Kesävauvat 2010

Minäkin kävin tänään laajentamassa vaatevarastoa ja ostin 2 uutta hupparia kun alkaa nuo vanhat kiristää ja pikkuhiljaa näyttää "napapaita" malleilta [:)] En olis uskonu että näin aikaisin alkaa tuntumaan ja näkymään tämä maha, mutta niin se kai nyt sitten vaan on... Koulussakin tänään yksi luokkakaveri sanoi että "Kyllä minä sen näen jo" [:D]

Odottelen innolla ensi viikon torstaina olevaa toista neuvolaa (+lääkäriä), jossa saadaan kuulla sydänäänet ensimmäistä kertaa <3

Katselin neuvolakorttiani tuossa, ja huomasin että sinne oli laitettu viime ultrassa merkintä
"N.T. 0,0", tietääkös joku fiksumpi kertoa että onko se merkintä niskaturvotuksesta?

[font="Trebuchet MS"]Joo, NT tarkoittaa juurikin sitä.

Meillä oli siis tänään eka ultra. Oli hassua kun vauveli ponkas kohdun seinämästä vauhtia ihan ku kilpauimarit tekee kun ne altaan päässä vaihtaa suuntaa! Kaksikin kertaa nähtiin tämä sama ja mulla ei meinannu tulla naurusta loppua, kätilöllä oli vaikeuksia pitää sitä ultraus juttua mahan päällä ku hytkyin ihan hulluna. [:D] Muutenkin oli aika vilkas liikkumaan, sen verran kuitenkin pysyi paikalla että sai mitattua pää-perä mitan mikä melkein vastasi neuvolan viikkoja, vain päivällä siirtyi myöhemmäksi LA nyt 29.7. (hääpäivä!) [:)] Niska turvotuksen mittasi myös 0,4mm sai lukemaksi, verikokeiden tulokset tulevat viikon sisällä kotiin jos on jotain ilmoitettavaa. 2.2. on seuraava neukku/lääkäri.. sitä sitten odotellessa! Niin ja rakenneultrankin varasi jo valmiiksi maaliskuun alkuun. Nyt rupee tajuamaan että tää on oikeestikin totta kun näki sen pikkukaverin siel ruudulla!

voi ihana oli lukee sun kirjotus, hkl! ihan huomaamatta alkoi hymyilyttämään.. [:)]

meillä myös eka neukku-lääkäri takana. kaikki oli hyvin ja saatiin kuulla ekan kerran sydänäänet.. tippahan siinä tuli silmään! [;)]

on munki pitäny siirtyä jo mamma-housuihin.. muutenki olen sellanen etten tykkää jos jotku farkut kiristää.. töissä siis omat mamma-housut ja sitte muuten on farkut tai kotona ollessa tuulihousut tms.. kalliitahan nuo on mut minkäs teet! [:D]

voi minä en malttais odottaa mamma-loman alkua! olis niin ihana jäädä jo kotiin! [:D]

issias se taas muistuttelee olemassaolostaan.. pari päivää oli ihan ok mut taas tää on tätä et jos meet makoilee nii saat tyyliin arvailla pääsetkö sieltä pystyyn vai et.. [:@]

nukkumaan täytyy rientää ku simmut painuu väkisin kiinni.. ihanata odotusta heinämammat! [:D]

Hyvää huomenta!

Täällä ME [:)] syödään aamupalaa ja juodaan kahvia. Minua ei ole kahvi alkanut ihme kyllä öklöttämään ja juon sitä aamupalallani edelleen. Tosin 1 kuppi riittää, sen entisen litran pannun horimisen sijaan. [:D] Onkohan tämä kahvikin kiellettyjen aineiden listalla raskausaikana? [8|] Minä en uskalla sitä lähteä selvittämään, koska se olisi jo liikaa. Oon niin ylpee että tupakasta pääsin irti. Jos vielä kahvistakin pitäisi erota niin voisin saman tien hankkia itselleni pienen pyöreän ja pehmustetun huoneen odotusajaksi. Netissä surffaillessa raskausjuttuja on onneksi silmääni pistänyt ihan neuvolaihmistenkin toteamuksia siitä että vähentäminenkin riittää, koska täysi lopetus voi aiheuttaa odottajalla niin kovat vierotusoireet (v...tusoireet?) että se äidin stressi on sikiölle pahemmaksi kuin se nautittu tupakka. Sovellan tätä ohjetta nyt kahviin, jos se on ei-suositeltu aine...

Takana on erittäin katkonaisesti nukuttu yö ja mietinkin yön pimeydessä hereillä toikkaroidessani että tällaistako se sitten tulee olemaan, ne tämän vuoden viimeset 6 kk? Ja pidempäänkin? Miten mä jaksan? Miten mieheni sen jaksaa, työssäkäyvä ahkera perheenisi?

Pepille ja Päivänkakkaralle kiitokset tiedon vahvituksesta lapsivesitutkimukseen liittyen! [:)]

ALKUPERÄINEN: päivänkakkara
Olen esikoista odottaessa käynyt lapsivesitutkimuksessa.Oli aika inhottava toimenpide..mutta kyllä se siitä[:)]

Päivänkakkara, uskaltaisinko kysyä lisää? Oliko inhottavaa koska näit sen neulan siinä ultrakuvassa? Ei kai se neula sattunut? Vaiko miksikö...? Sen verran olen lukemalla saanut selville että keskenmenomahdollisuusprosentti tällaisessa toimenpiteessä on 0.5 - 1.0%. Ja että 2 päivää tän jälkeen pitää ottaa TODELLA iisisti. Jotain tuloksia saan heti, parin päivän sisällä, ja lopulliset 2-3 viikon päästä, koska kasvattavat öö... olikos se nyt soluja (?) ja ne tarvii kasvuun sen pari viikkoa, ja sitten niistä kasvaneista "mitänenytovatkin" osaavat sanoa satavarmasti onko jotain vialla vai ei.

ALKUPERÄINEN: bambi
Vauvan liikkeistä..siis mä olen jo parina päivänä ilta-aikaan ollut tuntevinani muljahtelua vatsan oikealla puolella! Voiko olla ensiodottajalla mahdollista..vai onko ilmakuplia?[:D]

Bambi, justiinsa eilen imuroidessa tunsin jotain outoa vasemmalla puolella masua, enkä osannut kuvailla tunnetta muuksi kuin juuri mainitsemaksesi "muljahteluksi". Ihan hetken vain kesti, ja korjasin asentoani suoremmaksi kun minä pelkään koko ajan että vauva joutuisi olemaan jotenkin puristuksissa siellä masussa... Ilmakuplia ne ei missään tapauksessa olleet. Kyllä kai ne vauvelit jo alkavat itsestään elämää pitämään, vaikkei potkuja voidakaan vielä tuntea.

Oli kyllä tosiaan hauska lukea tuosta HKL:n uimapotkuvauvasta! Oisko sieltä tulossa uusi uinnin Suomen Mestari - eikä kun tietysti vähintään Maailman Mestari!? [:D]

Heippa,ajattelin ilmoittaa että meillä ei mitään vauvaa tulekkaan koska eilen kävin niskapoimu ultrassa ja sielä selvis että sikiöllä ei ole sykettä ja että se on kuollut ja tullut kesken jo kuukausi sitten..On todella raskasta ja pahamielihän se on kokoajan siitä,välillä voin ajatella muuta mutta silti se tulee aina takaisin ja alan itkemään.Tänään takaisin äitiyspolille ja lääkäri katsoo tarkemmin että onko hoitaja nähnyt ultrassa väärin vai oikein ja jos se on todella kuollut niin sitten lääkäri tekee diagnoosin siitä ja minut käynnistetään sen jälkeen ja kohtu tyhjennetään... :'( mutta yritys alkaa sitten uudestaan siitä kun on jälkivuoto loppunut yms..

Otan osaa Minnuska19, paljon voimia tulevaan!

Huomenta Jasmiini, kahvia saa juoda "3 kupillista" päivässä. Kupiksi lasketaan 1,5dl eli vissiin sitten noin 4,5dl päivässä. Huom toi on suositus, itse en tod mittaile desimitan kanssa kaffetta kuppiin[:D] Ise tapasin syödä kofeiinitabletteja koska en pidä kahvista, ne kiellettiin eli nyt juon sitten kahvia kun se piristää vähäsen...

Kirjoittelen kunnolla lisää v.loppuna, ois niin paljon kaikille kommentoitavia juttuja. odotan yhä sitä pelkäämääni veriseulapuhelua ja ainakaan vielä ei ole tullut! Tällä viikolla se tulee jos riski on kohonnut. *hope not*

Haleja kaikille!!!!

voi minnuska olen kamalan pahoillani! [:(] raskaus kun on edennyt jo näin pitkälle niin tuo ei varmasti ole helppoa.. voimia teille tulevaan! *paljon voima haleja*

jasmiini, kyllä mä olen juonut kahvia (sen jälkeen kun pahoinvointi helpotti [:D] ) sen kolmisen kuppia päivässä, joskus menee neljäkin mut kolmehan se on se suositus. eli älä hommaa sitä pehmustettua huonetta, nauti vain kahvisi entistä suuremmalla nautinnolla! [:D] voi noita sun juttuja on niin ihana lukea! ethän vaan missään nimessä lopeta täällä palstalla käymistä? [:)]

jotkut puhu noista liikkeistä, minustaki tuntuu että olisin tuntenu vähän liikkeitä mutta sitten en oo kuitenkaan ihan varma.. [;)]
innolla kyllä odotan viikkoja 19-20 kun liikkeet pitäis sillon jo tuntua selvästi.. oi ihanaa! [:)] tuntuu vähän hölmöltä iloita kun minnuskan tilanne on mikä on.. vähän vetää omaakin mieltä maahan.. [:(]

tsih, huomasin tässä kun sotin uuden pitkän vartalonmyötäisen topin ja se päällä "ihastelin" itseäni peilistä, että masuhan suoraansanoen pömpöttää jo! ei sillain että tuntemattomat huomais mut tutut kyllä.. vaikka ei se mua haittais enää.. kerran on ultra, lääkäri-neukku yms käyty läpi ja kaikki näyttäis olevan hyvin niin siinä kun tietäköön.. [:D]
tää läks nyt töihin.. saas nähä onko issias taaskan työnteosta samaa mieltä.. [;)]

valtavan ihanaa odotusta mammeliinit! [:D]

Kiitos<33 kyllä sitä yrittää pärjätä ja kun ajattelee vain positiivisesti kuitenkin vaikka pahaa tekeekin..Mutta yritetään sitten uudestaan myöhemmin.. <3

Pitkästä aikaa ehdin moikkaamaan [:)] Nuorin koiramme tuli siihen ikään, että ollaan päästy koulutuksen makuun. Niinpä sen ajan mitä töiltä ehdin, lepään, siivoan ja koulutan koiraani [:D]
Nyt töissä menossa 6 yön työputki ja yksi yövuoro on 10 1/2 tuntia. Tuntuu, ettei aikaa jää kunnolla mihinkään, kun yrittää nukkua kunnon unia.  Kuinka moni meistä jo haaveileekaan äitiyslomasta [:D]Sikapossupiikistä, otin sen jo syksyllä, kun kuulun riskiryhmään.. hoitajana ja astmaatikkona. Yksi työkaveri sai possuflunssan, oli 10 päivää sairaalassa ja liki 2kk saikulla.. en ikuuna halua sitää tautia itselle.
Tänään oli niskapoimu, turvotusta oli 0,5 eli kaikki hyvin. Vauva oli kasvanut ja perjantaina lähdenkin ostamaan ekat mammahousut.
Voikaa paksusti ja nautitaan olosta [:D]

Vielä Minnuskalle voimia (rutistus).

hei vaan kaikille

Minnuska19 minäkin olen hyvin pahoillani siitä mitä on tapahtunut..ei osaa oikeen mitään sanoa..

Jasmiini:Joo siis se oli juurikin niin hirveetä kun katsoi sitä neulaa kun se tuli tonne kohtuun ja vauva samassa "kuvassa".Se itse näytteen otto ei sattunut ollenkaan mutta pelotti kovasti keskenmeno ja näin painajaisia siitä tuloksesta..jäi semmoinen peikko siitä asiasta että en ole enää siinä verikokeessa käynyt.Toivottavasti et ala nyt kauheesti stressaamaan asian kanssa,mielessähän se kuitenkin varmasti on.Hyvin se menee!Meinaatko kertoa meille muille sukupuolen?[:)]

Moikka!

Meillä oli eilen toinen neuvolakäynti + lääkäri! Oli ihanaa kuulla pikkusen sydän-äänet <3 
Kyllä siellä mahassa todella jotain kasvaa :D

ALKUPERÄINEN: Tolteekki
odotan yhä sitä pelkäämääni veriseulapuhelua ja ainakaan vielä ei ole tullut! Tällä viikolla se tulee jos riski on kohonnut. *hope not*

Voi Tolteekkia... Näen mielessäni kuinka hyppäät kauhusta kattoon joka kerta kun puhelimesi soi ja sydän pamppaillen katsot mistä numerosta soitetaan... Nyt on jo perjantai onneksi. Yritä rauhoittua. Ja vaikka puhelu tulisikin niin ei peliä ole vielä menetetty [;)]

Tiger, kiitos jos jaksat lueskella mun jaarituksia [:D]Tänne forumiin on kiva kirjotella näitä raskausjuttuja ja näin ei tarvitse noita mun lapsettomia tai 20 vuotta sitten synnyttäneitä kavereitani tylsistyttää [;)]

Taigalle onnittelut upeasta niskapoimulukemasta ja Hetao:lle sydänäänten kuulemisesta! [:)]

Päivänkakkara, kiitoksia kun viittit kertoa tuosta lapsivesikokeesta. Hyvä tietää että se oli juuri tuo neulan näkeminen se sinuakin inhottanut asia. Pelkäsin jo että siinä on jotain muutakin kauhua nostattavaa... [&:] Juuri sitä neulan näkemistä minäkin etukäteen tässä kauhistelen, mutta sanoin juuri eilen miehelleni että voinhan mä kaiketi sulkea silmäni siinä jollen kestä katsoa. Sen verran aion kyllä lääkäriäni komentaa että antaa ennen tuota "neulakauhufilmiä" mieheni nähdä lapsemme, koska viime kerralla lekuri unohti mieheni pyytää sitä katsomaan, eikä tuleva iskä siis vieläkään ole vauvelia nähnyt. Ja sitten kun neula tulee kuvaan niin sitten mieheni ulos huoneesta! Hän on nimittäin siitä herkimmästä päästä aina kun ollaan klinikan tiloissa. Urheana muutti mielensä ja lupasi tulla sittenkin synnytykseen mukaan, mutta olen kyllä valmistautunut siihen että hän pyörtyy heti kun näkee ensimmäisen lääkäripukuisen ja minä sitten huudan ja työnnän ihan itsekseni. [:D] Nooh, ei se mitään. Hän on kyllä muutoin kaikin puolin sitten kyllä yksi maailman parhaista isistä [:)]

Taigan innostamana taidampa minäkin lähteä tänään ostamaan ekat äitiyshousut! Ajan ensin tuonne kaupunkiin katsomaan valikoimaa ihan livenä ja jollei miellytä mallit ja hinnat niin tilailen sitten netistä. Oon surffaillu ja löytäny ihan kivoja vaihtoehtoja, tosin kaikki Englannissa.

Ai niin, Päivänkakkara! Luuletko että pystyisin olemaan kertomatta teille lapsivesitutkimuksen jälkeen lapseni sukupuolen...? [:D] En ikinä kuuna päivänä pystyis huuliani (tai paremminkin sormiani [;)] ) yhteen nitomaan tai liimaamaan niin etten täällä huutaisi isoin kirjaimin ja boldina että "Lapseni on poikaaaaaaaaaaa / tyttöööööööööööööööö!!!" [:D][:D]

Tänään oli ensimmäinen neuvolalääkäri ja kuultiin sydänäänet jotka menivät siinä 140 kieppeillä[:)]
Ensi viikon lääkäri kirjoitti vielä lisää sairaslomaa. Toisaalta ahdistaa suuresti ilmoittaa töihin että olen edelleen saikulla ja mieli tekisi mennä töihin mutta tiedän että siellä oleminen on tosi vaikeaa ja hankalaa nyt.
Turha sitä kai murehtia, yrittää vaan levätä että sa itsensä kuntoon ettei tarvitse sitten enempää olla..huoh

Minnuska! Olen todella pahoillani noista ikävistä uutisista. [:(] Todella pahaa tekee sun puolesta. *Iso voimahali*

Yritä vaan malttaa sairastaa rauhassa wagana. Pikkuinen kun on kyydissä mukana, niin parempi välttää kaikkea ylimääräistä ponnistelua. Kiltisti vaan parannat itsesi ensin ja sitten taas ettenpäin. Jos et itsesi parhaaksi viitsi/ jaksa/ malta niin sitten ajattelet sitä pikkuista. [:)]

Itselläni menee vielä kaikki vaatteet oikein mainiosti. Pientä turvotusta kyllä esiintyy aina iltaa kohden. Ensi viikolla ajattelin kertoa töissä, sitten voi vähän miettiä sitä äitiyslomaa ja sellaistakin. Edelleenkään ei mitään oireita juurikaan ole. Pahin jatkuva näläntunnekin on kadonnut eikä joka yö tarvitse enää vessassakaan käydä. Kaikki on niin mainiosti kuin olla voi. Vauvalle on jo ostettu muutama ihana pikkuinen vaate ja itselleni parit sopivammat uudet rintsikat, kun alkaa vanhat jo vähän puristamaan. Ensiviikolla sitten toinen neuvola aika. [:)]

Jaksamisia mammat!

Ai että näitä mun raivareita! Ei yhtään kivaa kun jo näillä viikoilla tunteet kuumenee noinkin helposti ja tavarat lentelee kun eikös tätä myrskyä ole tiedossa loppuun asti ja vissiin vielä synnytyksen jälkeenkin? Sit sen raivoomisen jälkeen mua rupee kaduttaan se raivoominen ja kaikki mitä on sanonu ja sit meinaan purskahtaa itkuun. Käsittämätöntä, koskaan ollu vastaavanlaisia tunnemyrskyjä ni tulee pikkasen yllätyksenä itellekki. Tarttis yrittää ukko kullalle selittää että ainakin osa raivareista "vaan tulee jostain" enkä ihan aina kuitenkaan tarkota mitä sanon.. [:)]
Mulla oli tänään aikasemmin vasemmassa kyljessä, tavallaan kylkiluitten alapuolella, tosi tuskallista kipua enkä tiedä vieläkään mistä johtui. Töitten jälkeen makasin tuol sängyn pohjalla pari tuntia ni se helpotti. Oli kyl jo lähellä et lähden terkkarissa käymään mut sit kun se rupes helpottaan ni ei tullu lähettyä. Täytyy seuraavassa neuvola / lääkäri tapaamisessa kysästä mikä se olis voinu olla. Tai sit jos tulee takasin ennen sitä ni on kyllä pakko käydä terkkarilla.

Huh, johan tässä taas olikin purkausta, kiitos ja hyvää illan jatkoa! [:)]

Hyvää huomenta! [:)]

HKL, auttaisko jos ostaisit miehellesi kirjan jossa kerrotaan sikiön kehityksen lisäksi myös raskaana olevan naisen muutoksista? Mä luulen että mun miestä autto noi pari ostamaani kirjaa ymmärtämään jotain. Ja hyvä apu oli myös kun hän jutteli yhen jo synnytyksen kokeneen naisen kanssa, ja hänkin todisti että mielenailahtelut ovat ihan normaaleja raskausoireita. Tämän saman naisen ansiosta mieheni alkoi ymmärtämään myös väsymystäni.

Lohdutukseksi että kyllä älyttömiä raivareita täälläkin piisaa. Ja itkua lähes joka päivä, ilosta tai surusta, välillä molemmista [:D] Ja sillä itkun ja huudon hetkellä olen IHAN TOSISSANI asian vakavuudesta ja suuruudesta, mutta rauhoituttuani suhtaudunkin asiaan paljon kevyemmin. Mutta kun sillä raivarin hetkellä ei vaan voi itteään hillitä eikä muutoin ajatella [:(] Luulen ymmärtäväni. Älä huoli, et ole yksin [;)]

Minä vihdoin ja viimein sain itseni äitiysvaateostoksille eilen! Kiersin 4 kauppaa ennen kuin alkoi löytymään minulle sopivia vaatteita, siis sekä koon että kukkaron suhteen [;)] Ja kyllä kannatti kiertää sillä viimeisessä kaupassa sattui olemaan ALE äitiysvaatteille! Oli ihan normaali vaatekauppa jossa myös suht iso valikoima äitiyshousuja, ja ostinkin niitä sitten viidet! [:D] Kun sain halavalla! [:D] Maksoin siis eur 9 - 14 per housut [:)] On farkkuja sellasia jossa joustovyötärö jää masun alle ja sellasia jossa vedetään jättimasun päälle sellanen sininen trikookangas. Ja löysin kivoja kangashousujakin. Ne on muuten minusta rumia nuo äitiyshousut kun niitä hengarissa kattelin! [:D] Mutta että on mukavan tuntusia kun päälleni kiskoin! Eikä ne nyt ihan älyttömän kamalilta enää näyttäny kun sain kaikki lisäkankaat ja lärpäkkeet aseteltua oikeille kohilleen.

Niin ja joo... Tulihan sitä vähän jotain pientä vauvallekin ostettua... Mutta kun ei niitä ihania pikkuriikkisiä ja älyttömän sulosia vauvanvaatteita VOI vastustaa!!! [:D] Ja ku nekin oli tarjouksessa eli halavalla taas sai! [:D] [:D]

Niin oli ihanaa shoppailu pitkästä aikaa että vielä tänäänkin on kuin humalainen olo siitä, varsinkin kun hiplaan noita ostamiani vauvanvaatteita joka viides minuutti! [:D]

Huomenta

Mäkin aattelin nyt antaa itselleni luvan luottaa ja nauttia ja lähteä kohta ekaa kertaa katsomaan mitä vauvoille on kaupoissa tarjolla.

"Tylsää", äitiysvaatteita en yhäkään tarvitse, samat vaatteet sopii varmaan vielä pitkään... Mut esim Espritillä ja H&M:llä ym voisin kyllä nyt jo poiketa ihan hiplaamassa...

Ihanaa viikonloppua kaikille ja on NIIN kiva lukee teidän juttuja[:)]

Heippa kaikki! Ihana päivä ollu tänään.Heräsin aikasin ja kävin lenkillä, ruoka on uunissa ja lapset menny pulkkamäkeen,mikä rauha talossa,mieskin meni työmaalla käymään[:)] Mulla kiristää housut ihan kauheesti,toppahousuista ei saanu nappia enää kiinni...on painoa tullu sitten viime neuvolan joka oli 10.12 n2,5kg lisää..kaikki vaan maistuu niin hyvälle[:D]. Mulla ois neuvola vasta 26 päivä, ei millään jaksais ootta sinne asti,haluttas kuulla sydänääniä..sanoin miehelle tänään että ois ihana laittaa jo pinnasänky meän makkariin ja petata se ja vaan huokailla siinä vieressä,no enh'än mää ny oikeesti vielä laita sitä mutta kyllä miehellä hymyilytti.En oo uskaltanu vielä mitään vaaville ostaa.Meillä tosiaanko nuo lapset on molemmat jo sen verta isoja ja kun nuo vuodet tuossa vieri eikä lasta kuulunut niin ehdittiin jo kaikki antaa pois. Vaunut ehkä on vielä hengissä[:)] Että semmosta täällä.Aatelkaa, alkaa kohta puoliväli lähestyä! Tämä tästä tällä erää, oikeen mukavaa viikonloppua kaikille!

sen verta viellä että oliko kellään vaikeuksia kirjautua sisään?mää en nimittäin aamulla voinu kirjautua ollenkaan, ei hyväksyny mun salasanaa joka ihan taatusti oli oikeen (kokeilin monta kertaa) ja nyt ei sitten ollu mitään ongelmaa...

Takaisin