Kesäkuun kullanmurut 2014

Mä opiskelen sosiaali- ja terveysalalla AMK:ssa jo kolmatta ammattiani. Ainoa harmi tässä on se et koulutus nykyisellä asuinpaikallani loppuu meidän ryhmän jälkeen joten on pakko hakea vuoden vaihteessa siirtoa. Onneksi tuo muuttoasia on miehellekin ok joten mielellään muutetaan lähemmäs vanhempiamme :) Nyt vaan pidän peukut pystyssä et siirto onnistuu!

Mullakaan ei vielä oo pahoinvointia, mut vatsakipuja on ja veikkaan et ilmavaivoja sekä ummetusta :( Toivottavasti ei oo mitään vakavaa! Tänään 5+4 :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

hihii...Heinäkesä...mulla on niin sama juttu. oon kans ite kosmetologi , ja kosmetiikka liikkeessä töissä. Oon täysi tuoksufriikki, omistan niitä itse todella paljon ja tuoksujen tunnistaminen ja opettelu on mun intohimo. noh...nythän sitten kävi niin etten ole tuoksua voinut käyttää moneen päivään ku rupee niin etomaan ne tuoksut. Töissä kyllä menee niin kauan aina ihan ok, kunnes joku tulee ja suihkauttaa jtn oikein ällön imelää tuoksua...huh...menee kylmät väreet pelkästä ajatuksesta...toivotaan että tää menee tän alkuraskauden jälkeen ohi :) tänään en muuten voinut laittaa edes huulirasvaa kun se greippinen haju oksetti x)

Moi,

mäki nyt rekisteröidyin tänne. Oon 25 v. opiskelija, muutin just Turkuu uusien opintojen pariin :) Vielä en kerro tarkalleen alaani kun joku saattaisi tunnistaa, eikä itestä vielä tunnu varmalta tämä raskaus. Oon ensisynnyttäjä :)

Kuukautisia ei oo tullu ja testi näytti positiivista, mutta en koe paljoa mitää poikkeavaa. Tosin maha on aika sekasin ja "liikatuotannolla" ja ehkä vähän sattuu rintoja, mutta ei mitenkää maata mullistavasti. En tunnu vielä uskovan tätä todeksi. Lopetimme mieheni kanssa ehkäisyn vasta kolme kuukautta sitten ja oletettiin että tässä voi mennä hetki, kun eikö se raskaaksi tulo kestä keskimäärin pari vuotta?

Nyt alan pikkuhiljaa uskomaan ja rekisteröitymää näille sivuille yms että pääsen fiilikseen mukaan :D Kivaa olla täällä!

Juu mul on siis iha kauheet jos joku sumuttelee, en siis kestä ees niitä hedelmä ja pähkinätuoksuja, puhumattakaan siite tuoksusarjoje tuoksui ja sit ennen tykkäsin meille tulleesta hunaja uutuus vartalosarjast nii noh hyi se haju tulee läpi niistä purkeista :/ esikoist ku odotin jouduin pyykinpesuaineetki vaihtaan tuoksuttomiin...

Tervetuloa palmu ja onnea !

Raskaaksi voi tulla jo ensimmäisestä yhdynnästä ;) esikoinen sai alkunsa kun mies kysy et tehdäänkö niin totesin et iha sama voidaanko nyt jatkaa hommailuu, 3 viikkoa myöhemmin positiivinen testi. Kakkonen joka nyt on tulossa nii sama homma ;)
Aina tietty kaikille asia ei oo niin mustavalkoista ja helppoa ja niin mäki luulin et nyt ainaki puol vuotta menee, toisin kävi ja olen onnellinen siitä et kävikin <3

Raskaaksi voi tulla jo ensimmäisestä yhdynnästä ;) esikoinen sai alkunsa kun mies kysy et tehdäänkö niin totesin et iha sama voidaanko nyt jatkaa hommailuu, 3 viikkoa myöhemmin positiivinen testi. Kakkonen joka nyt on tulossa nii sama homma ;)
Aina tietty kaikille asia ei oo niin mustavalkoista ja helppoa ja niin mäki luulin et nyt ainaki puol vuotta menee, toisin kävi ja olen onnellinen siitä et kävikin <3

Kiitos tsempistä!! On kyl hassua jos näin hyvä tuuri kävi :) Toisaalta oon joskus kuullu, et asioita tapahtuu sillo ku vähiten odottaa. Varmaa nytki toteutu sen takia ku oletettii et kestäis pitkää. Sillo kroppa on rennosti eikä jännitystilassa ku ei oikee oottanu mitää tulosta. Mut nyt alkaa jo tajuumaa ja innostumaan asiasta! :) Halutaa kyl vielä enne neuvolaa tehdä varmistustesti :D

Meillä on kans ollut se onnellinen tilanne että molemmat raskaudet on tärpänny heti eka kerralla. Se on ehkä huojentava ajatus siinäkin mielessä, että kun tietää että läheskään aina raskaus ei sittenkään kuitenkaan pääty onnellisesti. Ainakin kannustaa jatkamaan ja yrittämään kun raskautuu helposti.

Tervetuloa Palmu sinullekin joukkoomme! Tuoreessa muistissa on kaikki ensisynnyttäjän/ensiodottajan tunteet ja ajatukset kun itselläni tuo eka kerta oli niin vasta. Ihanan jännää aikaa :)

juu mullakin on tuorees muistis eka kerta, esikko täyttää 18 pv 1v 3kk :D et ei siitä kauan oo kun tääl on ollut ihan vaaaauvvva ja noh nyt hä on jo iso tyttö juoksee joka paikkaan ja tekee koiruuksia :D esikoinen on mul liian itsenäinen lapsi, ihan harmittaa kun mä haluisin et vauvailtaas viel mut e sillo kun oppi kävelee ennen ku täytti 1 niin ei juur äitiä kaipaa leikkeihinsä ja päiväkotiinkin kun vien vilkuttaa vaa et heippa äiti mees töihin nii mä pääsen leikkii :D

Tervetuloa Palmu sinullekin joukkoomme! Tuoreessa muistissa on kaikki ensisynnyttäjän/ensiodottajan tunteet ja ajatukset kun itselläni tuo eka kerta oli niin vasta. Ihanan jännää aikaa :)

Kiitos!! Joo jännältä kyllä tuntuu! Ja vaikeelta uskoa :) Kerkesitkö sä lukee kaikkea kirjallisuutta tai muuta valmistavaa vai menikö aika iha sekunnissa?

Moikka. oon 29-vuotias odottaja, laskettu aika 23.6 menkoista laskettuna. Mun tarina on sellainen, että minulla on ennestään jo 4 lasta. Miehelläni on yksi lapsi ennestään. Olemme olleet ilman ehkäisyä 1.5 vuotta. Vauvaa ei vaan kuulunut. Kesäkuussa mentiin sitten jo lapsettomuusklinikalle tutkimuksiin, että onko jompaan kumpaan tullut jotain vikaa kun vauvaa ei kuulu. Mitään vikaa ei löytynyt. lähdettiin hoitoihin ja alkioita tuli paljon. alkion siirto tehtiin ja negatiivinen sekin oli. Nyt sitten piti pitää välikuukausi ennen seuraavaa alkion siirtoa että kierto normaalisoituisi hormonihoitojen jälkeen. plussasin lauantaina ja varmistin vielä kahtena seuraavana aamuna :) olo on jotenkin epäuskoinen. kauan yritetty ja hoidoillakaan ei tärpännyt mutta nyt meille ilmeisesti on tulossa ihan luomu vauva :) :) :)

Mäkin olen tosiaan ensiodottaja ja ekalla kierrolla tärppäsi täälläkin joten kaikki jännittää ja tavallaan pelottaa. Varsinkin kun mulla on pahana tapana miettiä kaikkea päässäni. Erityisesti huonoja juttuja :/ Pitäisi vaan olla luottavaisin mielin et kyllä kaikki menee hyvin :)
Onneksi on tämä palsta ja tuki :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kiitos!! Joo jännältä kyllä tuntuu! Ja vaikeelta uskoa :) Kerkesitkö sä lukee kaikkea kirjallisuutta tai muuta valmistavaa vai menikö aika iha sekunnissa?

Aika paljon netistä luin juttuja, täällä vau.fi sivustolla on paljon laidasta laitaan artikkeleita josta saa käsitystä vähän kaikesta. Mitään kirjoja en lueskellut. Mullahan raskaus kesti vain sen 6kk (ennenaikanen synnytys 23+5) joten tottakai jäi tunne että raskaus jäi ihan kesken eikä ehtiny kunnolla edes nauttia siitä eikä valmistautua kunnolla.

Kerkes tulla jo ikävä raskaanaoloa tässä välissä ;) , vaikka sainkin jo kokea niitä raskauden ikäviä puolia lonkkajomotuksineen ja isohkon masun tuomaan tukaluuteen (kaksosia kun odottelin). On se silti ihanaa olla raskaana :)

Missään synnytysvalmennuksissa en edes ehtiny käymään, mutta olin alusta asti ottanut sen asenteen että kyllä mua siten neuvotaan ja opastetaan sairaalassa tilanteen tullessa. Ja näin kävikin.

Miten te muut jo äipät koette, voiko synnytystä harjoitella tai miten siihen voi valmentautua?

Mulle ainakin jäi synnytysvalmennuksest selanen maku etten halua synnyttäjät noh todellisuudessa se ei ollut niin kamalaa ja en ees jur muista mitää ja siks onkin taas fiilis etten haluais :/ ei siihen oikein voi valmistautua kun ei voi koskaan ennustaa et miten lapsi tulee ja mitä siel käy

Mä muistan sanoneeni kätilölle salista osastolle kävellessä ja muksua lykkiessä, että miten joku suostuu tuonne uusiksi =) Sanoi vaan, että kyllä se mieli vielä muuttuu, kun haluaa lapselle sisaruksia. Ja niinhän ne salin tapahtumat ovat hiljalleen hiipuneet ja kivut unohtuneet. Synnytysvalmennuksissa me käytiin yhdessä (olisiko viisi ollut..?) ja tuntui niin turhalta, että skipattiin loput. Hyvin selvittiin ilmankin. Hyvä kätilö oli kyllä kaikki mitä tarvittiin.

Me päätettiin miehen kanssa ensimmäisen valmennusillan jälkeen ettei mennä enää muihin ja loistavasti on kaks edellistä synnytystä menny ilman valmennusta! Nyt pitää vaan toivoo että tää kolmas pysyis kyydissä, eilen sain lääkäriltä määräyksen levätä loppuviikko kun on ollu supistuksen olosia kipuja ja vuotoo nyt jo ja viikkoja tänää vasta 5+6.

Aloittelija kun tällä foorumilla olen niin en tiedä voiko tänne väliin kirjoittaa, vai pitääkö kirjoittaa aina viimeisen viestin perään. No, kirjoitan nyt tähän :) Kirjoitinkin aiemmin tuosta imetyksestä raskausaikana.

tiitsu2: varatessani aikaa neuvolasta kysyin imetyksestä. Sattui puhelimeen "vanhanaikainen" terveydenhoitaja, joka totesi, että kannattaisi sitä imetystä nyt alkaa lopettelemaan. Vähän ihmeissäni kyselin, että "ai siksikö kun maidoneritys saattaa jossain vaiheessa loppua, vai ..?" Hän totesi vaan: "kun siellä on kuitenkin uusi vauva kasvamassa". Hohhoijjaa... No. Olen tässä nyt päättänyt että oman voinnin mukaan imetän niin kauan kuin se hyvältä tuntuu ja sitten jos pikkuneiti alkaa ilmaista että nyt ei muuten maito riitä, niin sitten varmaan täytyy hänelle yrittää saada nestettä menemään jollain muulla tavoin :) jännittää vaan vähän tuo, kun ei ole osannut pullosta juoda koskaan. Tosin tässä opetellaan jo nokkamukia/mukia.

Täytyy nyt vaan muistaa huolehtia entistä enemmän siitä että muistaa itse syödä ja juoda riittävästi.

Mulla oli viime viikolla pahoinvointia, mutta nyt olo on ihan normaali. Oikeastaan vois melkein kaivaa raskaustestin tuolta komerosta ja testata uudestaan! Edellisessä raskaudessakin olin yhtä epäuskoinen kun olin lähes oireeton. Tämän viikon alussa tunsin kuitenkin sellaista painontunnetta mahanpohjassa, että kyllä siitä aistin siellä jotain olevan :)

Minulla on myös useampi ammatti ja olen nyt sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinnon viimeisimmäksi käynyt. Ikää on 33v. Ensimmäinen raskaus alkoi pillereiden lopetuksen jälkeen välittömästi ilman edes ensimmäisiäkään luomumenkkoja. Tämä toinenkin tärppäsi heti ekasta kierrosta synnytyksen jälkeen. (Söin pillereitä jonkin aikaa). Jännittää nyt vähän kuinka käy ja onko rakenneultrassa sitten kaikki kunnossa ja kumpi sieltä mahtaakaan olla tulossa.

Ihanaa saada kesävauva. Esikoisen synttäri oli marraskuussa, kylmää ja räntää satoi.

Onko muilla vastaavaa, että ruokailun jälkeen alkaa palella? Kun tässä oon huomioinu eilen ja tänää, että iltapäivästä alkaa hirviä palelu ja just ruokailun jälkeen. Että onkohan tuo jonkinmoinen oire vai onko muuten vaan nii kylmä :D

No kyllä mulla ainakin tuossa ekassa raskaudessa oli palelua, en kyllä ajatellut oliko se erityisemmin ruokailun jälkeen. Luulisin että oire on. Mutta kyllä täällä on nyt niin kylmä että palelee jo vähän muutenkin :)

Mulla ainaki ilman raskauttaki tuloo aina syömisen jälkeen kylmä jos on ollu verensokerit jo kovinkin alhaalla (eli edellisestä ruokailusta jo pidempi aika). :)

Mullakin on ihan ensisynnyttäjä-olo, vaikka kolmatta kertaa matkassa :D ei tuonne 7- ja 5- vuoden päähän enää paljo muista raskausajoista eikä kyllä synnytyksistäkään :D

Takaisin