Kesävauvat 2010

Inka meillä onki sitten sama LA, ainakin vielä ennen kun oon missään veuvolassa/ultrassa käynyt..[:)]

Yllättävän lepposin mielen olen vielä pystynyt olemaan, vaikka ymmärränkin että mikään ei ole vielä yhtään varmaa. Enemmän kuin raskautta niin jännitän sitä olenko hyvä äiti lapsen synnyttä ja saanko kasvatettua hänestä oikean ihmisen.. Siihen on tietysti vielä pitkä matka, mutta se jännittää enemmän kuin raskaus.. siis tällä hetkellä.. ajatukset tuppaa tällä hetkellä vaihtumaan hetkessä..[:D]

Vielä siitä varhaisultrasta piti kysellä niiltä jotka sielä on jo käynyt.. Eli mitä kaikkea sielä tarkastetaan?? Eli katotaanko/kuunnellaanko vain sykkeet vai tarkistaako terkkari samalla onko vauvan kehitys ajallaan ja onko suht koht oikean näköinen..ei epämuodostumia jne..?

Moikka!!
Ajattelin kirjottaa että mulla ihan samanlaisia tuntemuksia ku sulla. Pelkään koko ajan keskenmenoa ja olen sen takia muutamat kyyneleetkin tirauttanu. Ei oo kivaa miettii sellasta koko aikaa, mut en mahda sille mitään. Tosin omilla tunteilla ei pysty keskenmenoa aiheuttamaan, onneks. Mut olis se kiva nauttii olostaan. Mut mahtaakohan sitä missään vaiheessa raskautta olla sellanen olo, et on varma kaikesta. Tuskin! Nyt vaan odotan ekaa neuvolaa ja varhaisultraa, mut tuskinpa ne auttaa mua yhtään vaikka nyt niin ajattelenki. Tuntuu välillä ettei ois raskaana ollenka. Olis kiva kertoo tästä kaikille mutta kun ei uskalla. oon kyllästyny myöskin valehtelemaan ja keksimään koko ajan uusia selityksiä miks ei bilettäminen kiinnosta. oon ollu aika ahkera ulkona kävijä;) Aika tilitystä taas... Koitetaan jaksaa ja miettiä vaan parasta koska ei se ainakaan murehtimalla parane! Helpommin kyllä sanottu ku tehty... Voimia hirveesti sinne!!!!
ALKUPERÄINEN: Yppy

Minäkin ilmoittaudun odottajien joukkoon! Raskausviikot suurinpiirtein 4+5 tai 5+0, kuukautiset ovat olleet hitusen epäsäännölliset joten aivan tarkkaan en osaa sanoa, mutta väliäkö sillä? Laskettu aika laskutavasta riippuen siis 28.7 tai 30.7, eli aika lähellä kuin esim. Lupalla ja Taigalla. Lauantaina plussailin (tuolla toisessa ketjussa mietinkin, että teenkö testin vai ei), olin kyllä jo perjantaina aika varma oireiden perusteella (alavatsan nipistelyä, arat rinnat).

Suuri on ollut ilo tästä asiasta, ja samalla huoli. Pelottelen itseäni lukemalla keskenmenoista netistä ja koko ajan pelkään menettäväni tämän pienen möykyn, lapseni alun. Kun tämä on niin alussakin vasta, mitä tahansa voi sattua. Lainaahan lapset vain ovat, syntyneet ja syntymättömät, mutta silti huolestuttaa. Eilen illalla jo nyyhkin, etten kestä jos tämä lapsi ei elä ja kasva normaalisti. Tästä kai se äidin elämä kai alkaa: huolesta ja surusta lapsensa puolesta/takia. Ehkä pitäisi vain elää enemmän ja ajatella vähemmän. Olisi kiva kuulla, onko muilla samoja tunteita tai ajatuksia.

Luppa, sinulla on kyllä tosi varhain ensitapaaminen neuvolaan vai kuinka? Minullekin ehdotettiin myös ensi viikkoa, sanoin että ei kai se kannata kun raskausviikkoja on silloin vasta vajaa 6. Neuvolaan mennään sitten 10.12, kun ollaan jo liki 8. viikolla. Toivottavasti siis mennään, ettei mitään tapahdu. Odotan innolla, että mieheni pääsisi kuulemaan alkion sydänäänet, että hänellekin tämä asia tulisi vähän konkreettisemmaksi. Hänen on ollut vähän vaikea uskoa asiaa, kun ei sitä mitenkään näe tai tunne. Itselle tämä on niin selvää joka hetkessä, jokainen solu minussa huutaa ilosta, että meille tulee vauva! (Kunnes pessimistinen mieleni muistuttaa keskenmenon riskistä.)

Oon aika huono käyttämään tätä edelleen mutta yritetään. Joo niimpäs onkin. Hassua!! Katotaan sitten et mikä se todellinen laskettuaika meillä on;) Hyvä, että saat oltua rauhallisin mielin. Vaikka mietit jo lapsenkasvatusta ym, niin ehkä se on hyväkin asia. Sitä vaan pyörii niin paljon päässä kaikenlaista.... Nyt on kiire töihin, mutta yritän joku kerta taas perehtyä tähän paremmin. Voimia ja jaksamista!!!!
ALKUPERÄINEN: Sädetikku84

Inka meillä onki sitten sama LA, ainakin vielä ennen kun oon missään veuvolassa/ultrassa käynyt..[:)]

Yllättävän lepposin mielen olen vielä pystynyt olemaan, vaikka ymmärränkin että mikään ei ole vielä yhtään varmaa. Enemmän kuin raskautta niin jännitän sitä olenko hyvä äiti lapsen synnyttä ja saanko kasvatettua hänestä oikean ihmisen.. Siihen on tietysti vielä pitkä matka, mutta se jännittää enemmän kuin raskaus.. siis tällä hetkellä.. ajatukset tuppaa tällä hetkellä vaihtumaan hetkessä..[:D]

Vielä siitä varhaisultrasta piti kysellä niiltä jotka sielä on jo käynyt.. Eli mitä kaikkea sielä tarkastetaan?? Eli katotaanko/kuunnellaanko vain sykkeet vai tarkistaako terkkari samalla onko vauvan kehitys ajallaan ja onko suht koht oikean näköinen..ei epämuodostumia jne..?

Yppy ja taiga tosi kiva kuulla että teillä on lähes sama LA kuin itselläni! [:)] Mistä päin muuten olette? Itse olen Hki:stä. Oireista unohtui mainita sellainen, että koko ajan vaivaa ihan tajuton väsymys (vaikka nukkuis 8-9h yöunet), minkä lisäksi on ajoittaista huimausta, tai vähän sellaista ”leijuvaa” olotilaa, ihan kuin olis pienessä nousuhumalassa tai jotain [:D] Ei kuitenkaan vielä mitään pahaa oloa…

Yppy, olet oikeassa, eka neuvola aikani on melko aikainen, huomasin sen nyt kun on  lueskellun muiden juttuja täällä foorumissa. Soitin tosiaan heti seuraavana päivänä plussatestin jälkeen neuvolaan, ja neuvolatäti (taisi olla peräti kätilö), ehdotti itse ensimmäistä käyntiä ensi maanantaille. Ja kun tämä on tosiaan elämäni ensimmäinen raskaus, eikä muutakaan asiaan liittyvää kokemusta ole, niin enpä sitten osannut edes ihmetellä moista aikaa. Mut eipä kai siitä haittaakaan ole, päinvastoin, mieheni on tulossa mukaan ja hän on aivan innoissaan kun pääsee kuuntelemaan ja tutustumaan vauvajuttuihin [:D]    

Yppy ja bambi, valitettavasti täälläkin liikkuu koko ajan päässä pelkotiloja siitä että kesken menee [:(] Vaikka ei ole edes mitään syytä epäillä moista. Tuli varmaan luettua liikaa juttuja keskenmenoista samalla kun yritti tulla raskaaksi ja etsi kaikkea mahdollista tietoa raskauden varhaisoireista, ja oviksista jne. Nyt kun on raskaana niin mulla ainakin on valkovuoto lisääntynyt reippaasti (onko muilla vastaavaa oiretta??) ja juoksen koko ajan vessassa tarkistamassa että eihän vaan vuoto ole muuttunut joksikin muuksi. Toisaalta nyt alkuraskaudesta joutuu muutenkin ravaamaan koko ajan vessassa. Helpottavaa tosin kuulla että en ole ainoa jolla on näitä pelkotiloja. Täytyy kait vaan opetella työntämään ne kauhuajatukset taka-alalle, ja nauttia tästä ihanasta raskauden tunteesta [:)]

Luppa, mä olen Oulusta. Mäkin soitin heti maanantaina neuvolaan ja täti ehdotti 4.12. Jäin vain miettimään, että olen silloin vasta kuudennella viikolla, mitä siellä sitten näkee (haluaisin niin kovasti kuulla sydänäänet). Siirrettiin seuraavalle viikolle, että ollaan liki 8. viikolla.

Vaikka tuskin varhaisesta neuvolasta on mitään haittaakaan. Olisihan se kiva heti päästä neuvolaan höpöttelemään asiasta ja kokea, että jota kuta ihan tosissaan kiinnostaa. Kumma kun tähän aiheeseen ei kyllästy lainkaan!

Luppa, Inka ja Bambi, kiva kuulla etten ole ainoa huolissani oleva. Eiköhän se tästä hiljalleen. Kun alkaa huolettaa, palaan aina tänne:

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66

On mukava ajatella, että jokainen eletty päivä ja raskausviikko on kotiin päin, joka päivä keskenmenon riski sen kuin pienenee ja pienenee. Täytyy elää hetkessä, mitäpä sitä murehtimalla voittaa.

heippa ja tervetuloa uudet[:)] Täällä myös mennään hivenen väsyneissä merkeissä..pahaa oloa on jatkunut edelleen. En ole onneksi moneen päivään oksentanut mutta kuvottaa kaikki[:'(]

Pikkujoulut lähestyy niin mitenkäs täällä aiotaan selvitä niistä?
Meil työporukan epäviralliset nyt lauantaina ja ajattelin että otan "oman pullon" mukaan[:)] Seuraavana viikonloppuna on firman viralliset pikkujoulut joissa syöpötellään myös niin luulen että niistä selviän myös jotenkin[:)]

Hei

Pääsisikö tänne mukaan.

Olen juuri palstalle liittynyt.
Raskaus vasta selvinnyt viikko sitten ja hyvin alussa mennään.
Laskettuaika olisi laskureilla 29.7.2010.
Ensimmäistä neuvola-aikaa odotellaan :D

mukaan vaan, susu80! [:)]
toki mullaki välillä tulee ajatuksia et mitä jos taas menee kesken jne.. yrittää vaan ajatella positiivisesti.. itsehän ei keskenmenoihin voi oikeen mitenkään vaikuttaa.. joillaki se verinen vuoto kuuluu raskauteen eikä sitä asiantuntijoiden mukaan kannata säikähtää mut kyllähän minä oon keskenmenon kokeneena ja siis esikoista yrittävänä sitä mieltä jos et jos jotaki veristä vuotoo rupee tulemaan nii eiku päivystykseen vaan, vaikka keskellä yötä! toiv. en säikäytä ketään mut tää on vaan mun mielipide..

onpas kiva seurata näitä viestejä täällä, kun ei halua vielä "julkisesti" hehkuttaa raskautta näin alussa (rv 5+2), eikä meinaa itsekkään uskoa.. Ihan hirmunen väsymys painaa täälläkin, vois vaan nukkua. Noista pikkujouluista sun muista riennoista sen verran että meillä olis huomenna pikkujoulut työpaikalla, onneks sattu yövuoro itselle, ni pääsen luistamaan niistä ilman alkoholikeskusteluja [:D]
Lauantaina olis tuttavan nelikymppiset, ja sovittu naapuri pariskunnan kanssa ajat sitten että yhessä istutaan ensin iltaa lasillisten merkeissä ja samalla taksilla juhliin. Saa nähdä tuleeko kyselyitä raittiin linjan suhteen [:)]
Luppa82 mullakin toi valkovuoto jotenkin tosi runsasta, ja vähän samaa ravaamista, ettei vaan oo muuttunu muuksi. Ihanaa odotusta kaikille [:)]

Minkäslaisia oireita teiltä löytyy jo?

Täällä on esiintynyt tissikipua, vatsanippailua, kuvotusta johon liittyy oksentamisreaktio mutta ei oksennusta (onneksi), sekä aivan kamalia ilmavaivoja ja turvotusta niin, että housut kiristää.

Tervetuloa ja onnittelut uusille!

Halusin vain lyhyesti kommentoida tuota laskettua aikaa. Aika monellahan se muuttuu sitten ultran mukaan, kun hirmuharvoin pystytään sanomaan tarkasti koska se hedelmöittyminen on oikein tapahtunut. Ja kuitenkin vain aniharva vauva syntyy juuri laskettuna aikana. Suurinosa kuitenkin +/- 2vko eli kuukauden sisään. Näin suhteutettuna la menettää jollain tapaa merkityksensä. Paljonhan sitä mieltä ja helpottaa viikkojenkin laskemista yms juurikin la:n mukaan, mutta se lapsen syntymä yllättää kuitenkin tod. näk. aivan joku muu päivä.

Wagana, koita jaksaa! Meinaatko tyhjentää jonkun sidukkapullon ja täyttää sen sitten mehulla, ettei kukaan kysele [;)]. Itselläni ei ole tuota ongelmaa, kun olen muutenkin nollalinjalainen.

Susu, tervetuloa ja onnea! Mäkin olen ihan uusi täällä. Noista oireista: mulla alkoi jo ihan 4. viikon alulla (tai 3. viikon lopulla) tosi kova rintojen aristus, joka jatkuu ja kiusaa tosi paljon. Ovat ne vähän turvonneetkin. Kamalaa kun oon aina pitänyt itseäni pienirintaisena, nyt nukkumaankin mennessä pitää asetella niitä, ettei satu [:@]. Lisäksi viikon verran nipisteli mahasta, nyt se on oikeastaan jo loppunut. Pahoinvointia ei ole vielä ollut, onneksi. Muut oireet (valkovuoto, väsymys, pissahädät) ovat vielä ihan pieniä ja siedettäviä, tosin olemassa. Eiköhän niitä kunnen oireita tule meille kaikille kun raskaus etenee. Sitä odotellessa...

Pepi, eikö olekin jännää, että täällä on niin helppoa puhua, mutta tuttaville ja läheisille ei uskalla vielä pihahtaakaan? Vaikka tämä on toisaalta paljon julkisempaa, myös samalla yksityisempää, kun kukaan ei tunne toisiaan oikeasti - tai ei ainakaan tiedä tuntevansa. Sit jos vaikka tulee km niin voi vähin äänin liueta paikalta, mutta oikeassa elämässä niin ei oikein voi tehdä.

Vaavi2010, olet aivan oikeassa. Etenkin näin raskauden alkuvaiheessa on kuitenkin parempi puhua niistä raskausviikoista ja päivistäkin, ne kertovat enemmän.

heips kaikille!!nonnih,nyt on ultra varattu 11.12....tuntuu pitkältä ajalta vaikka eihän sinne oo ku muutamia hassuja päiviä!
mites muut mammat on voinu?!itselläni aika kuvottava päivä ollut!! :o(

Moi kaikille, en ole päässyt koneelle pariin päivään työreissun takia, joten meinasin jo melkein pudota keskustelusta.

Minä tosiaan kävin varhaisultrassa tänään. Koska viikkoja on niin vähän, riippuu vähän miten laskee,
 6 + 4 vai 6 + 6 (asialla ei liene varsinkaan loppupeleissä minkään valtakunnan merkitystä ;), niin eipä siellä paljon näkynyt, sellainen "rusina" vaan joka ei vielä ihmistä juuri muistuta, mutta siis viikkoja vastaava, ajankohtaan nähden normaalilta näyttävä ihmisen alku, jonka sydän sykki! Ja tämä tuleva mamma alkoi saman tien itkeä vuolaasti.

Eihän tuo varhaisultra juuri muuta tee kuin sulje mahdolliset tuulimunat tms. pois, mutta oli se silti itselleni helpottava tieto, varsinkin kun tätä on yritetty jo varsin pitkään.

Muutenkin samalla tarkistettiin että munasarjat ja kohtu muutenkin vaikuttivat normaaleilta. Maksoi Hesassa n. 100 euroa.

Öitä, tai huomenia niille jotka lukee tän vasta aamulla.[:)]

Huomenta vaan kaikille [:D]

Vaavi2010 Oikeassa olet. Laskettua-aikaa on vaikea arvioida tarkalleen kun se tosiaan voi heitellä.

Satsu73 Mä olen menossa myös varhaisultraan. Varasin sen samalle päivälle kuin ensimäinen neuvola on varattuna eli 11.12. Haluan myös varmistua jo ajoissa, että on siellä missä pitääkin.
Kauanko te yrititte ennen plussausta? Meillä yritys kesti 11kk ja sitten ensimmäisellä clomi-kierrolla tuli plussaus [:)]

baby86 Mulla on ultra samana päivänä. [:)]

Täällä oli tänään ensimmäinen päivä kun en aamulla bussille kävellessä saanut kuvotus-oksennus kohtausta. Rinnat on todella kipeät ja turvonneet sellaisiksi palloiksi ja nännit on koko ajan kovana.

Iloista aamupäivää!

Melko kuvottavia päiviä on ollut tällä viikolla. Välillä oon ollut melko apealla mielellä, kun voimat on niin vähissä. Eilen särki rintoja niin, että oli koko päivän hankala olla. Tänään on kuitenkin vapaapäivä ja saa olla kotona löysissä vaatteissa ja puuhastella omaan tahtiin jotain pientä. [:)] Täytyy aloittaa jo aamusta, jos meinaa jotain saada aikaan, kun mulla tuo pahoinvointi näyttää lisääntyvän aina iltaa kohti.

Meillä on neuvola ensi viikon torstaina (eli silloin taitaa olla 9+2). Alunperin se ois ollut tänään, mutta jouduin siirtämään sitä, jotta mieskin pääsee mukaan. Sillä tuli tälle päivälle sellainen työpalaveri, josta ei voi olla pois. Sen varhaisultran jäljiltä olen sen verran luottavainen, että maltan odottaa neuvolaa vielä viikon. Ja oireethan on hyvä merkki siitä, että raskaus jatkuu... (Sitä oon yrittänyt hokea itselleni, etten aivan vaipuisi epätoivoon [;)])

Pikkujoulut tosiaan lähestyy, meillä on 11.12. Kipinä on silloin "jo" 10+3, ja minä kyllä ajattelin ottaa ihan avoimen linjan ja kertoa ihmettelijöille suoraan miksi ei tällä kertaa viini maistu. Jotkut työkaverit jo ihmettelee nuutunutta olemustani niin paljon, että tekisi mieli paljastaa tilanne jo aiemminkin.

Mutta iloista 1. adventtiviikonloppua odottajille. Alan silittelemään jouluverhoja ikkunoihin ja laittelemaan kynttelikköjä paikoilleen. Jokohan joululauluja kehtais kuunnella? [:)]

Yppy suurkiitos antamastasi linkistä, tuli heti niin paljon parempi fiilis! Keskenmenoriski on siis rv 5 jälkeen jo yllättävän pieni, mikä on tosi ihanaa ja helpottavaa kuulla! [:)] Meillä kaikilla on siis jo 96% todennäköisyys siihen että pienokainen tupsahtaa maailmaan ensi heinäkuussa! [:)] 

Pepi ja Yppy, oli myös helpotus kuulla että teillä on molemmilla lisääntynyttä valkovuotoa. Oletan että se siis kuuluu asiaan.

Wagana, täällä päässä ei ainakaan tarvitse murehtia työpaikan pikkujoulu-ongelmaa, kun yrityksellä on päällä kesto-säästö-linja, niin kaikki pikkujoulut on pannassa. Enemmänkin huolettaa se, että joku rupeaa ihmettelemään sitä kun ravaan about varttitunnin välein veskissä. When you gotta go, you gotta go.[:D] Suuriin tulikoe taitaa olla pikkujoulut jotka järkkäämme mieheni kanssa ensi viikolla meidän kaveriporukalle. Selvä ilta ilman lasillistakaan kuohuvaa paljastais mut kyllä heti... Harkitsen hankkivani harhautukseksi esim. pullollisen alkoholitonta skumppaa tai siideriä, ja kulkea koko ajan iloisesti lasi kädessä. Onneksi juhlat pidetään meillä, niin voin rauhassa jemmata sen alkoholittoman pullon sellaiseen paikkaan mistä kukaan ei rupea ainakaan sen etikettiä lueskelemaan [:D]   

Susu80, täällä alkaa oleen samanlainen vaateongelma (ei enää puhettakaan farkuista, tai oikeastaan mistään muistakaan housuista mitä omistan.) Masu ja rinnat on niin turvonneita etten pysty enää käyttämään normaaleja vaatteita (kun yleensä käytän melko tyköistuvia vaatteita), joten nyt olen joutunut siirtymään lähinnä löysiin mekkoihin. Alkaa tosin vaihtoehdot jo loppumaan, ja vielä pitäisi sinnitellä about puoltoista kk 

Mun viestini katosi kun painoin lähetä... Outoa  Täytyy yrittää kirjoitella uudelleen.

Eli...

Meilläkin on pikkujoulut tulossa työpaikalla ensi viikon perjantaina. Säästösyitä ne on omakustanteiset  Onneksi mä en juo muutenkaan alkoholia niin ei tarvitse siellä selitellä miksi en juo.

Mietityttää kovasti mitenköhän sitä saa pidettyä tän raskauden salassa työpaikalla kun mulla on niin pahaa kuvotusta. Meillä on täällä tapana syödä aamupala ja lounas yhdessä ja tällä viikolla mun on ollut hyvin vaikeaa osallistua noihin kumpaankaan kuvotuksen takia. Varsinkin iltapäivisin olen joutunut lähtemään lounaalta nopeasti veke kun on meinannut tulla lounaat ylös. Kertaakaan en ole vielä onneksi oksentanut, että on tosiaan jäänyt vaan kuvotuksen tasolla mun oireilu.

Takaisin