Kesämassun kasvattajat 2009

maam80: kauhean paljon voimia sinulle! Kunnoitan kovasti päätöstäsi minkä teit vauvan parhaaksi, vaikka se onkin tosi rankkaa sinulle. Varmasti lopulta kaikki kääntyy hyväksi!

Minä taas pääsen vihdoin eroon antibiooteista, lauantaiaamuna otan viimeisen. Siitä tuleekin sitten tasan neljä viikkoa täyteen - aika paljon 6-viikkoiselle babylle... Mutta ihanaa.
Vatsavaivoja on ollut nyt monena iltana, mutta ne johtuu varmaan suurimmaksi osaksi muusta kuin antibiooteista. Jonkinasteista siis koliikkia on. Konsultoimme tuttua lastenlääkäriä, ja relatipat on kuulemma parasta apua mahakipuihin, ja sitten tietysti vauvan kanteleminen ja vatsan/selän taputteleminen ja hierominen. Meillä ainakin tehoaa parhaiten se, kun isä kantaa tyttöä vatsallaan käsivarrella, ja hieroo kevyesti selkää. Siinä on hyvä röyhtäistäkin. Siihen neiti sitten jossain vaiheessa nukahtaa, jolloin päästään mekin yöunille. Onneksi vaivoja ei öisin ole nähtävästi ollut.

Vauva on nyt jo toista päivää tosi uninen eikä oikein jaksa syödä. Onneksi tänään on neuvola, niin voin kysellä pitääkö jotain tehdä. Kai se voi olla vaan tilapäistä väsymystäkin? On vaan niin omituista kun hän ei huuda [&:]. Yleensä kun nälkä iskee on ruokaa saatava HETI, mutta nyt vain vähän naukaisee, ja jos ruokaa ei heti tule niin hiljenee taas. Hän nukkui kyllä tosi levottomasti: hilautui yöllä muhun kiinni ja husi käsillään jatkuvasti ja hamusi rintaa, mutta oli kuitenkin unessa ja hiljaa. Siksi meni varmaan pari tuntia ennenkuin mä itse heräsin sen verran että tajusin sitä hänelle antaa, ja tyttö söi hetkisen ja taisi olla edelleen unessa...

Onko teillä ollut lapsella sammasta? Meidän tytön kieli on vähän valkoinen, mikä ei tietysti ole mikään ihme kun kaikki sen omat hyvätkin bakteerit on antibiootit tappaneet. Olen yrittänyt hoitaa puolukalla, mutta vielä ei ainakaan ole tehonnut. Mietin myös onko hiivaa mun nänneissä, kun ovat vieläkin kipeät, mutta se voi johtua kyllä vasta reilun viikon kestäneestä rintakumittomasta syötöstä. Kuinka kauan teillä on kestänyt ennenkuin syöttö on täysin kivutonta, eikä rintoihin satu enää esim suihkussa??

Meillä alkoi vatsavaivat jo ennen kuin aloimme käyttämään d-vitamiinia. Otimme käyttöön vesiliukoiset, koska niitä on helpompi kuljettaa mukana, ei tarvitse jääkaappia.Maksimissaan tuntuu olevan 4 tuntia imetysväli, onneksi edes tuon verran öisin. Imetyksen jälkeen yleensä menee puoli tuntia - tunti ennen kuin neiti nukahtaa, koska vatsa vaivaa. Cuplaton ei ole asiaa ratkaissut, mutta tuntuu, että kun vähensin sen käyttöä, niin paheni vielä vatsakivut... eli ehkä se sittenkin edes hitusen helpottaa.

Eilen neiti päätti syödä kirjaimellisesti kerran tunnissa klo 10-22. Eli eipä tuossa missään välissä unia ehditty ottaa. Mä menin nukkumaan klo 22 jlkeen ja käskin miehen antaa korviketta jos huutaa. Ilmeisesti mies oli saanut vauvan jossain vaiheessa nukkumaan, koska heräsin vasta vähän ennen neljää syöttämään seuraavan kerran. Toivottavasti tänään on helpompi päivä.

Voimia Maam80, teit rohkean ratkaisun!

Karstaa on meilläkin ollut ja siitä on menestyksekkäästi päästy eroonkin seuraavalla metodilla: perusvoidetta tai ceridalia hierotaan vauvan päähän, ja jos karstaa on paljon, voi tässä kohtaa joko harjailla tai pallokammalla kampailla päätä, tai jos karstaa vain vähän, pestä voide jonkun ajan päästä pois vauvashampoolla. Meillä käytössä Baby Sebamed, on toiminut meillä hyvin. Apteekeista saapi sitä ostaa.

Tänään oli 2kk neuvola, poika on nyt 61,5cm pitkä ja painaa 6510g ja on terve ja ponteva [:)] Ei vielä kauheesti temppuja osaa, mutta sen mitä tässä iässä neuvolassa testataan, seuraa katseella ja tarttuu esineisiin ja vie niitä suuhun (haparoiden, mutta menestyksekkäästi [:D]) Primitiiviheijasteet alkavat olla poissa. Katseen on Miokin kohdistanut ihan syntymästä asti, hedelmäpelisilmät olleet vain kun on ollut nukahtamispisteessä, eikä malta sulkea silmiä. Eli ihan käyrillä pysytään, vaikken nyt henkilökohtaisesti kauheesti niitä käyriä arvosta, yksilöitähän nämä ihanaiset on kaikki ja jokainen osaa omat juttunsa.. [:)]

Nukkumarytmi meillä on edelleen ihan kammottava, pari tuntia ja herätys, ympäri vuorokauden, paitsi päivällä, kun poika ottaa vartin torkkuja ja touhuaa taas kolme-neljä tuntia. Poikkeuksena tilanteet, joissa vauva on vaunuissa tai autossa, silloin nukkuu päivälläkin pitkiä unia. Ja pisimmät, max viiden tunnin unet sijoittuvat alkuiltaan, eli noin klo 23 alkaa yörumba. Mutta asuntomme kuumuus tekee tähän ilmeisesti osansa, rauhoittunee tilanne siis kunhan kämppä viilenee [:D]

Ihania alkusyksyn päiviä kaikille!

Ja vatsavaivoista vielä, että meillä on auttanut hyvin setti: Rela-tipat, Disflatyl-tipat ja piiiiitkät röyhtäytykset. [:D]

Hei,

Meidän pikkupoika syntyi 22 h synnyteyksen ja sitten sektion jälkeen. 8.8. 3.295 kg/49 cm. Mun synnytys tuntui menevän saman kaavan mukaan kuin MINNIKSENKIN. Naikkari oli tosin niin täysi, että jouduin sitten olemaan isossa huoneessa ja nukkuminen jäänyt todella vähiin koko viikon ajan.

Imetys lähtenyt jotenkuten käyntiin. Olemme kuitenkin joutuneet antamaan vähän myös lisäruokaa, jotta olen itse saanut levätä ja mun antama ruoka kun ei tunnu riittävän. Eilen käytiin ottamassa tikit pois ja vauva punnittiin, oli sairaalasta lähdön jälkeen (3 päivässä) nostanut painoa 300 g, jota neuvlan täti hieman ihmetteli kun yleensä oma paino saavutetaan n. viikossa. No, musta tuntuu että mä en kyllä muuta teekkään kun syötän. Vauva on koko ajan rinnalla ja mun väsymys vaan lisääntyy..Toisessa rinnassa joudun käyttämään rintakumia, niinkuin monet näköjään täällä muutkin.

Mulla oli aika paha baby blues, mutta johtui varmaan tosta suuresta väsymyksestä. Oliko muilla sitä?
Miten ton Lilypie- jutun sai vaihdettua?

Lilypie First Birthday tickers

Vatsavaivoista Mitä olen muilta äideiltä kuullut ja lukenut niin röyhtäytykseen kannattaa käyttää aikaa ja eri tekniikkoja jotta löytää sen oman vauvan "taikanapin". Meidän neiti onneksi röyhtäsee suht helposti mutta välillä jää ilmaa kiertämään. Ja sitten reladropsit ja cuplaton saattaa auttaa. Vatsavaivat olivat pahimmat kun sai alussa välillä korviketta. Saattoi johtua myös pullosta josta tuli liian "helposti" ja nopeasti. Ostettiin Aventin pullo josta vauva joutuu imeä kovemmin (muistuttaa tissiä) ja maito tulee hitaammin. Ilmeisesti myös ilmaa tulee muotoilun ansiosta vähemmän. Nyt pienetkin vatsavaivat ovat lähes kadonneet kun lopetin rintakumin käytön; niistäkin taisi tulla ilmaa mukana imiessä. Tai jollain vauvoilla vaan on herkkä vatsa [&:]

Male, mulla oli sektion jälkeen baby blues ehkä noin 3 viikkoa. Väsytti, masensi, itketti ja aina ei osanut olla vauvasta niin onnellinen kuin olisi halunnut ja se taas itketti lisää... [;)] Meni kuitenkin pikkuhiljaa ohi. Yritä järjestää itsellesi aikaa levätä jos vain mahdollista. Apua isältä, sukulaisilta? Ja nuku aina kun vauva nukkuu oli aika mikä tahansa niin jaksaa paremmin. Pyykkivuori voi odottaa!

Baby blues pitäisi mennä muutamassa viikossa ohi. Puhu miehesi kanssa ja seuratkaa tilannetta sillä osallahan baby blues saattaa pitkittyä ja tulla vaikeampi synnytyksen jälkeinen masennus. Puhu myös neuvolassa. Olo oli kauhea mutta mua auttoi vähän kun _tiesin_ että kyseessä on baby blues ja että se menee ohi.

Mini on kyllä ihan oikeassa, rintakumien käyttö aiheuttaa enemmän vatsavaivoja. Pikku prinissi syö niin ahneesti, että kuulen kun nielee samalla ilmaa. On sitten vaihdeltu asentoa, pidetty taukoja (ja yritetty röyhtäyttää, mutta ei oikein ymmärrä koko juttua) ja yleensä otan rintakumin pois jossain vaiheessa, kunhan syöminen on rauhoittunut vähän. Vieläkin on vatsakipuja joinakin päivinä, en tiedä reagoiko johonkin mitä olen syönyt/juonut esim. kahvi? Relatippoja ajattelin vielä kokeilla, jos niistä olisi apua.
Meillä ollaan tähän asti nukuttu tosi hyvin; en ole ollut mitenkään väsynytkään, kun poika ei välittäisi yöllä heräillä syömään. Kerran yössä on tähän asti kuitenkin herätelty, ei kai pariviikkoiset voi koko yötä nukkua? Pitää vielä kysyä neuvolassa, etten turhaan kesken unien herättele jos se ei ole välttämätöntä.

Mäkin oon miettiny tota et koska on "normaalia" et vaaveli nukkuu koko yön.. Meitin poika ois nukkunu varmaan ihan alust asti koko yön.. Aina tähän asti herätelly syömään. Meil viel ku poika oli aluks hieman keltanen ja painokäyrä oli miinuksel.. Nyt oon kyl antanu nukkua niin pitkään ku jaksaa.. Mut siltikin muutamana aamuna herättäny sitten.. Noh meillä huomenna neuvola.. jos muistais kysellä vähän..

Meillä poika syö pelkästään pullosta.. Äidinmaitoa ja korviketta sekas.. Mut oon pähkäilly tota annoskokoa.. Millasii ohjeita muut on kuullu? Mulle yks neuvolatäti ohjeisti että päivässä pitäisi saada viidesosa painosta maitoa.. Sit taas toinen täti ei oo semmosesta kuullukkaan.. eli mistä nyt muka pitäis sitten suurinpiirtein tietää kuinka paljon uskaltaa antaa.. Kertaakaan poika ei oo vielä kieltäytyny syömästä loppuun... Kauheeta pähkäilyä tämän kanssa..

Poika sitten oli viikonloppuna mummilla yökylässä.. Pieni eroahdistus tuli mulle, mutta oli se kyllä ihana saada nukkua niin pitkään kuin halusi.. Mutta aika noppeesti sitten se ikävä taas yllätti.. Mutta oli siellä mennyt kaikki hyvin.. Meillä sen verran rauhallinen poika (ainakin vielä), että varmasti mummi ottaa pojan useamminkin hoitoon.. On kyllä hyvin meillä mennyt, että on useampi lapsenvahti tiedossa..

Moi,

meilläkin tyttö imee ilmaa syödessä. Olen päässyt eroon rintakumeista, mutta imemisote on välillä mitä sattuu - yleensä liian pieni. LIsäksi varsinkin ahneesti imiessä vauva maiskauttaa ilmaa ulos (tai sisään?) ja samalla pienentää otetta, auts. Ja välillä kuulee selvästi kuinka hän nielaisee ilmakuplan, huoh. Röyhtäiseminen ei vielä oikein onnistu, tai ehkä en ole vain tarpeeksi pitkään jaksanut röyhtäyttää.
Tai käytän mä rintakumeja vielä öisin, kun rinta on ihan täynnä enkä jaksa puoliunessa kamppailla otteen kanssa.

Mulla oli tosi kova Baby blues, joka kesti noin viikon. Itkin ihan joka asiasta. Ja vielä noin kuukauden ikään saakka en pystynyt laulamaan lapselle ollenkaan, kun alkoin heti itkettää, enkä halunnut lapselle siitä traumoja. [:)] Onneksi se on nyt ohi. Vauva tuntui kyllä rakkaalta koko ajan, kannattaa varmasti pyytää apua jos tuntuu ettei itkut mene ohi.

Hyvä tietää, että baby blus voi kestää vähän pitempäänkin, välillä kyllä helpottaa kun saa nukuttua.

Kuinka kaun teillä oli jälkisupistuksia? Vaikuttaakohan sektio niihin otenkin eri tavalla? Kipeitä kyllä on.

Olipa kiva lukea, että muillakin rintakumin kanssa tuo imeminen on hankalaa mm. ilman kanssa. Kiitos kaikille, kirjoittajille hyistä neuvoista ja vinkeistä.

Kylläpä menee aika kuin iltamissa, rinsessa on jo 3 ja puoli viikkoa - aivan eri vauva kuin se nyytti, joka laitokselta tuotiin. Kaikki on sujunut tosi hyvin, ihan pelottaa sanoa ääneen. Imetys sujuu, kylläkin edelleenkin rintakumin kanssa. Maitoa tuntuu piisaavan. Vaavilla ei juurikaan ole vatsavaivoja, eikä se muutoinkaan paljon itke. Toki ääntä lähtee tarvittaessa kuin pinestä kylästä. Hymyilty on jo reilun viikon ja nyt alkaa pikku hiljaa jutteluakin tulla - aivan ihanaa aikaa. No nyt pitää taas alkaa syöttöpuuhiin. Onneksi neiti viihtyy välillä myös yksin niin äiti saa touhuilla muutakin.

Aurinkoista loppuviikkoa.

Kylläpä täällä meno hiljentyy...

Onko teidän vauvat pysyneet terveinä? Mirollahan oli jo 3 viikkoa sitten flunssa ja keskiviikkona tuli uusi flunssa. Eilen sit nousi jo kuumekin [:o] ja käytiin illalla tk:ssa, lääkäri käski vaan laittaa suppoja tarpeen mukaan. Illalla sit yks laitettiin ja poika nukkui tosi hyvin yön. 6 tuntia nukkui yhtäjaksoisesti ja tosi rauhallisestikin vielä, että monesti piti nousta katsomaan, et kaikki on kunnossa. Normaalisti meillä heräillään yöllä 2-4 tunnin välein.Täytyy toivoa että flunssa menis nopeesti ohi,eikä tulisi korvatulehdusta, tai muuta vastaavaa.
Mites on, meinaatteko osallistua pneumokokkirokote-tutkimukseen? Me osallistutaan, mutta aloitus ajankohta on vielä epäselvä.

Eilen oli 2kk:n neuvola ja Miro kasvaa hienosti täysimetyksellä.[:)] Paino nyt 5890g ja pituutta 58cm. Taas oli uus neuvolan-täti, mutta tosi mukava, eikä se "turhia" tutkinut, kun Miro oli niin flunssainen. Seuraavaksi onkin sit ensimmäinen lääkärineuvola. Jossainpäin on jo 6viikkon iässä eka lääkärineuvola, mut täällä on vasta 3kk:n iässä.

Joku aika sitten täällä keskusteltiin vauvoista erossa olemisesta. Luin just jostain että suositellaan et vauvoista saisi olla erossa niin monta tuntia kun on ikää kuukausissa ja sit niin monta yötä, kun on ikävuosia. No, mut eiköhän se loppuen lopuksi ole jokaisen oma asia kuinka tekee. Netistäkin löytyi paljon keskustelua tästä aiheesta.

Mukavaa syksyn alkua kaikille![:)]

Mistä Himmeli olet lukenut tuommoisen tiedon? Kuullostaa aika oudolta.

Meillä kanssa neuvola takana.. Pituutta 59,5cm ja painoa 5580g. Poika voi hyvin.. Mä en oo miettiny vielä noista rokotteista mitään... Eipä meille kyllä niistä ole kauheasti juteltu.. Viimeksi neuvolakäynti kovin nopea, kun oma hoitaja kippeenä ja toinen vaan punnitsi ja mittasi.. Ärsytti todella paljon, kun eivät olleet peruneet aikaa.. onneksi saatiin jo ensi viikoksi uusi aika. Viimeksi kysyin taas noista annoskoosta.. Ei tämäkään sanonut mitään asiaan.. Huooh.. no pääasia että painoa tulee lisää... Meillä käännytään selältä kyljelle.. Vattalla kun poika on, niin kovin yrittää selälleen, mutta hermostuu melko nopeasti..

Hymyä kyllä pojalla riittää... Itselläki posket todella kippeenä hymyilemisestä...[:D]

Ainiin.. Neuvolatäti sitä mieltä että meillä voisi jo kolmen kuukauden iässä alkaa syöttään kiinteetä.. Saas kattoo ny...[:)]

Kiitoksia Himmeli.. Onhan tossa nyt semmoisia tutkimustuloksia.. Mut silti aika oudolta kuulostaa.. meillä poika siis ollut jo mummin luona yötä.. Hyvinhän heillä oli siellä mennyt.. En usko että poika siitä nyt traumoja sai... Jokainen tallaa tyylillään..[:)]

Meille on myös tullut kutsu kahteenkin eri rokotetutkimukseen. Ei varmaankaan osallistuta, kun tiedustelin, että saako sitten vaikkapa ulkomaille lähtiessä tietää kumpaa rokotetta on saanut (jos lähtee jonnekin jonne vaikkapa hepatiitti-rokotus vaaditaan) ja meidän neuvolatäti oli kuullut muiltakin tällaista, ja kumosi nyt tiedon. Vain terveydellisistä syistä saa sitten tietää, kumman rokotteen on saanut. [&:] Niinpä taidamme ottaa vauvalle omakustanteisen, jo olemassa olevan pneumokokki-rokotteen ja ehkä myös rota-rokotteen. Ja tietty sit ne kaikki "pakolliset".
En edes ymmärrä miksi tämänkaltainen tutkimus tehdään sokkotutkimuksena, mutta kun tehdään, niin eipä taida uskaltaa osallistua.

Mä en osaa olla poissa Mion luota muuten kuin niin, että vauva on isänsä kanssa. Ollaan oltu nyt kohta viikko mummolassa vierailulla, ja ainoa mihin olen miehen kanssa mennyt niin, että vauva on mummolla tai papalla, on sauna... Täytyis vissiin vähän opetella oleen erossakin. Mutta ei vielä ole kiire [:)]

Mullakin oli kyllä työn ja tuskan takana, et annoin pojan yöksi hoitoon. Toisaalta oli ihanaa pitkästä aikaan nukkua niin pitkään kuin vain halusi..[:)] Kyllä tota katkeamatonta yöunta kaipaa todella paljon. Meillä nyt poika menee nukkumaan 20-21.. mutta ite joudun vielä pumppaamaan puolenyön aikaan.. joten mun yöunet katkeaa vaikka poika nukkuisi.. olen vielä herättänyt pojan samalla kertaa syömään.. Jos silloin nukkuisi aamulla pidempään.. Tosin joudun joka tapauksessa nousemaan viimeistään 7.00 pumppaamaan taas.. Ja harvemmin poika nukkuu noin pitkään.. herää viimeistään kuudelta.. Kun raskaana ollessa heräilin parhaimmassa tapauksessa yhdentoista aikaan.. Paitsi loppuvaiheessa..[:)]

Onko ketään kaivannut raskausaikaa? Mulla jotenkin ikävä masua, vaikka loppuvaiheessa meinasi hermot mennä.. Vielä varmaan turhan aikaista kysellä, mutta ootteko miettinyt toisia lapsia vielä? Itse haluaisin vielä ainakin yhden lapsen, mutta pähkäilen tuota ikäeroa.. Toisaalta olisi hyvä, että ei kauheasti ikäeroa. Olisi seuraa toisista myöhemmin.. Mutta onkohan se vauva-aika turhan raskas..Ei kyllä ole tämän hetken asia.. No jaa.. Tällä seksielämällä ei pahemmin tulla raskaaksi..[:)] Ei minkäännäköisiä haluja mulla.. Koskakohan alkaa tehdä mieli... Voisin mennä nukkumaan muutamaksi tunniksi..tylsää kun töllöstäkin tulisi jotain katseltavaa..

Mulla ei kyllä ole ollut yhtään masua ikävä. Odotin oikein, että koska se ikävä tulee, kun siitä kaikki sanoi, että "ootappas vaan, sitä tulee vielä ikävä" . Mutta ei tosiaan ainakaan muistu mieleen, että oisin ikävöiny... Ihan sillon alkuun synnytyksen jälkeen huomasin tosin aina välillä silitteleväni masuani [:D] Mutta sekin oli sellasta tiedostamatonta.

Minä rupesin jo synnytyssalissa puhumaan seuraavasta [:D] Mutta mulla tosiaan se synnytys sujuikin tosi hyvin. Sellanen parin vuoden ikäero ois kiva, mutta tietysti se oma jaksaminen mietityttää. Kyllä me nyt alustavasti ollaan puhuttu, että siihen yritettäis, että toisempi syntyisi vuoden 2011 aikana. Olettaen nyt tietenkin, että voi saada lisää lapsia, eihän sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu. Mutta siis haaveissa näin...

Mulla oli tavallaan vähän ikävä mahaa heti synnytyksen jälkeen, kun oli niin omituista olla ilman sitä. Ja mulla meni muutama päivä (tai viikko?) ennenkuin tajusin että mun ei tarvitse varoa sitä enää! Olen kyllä jo haaveillut vähän uudesta raskaudesta... [:)] Suurta ikäeroa en lapsille halua, koska ikää on itsellä jo kohta 32, mutta kaksi vuotta olisi varmaan hyvä, jos meille toinenkin lapsi suodaan - tämä ensimmäistäkin sai yrittää jonkin aikaa. Eli ehkä ensi kesänä voitaisiin alkaa yrittää uudelleen... [:)] Rankkaa kahden pienen kanssa tietysti on, mutta ei siihen ole oikein vaihtoehtoja, kun kuitenkin useamman lapsen haluaisin.

Rokotteista ei ole ollut vielä mitään puhetta, muaa luin lehdestä että joku ripulirokote annetaan ilmaiseksi 1.7. ja sen jälkeen syntyneille. Meidän neidin LA oli 3.7. mutta hän  tuli jo 29.6. joten jäädään varmaan ulos tuosta rokotteesta [&:]. Yritän kuitenkin sen saada, ja maksullisena sitten jos ei muuten.

EIlen oli ristiäiset, kotona kastettiin. Kaikki meni hyvin [:D]. Tyttö oli kiltisti kolme tuntia hiljaa sitterissä ennen tilaisuuden alkua kun me häärättiin keittiössä, mutta protestoi vähän kasteen aikana. Lopun päivää menikin sitten oikein kiltisti kummien ja isovanhempien sylissä torkkuen. Illalla ei sitteri sitten meinannutkaan millään kelvata, kun oli saanut olla sylissä koko päivän.....

Ai niin, erossa tytöstä en ole ollut kuin pari tuntia korkeintaan, ja silloinkin on ollut isän hoivissa. Mutta kai ne ajat tästä pikkuhiljaa pitenee. Jotenkin tuntuu että sitten kun lapsi saa muutakin kuin vain rintaa, sen jättäminen hoitoon on helpompaa. En ole oikein jaksanut pumpata maitoa, kun se on niin tylsää hommaa... Eikä sitä muutenkaan ole niin paljoa ettei tyttö söisi sitä kaikkea muutenkin.

Pidättekö vauvoja paljon vatsallaan? Mä olen kokeillut, mutta raasu näyttää ja kuulostaa aina niin surkealta silloin, kun ei se ymmärrä kääntää päätä niin ettei nenä ota maahan. Päätä hän jaksaa pitää kyllä sen verran koholla että henki kulkee, mutta kovin tuskalliselta asento näyttää. Asentoa selältä kyljelle ja takaisin hän vaihtaa kyllä myös nukkuessaan, ihan kuin äitinsä.

Takaisin