Kesämasujen ensimmäinen kolmannes



Zeni kirjoitti:
Tuukkahan siis syntyi syöksynä 3,5 tunnissa ja nyt sitten panikoin sitä, että kuinka nopeesti tää uus pikkukaveri tulee!

Tjaas, hiukan vastakkaiset huolen aiheet täällä.Lähinnä mä mietin miten paljon yliaikaa tällä kertaa tulee ja pääsenkö vieläkään synnyttämään luonnollisesti.  Meidän esikoinen syntyi loppujen lopuksi kahden päivän käynnistyksen jälkeen hätäsektiolla rv 42+1 ja joutui suoraan salista teholle.. Lapsi ei ollut laskeutunut yhtään, kohdun suu oli hädintuskin 2cm auki 36 tuntia lapsivesien menosta ja yhtään supistusta en saanut ilman oksitosiinia.

Miksi tää lainaus juttu toimii näin tyhmästi btw?
 
Meidän tyttö syntyi käynnistettynä 42+2, luonnollista synnytyksen alkua täällä toivotaan. Hassua, kun miettii jo niin pitkälle kun synnytykseen, vaikkei ole varsinaista varmuutta koko raskaudelle :)
 
Voi paranemista Zeni teidän pojalle! Meillä Luukas on kans taas kipeänä =/ kahden viikon välein on nyt 3 kertaa käyty lääkärissä kun pojalle tulee flunssa, hirveä yskä ja jumalaton hengenahdistus =( maanantaina lääkäri sitten diagnosoi infektioastman, johon meillä on nyt sitten kokeen 2kk päivittäinen astmalääkitys. Isällänsä on rasitusastma, että olihan se tiedossa että riskit on olemassa. Mutta ihan sama, jos parilla suihkeella päivässä pysyy röörit auki niin hyvä juttu =) tässä kohtaa olen todella onnellinen siitä että meillä on vakuutus! Nyt on nimittäin käyty yksityisellä ja maksettu ihan kiitettävästi noista käynneistä =S pienellä omavastuulla on kyllä kannattanut, kun kaikki lääkkeetkin korvataan!

Mä olin esikoisesta myös tosi vähäoireinen, jotenkin epäilen että tulen olemaan nytkin. Toisaalta oli rassaavaa kun ei "tuntunut raskaalta" mutta en kyllä mielelläni mitään hurjaa pahoinvointiakaan tahtoisi =/ Sit kun maha alkaa kasvaa ja liikkeet tuntua, ni helpottaa =) esikoisen liikkeet alkoi tuntua siinä rv 17 tienoolla, saas nähdä tunnenko tällä kertaa jo aiemmin, ku monesti sanotaan että toisen lapsen kanssa tunnistaa ne aiemmin kun tietää miltä ne tuntuu.

Se on kamalaa kun raskaus menee yli =( elämäni pisin piinaviikko oli se kun luukas meni yliajalle! Itkin neuvolassa että ei se synny koskaan ja välillä taas olin ihan ok. Maanantaina sain postissa kutsun Taysiin yliaikaiskontrolliin, ja seuraavana yönä Luukas sit syntyi *hih* ymmärsi sentään tulla itekseen =) Oon miettinyt, että pitäiskö tällä kertaa mennä Vammalaan synnyttämään (meillä saa valita kumpaan menee, vammalaan vai Taysiin), mutta jotenkin mietityttää toi nopea synnytys, että entäs jos en ehdi sinne asti!! =S Kaipa tuo Tays on helpompi vaihtoehto kumminkin.
 
Oho, enpäs ollu huomannukaa, että on tullu uusia aiheita tänne :D

Viikkoja on nyt kasassa 7+5 ja vähän tuntuu että se pahaolo on tänneki tiensä löytäny.. tai sitten ällötys olo johtuu tästä flunssasta... Sain onneks vielä 3 päivää s-lomaa, niin saa rauhassa levätä. Hyvä vaan, masunkin kannalta.
Varasin perjantaille varhaisultran yksityiseltä (ja herranen aika kuinka paljon se tuleekaan maksamaan :o), sillä on ollu ihmeellistä kipua oik. munatorven kohdilla ja haluan poissulkea kohdunulkoisen raskauden... :/ Kaveri kylläkin lohdutteli, että nää kivut kuuluu asiaan, kun kaikki paikat alkaa venymään yms, mutta haluan tarkistaa asian...

Ollaan tosiaan kerrottu vaan muutamille läheisille kavereille, ei vielä sukulaisille. Sitten vasta kun on rv 12 täynnä uskaltaa kertoa..
 
Mä kerroin ensimmäisenä (siis mies toki oli jo tietoinen ) mun ystävälle. Sen jälkeen saivatkin sitten tietää tyypit mun töissä. He olivat tietoisia jo aiemmin tehdyistä lapsettomuustutkimuksista (joista kerroin aikoinaan ihan käytännön syistä, ei tarvinnut salailla, kun lähti ultraan tms.). Mun vanhemmille ollaan myös kerrottu. Ollaan kuitenkin vielä varoiteltu, että ollaan tosi alussa. Varmaan ensi viikon varhaisultran jälkeen uskalletaan julkistaa asiaa vähän enempi.
Aika hankalaa tämä salailu on, varsinkin kun turvotukseltani näytän siltä kuin olisin tosi pitkällä jo. Pukeudun kaiken maailman "kaapuihin ja säkkeihin", jotten ihan kaikille vielä paljastuisi. Tutut ja puolitutut kun saisivat mun puolestani pysyä tietämättöminä ihan tuonne 12. viikolle saakka.
 
Täällä elellään hyvin hankalaa aikaa. Ollaan päätetty miehen kanssa että ei kerrota vielä kenellekään. Odotetaan luultavasti sinne ensimmäiseen ultraan asti, joka siis joskus joulukuussa.

Itselle tuntuu kuitenkin tosi hankalalta olla puhumatta asiasta kenellekään. Eilenkin meinasi lipsahtaa puhelimessa äidille, että "menin vielä uudelleen nukkumaan neuvolaan soiton jälkeen". Onneksi tulee aina mietittyä etukäteen mitä sanoo. Saa nähdä kuinka kauan pysyy kaikilta salassa, on kuitenkin meidän molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi ja taitavat sitä jo odotella, joten jos maha turpoaa liikaa, niin kyllä varmaan arvaavat.
 
Mua etoo. Miten voi nyt jo..

Mä kerroin ekassa raskaudessa rv 8 parille ystävälle ja tietty äidille <3 Nyt ajattelin koittaa pitää suuni supussa jouluun asti jos vaan pystyn. Töissä joudun varmaa hiukan aiemmin kertomaan jos mulla tekee kalanhaju tälläkin kertaa yhtä pahaa. Ja koska hoitovapaani loppuu 1.2, joten joulukuun alussa pitää ilmoittaa että jatkankin sitä suoraan uuteen äitiyslomaan asti.

Hiukan välillä kauhistuttaa tuo alle 2 vuoden ikäero, mutta toisaalta halusimme lapset pienellä ikäerolla.
 
Mulla iski nyt viime perjantaina ihan käsittämätön paha olo. Joka aamu menee 30-45 min vaan tuskaillessa kun pyörryttää ja oksettaa. Ei pysty edes ajatuksen tasolla syömään tai juomaan jotain. Ja tyttö vaan haluis mennä ja tehdä. "Odota äiti lepää iiihan hetken.." :D

Mua kans Tweety hirvittää toi ikäero, 1v 10kk.. mutta sitten taas, onpahan niistä seuraa toisilleen. Kauhistuttaa vaan toi helkkarin uhma mikä alkaa jo nyt kiukuttelulla ja ulvomisella. Mitäs jos se edelleen paiskoo tavaroita ja lyö äitiään, kun pitäs pientä samalla hoitaa.. mielenkiintoiseksi menee ;)
 
Oiskin Miu vaan aamulla, mulla tulee ja menee läpi päivän. No toivottavasti ei kestä kauaa, viimeksi mulla ei ollut pahoinvointia yhtään.

Toi uhma on kyllä meilläkin jo ilmassa, aatele jos se menisi ohi jo ennen? Se ois hienoa. Meillä typy ei lyö mua, vaan hakkaa omaa päätään lattiaan, seinään tms kun ei saa tahtoaan läpi.emoticon
 
Joo tuttu juttu kyllä toi itsensä piekseminen, toi repii sormilla suutansa ja heittäytyy selälleen lyöden päänsä lattiaan. On se dramaattista toi pienen elämä :) Ja sittenkö ei pitäs antaa lapsen pettyä koskaan mihinkään? Noinhan se aikuinenkin voisi käsitellä ikävät asiat työpaikalla sitten aikanaan ;)

Meillä uhma loppuu todennäköisesti vasta kun multa lähtee henki, jos yhtään on vanhempiinsa tullut ;)

Niin ja edit: Mulla ei ollut viimeksi yhtään pahoinvointia. Nyt on. Huimaa muakin pitkin päivää ja oksettaa.. Pyörryttää kantaa tyttöä :(
 
Ystäväni on pari-kolme viikkoa pidemmällä, ja juuri viikko sitten alkoi ympärivuorokautinen ällötys...oksentanu ei oo vielä kertaakaan, mutta lähellä alkaa olla =/ tietää olevansa raskaana...toisaalta toivoisin ees jonkin sortin pahoinvointia tms oiretta, tää on niin kaameeta olla epätietoinen!!

Mä olen onneksi päässy ton uhman suhteen tosi vähällä, omaa tahtoa kyllä on, mutta tosi vähän kiukkuaa onneksi. Saas nähdä miten tottuu sit vauvaan, on kyllä tosi sopeutuvainen kaveri!
 
No niin. Tänään oli sitten ultra ja pikkuinen siellä oli ja sydänkin löi(hieman vaikeasti oli havaittavissa,mutta kun sai oikean kulman niin kovasti jumputti)ja vastasi viikkoja 7+1.Aivan kun olin itse laskenutkin. Eli siis jos kuukautisista olisi laskenut olisin jo 10+ viikoilla, mutta tulikin noin paljon takapakkia. Mutta onneksi näin.emoticon Nyt saa jänskättää sitten 3-4viikkoa np-ultraan.
 
Meillä oli myös tänään alkuraskauden ultra. Alkio oli oikeassa paikassa, eli kohdussa ja sydän löi <3 Pituutta oli vasta 9,1mm eli viikkoja onkin 6+6 eikä 8 niinkuin terkkari laski. Ja siten siis myös LA muuttui kahdeksalla päivällä eteenpäin (mun kierrot kun on ollu 33pv pituisia...)
Mutta luojalle kiitos että kaikki oli kunnossa <3
 
Onnittelut ultrassa käyneille :) Mahtaa olla hieno fiilis!

Meikäläinen ei varhaisultraan mene, jotenka saas nähdä mitä mun vatsasta löytyy sitten 3-4 vko päästä! ;)
 
Tein mäkin nyt toisin mitä olin suunnitellut eli kävin varhaisulrassa. Ajattelin et tän reilun kahen vuoden yrittämisen jälkeen on parempi tässä kohtaa tietää, et onko masussa sala asukki vai ei ja, jos niin onko siellä missä pitääkin. Enkä ole enää niin nuori, et ajatellaa "kyl sä viel ehdit" (34 v.). Joo, eli soitin aamulla yksityiselle ja sain samalle päivälle ajan. Kyllä sieltä asukki löytyi oikeasta paikasta ja sydän sykki komiasti. Pituutta kaverilla oli komiat 14 mm : D
Kyl piristyin aika lailla.. : )
 
Onnittelut ihanista ultra-uutisista emoticon voi ku te ootte noin pitkällä jo, mulla on pitkät viikot odottaa ultraa sinne joulukuun alkupuolelle *huoh* kyllä mä varmaan jätän sen alkuraskauden ultran kuitenkin nyt väliin ja luotan siihen, että siellä joku on ja että kaikki on kunnossa kunnes toisin todistetaan!

Yksi kaveri mut täältä juurikin sitten bongasi, onnitteluviestiä tuli tänään! Osasin sitä kyllä hieman odottaakin, että terveisiä vain H.T.:lle jos tätä lueskelet emoticon *heh* odotan niin kovin että saan kertoa koko maailmalle meidän onnesta! Mun äiti oli meillä käymässä tänään, ja teki niin kovin mieli kertoa. Olin kyllä päättänyt, että jos kysyy ni en kyllä valehtelekaan. Mulla on viestikin valmiina mietitty, miten aion asiasta kertoa!
Varasin ensimmäisen neuvolankin eilen emoticon 4.11. olis aika, sillon viikkoja mun laskujen mukaan 6+5. Voi kun olis jo joulukuu!!!
 
Täälä silti odotellaan nt-ultraa ja se et pääsee rv 12 ohi, vaikka ei se ny mitään takaa "loppuun asti".. Mut oli tosiaan helpottavaa nähdä et pikkunen oli oikeassa paikassa..

Meillä tietää jo molempien vanhemmat ja sisarukset, ystävä sekä pari työkaverii+pomo. Pomolle kerroin tänään, ku olin kertonu et meil alkaa ne hedelmöityshoidot ja nyt kävikin tällainen yllätys. Olen meinaan todella väsynyt ja todellakin haittaa työntekoa! Sen takia muutenkin jo noin laaja porukka tietää, ku heille kaikille olin kertonut "lapsettomuudesta" ja tulevista hoidoista..

Kyl sul Tirri varmaan aika menee nopsaan, kun on tuollainen pikkuinen jo ennestään pitämässä huolen ettei äippä "lepäile".. emoticon
 
Onnea kovasti teille, jotka olette jo saaneet varmistuksen masukista varhaisultran myötä :) Minä jään monen muun tapaan odottelemaan np-ultraa, joka lienee marras-joulukuun vaihteessa.

Paha olo sen kuin jatkuu ja pari kertaa on jo tullut halittua posliiniporsastakin. Minulla oksentaminen on tyhjän vatsan lisäksi yhteydessä väsymykseen. Olenkin yrittänyt tällä viikolla nukkua n. 10 h/yö ja sen lisäksi päikkärit.

Tweety ja Miu82 pohtivat lasten pientä ikäeroa. Meidän pojilla on ikäeroa reilu 1v 4 kk. Toivoimme mieheni kanssa pientä ikäeroa, mikä onneksemme toteutui. Toki pari vuotta meni vähän sumussa, mutta nyt pojat ovat toistensa parhaat kaverit ja äidillekin jää jo vähän omaa aikaa. Omaan jaksamiseen vaikuttaa paljon se, kuinka hyvin lapset nukkuvat ja kuinka puoliso ja läheiset ovat mukana arjessa.

Lapsen sukupuolella ei ole minulle mitään merkitystä. Itse olen kasvanut siskon kanssa, joten on ollut oikein ihana saada tutustua poikien maailmaan. Saa nähdä kasvaako meidän porukka Lupulla vai kenties Iineksellä ;)
 
Onnea hyvistä ultrauutisista mamma 1/11, riksuke ja Damon!

Mä olen kanssa ihan loputtoman väsynyt, nukun myös 9-10 tunnin yöunet ja ihan kevyesti päälle vielä päikkärit. Mua ei edes okseta, kuvottaa vaan. Sellainen olo kun naama olisi koko ajan vihreä emoticon

Onneli, tuota mä olenkin miettinyt, että onhan lukuisat muutkin ihmiset pärjännyt kahden vielä pienemmänkin ikäeron omaavien lastensa kanssa. Eiköhän mekin pärjätä. Täytyy vaan löytää ne omat tavat millä arjen saa parhaiten rullaamaan. Ehkä mulla ja Miulla käy tuuri ja meidän seuraavat vauvat tekee muutakin kuin vaan huutaa ekat 3kk, nukkuu vaikka joskus? emoticon

Mä ajattelin ensi viikolla soittaa jo neuvolaan, vähän luulen että ne laittaa mut sieltä ultraan kun viimeksi vaikka oli säännöllinen kierto LA siirtyi silti yli viikolla varhaisultrassa. Nythän mulla ei ollut ehtinyt kierto edes tasaantua imetyksen lopettamisen jälkeen vielä.
 
Ihania ultrauutisia :) Toivottavasti voin itse tulla kertomaan reilu viikon päästä vähintään yhtä hyviä :)

Meillä poitsu voi jo paremmin, eilen vielä yskitti illalla niin paljon, että tuli ihan oksu, mutta tänään on ollut taas jo helpompi päivä. Päiväkodissakin puhuivat, että siellä on kaikki, niin hoitajat kuin lapsetkin, aivan kauheessa yskässä :/ Mieheenkin tuntui toi flunssa tarttuneen ja mullakin tuntuu kurkku vähän karheelta. Tai sit se johtuu vaan tästä jatkuvasta oksentelusta. Tänään taas mennyt päivä vessassa ja alas on jäänyt ainoastaan aamupala. Mutta en valita, tätähän (ei siis pahoinvointia) me molemmat haluttiin ja kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Muutkin oireet on alkanu tehä kampäkkiä, masussa nipistelee välillä kovastikin ja tissejä kutittaa niin, että töissä meinasin tulla hulluksi kun en päässyt raapimaan! Ja noi finnit... Naamaan ei ole onneksi tullut, mutta ei ne kovin miellyttäviä oo peffassakaan. Etenkään tossa alkkarirajalla. Mutta edelleenkään en valita. Jos hyvä tuuri käy niin pääsen saikulle tän pahoinvoinnin takia ja sit saisin nukkua <3

Meillä on tuota ikäeroa tulossa n. 2v4kk ja mun mielestä se on aika sopivasti, olis saanu olla vieläkin isompi. Mulla varmaan pinna palais aika nopeesti jos olis vaan reilu vuoden ikäero. Tai siis jos ajattelis, että tässä olis nyt muutaman kuukauden ikänen vauva. Olis aika rumbaa, mutta selviihän ne ihmiset kaksosten ja jopa kolmosten kanssa :) Tuukan kummitäti ja -setä sai just toisen muksun, ja heille tuli lasten ikäeroksi vajaa 1v1kk. Hatunnosto heille! Kaikki ne, jotka tekee lapset noinkin pienellä ikäerolla ansaitsee musta jonkin mitalin :D
 
Takaisin
Top