Kesämassun kasvattajat 2009

Oikein rauhallista ja mukavaa joulua kaikille kesämassun kasvattajille! Pidetään pikkuisistamme hyvää huolta ja nautitaan olostamme=)

Sainpa sitten alkuillasta vielä hepuloida, kun vessakäynnillä tuli jonkin verran verta. Soitin hätäpäissäni polille ja sieltä sanottiin, että ultraus saattaa aiheuttaa eli todnäk nou hätä. Täytyy sanoa, että kätilö ei ollut hellimmästä päästä - ei laittanut geeliä laitteeseen ollenkaan ja vatkasi kuin puurokattilaa johtuen kohdun asennosta[&:]. Tosi hellänä on paikat, mutta muutoin kaikki ilmeisen hyvin.

Rauhaisaa joulua kaikille!

Mullakin ultrassa kaikki hyvin!!! Ei niskaturvotusta, liikkui paljon ja lapsivettä oli hyvän paljon. Eli nyt sitten odotellaan vielä verikokeen varmistavia tuloksia.

Minnis, mulla ultrattiin vatsan päältä. Kätilökin oli onneksi ihan mukava. Se tökki mua vatsaan, että saatiin vauvaan vähän liikettä. Mutta ihmeitä se höpisi mun lasketusta ajasta. Koon mukaan vauva olisi tänään tasan 12 vkoa. Mutta kätilö sanoi, että laskettu aika määritetään aina 28-päiväisen kuukautiskierron (mulla 26) mukaan ja sen perusteella se muutti mun äitiyskorttiin lasketuksi ajaksi 13.7.2009. Mitä järkeä??? Tässä on sekin huono puoli, että kun vauva on lasketussa ajassa, se on jo viikon yliaikainen. Eli saan odotella kauan pääsyä synnyttämään, jos ei vauva ala itse tulla ulos. Aion ottaa tämän vielä puheeksi neuvolassa.

Meillä on sellainen "tämänhetken" omakotitalo, jossa on korkeaa tilaa (auki yläkertaan). Kuusi on kieltämättä varsin hieno =)

Loistojoulua kaikille odottajille!

Mulla vaihtui myös laskettuaika. Sanoivat, että se on yleistä ja että ultrassa tehdyt mittaukset on se, joka määrää lasketun ajan. Vaikka monellahan voi hyvinkin tarkasti olla tiedossa milloin on ovulaatio ollut, niin silti aika kuulemma määräytyy ultran mukaan. Mulla heitti viikolla alkuperäisestä ajasta.

Hauskaa Joulua kaikille!

Ihana jouluaatto on nyt takana - sain lepäillä, nauttia läheisten seurasta ja syödä niin, että napa ruskasi. Paras lahja oli saada kertoa vauvauutinen! Vanhempani ja veljeni perheineen olivat tosi iloisia. Itse kävin itkemään, kun kerroin - hormoonit... Kysyin ruokapöydässä 1,5 vee veljenpojalta, että mitä tykkäisi, jos ensi kesänä tulee serkku. Kaikki meni ihan hiljaiseksi ja alkoivat sitten hihkua[:D]. Paitsi isäni, joka istui vähän kauempana ja, joka oli sulkenut kuulolaitteen... katseli silmät pyöreänä, että mitä ne hihkuu ja halailee. Anoppi meni ihan hämilleen ja kävi vähän väliä halailemassa. Samoin appiukko oli otettu hyvistä uutisista. 

Luulin, että laskettu aika katsotaan vauvan koosta, eihän tuossa kiertojutussa ole päätä eikä häntää. Sitä paitsi miulta on ainakin aina kysytty erikseen kierron pituus. Kummallista, joskin tässä matkan varrella tulee varmasti vielä monta outoa asiaa eteen!

Kohta voisi käydä taas joulusaunassa ja lähteä sitten nauttimaan ihanasta lumimaisemasta.

Rauhaisaa joulun jatkoa.

Niin, outoja asioita varmasti tulee vielä vastaan
Kaveri jo varoitteli, että älä sitten ihmettele, että aina neuvolassa löytyy jotain sanottavaa, että joku juttu ei kuitenkaan mene oletuksena olevan yleisen käyrän mukaan. Puhui kolmen laspsen äitinä - heillä ollut alusta lähtien, jokaisen lapsen kohdalla jotain ihmeteltävää. Kolmannen kohdalla hän oli jo itse tiennyt niin paljon asioista, että ei alkanut panikoida ihan kaikesta. Näitä kokemuksia lapsiasioista kuuntelee nyt eri tavoin, kuin silloin kun itsellä ei ollut pientä ajatustakaan, että jonain päivänä odottaa omaa vauvaa.

Minnis, ihana juttu, että teillä oli ilouutisen vastaanotto noin lämmin.

Joulun jatkoja ja alemyyntejä odotellessa... [:)]

Sammakko, mun tapauksessa outo juttu olikin se, että LA:ta muutettiin teoreettisen kierron mukaiseksi, EI vauvan koon mukaan. Eli siis väärään suuntaan! Oikeasti LA:ta olisi pitänyt aikaistaa 3-4 päivällä, nyt lykättiin eteenpäin 3:lla päivällä. Mutta kuten sanottu, juttelen asiasta tammikussa neuvolan tädilleni.

Minnis, mulla vanhemmat ja sisko perheineen otti kans uutisen iloisina vastaan. Äiti oli jo aikoja sitten arvannut mun olevan raskaana (kuten sanoin aiemmissa viesteissäni, äiti aina tietää kaikki mun asiat sairaan aikaisin). Sisko sen sijaan oli ihan pihalla. Se vaan tuijotti mua silmät suurina ja sanoi et "sähän oot drinksutellut koko päivän". Heh, mulla oli vaihteeksi hämäysvalkkaria (alkoholitonta), koska en halunnut vielä aamupäivällä kertoa uutista. Sitten ihailtiin joukolla mun ultrakuvia. Ja sisko arveli, että meille tuleekin tyttö (mähän olen itse sitä mieltä että poika). Kuulemma jos saa kauheasti kaulalle näppylöitä, se tietää et poika on tulossa. Ja mulla ei ole tullut kaulalle yhtään näppyä... Katsotaan pitääkö teoria paikkansa.

Hyviä ja rauhallisia pyhäpäiviä kaikille odottajille!

Hyvää joulua kaikille. täällä porukka ilmoittelee ilouutisia, mekin kerrottiin molempien vanhemmille. mies teki sen tosi hienonvaraisesti, löi vaan ultrakuvan äidille käteen ja sanoi, että tässä on teille joulukortti. he sitten rupesivat yllätyksestä itkemään, mutta olivat todella innoissaan, tuleva vaari suunnittelee jo harrastuksia. Omille vanhemmille jouduin kertomaan puhelimessa, kun he asuvat kaukana, ei tuntunut niin hyvältä. mutta en jaksanut odottaa, kun en tiedä koska pääsen heitä katsomaan.
Etiskelin koko päivän äitiysvaatteita alemyynistä, Seinäjoella on todella huono valikoima (tai en osannut katsoa)

Nyt on sitten joulut vietetty. Jonkun taudinpoikasen sain - kurkku on kipeä, nenä vuotaa ja muutenkin nuhjuinen olo[X(]. Pitää yrittää lepäilllä, josko hieman helpottaisi. Harmittaa vaan, kun ulkona on niin hyvä ilma, mutta ei viitsi kyllä oloaan pahentaa ulkoilemalla.

joulut on juhlittu ja arki alkaa..taas..ja töihin olis taas tänään mentävä![:@] käytiin mun miehen porukoilla pejantaina, saatiin sieltä kans joululahjoja ja nähtiin kummipoikaa[:D]miehen sisko oli ostanut sellaisen ihanan nalle puvun vauvalle, housujen jalkapohjissa on niinku nallen tassut ja ne housut ja takki on sellasta ruskeeta pörökangasta!itse olisin halunnut haalari mallisen nalle puvun mutta tämäkin on hieno, ei vaan ole hupussa korvia, ne olisin halunnut....toivottavasti joku saa tolkkua tästä kirjotuksesta?ja sit saatiin sellanen pieni sininen sisähaalari, nätti sekin!ja sellanen viilentävä purulelu ja jotain vauvan pesu ainetta..sis niinku suihku saippuaa...iiks...ens viikolla olis jo 18 vk täynnä!
vähän jännittää ku mulla olis huomenna yövuoro töissä että kuinka jaksan valvoa...onneks on listan mukaan mukava pari yövuorossa!
Aattona käytiin mun vanhempien luona syömässä ja saunomassa kun pääsin töistä yheksän aikaan...
neuvolakin olis taas ens viikolla!
mut hyvää uutta vuotta 2009 kaikille!

Niin vitsiläinen - unohdin aiemmassa kirjoituksessa mainita, että nyt on sitten vihdoin 12 viikkoa täynnä[:)][:)][:)][:)]

Heippa kaikille massuille!

Kiva lukea että useimmat ovat jo päässeet ilouutisen kertomaan. Näin itsekin. Kerroimme miehen ja omalle perheelle. Mummi vain sanoi että ei uskonut että enää teen lapsia, oli jo luovuttanut [:D] Olenhan jo 28-vuotias... Näin ne ajat muuttuu. Monet myös sanoivat että olivat huomanneet vatsan pyöreyden mutta eivät varmasti menneet sanomaan. Myös hääsuunnitelmista udeltiin.

Anopin suosituksesta ja itsekin asiaa ihmetelleenä, ajattelin käydä yksityisellä gynekologilla esim. Helsingin Femedassa. Yksikään lääkäri kun ei ole vielä vilkaissut, mikä vähän ihmetyttää. Ensimmäinen neuvola oli marraskuussa ja seuraava vasta helmikuussa. Lääkäristä ei ole koskaan ollut mitään puhetta. Onko teitä neuvolalääkäri tai gynekologi tutkinut? Olen siis Helsingistä ja vk 15+3.

Nyt on muuten massu tullut kunnolla esiin [:)] Tuntui että hyvä kun työpaikan ovi sulkeutui perästä niin maha plumpsahti esille. Voihan olla että työstressi ja kiire työtahti vaikuttivat. Ja tietty kilo kinkkua [:D] Painoa on edelleen se +2 kg mikä tuli heti alussa. Samankokoinen pikkusiskoni, n. 50 kg, lihoi molempien raskauksien aikana 25 kg!! Myös äitini lihoi 20 kg (ennenaikainen synnytys) ja 25 kg... Kuulemma alussa ei mitään, mutta loppuvaiheessa tahti 2-3 kg / viikko

Voi voi ku harmittaa. Ei vissi kenellekään kauhesti kiloja tullut,mulla jo reilut 3 . Tosiaan vältyin joulukiloja, painan saman verran kuin ennen sitä. En kuitenkin jaksa kauheasti stressata, vaikka peilistä ne pienet makkarat näkyykin

Mini: Minä myös helsingistä ja viikkoja nyt tasan 18 täynnä. Ensimmäinen lääkäri on meillä n. vko:lla 26-28 jollei aikaisemmin tarvetta ilmaannu eli kaikki arvot,mitat, sydänäänet ja ultra on ok eikä mitään outoja tuntemuksia. Mä tosin oon käyny kaks kertaa lääkärillä, sillon heti viikolla 5-6 kun oli ihan sairaat kivut ja pelättiin kohdun ulkoista ja toisen kerran vko 14 päivystyksessä kun oli jälleen ihan sairaat kivut ja pelättiin keskenmenoa. Mutta kaiken pitäisi olla edelleen ok. 

Maha alkaa olla aikamoinen ja ehkä, siis EHKÄ oon jo tuntenut joitain potkujakin [:)] Painoa mulle on tullut ehkä 3 kg nyt ja se on kait aika ok määrä ja lähes kaikki tossa vatsassa. Pienet jenkkakahvat taitaa tulla kaikille joten ne kuuluu asiaan.

Missä päin äitipuoli neuvolassa käyt? Toi kuulostaa aika vanhanaikaiselta systeemiltä mitä sulle on sanottu. Mun äiti on kertonut että silloin kun se odotti meitä niin käytäntö oli tuo, mutta nykyään tän homman pitäisi olla hyvinkin paljon äiti lähtöstä. Mun äiti joutu synnyttämään ekaa lastaan kolme päivää siitä syystä että synnytys käynistettiin neuvolan kalentereiden mukaan, ei äidin omien tietojen mukaan... Että sulle ois sitte käymässä sama toiseen suuntaan. Ja aikaa on kuitenkin kulunut jo 30 vuotta tosta aikaisemmasta..

Moikka Mini,

Siis eikö siulla ole tehty gynetutkimusta nyt raskauden alussa? Mie kävin omakustanteisessa varhaisultrassa yksityisellä viikolla 9, jolloin lääkäri teki tarkastuksen. Eka neuvola oli viikolla 10 (10.12.) ja seuraava 5.1., jolloin sekä normi neuvola että lääkärintarkastus (gyne). Ymmärtääkseni alkuun neuvolat on noin kerran kuussa (jostain viikolta 8-10) ja tihenee loppua kohden.

Heipsan!

Joulu oli ja meni, sai syödä ja juoda sen minkä ehti[8D]. Kaikkein eniten minua ahisti ku ei saanu syyä kalaa (graavatut ja kumppanit) ja homejuustoa, mutta selvittiinhän siitä kunnialla. Pari alkotonta siideriä piti näön vuoksi ostaa ja juoda, mutta vielä ei muka ole tullu uteluita. Jätettiin siis uutinen kertomatta, meillä kun on tuo tuleva mummi semmonen hölösuu ettei salaisuus pysy kuin ehkä minuutin ja sitten koko suku tietää, parempi siis olla hissuksiin.

Lauantaina tuli 10vkoa täyteen ja eilen sain kokea posliinin halailun iloja[:'(], ensimmäisen kerran tälle rupeamalle. Että vihaan sitä touhua[>:], pahaolo jatkuu. Mies tuumas että voi tätä odottamisen onnea.. jep jep.

Uutta vuotta ja uusia kujeita odotellessa[:)]

Hei Minnis,

Juu, yksi neuvola oli terveydenhoitajan kanssa heti alussa. Ultra rv 11 Naistenklinikalla. Neuvolasta sanottiin että palaile siinä kolmen kk:n päästä, helmikuussa Sain ajan nopeasti yksityiselle; huomenna Femedaan. Maksaa n. 70-80 € miinus kelakorvaukset. Mielestäni pieni hinta mielenrauhasta kun ei millään jaksaisi odottaa sinne helmikuulle rv 21-22. Anoppi, sairaanhoitaja, kertoi että on jokaisen viiden raskautensa aikana käynyt myös yksityisellä gynellä.

Kiitos linkistä. Näköjään käyntejä 'kuuluisi' tosiaan olla paljon enemmän. Saattaa olla kaupungilla säästökuuri...

Mäkin haluun! Siis tuntea sen vauvan. Oon yrittänyt tunnustella mutta ei vielä mitään...

Mun ei pitänyt mutkun mutku..ostin tänään ihania mammavaatteita alennusmyynnistä -50 % [:)] Gina Tricoosta, Zarasta ja Indiskasta. Tai ei ne _oikeita_ mammavaatteita ollut mutta tunikamallisia joita voi käyttää myöhemminkin. Päätin että ansaitsen vähän hemmottelua ja pian ihan käytännönsyistäkin tarvitsee uusia vaatteita. Olin kuvitellut että talvitakkia ei tarvitse ostaa; maha mahtuisi vanhoihinkin. Mutta kun tisseistä ei enää mene kiinni [:D] Muuten olen hankkinut Aleksin H&M:n mamaosastolta masuresorifarkut ja sukkahousut. Vielä pitäisi jostain metsästää legginssit.

Heippa kaikille!

Onko kellään raskauspahoinvointi alkanu vasta viikoilla 10+4 tai niihin aikoihin? Ite olen noilla viikoilla ja tämän aamun saanu halailla posliinista vessaystävää [:D] Oon vähän kuitenkin huolissani, sillä parin päivän aikana vessassa käydessäni olen huomannut, että paperiin jää kummallista hieman rusehtavaa/beigen väristä eritettä valkovuodon mukana. Sitä ei tule kovin paljoa, mutta kuitenkin niin, että sen silmin hyvin havaitsee. Soitin neuvolaan ja sain maanantaille 5.1 neuvolakäynnin, jossa kuunnellaan sikiön sydänääniä ja otetaan tulehdusnäyte. Eka ultra vasta 16.1 rv 13. Onko muilla ollut samoja oireita, jotka olleet ihan harmittomia ja ultrassa kaikki hyvin?

heipsan....Eilen käytiin ekassa ultrassa..kyllä sitä oltiinkin jo odotettu. Onneksi siellä oli kaikki hyvin, LA pysyi samassa eli 9.7...Niskaturvotustakaan ei ollut lähellekkään riskirajoilla..:) Kylläpäs se helpotti nähdä tuleva vauveli siellä ja kaikki oli vielä hyvin :)

Takaisin