sillon meinas oikeesti lähtee henki ku meni kurkku niin ahtaalle.

voi toivottavasti te muut säästytte tältä, tää on ihan kamalaa!!!!!!!!!!!!!!!!!
tuntuu et kuumetta on ainaki 40 mut ei mitään. toivottavasti ei oo kuumeeton keuhkokuume, se tästä vielä puuttuis.

jaksamisia <3

Takaisin