Kesäkuun keskustelut

Meillä pojalla todettu myös kissa-allergia ja meillä on kissa :sad001.

Mutta hikoilu ja vaatteiden hankaaminen pahentaa ihottumaa, pitkät automatkat kaukalossa jne.
 
Meille on tulossa kissoja kylään viikon päästä. Saadaan vähän allergeeneja :D toivottavasti ei tuu mitään
 
Minulla on sellainen käsitys että jos on allergia mutta se ei ole kovin paha, ei välttämättä tarvitse vältellä aiheuttajaa. Sitten on toki eri asia jos on pahat reaktiot.. Meillä esikoinen reagoi joihinkin koiriin ainakin vauvana, myös meidän omaan koiraan (joka sairastui ja piti lopettaa sitten muutenkin), mutta nyt meidän nykyiseen koiraan ei reagoi. Minulla on sama, joihinkin koiriin reagoin alle vartissa.. ja joihinkin kissoihin myäs.. Minä olen allerginen kissoille, koirille, hevosille, heinäpölylle jne ja olen kuitenkin aina kulkenut tallilla ja ammatiltani olen hevosenhoitaja. Koiria minulla on ollut 15vuoden ajan.. Ja ruoka-ainetestien mukaan olen allerginen suurinpiirtein kaikelle paitsi soijalle. Laktoosi on kuitenkin ainoa mikä aiheuttaa oireita, vaikka ei ole laktoosi-intoleranssia.. Nuo allergiajutut on kyllä joskus vaikeita.. Tottakai tapaukset on erilaisia, ei ole tarkoitus väheksyä mitään tai ketään, mutta ei välttämättä tarvitse heittää toivoa kaivoon :)
 
Juuri näin Piika. Altistuminen voi auttaa siedättymään mutta valitettavasti myös voi viedä allergiaa pahempaan suuntaan. Lisäksi vauvan allergiatestit eivät ole täysin luotettavia. Pojalle tehtiin allergiatestit kun ihottuma levisi koko kroppaan ja palasi heti kortisonikuurin jälkeen. Kissa-allergian lisäksi on muutamia ruoka-aineallergioita. Kun jätin nämä pois ruokavaliostani niin samalla loppui myös pojan ripuli.
 
Meillä on ihottumaa jaloissa, poskissa ja kaulalla ja säännölliseen käytetään kortisonia + rasvaukset aamuin illoin. Lastenlääkäri ei silti epäillyt allergiaa ainakaan vielä vaan oli toiveikas, että menee aikanaan ohi tai ainakin helpottaa. Muistutti myös, että atooppinen iho reagoi herkästi monille ärsykkeille, mikä ei vielä tarkoita, että niille olisi allerginen. Hankalaa maastoa nämä herkkyydet!
 
Kyllä se on verotettavaa tuloa, outoa jos ei aiemmin mennyt. Onko sulla se Kelan lappu tallella, siitä näkee maksupäivät ja maksettavan bruttosumman (eli verot vielä siitä pois).
 
Mitä te puette vauvoille hellepäivinä ulos? Nyt on ollut niin ihanan lämpimiä kelejä, että ollaan tykätty viettää melko paljon aikaa takapihalla. Ollaan asetuttu juuri varjon rajalle niin, että minä saan aurinkoa ja vauva pääsee varjoon. Usein suositellaan vauvan suojaamista varjon lisäksi peittävällä vaatetuksella, mutta ainakin meillä tuntuu pitkähihainen body ja housut liian kuumalta. Onko joku uskaltanut pitää varjossa lyhythihaisia bodyja, mekkoja ilman sukkiksia yms?

Mietin myös tuota neidin ihoa, että tyypillisestihän atooppinen iho paranee auringosta. Ei tietenkään pikkuvauvaa voi laittaa suojaamatta aurinkoon makoilemaan, mutta mietin olisiko etua jos suhtautuisi asteen vähemmän varovaisesti tuohon UV-säteilyyn. Siis että suojaa joko varjolla tai vaatteilla muttei molemmilla, eikä ainakaan arkikäyttöön hommaa mitään UV-vaatteita ellei tosiaan vietetä tuntitolkulla siellä auringossa pahimman porotuksen aikaan (mikä ei taas muutenkaan ole turvallista tai suositeltavaa). Pitää varmaan kysellä mielipidettä huomenna neuvolassa. :)
 
Mangustimamma, me tultiin just eilen viikon reissulta Mallorcalta, jossa oli arvatenkin vielä lämpöisempi ja enemmän aurinkoa kun täällä kotisuomessa. Mä puin siellä vauvelia seuraavasti:

- lastenaltaalle uv-uimapuku ja -hattu, lisäksi apteekista vauvoille tarkoitettua fysikaalista aurinkorasvaa niille alueille joita ei voinut vaattein peittää (mm.posket ja leuka, käsivarret ja sääret). Kun oltiin poissa vedestä otin märän uv-puvun pois ja poika hengaili ilkosillaan varjon alla. Kuitenkin max puoli tuntia kerrallaan.
- rattaisiin keskipäivän kuumuuteen hihaton body ja vaippa, toisinaan lisäksi shortsit. Rattaissa oli aika hyvin kuitenkin auringolta suojassa mutta toisaalta oli kuitenkin kuuma. Hattu suojasi silmiä ja päätä kun oli lyhyitä matkoja kannossa.

Meillä on myös hiukan atooppisen karhea iho, joka parani selvästi reissussa. Poika ei ruskettunut, puhumattakaan että olisi palanut, joten nuo suojatoimenpiteet tuntui riittäviltä. Tietysti järki kädessä, siinä vaiheessa kun alkoi itsellä olla tukala olo kuumasta, hakeuduttiin heti jonnekin ilmastoituun tai muuten riittävän viileään paikkaan.
 
Onks teillä lähteny vanhempainrahasta vero? Mulla ei nähtävästi ollu aiemmin otettu, paitsi nyt! Huomasin kun oli tullu 200€ vähemmän rahaa.

Vai onko aiemmin tullut työpaikan maksama täysi palkka ja nyt on pudonnut kelan 70%? Olen ainakin itse olettanut, että betonin mennyt automaattisesti... Nyt on jotenkin myös orientoitunut siihen, että syksyllä tulot on minimaaliset ja yrittää tarkemmin katsoa ostoksia että säästyisi syksylle enemmän rahaa. Mun olis tarkoitus olla kuitenkin melkein vuosi kotihoidon tuella ja miehen siihen päälle puolisen vuotta.
 
Kysyin tuota aurinko asiaa silloin kun käytiin atopian vuoksi lastenlääkärillä. Sanoi, että varjossa voi varovaiseen olla vähemmällä vaatteilla, me ajateltiin sillai lähteä liikenteeseen. Ostin yhdet hyvin ohuet housut ja sen kanssa pyritään muuten pitämään kevyttä valkoista bodya. Sellaset kevyet paidat on ihania, mutta nehän rullautuu koko ajan ylös sylissä ollessa.
 
Minulla on atooppinen iho, ja muistelisin että melko pitkään lapsuutta ja nuoruutta minun ei kestänyt olla auringossa, vaan iho alkoi kutista ja nousi sellaista ryyhkää. Kuitenkin valohoito sairaalassa auttoi. Jotkut puhuvat että ovat saaneet helpotusta ulkomailla auringosta, olisiko ilmasto niin erilainen kuin täällä. Sen olen ainakin huomannut että atooppinen iho on niin vaikea, kun joku mikä auttaa toisella niin pahentaa toisella..
 
Työpaikan maksama loppu jo tammikuussa. "Pikku" moka kelalta jos ei oo veroo ottanu aiemmin! En sitä oo ees tajunnu, mut heti ku tuli vähemmän rahaa ni menin kattoon. Kiva jos ne rupee nyt periin niitä! Munki pitäis jäädä loppuvuodeks viel kotiin, mut kotihoidontuki taitaa olla 350-400? Saa nähä miten pärjätään..
 
Mä edelleen luen kaikki teijän jutut, mutta itse en koskaan kerkeä / muista kirjottaa :D
Näköjään oon nyt puolivahingossa unohtanut koko 'äitiysloman' ja teen töitä 6päivää viikossa. Jotenkin tää on luisunut tähän kun vauvan kanssa on melkein helpompi olla töissä kun koittaa kotona viihdyttää, mutta myönnetään että iltaisin väsyttää ja kotihommat on vähän retuperällä...
Poika herättää aamuisin viimeistään viideltä, keretään hyvin tehdä aamutoimet ja mennä n.kahdeksaksi tallille. Poika ottaa siinä heti ainakin tunnin torkut (yleensä jopa 2, parhaimmillaan 3!) niin että saan vietyä hevoset pihalle ja jotain muutakin aloteltua.
Sitten kun herää niin käydään talossa syömässä ja sen jälkeen hän on mulla liinassa/repussa ja siivoan karsinoita, kannan vesiä yms. Sitten taas syö ja nukkuu vielä toiset päikkärit jolloin voin taas tehdä hommia jotka vaatii hevoskontaktia :D

Saan siis suunnilleen 4tunnin hommat tehtyä 6tunnissa. Kotona on yleensä illan tosi iloinen ja nukkuu nyt yöt hyvin 19(tai20)- 4.30 -5.00
Ainoastaan mietityttää toi kiinteiden syöminen, aamulla ja iltapäivällä on helppo syöttää pakkasesta / purkista sosetta, mutta sitten jos täytyy kolmas kerta lisätä niin vaatii vähän lisäsäätöä..
 
Meillä on pojalla atopiaan taipuvainen iho. Sama taitaa olla mulla. Oon kyllä ollu pojan kanssa ulkona tosi vähissäkin vaatteissa (lyhythihainen paita/body ja shortsit). Poika on ollu varjossa ja ite auringossa. En ole myöskään rasvaillut aurinkorasvalla ja selvästi näin lämpimällä kelillä pojan iho parempi kuin mitä oli esim 2kk iässä helmikuussa.
Pian on kyllä pakko ruveta rasvailemaan taas enemmän kun joutuu poika suihkuun usein illallisen jälkeen :D
 
Onkohan se tämä helle, vauva on eilisillasta lähtien kakannut ja kakannut.. Kun saa vaipan vaihdettua niin kohta taas.. ihan kiinteää on, sellaisia lusikallisia tulee kerrallaan korkeintaan.. muuten ei ole mitään oireita, vähän outoa.. rinnalla on nyt useammin, mutta pirteä ja hyväntuulinen..
 
Mirri, meillä todettiin atooppinen ihottuma. Samoissa paikoissa ihottumaa, hydrokortisoni kuuri viikon ajan ja sitten lumiukko rasvausta 2 x päivässä perusvoiteella (omalle vauvalle sopivin löytyy kokeilemalla). Silti ihottuma "lehahtelee" välillä poskissa, taipeissa jne. Ei auta kuin jatkaa rasvailua ja toivoa ettei pahene. Me kylvetetään päivittäin poitsu ilman pesuaineita, jotta rasvat levitettäisiin puhtaalle iholle. Kuolaus ja hikoilu pahentaa ihottumaa.
 
Meilläkin pojan iho kuivui kiinteiden aloittamisen aikoihin. Meillä toimii pesu aamuin ja illoin ja pesun jälkeen rasvaus perusvoiteella. Lastenpolilta sanoivat, että nykyään suositellaan iho-ongelmissa pestä kahdesti päivään eli aamulla ja illalla.
 
Ai pestä koko vartalo? Minä oon aina luullut että peseminen kuivattaa entisestään mutta nyt kuullut monelta et ihottuman takia pesee päivittäin. Mut se pesu taitaa kulkea käsi kädessä rasvaamisen kanssa?
 
Kyllä, kokovartalopesu. Itse pesen suihkun alla kylpytukea käyttäen ja ukko lavuaarin alla. Ei kuivata ihoa ja voiteetkin imeytyy paremmin puhtaalle iholle. Tuo on vissiin myytti että liika pesu kuivattaa ihoa, nykyään kai jopa parempi pestä usein ja sitten rasvata. Perusvoiteella voi myös pestä ihon, jos on oikein atooppinen iho.
 
Takaisin
Top