Kesäkuun jutut

Äääh, vielä jatkan näistä ruokajutuista. Minnuu niin ottaa päähän nuo kaikki suositukset "aloita sillä" ja "aloita tällä", miks ihmeessä niitä makuja ja annoksia on sitten niiiin paljon?? Niinkun joku sano, et pitää alottaa lihan maistattaminen broilerilla..noh, onhan noissa soseissa jotain punasta lihaakin. en ees kattonu mitä, kun ollaan tosiaan broileria nyt pari kertaa syöty, niin en sit kehtaa vielä sotkee siihen muuta lihaa. Mut ai että, turhauttaa oikeesti välillä ne kaikki ohjeistukset. Mut basura kyl hyvin kirjotit, maalaisjärki käyttöön kyllä :)

Maissista ei oo meijän neiti tykänny kun vellinä. Kahto minnuu kovin syyttävästi kun maissisosetta suuhun laitoin, että et voi olla tosissas. Muut jutut on kyllä maistellu hyvin, mut maissi jäi niille sijoilleen kielen päälle.

Miulla on pienen pieniä tupperin rasioita mihin oon soseita pakastanu. Pakkasessa kyllä ei oo kun peruna-porkkanaa.. Viimeks tuli niin paljon, et piti sit osa laittaa jo pakastepusseihin.

Vähän aikaa mietin, et mitä ihmeen sääskiä?? Sitten tajusin, et meijän murteella vissiin itikoita..? :D Voi hyvänen. Joo no kuitenkin, niitä on kyllä v- itutukseen asti!!! Ja jostakin tosiaan vaunuihinkin pääsevät vaikka kuinka verhoaa. Peittoa viritin jalkopäähän silleen, et se peiton helma sit peitti ne aukot, mitä jäi itikkaverhosta...

Mutta nyt puurolle. Ihana tyttömme nukkui puoleen yhdeksään asti  heräämättä koko yönä <3 ah, nautin.
 
Ostin lauantaina FREE-hyttyskarkotetta kun sen luvataan sopivan 0-100 vuotiaille. Kokeilin sitä Riinalla ja itselle ja hyvin se toimi eikä ainakaan Riinan herkkä iho reagoinut mitenkään. Pikkuisen sipasin sitä sinne tänne niin ettei saa suuhun laitettua. 
 
Relaahan, basura. Tätä imetysaikaa ei joka tapauksessa enää jatku kauaa. Mua ei ainakaan ole yhtään haitannu että ei oo elämä enää "entisellään", kesäterasseille mä ehdin ensi kesänäkin ja vaikka kaikkina loppuelämän seuraavina kesinä. Tämä on nyt elämää vauvan kanssa, sen olen tiennyt olevan edessä kun raskaaksi tulin ja mitäpä sitä valittelemaan. Minusta tää on ainaki aivan ihanaa aikaa, en vaihtaisi tätä mihinkään. Mua jo surettaa ajatus, että jonain päivänä en enää imetä tuota pikkuista, nyyh, niin ne kasvaa...
 
Minulla on pakko vielä tätä imetysasiaa kommentoida. Minä olisin vaikka syönyt loppuelämän pikkukiviä, jos oisin saanut imettää rakastani pitkään. Mutta se ei onnistunut aika sitkeästä yrittämisestä huolimatta. Olisin halunnut imettää niin pitkään kuin vauva sitä olisi halunnut (taaperoimetys on sitten taas oma lukunsa, josta voisi keskustella ainakin sata sivua). En ole elämässäni ollut niin tiukan paikan edessä kuin imetyksen lopettaminen. Vaikka siitä on kohta kaksi kuukautta aikaa ja asian olen käsitellyt itseni kanssa, itku tulee edelleen silmään, kun sitä ajattelen. Toivon, että kaikki lopettamista harkitsevat miettivät asiaa huolella. Tätä aikaa ei saa enää koskaan takaisin.

Kuinka lyhyt aika se vuosi tai puoli vuotta (mikähän se yleinen imetysaika sitten mahtaa ollakkaan). Terassit ja parisuhteet minun mielestäni joutaa odottamaan sen ajan, jos sen vuoksi imetystä harkitsee lopettavansa. Toki terassilla voi käydä, vaikka imettääkin ja parisuhdetta voi hoitaa imetyksen lomassakin.Parisuhde, joka ei kestä taukoa "parisuhteen hoitamisesta" imetyksen vuoksi, ei olekaan mielestäni tarkoitettu kestämään. En ymmärrä, miksi parisuhteen hoitamista varten vauva täytyy laittaa hoitoon. Varmasti on välillä mukava olla hetki huoletonna vauvan hoidosta, mutta tarvitseeko sitä välttämättä tehdä imetyksen kustannuksella. Vaikka meillä on mieheni kanssa parisuhde, vauva on nykyisin myös perhettämme ja osa parisuhdettamme (voiko näin sanoa??, mutta ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan). Vietämme laatuaikaa kotona, kun vauva on nukkumassa. Ravintolassa voimme käydä vauvan kanssa. Seksielämä onnistuu myös vauvan ollessa unten mailla jne

basura, minä en ainakaan voi enää sanoa olevani se sama nainen, joka olin reilu vuosi sitten. Nyt olen ÄITI. Olen toki edelleen nainen, puoliso, ystävä, mutta ennen kaikkea olen äiti. Haluan edelleen olla hyvä ystävä ystävilleni, hyvä puoliso puolisolleni, hyvä äti koirilleni, mutta mikään (ei todella mikään) ole minulle tärkeämpää kuin olla kyllin hyvä äiti lapselleni. 
 
Niin pitäis :) Komppaan täysin Sadepilveä ja Wiitä. En sitten tiedä vaikuttaako meillä jo ikäkin tähän asiaan mutta olen kyllä itsekin vahvasti sitä mieltä että terassilla tai baarissa voi hyvin käydä joskus vaikka imettääkin ja on se vauva MUTTA se ei pidä olla itseisarvo jaksamiselle ja sitä päätä voi tuulettaa niin monin tavoin. Vauva on niin suuri lahja ja tämä vauva-aika on tooodella lyhyt! Ei ainakaan kannata tehdä sellaisia päätöksiä joita voi myöhemmin katua.  

Itse en ole vielä baarissa käynyt mutta pari kertaa olen iltaa istuskellut juomien kera ja edelleen imetän, se yö on vain menty pullolla, ei sen kummempaa. Se ei ole tehnyt minusta sen huonompaa äitiä eikä tee, mutta olisin aivan hyvin voinut olla ottamatta juomia jos vauvan hyvinvointi olisi ollut siitä kiinni. 

 
Basura rakas, ei täällä ole sinun äitiyttäsi haukuttu eikä haluttu pahaa mieltä tuottaa. Anteeksi jos (minun viestistäni) sellaista käsitystä sait. Mielipiteethän on jokaisella ja keskustelupalsta on keskustelua varten. Jokainen saa asiansa sanoa kun ei tarkoituksella toista loukkaa. Imetyshän on tunnetusti räjähdysherkkä asia :) Tämä palsta on ollut aivan ihana ajatuksenvaihtoa varten ja on toivottavasti myös jatkossa.
 
Ei ole tarkoitus tuomita kenenkään ratkaisuja tai mietteitä, älä missään nimessä luule niin! Kerroit omia mietteitäsi ja minä kerroin omiani, eikös se ole keskustelupalstan tarkoitus?

Ainakin itselleni juuri mielipide-erot ovat lähes parasta antia koska omia mielipiteitään on hyvä tarkastella aina välillä, itse inhoan kaikkea äärifanaattisuutta ihan kaikissa asioissa ja mielestäni asioista pitää keskustella että ihmisten erilaiset kannat ja kokemukset ovat hyödyksi aina muillekkin. Näidenkin asioiden kanssa painii täällä yksi jos toinenkin ja keskustelua pitääkin syntyä! Tällä palstalla ei ole paljon (kunnon ;D) keskusteluita edes syntynyt, siis mielipide-eroista joten tämä voi nyt siksi tuntua sinusta henkilökohtaiselta mutta ei siis ole sitä :). Olen itse aktiivi eräällä erittäin aktiivisella palstalla ja siellä väitellään asioista jatkuvasti ja olen usein saanut omia mielipiteitäni tarkistella ja hyvä niin :) 

Tsemppiä mietinnöillesi, et ole huono äiti vaan juuri se kaikista paras sille omalle pienellesi! 

edit:
Lueskelin tuossa vielä uudestaan kaikki tekstit, enkä itse löytänyt vieläkään mitään  loukkaavaa mutta pyydän omalta osaltani anteeksi jos loukkasin. 
 
Minunkaan ei ole ollut ketää loukata, mutta pyydän kovasti anteeksi, jos niin olen tehnyt.

Nyt kyllä kritisoin sinua basura. Miksi sinä saat esittää mielipiteesi asiasta, mutta muut mielestäsi hyökkäävät sinua vastaan, jos omansa kertoo? Edellinen kirjoitukseni oli mnun mielipiteeni asiasta. Enkä minä ole sinun muuttumistasi tai muuttumattomuuttasi arvostellut vaan kertonut miten minulle on käynyt. Toivoisin vain, että harkitset tarkkaan imetysasian. Minä kyllä tiedän, kuinka vaikeaa imettäminen voi olla. Kaikilla on varmasti siinä omat hankaluutensa ja ongelmansa, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Vertaistukipalsta tämä on edelleen ja varmasti saat tukea täältä edelleen. Minä ainakin olen kiitollinen täältä lukemistani ERILAISISTA mielipiteistä, tulee aina vähän tarkistettua omaa kantaakin. Se on mielestäni näitten palstojen rikkaus. Mitä ikinä valitsetkin imetyksen suhteen, se varmasti juuri sinulle oikea ratkaisu. Kirjoitukseni tarkoitus oli saada sinua pohtimaan asiaa vielä kerran, missä ilmeisesti onnistuttiin. Mielestäni tuo "kyllin hyvä äiti omalle lapselleen" toteutuu varmasti meidän jokaisen kohdalla. Kukin on paras mahdollinen äiti lapselleen ja tekee ratkaisut siltä pohjalta.
 
Voi Basura, voimia sinne! Ei varmasti kenenkään ollut tarkoitus sinua loukata, vaikka eri mieltä asiasta ovatkin! Ja jokainenhan meistä on erilainen, toiset tarvii vauvastakin "taukoa" ihan eri tavalla kun toiset, ja suotakoon se jokaiselle! Sinähän teet kuitenkin vauvan kanssa juuri niin kuin parhaaksi näet. :)

Muuten olen ihan samoilla linjoilla Wiin ja muiden kanssa. Nyt nautin vaan täysillä tästä ajasta, tyttökin kasvaa niin nopeasti... Terassille ehdin kyllä.

Mutta kyllä, tarvitsisimme kyllä miehen kanssa enemmän yhteistä aikaa, myös sitä vauvatontakin! Ai miksi? No tuo Wiin mainitsema " kun vauva nukkuu, ehdimme..." ei ihan toteudu meillä. Mies tulee töistä millon 16.30 millon 18.30 ja meillähän likka ei nuku sen jälkeen. Malla menee nukkumaan aikasintaan klo 23, ehkä siinä kello 00. Sen jälkeen kun Mallan saa nukkumaan, ei siinä paljon sitten enää yhteistä aikaa ole, kun molemmat on rättipoikki. Voi kun saisisikin sen opetettua aikasemmin nukkumaan, vaikka vaan kello 22, sekin riittäisi! :)

Mutta kaikki aikanaan, kyllä meistä molemmat sen ymmärtää, että tämä on lyhyt vaihe, ja onhan tuo vauva meille molemmille nyt se ykkösjuttu!

 
Mun mielestä sä basura vastasit jo itse moniin sinua askarruttaneisiin asioihin. :) Imettää kannattaa niin pitkään, kun se susta ja vauvasta hyvältä tuntuu. Jos ei tunnu hyvältä, niin teet ratkasus sen mukaan! Ei tee susta yhtään sen parempaa tai huonompaa äitiä, mitä ikinä päätätkään. Joka tapauksessa, henkilökohtasia ratkasujahan nämä on.

Kyllä, tiedän äidin joka alkoi radikaalisti vähentää imetystä jo 3 kk iässä ja siirtyä korvikkeisiin, tasan 4 kk iässä soseisiin, ja nyt käsittääkseni imetys on lähinnä muisto vaan. Vauva ei ole kuutta kuukauttakaan. Ja tämä siksi, että äiti inhosi imetystä. Mutta ei se rakkautta vauvaan vähennä. Itse olen aivan toista mieltä imetyksestä, enkä voisi noin itse toimia. Mutta en todellakaan arvostele toista ratkaisustaan, pääasia että he ovat itse tyytyväisiä ratkaisustaan.

Mun mielestä on ihan turha loukkaantua siitä, että muut eivät ole samaa mieltä. Ei kukaan silti sano, ettetkö sinä saisi olla toista mieltä. Ja tuskin kukaan meistä väittää olevansa parempi äiti sen takia, että imettää.

Ja vastauksena ihan varsinaiseen kysymykseen, olen suunnitellut imettäväni noin vuoden ikään saakka. Sitä en tiedä, meneekö asia niin, koska asiathan ei aina mene niin kun ennakkoon suunnittelee. Esim vielä ei mene soseita käytännössä ollenkaan, vaikka kuvittelin että tässä reilu 5 kk iässä jo ehkä menis, mutta vauvapa ei niitä vielä huoli. Juurikin neuvolassa tästä puhuttiin, että vauvat on niin yksilöitä, että toiset alkaa heti ahmia soseita, toiset haluis mennä sillä imetyksellä vuodenkin ikään saakka. Joten aika näyttää...
 
voi basura! Juuri näitä vuodatuksia vartenhan palstat on eikä täältä pidä kenenkään lähteä sen vuoksi, että mielipide-erot ovat suuria. Kukaan ei mielestäni ole sanonut olevansa parempi äiti imetti tai ei. Minä ainakin uskon, että jokikinen on paras mahdollinen äiti omalle lapselleen.Ei äitiyttä voi verrata millään mittarilla Eikä imetys tai imettämättömyys ole äidin hyvyyden mitta. Mutta edelleen mielestäni kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseensä ja edelleen seison kaiken kirjoittamani takana.

Jos minun imetykseni olisi onnistunut ja kaikki olisi mennyt suunnitelmien mukaan olisin imettänyt juurikin niin kauan kuin se tuntuu sekä minusta että vauvasta hyvältä. Kukaanhan ei voi tietää, milloin se olisi ollut, koska en tässä "suunnitelmassa" onnistunut. Minähän lopetin imetyksen Iin ollessa 3kk, kun se ei onnistunut ja oli tahkoamista koko ajan. Asia itketti ja huolestutti koko ajan ja tilanne meni sen(kin) takia vain huonommaksi ja huonommaksi. Huono imuote alkuun, kun se saatiin korjattua maitoa ei enää riittänytkään tarpeeksi, lisämaitoa ja maidon määrä vaan väheni ja väheni, koska Ii otti aina mieluummin pulloa jne. Kipuilen siis edelleen imetyksen vuoksi ja asia toooooodella herkkä minulle. Toivon sydömestäni, että kukaan ei joudu minun tavallani jälkeenpäin miettimään, entä jos olisin tehnyt niin tai näin, olisiko tilanne ollut parempi jne. Jos kirjotuksillani saan edes yhden äidin harkitsemaan asiaa joka kantilta (oli päätös sitten, mikä ikinä tahansa) on kannattanut kirjoittaa ja tahtomattaan mahdollisesti loukatakin jotain. Vaikenen.
 
Viittasin ikään siksi että ollaan eri ikäisten kanssa paljon keskusteltu aiheesta baarissa käynti jne. ja selkeästi nuoremmilla vipattaa enemmän menojalka kun vanhemmilla houkuttelee koti-illat, molempiin voi siis kuulua ne juomat ihan samalla lailla. Esim. itseäni ei kiinnosta baarit, terassille tahtoisin päästä kunhan lapsenvahti järjestyy jossain vaiheessa tai miehen työvuorot menee niin että se onnistuu, muuten voi nauttia siideriä, olutta tai viiniä kotona, kohtuudella ja niin ettei lapsen hyvinvointi siitä kärsi eli jos otan enemmän on paikalla toinen selvinpäin ja otan vain lapsen nukkuessa tietenkin. Kukin tavallaan. Jotkut ei ota ollenkaan eivätkä välttämättä hyväksi minun tapaani ottaa alkoholia mutta kuten sanottua, kukin tavallaan. 

Pointtini koko jutussa olikin se ettei kannata kevyin perustein, esimerkiksi biletyksen takia lopettaa imetystä, kuten nyt on tullut selväksi, sinulla ei ollut aikomustakaan niin tehdä MUTTA tätä palstaa lukee kovin moni muukin ja valitettavan usein (anteeksi yleistys!) nuorilla äideillä se biletys nousee pian lapsen syntymän jälkeen vähän liian tärkeäksi. (myös monesti kuulee vanhemmista bilettäjä-äideistä joten pyydän yhä yleistystä anteeksi). Ymmärsin sinunkin tekstistäsi hieman tätä suuntaa mutta ymmärsin siis väärin, olen pahoillani siitä. 

Kirjoitetussa tekstissä on AINA se ongelma ettei äänenpainot näy ja erityisesti kun keskustellaan tuntemattomien ihmisten kanssa voi kevyesti lausuttu mielipide tuntua toisesta valtavalta syytökseltä. Ja minä myönnän ihan suoraan aivojeni olevan niin sumussa että olisi parasta kun en kirjoittaisi mitään koska saattaa mennä vähän asian vierestä. Hyvin todennäköisesti tavaan huomenna tätäkin tekstiä ihmetellen. 

Mutta ei täältä kannata tämmöisen takia poistua, näitä sattuu ja on sattunutkin, kaikilla meillä on hormonit vähä ylikierroksilla ja koitetaan ymmärtää toisiamme kaikesta huolimatta. 
 
basura, eihän sun tartte tän asian takia täältä lähteä :) Let bygones be bygones.

Mä aattelen jatkavani imetystä ehkä sinne vuoden ikään asti, mutta vähentäväni sitä tietysti sitä mukaa kun kiinteää alkaa mennä enempi, luonnollisestihan niin käy. Mulla tulee myös se töihinpaluu syksyllä, niin imetystä on enää aamuisin ja iltaisin (ja öisin -toivottavasti ei). Mutta katotaan ny miten ja milloin se tapahtuu, siis imetyksen lopettaminen. Olisihan se huomattavasti helpompaa elää sitä omaa elämää ja harrastaa, sitten kun vauvan ruoka ei ole niin minuun sidottua, nyt kuitenki mun erot vauvasta on olleet korkeintaan 7 tunnin pituisia. Me aateltiin myös miehen kans lähteä syksymmällä yöksi kahestaan jonneki ja tyttö mummolaan, sitten kun hän EHKÄ nukkuu täysiä öitä iltapuuron voimin...

Tänään päästään taas hetkeksi miehen kans juhlimaan kaverin valmistujaisia kun mummo tulee illaksi hoitamaan tyttöä. Kai ne mielellään ajelee kotoaan tänne meille ainokaista lapsenlastaan hoitamaan, mutta kilometrejä kuitenki kertyy edestakaisin yli 300... Eikä mitään bensarahaa suostu ottamaan. Jotenki tuntui kuitenkin hankalalta kysyäkään muuta hoitajaa (kaveria) hoitamaan illaksi, koska hoitovuoro sattuu tytön iltapuuhien ja nukkumaanlaiton aikaan, eli ei oikein voisi viedä tyttöä muualle (koska omaan sänkyynhän se pitää saada nukkuun :) ). Tai jotenki vaan arkailin kysyä ystäviä tulemaan tänne. En tiiä miks!! - niin miksen kysy kummeja, no tytön toisella kummitädillä on kotonaan oma iltanukutettava, ja toisen kummitädin juhliin ollaan menossa ;) Mutta onneksi ratkesi, mummulle kiitos. Iso käsi kaikille ihanille mummoille!!!
 
täällä on keskustelu jo rauhottunu, mut osallistun sen verran, et sympatiat on basuran puolella. Ja samaan hengenvetoon yritän mahduttaa ja iskostaa sen, et jokainen tottakai tyylillään ja kukaan ei varmasti väärin tai huonosti tee. Itelläni vaan imetyksen suhteen oli jo ennen raskautta vahvat mielipiteet, hivenen muuttu odottaessa ja kas kummaa, synnytyksen jälkeen imetys ei ollu yhtään turhauttavaa. Imetin "kunnolla" pari kuukautta ja sit vaan maito alko vähenemään. Toisaalta miulla oli haikeus ja toisaalta helpotus. Nyt miun ei tarvinnu aina "viedä" lasta isältä tai että hänen ei tarvinnu olla kyselemässä joko syötät, joko on tissit täyttyny yhtään jne...

Siis joo, oli ne tosi ihania ja välillä hauskojakin hetkiä neidin kanssa, imetykset nimittäin. mut miusta...no, sanon suoraan miusta on outoa jos sillä imetyksellä oikeasti haetaan se läheisyys ja kontakti yms. vauvan kanssa. en siis täällä sano kenellekään henkilökohtasesti vaan ihan yleisesti tarkotan sitä, kun imetyksestä hössötetään niin maan mahottoman paljon sinä läheisyyden ym antajana. Meillä ainakin, kumpikin sekä mie että mies ollaan pienokaiselle annettu läheisyyttä ja lämpöä ja rakkautta ilman sitä, et toisella on tissi suussa.

Ja jos mennään ihan sinne, mistä tää imetys -keskustelu alko, niin jos basura (tai kuka tahansa) olis kirjottanu, et tahtoo vähentää/lopettaa imetyksen esim siks et pääsee jatkamaan vaikka omaa harrastustaan, joka on kudonta tai ompeluseura tai kuntosali, niin ei siihen niin "rankasti" olis reagoitu..luulisin. Miusta tuntuu et yhdistelmä baari-äiti -on vielä sellanen tabu, et se suurimmaks osaks automaattisesti katotaan vääräks, varsinkin jos lähtee sillon kun vauva on pieni. Myö käytiin miehen kans yhdessä ekan kerran lapsen syntymän jälkeen sillon, kun tyttö oli vähän päälle 3kk. Mie ite nukutin tytön illalla ja tytön kummi jäi tänne meille nukkumaan ja ajoin auton, en mitään ottanu ja mie koko illan tunsin huonoa omaatuntoa "ei tän ikäsen lapsen äidin pidä olla täällä". Mut nyt pari päivää sitten oli meijän toinen reissu samalla linjalla, eikä miulla ollu enää yhtään huono omatunto. MIE NIIN NAUTIN. :) Ja hyvää teki. Sitä ei oo ees tajunnu, kuinka paljon jossain alitajunnassaan kaipaa ees ihan pientä irtiottoa.

Ihanata, kun on saatu keskustelua täällä oikeesti aikaseks!! Elekkee loukkaantuko mistään, en tosiaan ketään täällä sormella osottele vaikka basuran nimen pari kertaa mainitsin..

Mie sain perjantaina paperit, alotin joskus työn ohella opiskelun, oon siis maatalouslomittaja "pystymetästä" aikoinaan lähteny, niin nyt hain sit virallisesti ammattitaitoa..loppu piti suorittaa kirjallisilla tehtävillä kevään aikana, kun en halunnu koulun penkille mennä  vauvan takia ja huhtikuussa tein kaks näyttöä ja se oli siinä :) nyt sit oon virallisestikin maatalouslomittaja!
 
Täytyy sanoa, että musta on kyllä varsin ihmeellistä, miten paljon tunteita ja voimakkaita mielipiteitä äitiys ja siihen liittyvät jutut herättää. Enpä oo moista tajunnut, ennenkuin itestä tuli äiti. Mutta siitä huolimatta jotenkin olen sitä mieltä, että jos keskustelupalstalla kirjottaa mielipiteensä, pitää varautua siihen, että muutkin kirjottaa vaikka olisivat eri mieltä.

Kärjistäen esimerkki, jos joku täällä sanoo lopettavansa imetyksen baarissa käynnin takia (ja basura tämä ei nyt ole sulle mikään piikki, en luule että olet niin tekemässä!), tulen luultavasti sanomaan, etten itse niin voisi tehdä, mutta se ei silti tarkoita sitä, että jaksaisin yhtään pidempään toisten asiaa miettiä. Jos joku baarissa käymisen takia imetyksen lopettaa, niin se on mulle aika yhdentekevää. Pääasia että ovat tyytyväisiä itse. Sitä vartenhan nää keskustelupalstat tosiaan on, että jutellaan ja on eri mielipiteitä. :) 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Mitä tulee tuohon röllykän sanomiseen, että on ihmeellistä jos imetys on vaan sitä läheisyyttä vauvan kanssa, niin luulenpa ettei kenelläkään meistä, jotka imetystä täällä "puolusti" imetys ole suinkaan ainoa läheisyysjuttu vauvan kanssa, mutta yksi mukava osa sitä. Kyllä meilläkin isä on läheisessä kontaktissa vauvan kanssa, siitä huolimatta että imetän, eikä imetys ole itsellekään ainoa keino läheisyyteen, eihän ne poissulkevia juttuja ole. :)

---------------------------------------------------------------------------------------

Josko menis johonki ilosempiin asioihin... Täällä ihmettelen sitä, miten ihanat vauvanvaatteet kutistuu niin nopeasti. :-D Sain lahjaksi uusia vaatteita, ja ajattelin mielessäni että "nää on kyllä aivan liian isoja meiän tytölle" niin kas kummaa, sopiviahan ne on! Voi kun nuo kasvaa niin nopeeta... Puoli vuottakin lähestyy jo, vastahan nää oli meidän mahassa!

Ja passikuvia pitäs lähteä tytölle hommaamaan, ensimmäinen ulkomaanmatka lähestyy, niinkin kauas kun Pärnuun! :-D Onkos muilla ulkomaan reissuja suunnitteilla?

 
Unohdin ihan kommentoida basuralle!
Tuo on todella inhottavaa, kun tulee noita päiviä, ettei vauva syö! Meillä on tällä viikolla menossa samanlainen kausi, ja tissit huutaa täynnä maitoa koko ajan, älyttömän inhottavaa. En tiedä johtuuko meillä tämä syömättömyys nyt sitten vajaa viikko sitten annetusta rota-rokotteesta (sekin on aikasemmin kaikenlaisia kummallisuuksia aiheuttanut) vai oisko sitten hampaista vai mistä... Sais pian alkaa ruoka kelpaamaan, ettei äitin tissit halkee! :-D Meillä kun ei edelleenkään edes kiinteitä mee, kun hyvällä säkällä lusikallinen päivässä.
 
Huisia, kun nyt keskustellaan! Mukava saada vähän liikettä tännekkin.

basura, meilläkin soseen määrä on pysyi tosi pitkään samana eikä maidonkaan määrä mielestäni kasvanut. Nyt ihan viime viikon aikana määrä kasvoi yllättäen isommaksi. Vissin nuot pikkuset nostaa syömistään pyrähdyksissä. Minkäslaisia annoksia sosetta tai sormiruokaa menee? Ii syö yleensä kolme kertaa päivässä sosetta. Aamulla reilu 1/2 purkkia hedelmäsosetta. Päivällä noin kolmen jääpalan verran kasvista ja illalla jälleen 1/2 pilttipurkillinen hedelmää.

Pitipä vielä sanoa, että sormiruokailusta kiinnostuneet. Joulukuu 2010 Pääskynen kirjoittaa kokemuksiaan sormiruokailusta.

Voi, kuinka on ihana seurata pienen kasvua ja kehitystä. Joka päivä tulee jokin uusi (tai uudelleen muistettu) juttu. Eilen löyty kieli (tai Ii vaan hokas, miten se toimii), toissapäivänä semmonen hohotus, oisko tekonaurua jne.

Tänään hengailtiin Sadepilven ja mini-Sadepilven kans kaupungilla. Pikkuselle löyty uutta vaatetta ja äitit sai mahat ähkyyn kiinalaisella ja herkuilla. Täytyy sanoa, että on ihanaa, kun löytyy mammaseuraa välillä. Ei tarvi miettiä, puhuuko liikaa vauvajuttuja. On tässä keskustelupalstassa ainakin se hyvä juttu, että olen saanut elämääni kolme uutta ihanaa murusta!
 
miulle yks kaveri "hyvin" sano, kun pullosta syötin (olisko neiti ollu n.3kk) "Voi että...no, saahan se sen läheisyyden noinkin" -ja tarkoitti, kun tyttö piti miun sormista kiinni!! Nielin siinä sanojani, mut olin pakahtua kiukusta, että herranjestas kyllähän se nyt muissakin tilanteissa saa sitä läheisyyttä kuin vaan ruokaillessa!! :D

Haa, meilläkin muuten ihan yks kaks nuo soseannokset rupes nousemaan..tai tajusin et lautanen tyhjenee tosi nopeasti, kun aina osan purkista siihen laitoin.. Mie oon yrittäny antaa jotain pientä aina käsiin kun sitterissä istuu (en tiiä saako esim. kurkkua antaa kuorittuna??!) mutta no, ei neitokainen oo siitä vielä oikein innostunu..ei oikein hokaa sitä, et mitä sillä pitäis tehä vaikka kaikki lelut kyllä menee suuhun! :) ehkäpä se siitä, kunhan syöttötuoli millon tulee käyttöön ja pääsee siihen "meijän tasolle"... miten työ muut...joko ootte milläänlailla istuttaneet? Myö ollaan ihan pieniä hetkiä sylissä annettu istua tai sit tyynyjä vasten aika lepäävässä asennossa tosin..

Oi,ihanaa olis kyllä hengailla muiden mammojen kanssa..yhden ystävän kans pidetään tiiviisti yhteyttä ja hänen tyttönsä on jo vuoden ikäinen, mut kyl nää silti tykkää toisistaan. Ihmettelevät puolin ja toisin. Ei oikein muita oo tässä ystäväpiirissä, lapsellisia siis... :( Enkä oo täällä vielä uskaltanu keskustelua avata, löytyiskö mammoja omalta seudulta.... ;)

On kyllä aivan mahtavaa nuo uusien asioiden oppimiset!! Heh, meilläkin pienempänä "roikotti" kieltään aina ulkona ja sit se tapa jäi..nyt on taas löytäny sen uudestaan :D ja varpaat on tullu esille ihan tässä viime päivinä, kovasti niillä leikkii.

Tuli mieleen, kun kirjauduin tänne sisälle, niin ootteko ottaneet miten noita Vaun kirjapaketteja?
 
Meilläkin on varpaat ollut tosi in nyt varmaan jonkun 3 viikkoa! Ne on ihan huisin hauskat ja niillä leikitään koko ajan! Paitsi tietysti kun pitää kääntyä mahalle ja yrittää ryömiä, vaikkei oikein mihinkään vielä pääsekään...  

Eilen tyttö pääsi ryömimään aina jonkun 5 cm kerrallaan, ja aina välissä tuli hirmu hekotuskohtaus! Hauska seurata... siitä se lähtee.

Soseita meillä ei vielä mene juuri ollenkaan, mutta eihän tässä nyt vielä mikään kiire ole, kun ei tyttö oo kun vähän reilut 5 kk. Maissi on nyt todettu ainoaksi "hyväksytyksi" mauksi, sitä neiti olis eilen huolinut useemmankin lusikallisen. Pitää varmaan taas tehdä lisää maissisosetta, kun alkaa pakkasesta loppua. Mutta veikkaanpa, että kun tänään ajattelin tarjota parsakaalia, se työnnetään taas kaikki suusta pois...
 
Takaisin
Top