Kesämassun kasvattajat 2009

Oli kiva tietää tosta jälkivuodon pituudesta, näytti olevan aikamonella 4 viikkoa, no mulla on vasta neljäs viikko alkamassa, joten odottelen ihan rauhassa, ei sitä paljoa tule, mutta kuitenkin. Mulla on jälkitarkastus 8 viikon päästä synnytyksestä ja samalla saadaan rotavirus-rokotus pojalle ja voi olla, että poikaakin tarkastetaan. Poika on silloin melkein 2 kk.

Nyt poika nukkunut taas pari päivää huonosti päivällä ja tuntuu että tankkaa parin tunnin välein, en tiedä riittääkö mulla maito tai on sitten vain tosi väsynyt imenään, kun kitisee vaan ja siitä ei meinaa tulla mitään. Oikeaa rintaa olen yrittänyt välillä ilman rintakumia, mutta silloin poika ei saa olla liian väsynyt muuten ei tule mitään. Eilisen iltasyömisen jälkeen poika veti vielä 100 ml tuttelia ja ajattelin, että onkohan vähän liikaa tuon ikäiselle, mutta oli sitten ihan tyytyväinen. Kunnon röyhtäytykset kun saa ei paljon puklailla, mutta aina sitä vähän tulee.

Poika tykkää olla paljon pystyasennossa varsinkin syönnin jälkeen, liekö sitten ongelmaa juuri tuossa puklailussa kun sitä alkaa tulla. Laitettiin sen sängyn jalkojen alle puhelinluettelot, jotta sänky ois vähän korkeemmalla ja se ehkä vähän auttoi.

Mä olen ajatellut että syököön vauva niin usein kun tahtoo, jotta maitoa alkaa tulla enemmän jos sitä ei tule tarpeeksi. Vauva on jo 2kk, ja nyt vasta alkaa olla uskoa siihen että maitoa tulee tarpeeksi. Joskus illalla olen antanut vähän Tuttelia jos vauva tuntuu nälkäiseltä enkä jaksa enää roikottaa sitä tyhjillä ja aroilla rinnoilla. Muuten syötöt tapahtuu joskus tunnin välein, joskus menee neljäkin tuntia.

Vauva nukahtaa yleensä klo 11, ensimmäinen syöttö noin klo3 ja toinen klo6. Sitten joko nukutaan vielä pari tuntia, tai herätään, ja nukutaan pari tuntia vielä vähän myöhemmin.

Viikonloppuna oltiin ensimmäistä kertaa reissussa vauvan kanssa. Kaikki meni tosi hyvin, hän nukkui aina autossa ja aika paljon muutenkin. Hereillä oli hyvin iloinen ja sosiaalinen, kun sai olle ihailevien isovanhempien ympäröimänä ja kulki sylistä toiseen. Tänään ei vanha tuttu sitteri sitten olekaan kelvannut, vaan pientä kitinää on ollut koko päivän. En tiedä mikä on vialla, joten oletan että hän on vain tylsistynyt olemaan äidin kanssa kahdestaan kotona!

Tyttö ei juuri puklaile, ja röyhtäisytkin on vain pieniä kun niitä tulee. Välillä ihmettelen mihin se kaikki nielty ilma menee, mutta taitaa tulla sitten alapäästä ulos...

Minäkin kovasti uhosin että käytän kestiksiä, mutta muutamaan kokeiluun ne on toistaiseksi jäänyt. Yritän kyllä vielä uudelleen kunhan arki alkaa pyöriä vähän paremmin! [:)]

Miten te muuten hoidatte hikkaa? Keitettyä vettä voisi kuulemma antaa, mutta kauanko se "säilyy" jos keittää valmiiksi? Meillä ei hikka tunnu lähtevän millään muulla tavalla kuin imettämällä (en ole vielä vettä kokeillut) ja se on vähän tylsää koska hikka tulee yleensä juuri syönnin jälkeen.

Mä olen myös imettänyt jos on ollut oikein paha hikka. Sitä tulee suht useinkin ja yleensä menee nopeasti ohi itsestään. Muistan kun vauvalla oli usein hikka jo masussa [;)]

Ilmoitin neidin juuri alle 6-kuukautisten vauvahierontaan, Helsingin kaupunki järjestää ilmaiseksi. Ostin myös salikortin alkaen lokakuusta ja siellä pidetään vauvajumppia joihin voi ottaa vauvan mukaan. Myös muskari kiinnostaa kun vauva 2kk tykkää jo nyt hirveästi musiikista, laulusta ja "laulaa" mukana [:D] Vauvauinti saattaisi myös olla kiva...Oletteko mitä "harrastuksia" miettineet?

Hyvä tietää tuo vatsalihastreenin aloittamisjuttu! Olenkin pohtinut tässä koska mitäkin voi alkaa tehdä.... koskakohan voi lähteä juoksulenkille? Mistä tietää koska lantionpohjalihakset ovat "tarpeeksi" hyvät esim. jumppaan tai juoksuun?? Pitäs saada raskauskiloja pois, että mahtuisi vanhat vaatteet päälle, vielä olisi 6-7 kiloa poistettavana. Yleensä mulla liikakilot tulleet reisiin ja peppuun mutta nyt on niin iso maha jäljellä ettei housujen napit/vetskarit mahdu kiinni. Vaunujen kanssa kävelyyn olen kyllästynyt kun vauva ei ikinä nuku rattaissa kun ehkä 15 min ja sitten mun pitää kantaa vauvelia puolet matkasta ettei huuda.

Kertikset ovat kyllä siitä hyviä, että yhtenä yönäkin meidän vauvalla oli vaippa 10 tuntia eikä falskannut mistään vaikka oli pissaa tietty aivan pullollaan. Yleensä olen vaihtanut vaipan jo klo 5 syötön aikaan mutta nyt olen luopumassa siitäkin. Neuvolassa sanottiin, että jos haluaa yhden yösyötön pois niin kannattaa kokeilla että rauhoittelee vauvaa vaan sylissä ja laskee sitten uudelleen sänkyynsä. Tai tuttiakin vois kokeilla. Itse en ole vielä kokeillut vaikka aina sitä illalla olen harkinnut mutta yöllä sitten ajattelen että kun kuitenkin nyt heräsin niin annetaan sitten vaan tissiä [:D]

Jälkitarkastus takana.. Ja sattui ihan s******ti...[:'(] Ei kyllä tee seksiä mieli vieläkään.. Yöh.. Alakerta ihan tulessa tarkastuksen jälkeen. Koskakohan helpottaa? Minipilleri-reseptin sain. Mitä ehkäsyä muut käytätte/suunnittelette?

Meitin poika täytti tänään 2 kk.. Eilen lattialla nosteli hiukan jo päätään..[:)] Heti äiti kamera kädessä, mutta tietenkin lopetti siihen sitten.. Ei kyllä vielä yritä tarttua esineisiin. Lelut ovat kyllä kivan näköisiä ja niille nauretaan ja jutellaan, mutta kädet pysyvät vielä alhaalla..

Mä en oo vielä oikein uskaltanut laihikselle alkaa.. Muutenkin maitoa tulee juuri ja juuri pojan tarpeisiin.. Korviketta täytyy käyttää.. Voi kyllä olla ihan tekosyykin herkutteluun ja löhöilyyn.... [:)]

Muistan myös lukeneeni että jos suoria vatsalihaksia alkaa treenata ennen kuin ovat palautuneet (kolo umpeutunut) niin lihakset saattavat venyä entisestään ja jättää pömpön vatsan. Ja tähän voi kuulemma mennä jopa 6 kk...

Mulle lääkäri sanoi 2kk synnytyksen jälk. jälkitarkastuksessa että paikat palautuneet hyvin ja voin aloittaa kevyesti jumppaamisen omaa kroppaa kuunnellen. Sanoi että yleensä suositus on 3 kk. En silti menisi kaikista rankimmille tunneille tai bodypumppiin joka voi pahentaa peräpukamia. Pilates, jooga ym tunnit ovat varmaan hyviä. Mutta vesijuoksun aloitin taas eilen [:)]

Varsinainen laihduttaminen ihmedieeteillä ei ole hyvästä imettäessä mutta oon syönyt perus-terveellisesti ja jättänyt ylimääräiset herkut pois. Ja tosiaan vaunukävely joka päivä 1-3 h. Vielä 7 kg jäljellä. Ovat tiukassa!

Onkohan kevyt lenkkeilykin sitten vielä kielletty? Ei kai se niin ota vatsalihaksiin vai mitä teille on sanottu? Minäkään en vielä ole laihista/kuntoilua aloittanut, vaikka vaan yhdet (ne lököttävät) farkut mahtuu vasta päälle ja nekin puristaa. En tullut kysyneeksi neuvolassa, ja seuraava käynti on vasta kuukauden päästä.

Neiti oli kasvanut viikossa vain 120g, vaikka edellisillä kerroilla oli 250g ja 330g. Toivottavasti alaspäin meno ei jatku! Terveydenhoitaja kyllä vakuutteli että maito riittää, koska kolmen viikon kasvu oli ihan riittävää. Onko teillä ollut kasvua kuinka tasaisesti? Me ollaan käyty joka viikko punnitsemassa (avo)neuvolassa.

Jälkiarkastus sattui ihan kauheasti, kun lääkärillä oli rutikuiva kumihanska kädessä, ja sitä se sitten työnsi sisään. Olisi pitänyt pyytää siihenkin liukastetta... Miehen kainoista pyynnöistä heltyneenä kokeiltiin kerran seksiä, mikä oli ihan mukavaa - vaikka omat halut on kyllä edelleen jossain ihan äitiyden ja uupumuksen hautaamina. Ehkäisyksi ajateltiin kondomeja, kun en halua pilleireitä alkaa taas syödä, ja seuraava lapsi saa tulla aika pian jos on tullakseen [:)]

Kysymys kestovaippojen käyttäjille: olen nyt kokeillut muutamaan otteeseen kestiksiä, lähinnä äitiyspakkauksen imsevimsejä. Ne pitää ihan hyvin, mutta kun vauva pissaa vähintään puolen tunnin välein, pitäisi niitä olla koko ajan vaihtamassa. Kertikset kuitenkin tuntuvat ihoa vasten niin kuivilta, että vaihdan vaipan yleensä vasta kakkojen tullessa, tai sitten n. 3 tunnin välein jos isompaa tavaraa ei kuulu. Eli onko tosiaan niin että kestovaippoja menee niin tiuhaan, ellei halua pitää vauvaa peppu märkänä? Meillä ainakin tuli heti protestia... Laitoin kyllä riisipaperia väliin, mutta ilmeisesti vauvasta tuntui silti märältä.

Sonja09: Sain yhdeltä kaverilta (jotka käyttävät kestoja, tosin lähinnä harsoja + lisäimuja + villahousuja) vinkin, että äitiyspakkauksen imsevimset eivät sellaisenaan riitä. Ompelin itse vanhoista pyyhkeistä lisäimuja: eli leikkasin n. 30*40 cm paloiksi ja siksakkasin ne reunat, joista leikattu. Sitten taittelin tuon nelinkerroin (eli 30*10 cm kokoiseksi) ja piilotin imsevimsen 'sisään', eli sen irto-osan alle. Tuolla me ollaan pärjätty suunnilleen saman verran kuin kertiksilläkin. N. joka kolmas päivä jaksetaan kestoilla... yöt menee kertiksillä. Kokeiltiin tosiaan itsekin pelkkää imsevimseä + kuorta ja todettiin riittämättömäksi, kuten sinäkin.

Teille kestoilijoille, jotka käytätte harsoja lisäkyssäri: Miten taittelette harson (mä oon kokeillut 'origamia')? Käytättekö lisäimua? Minkä laitatte kuoreksi? Me ollaan kokeiltu harso + pyyhelisäimu, mutta sitten ei mahtunut enää äitiyspakkauksen kuoret koko komeuden päälle. Ja itse tehtyjen villahousujen kanssa tuosta tuli uskomattoman iso paketti...

Sonja09 mä olen saanut hikan vain imettämällä loppumaan, tosin joskus loppuu kyllä itsekseenkin, mutta saattaa kestää. Teillä iaka sama rytmi kuin meilläkin.

Poika ollut iltaisin varsinainen kiukkupussi ja itkenyt paljon ja siihen ei sitten näytä mikään helpottavan kuin Tutteli, joten sitä sitten annettiin eilen n. 100 ml ja johan nukahti. Tissiä kun vaan yrittikin näyttää sai kauheet raivarit.

Nukkuuko teidän vauvat omissa sängyissä vai perhepedissä? Meillä välillä omassa sängyssä ja välillä perhepedissä, yleensä otan pojan klo 6 aikaan viimeistään perhepetiin. On vaan jotenkin helpompaa rauhoittaa poikaa kun se on vieressä, kun heräilee ym. ei koko ajan jaksa nousta sen sänkyyn öisin rauhoittelmaan. Pojalla onkin sellainen tapa, että herää katsomaan olenko vieressä ja jos olen jatkaa unia. Omaan sänkyy pistäisi kyllä saada se, en toisaalta halua sitä että se koko ajan nukkuu vieressä, toisaalta poika on vielä niin pieni, mutta tottuu helposti, joten pitäisi vaan yrittää kait vierottaa se siihen omaan sänkyyn.

Itseltäni jää kestovaippailu kokoilematta, koska olen aivan liian väsynyt siihen.

Meillä poika nukkunut ihan alusta asti omassa sängyssä. Tai oikeestaan tommosessa "kehdossa" joka on ihan meiän sängyn vieressä, niin ei tarvi nousta ylös jos pojalla joku hätä. Syöttämään joutuu kuitenkin nousemaan, kun me annetaan pullosta. Toi kehto ei käy enään kun poika alkaa enempi liikkumaan. Jännittää miten mahtaa käydä kun joudutaan siirtämään poika pinnasänkyyn nukkumaan..

Muuten. Väestöliiton sivuilla on hyvä opas niille, jotka antavat maidon pullosta. Oli paljon juttua myös imetyksestä. Kannattaa mennä kattomaan: www.vaestoliitto.fi ja sieltä ettii Pullonpyörittäjien opas. Kivaa, että vihdoinkin on joku opas tuohonkin. Tuntuu että imetyksestä niin paljon juttua ja pulloruokinnasta ei mitään. Kertoo sekin paljon kun ei olla saatu nykyisestä neuvolasta mitään ohjeistusta maidon määristä.. Ja ärsyttää joka kerta neuvolassa kertoa että en imetä. Kun vaikka on sama täti, niin aina tuntuu asian unohtavan.. Joka kerta nyt kysynyt että imetänkö.. Blaah...

Sonja09 Vauvan kasvu hidastuu pikkuhiljaa: netistä katsoin niin mm. 0-1 kk painon pitäisi nousta n. 30g/pvä ja 1-2kk n. 20 g/pvä Joten älä ole huolissasi.

Kaiko Mä olen kokeillut harsoja taittaa äitiyspakkauksen ohjeiden mukaan sitten olen kokeillut flanellia lisäimuna ja muovikuoret aina ollut päällä. Seuraavaksi ajattelin kokeilla kans villahousuja. Kestoilu täälläkin välillä katkolla kun menee hermot jos vaatteetkin kastuvat ja aina en jaksaisi olla pyykkiä pesemässä, tällä viikollakin jo pesty 6 koneellista pyykkiä ja vielä tarttis ainakin nuo kestovaipat pestä, huoh.

Meidän vauva nukkuu äitiyspakkauksen kopassa, mutta aamulla jätän usein viereeni kun mies on jo lähtenyt töihin, että voin seurailla että herääkö vauva vai ääntelehtiikö vain unissaan. Tosin nyt lähiaikoina meillä ollaan heräilty jo silloin kun isi lähtee töihin [&o].

Kiitos vastauksista!
Mä yritin myös harso+villahousuyhdistelmää, mutta sitten ei tietenkään vaatteet mahtuneet enää päälle. Muutenkin harsosta taiteltuna tuli niin kamalan paksu, että pikkuisen selkä oli ihan notkolla, joten ajattelin palata niihin ehkä vähän myöhemmin. Mietin vain sitä, että kestovaipathan tuntuu vauvan peppuun märiltä heti kun niissä jotain on, eikö totta, joten kun pissaa tulee tiuhaan pitäisi vaippoja olla koko ajan vaihtamassa, jos haluaa kuivan tunteen pienelle. Vaihdatteko heti vai annatteko vain olla jokin aikaa märissä?

Vauva nukkuu sekä pinnasängyssä että meidän välissä. Yleensä laitan illalla omaan sänkyynsä, jotta saisin sen ekan ja pisimmän pätkän nukuttua itse mahdollisimman hyvin - neidin herääminen kestää niin pitkään, että on ihan turhaa että mä valvon tunnin odottaen että toinen jaksaisi avata suunsa kunnolla. Sitten hän on useimmiten nukkunut mun vieressä lopun yötä, kun olen itse nukahtanut siinä kun odottelen että vauva nukahtaisi niin syvään että pysyisi omassa sängyssä. Joskus kyllä laitan omaansa, mutta viime aikoina on ollut sen verran itkuinen ja nukkunut levottomasti, että on saanut olla vieressä.
Mekin aloitettiin pahvilaatikolla, mutta siirrettiin se alakertaan "päiväsängyksi", kun mä heräsin aina siihen että vauva kumautteli nyrkkejään sen seiniin, hänellä kun on tapana husia nukkuessaan ja varsinkin heräilyvaiheessa. Pinnasänkyyn siirtyminen kävi ihan ongelmitta.

Tuntuu kieltämättä täälläkin siltä, että pyykinpesukone pyörii koko ajan. Astianpesukone myös. Ja meitä on vain 2 aikuista + vauva, mitä se mahtaa olla suurempilapsisissa perheissä? 

Meillä on nukuttu alusta asti omassa pinnasängyssä. Yleensä yöllä kun on herätty on ollut vaipanvaihto + syöttö + röyhtäytys (jolloin vauva nukahtaa olkapäälle). Kun vauva kerta nukahtaa olkapäälle, niin sitten on laitettu sänkyyn. Mutta tuntuu, että tuo on kyllä tosi kiltti nukkumaan öisin. Viime yönä nukahti klo 00, mä heräilin klo 5.30, mutta nukahdin uudestaan. Sitten klo 07.00 herättelin syömään, kun alkoi omaa rintaa pakottaa niin, että kaipasin tyhjentäjää. Eli nukkui 7 tuntia kerrallaan! Ja tuon jälkeenkin vielä klo 11 saakka. Päivällä meillä sitten torkutaankin max puolen tunnin torkkuja. Ja iltaisin menee joskus parikin tuntia ennen kuin saadaan nukahtamaan (onneksi on miehen homma, kun se on kärsivällisempi).

Me vaihdettiin eilen Cuplatonista Relatippoihin. Tuntui vain, ettei tuo Cuplaton mitään auta. Viime yö meni hyvin, mutta saattoihan se olla vain sattumaa. Katsotaan lähipäivinä miten käy.

Sonja09: Meillä vaihdetaan vaippa kun vauva kitisee, tai kun huomataan kakanhajua tai yleensä ennen syöttöä. Mikä näistä osuukaan ekana kohdalle. Voi siis olla, että vauva on jonkunaikaa märissä, kun en mä ainakaan huomaa koska tuo on pissannut.

Nuhaiset terveiset täältä meiltä.
Neiti on saanut ensimmäisen lenssunsa ja on hieman tukkoisen puoleinen siis. Tästä johtuen myös unta tuntuu riittävän ihan loputtomiin ja syöminen on hieman semmosta ja tämmöstä kun henki ei kulje. Mulla onki sitten rinnat koko aika ihan täynnä kun tyhjennys ei toimi kuten pitäisi. Olen sitten koittanu pumpata ettei tuotanto hyydy.. Viime yönä nukkui 6tuntia ja olin ihmeissäni, heräsin yöllä tarkistamaan että on hengissä kun ei noustukkaan syömään silloin kun normaalisti. Kuuden tunnin tirsojen jälkeen sitten tosiaan herättelin neidin syömään kun rintoja alko pakottamaan.. Nyt on sitten nukuskellu koko aamun ja minä ihmettelen vieressä ja katton tuota toimintaa.
Nyt herätäänki sitten, häätyy siis mennä. [:)]

Täällä hikka vaan kärsitään [:D] Tosin tyttö tahtoo useammin puklata hikan kanssa, melkein täytyy pitää pystyasennossa hikan kanssa.

Kylläpäs teillä idaho ja Sonja09 oli ikävät kokemukset jälkitarkastuksesta! Mikähän törppö lääkäri ei käytä liukastetta, JT:ssa jos milloin sitä tulisi käyttää... Seksielämä on palannut kuvioihin, molempien aloitteesta. Ehkäisynä käytetään kondomia, minipillereitä rupean syömään vasta jos pakko. Kakkosta aletaan yrittämään kuitenkin näillä näkymin aika nopeasti. Tiesittekö muuten, että rintaruokinnan sanotaan toimivan ehkäisynä 98 %:sti, JOS lapsen annetaan syödä niin usein kun haluaa ja jos lapsi on alle 6 kk? Ei kyllä vielä jätetä kondomia pois, jos kävisikin niin epäonnekkaasti että heti tärppäisi.

Jälkitarkastuksessa kiloja oli jäljellä 2. Kotona ei ole vaakaa, mutta nyt meni jalkaan toiset viime syksyn farkuista, toisiin en taida enää ikinä mahtua. Sipsit ja karkit jätetty pois, tosin herkuttelen esim jäätelöllä tai pullalla monesti viikossa.

Laihduttaa
ei tosiaan kannata silloin kun imettää, sama pätee oikein kovaan treeniin, maidontulo voi oikeasti ehtyä. Mutta te joilla maidontuotanto on niukkaa, käykää ostamassa kaupasta äitiysteetä! Esimerkiksi Frantsilan Vauvanilo on terapeuttinen tee joka lisää maidoneritystä. Eri äitiysteissä ainesosat ovat melkein samoja, joten merkillä ei ole väliä. Frantsila kuitenkin on kotimainen. Terapeuttisella teellä on vaikutusta, ei sovi laittaa samaan kategoriaan tavallisen teen kanssa.

Ilmoittauduin mammajumppaan, kohderyhmä raskaana olevat ja juuri synnyttäneet. Turussa ei pahemmin jumppavaihtoehtoja ole, TUL taisi olla ainoa jolla on koko ajan äiti-lapsi-jumppia tarjolla mutta se järjestetään niin kaukana meitsistä ja oli aika kalliskin. Tämä jumppa on ruotsinkielisen työväenopiston järjestämä, hintaa vaivaiset 12 €, turkulaiset HUOM, hyvin voi jumpata ruotsiksi [;)]. Muut harrastukset taitavat jäädä tällä erää. Vauvahierontaa olen tehnyt omin päin.

Kestovaipat
ovat märemmän tuntuisia kuin kertikset, sen takia monet haluavat käyttää kuivaliinaa lähinnä ihoa. Kuivaliinaksi käy mikrofleece (itse saksin vanhan urheilukerraston, tytön peppu tosin näillä näkymin ei kestäkään fleeceä), coolmax tai polyestermokka (kestovaippa-/kangaskauppa). Meillä kestovaippoja vaihdetaan tiheämmin kuin kertiksiä, itsellä ei ole vielä luottoa niiden imukykyyn. Mielestäni kertis kun imee itseensä moninkertaisen määrän pissaa. Jos päällä harso niin tätä nykyä myös lisäimu (flanelli/bambu/mikrokuitu/frotee/pellava/...), tyttö pissii niin paljon. Taitteluna ollaan eniten käytetty superleijaa (http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija), en saa origamia siististi kiinni näpsyllä. Se äp:n kuori on tosiaan NB-kokoa ja on nopeasti pieni, meillä ollut käytössä S jo yli kuukauden. Yhden kuoren olen ostanut itse, yhden ommellut itse. Toinen on nyt tekeillä, pitäisi vain saada aikaa ommella.

Kävinpä eilen pankissa vaunujen kanssa, 8 rappusta [:-] Eräs avulias mieshenkilö auttoi kantamaan vaunut ylös, kun olin kaksi rappusta taiteillut yksin. Ulos pääsinkin sisäkautta. Pitää näköjään vaihtaa konttoria, noin hankalaan paikkaan en enää mene.

Mies on poissa tämän viikonlopun, tosi outoa olla yksin tytön kanssa. Tuntuu ettei saa mitään tehdyksi (nytkin täällä menee kallista päikkäri-aikaa, argh! [;)]), ruoanlaitto kamala projekti, eilen ostin pizzan... Eli se siitä terveellisestä syömisestä.

Ihanaa kun lopultakin on syksy, niin kaunista kun maassa keltaisia lehtiä. Ens päikkäreillä vaunuilemaan ja syksystä nauttimaan!

Joo-o, jäi ketjun päivitys väliin kun eilen rupesin kirjoittamaan ja tänään jatkoin...

Kauaa en henno pitää tyttöä märän (kesto)vaipan kanssa jos huomaan sen olevan märkä. Sama vaihtotyyli kuin KaiKolla, eli milloin mitenkin. Pyykättävää todella tulee lisää, ja kuitenkin olen pessyt vaippapyykkiä muun pyykin joukossa. Nyt viikonloppuna kertistellään kun ollaan kaksin. Seuraava vaippapaketti mikä ostetaan onkin sitten kokoa 4!!!

Joka aamu annetaan niin Cuplatonia kuin Relaa. Joskus Cuplaton unohtuu, enkä ole huomannut eroa itkun määrään.

Juu todellakin oli kauhee kokemus se jälkitarkastus [:'(]. Mä täällä pähkäilen noita minpillereiden alotusta.. Reseptin jo sain. Voiko ne sitten vaikeuttaa raskaaksi tuloa? Viimeksi raskauduin heti yhdistelmäpillereiden lopettamisen jälkeen. Tuli yhdet kunnon menkat ja sitten jo näytti plussaa.. Nyt tullut semmoinen olo, että tahtoisin melko pian uudestaan raskaaksi..

Me annettan aamuisin rela-tippoja ja disflatyl tippoja aamuin illoin... cuplatonia annetaan sitten muiden ruokailujen yhteydessä.. en tiedä onko apua vai ei...

Meillä Mio nukkuu perhepedissä. Alkuun nukkui omassa sängyssä, mutta heräili tiheään ja itki paljon enemmän, joten muutti viereemme ja siinä on pysynyt. Nukkuu nyt paljon rauhallisemmin ja pidempiä pätkiä. Ja herää paremmalla tuulella [:D]

Hikkaa meillä hoidetaan antamalla nopeesti antavalla tutilla (esim. Ainu) keitettyä vettä. Meillä kun ei imetetä, niin vauva ei ymmärrä imeä hikan aikana. Siksi siis tutilla, josta tulee ihan valuttamalla. Tai jos vauva on väsynyt, otan kainaloon ja hyssytän, vauva nukahtaa ja hikka loppuu sillä samalla sekunnilla, kun silmät lopsahtavat kiinni.

Mio ei ilmoita kakkaa, se pitää itse haistaa, mutta niin pissaherkkä on, että jos on vaipassa pikkuruinenkin pisu, niin heti alkaa itku. Joten ei koskaan ole märällä vaipalla. Yölläkin vaihdetaan vaippa useita kertoja, kun vauva herää märkään vaippaan ja känisee samantien äipän hereille [:D]

Takaisin