Kesäkuun jutut

Moi, Otteks te kaikki jo soseilla? Meillä tulee ensi viikolla 5kk täyteen ja vasta aloteltiin maistiaset! Mä luulin, että olemme ajoissa. Toinen juttu tuli näillä helteillä mieleen, mikä on teidän kanta veden antamiseen. Neuvolassa kun ohjeistetaan täysimetetyllä, vaan seuraamaan vaippoja ;) , jotta nestemäärä on riittävä. Aika menee niin nopeaa, nyt näyttää vahvasti siltä, että on otettava ratasosa tai matkarit messiin, kun vaunuissa temppuilu jatkunut jo useamman viikon. Saahan ne rattaat makuuasentoon. Vaunuihin ei nukahdeta kuin tuurilla, mutta en ole tohtinut ottaa käyttöön. Miten te muut, onko rattaat jo käytössä, vaikka vaavit ei itse vielä istukkaan ja ponkeaminen pystyyn on sitäkin innokkaampaa?
 
Gatianne: Me alotettiin soseiden maistelu 5 päivää sitten (4,5 kk). Tuntuu että suurin osa aloittaa vauvoille kiinteät tosi aikasin, heti 4 kk tai aiemminkin, tai sitten ne jotka odottelee myöhempään, jopa 6 kk asti, ei vaan pidä niin suurta meteliä aiheesta :D

Vettä annoin oikeestaan eka kertaa tytölle tänään. Ja vain siksi että halusin huuhdella tytön suun bataattisoseesta, kun olin jo imettänyt ennen sosetta. Muuten uskoisin että hän saa tarpeeksi nestettä kun imetän vähintään 2 tunnin välein. Enkä muuten jaksanu ruveta keittään sitä! Otin hanasta suoraan haaleaa vettä.... keitättekö te muut? Kotona on mulla ollu pullo keitettyäkin vettä mutta sitä ei ole tyttö oikein juurikaan juonut, vain pari kertaa oon tarjonnut.

Imetättekö /annatteko pullosta te muuten ennen vai jälkeen soseen? mä mieluiten imettäisin jälkeenpäin, mutta monesti tyttö on tuntunut haluavan maitoa ainakin kesken ruokailun (eli alkanu kesken kaiken huutamaan, ja juonut rinnasta mielellään), jolloin taas on jatkettu soseella loppuun.

Ratasosa on vaunuissa käytössä, vaikka vaunukoppakin vielä kulkee messissä. Helteillä koppa vaan on kuuma, ehkäpä päikkärit taas nukutaan kopassa kun viilenee (eli tulee normaali Suomen kesäsää :) ) Pidättekö muuten aina rattaiden valjaat kiinni? Mä en oo aina jaksanut laittaa kun ei tyttö oo yrittänyt ängetä siellä istumaan... oonkohan mä siinäki sitte huonoäiti :( Nne tuntuu vähän painavan tyttöä, jotenki hankalasti kiinni siellä pohjassa.

röllykkä: joo eikös se hoitopaikkahakemus pidä jättää 4 kk ennen. (Ja toki mahdut jutustelemaan :D ei täällä seinät kaadu keskustelun määrästä)


Ei meinannu tyty ruveta tänään nukkumaan millään kun on niin lämmin sisällä nytten. Tehtiin mummun&papan kanssa makkareistakin vaihtarit eli me tultiin alas viileään huoneeseen ja ne meni yläkertaan, ja tyttö riisuttiin vaippasilleen, mutta ei meinannut taintua edes maidolla unille. Noh, ei tätä hellettä kauaa kestä :)
 
Noniin..mie taas tunnen olevani "huono äiti", kun kuulun näihin "aikaisin soseet alottaneisiin" :/ ja rehellisesti, ilman näitä äärimmäisiä ohjeistuksia en tuntis itteeni huonoks. Ollaan syöty soseita säännöllisesti n. 3,5 kk:n iästä. Ja pikkuhiljaa on sit muodostunu rytmit (hurjaa puhua viiden kk:n ikäisestä, et on ruokarytmi,heh.) mut miulla rintamaito alko loppumaan aikaseen ja jouduttiin sit ottamaan korvikkeet käyttöön. Ja rupes neiti nukkumaankin yöt paremmin.

Nää helteet kun alko, niin ruvettiin antamaan vettä ihan päivittäin vähäsen. Aikasemmin esim. jos tuli isot puklut tai kävi hikottelemaan maidon jälkeen... Vielä vähä aikaa sitten keitin veden ja sitä menikin sit jäähdytellessä..no, sit joku neronleimaus, et laitoin hanasta keitetyn veden joukkoon kylmää ja sit otinkin pelkästään haaleaa hanasta.

Yleensä meillä tyttö haluaa maitoa vasta jälkeen soseiden. Pari kertaa on ollu valmiiks lämmitetty maito pullossa, niin oon sit antanu syömisen yhteydessäkin.

Niin ja hyvin nukkuu vaunuissa kopassa :) Ratasosaan tyttö on vielä niin pieni, et ihan vaan unien jälkeen ollaan siinä vähä aikaa pidetty, jos ite on halunnu kukkaistutukset tms tehä loppuun pihalla, niin siitä luonnollisesti näkee paremmin.

Iiks,tänään 5kk neuvola. Neuvolatäti on vaihtunu, niin katotaan mitä sanktiota vanhemmalta tätiltä saadaan. Entinen oli niin maanläheinen.
 
Meki alotettiin soseet vasta tuossa viime maanantaina. (Tyttö täyttää ensi viikolla 5 kk.) Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että ollaan vasta maisteltu perunaa. Tänään yritän jaksaa tehdä porkkanasta soseet.

Tuo peruna ainakin on tytöstä ihan älyttömän pahaa! Eikä paljon auta, että lisään siihen reippaasti äidinmaitoa. Ihan mahaan saakka perunaa on hyvällä säkällä mennyt varmaan 1 teelusikallinen päivän aikana, muut päristellään irvistellen ulos. No, tänään nähdään onko porkkana yhtään parempaa...

Imetys on täällä hoidettu soseen maistamisen jälkeen, jää tytsylle hyvä mieli sitten syömisestä. Mutta ei kai tuota voikaan vielä edes sanoa varsinaiseksi soseiden syömiseksi...

Vettä en oo antanut yhtään, mutta olen kyllä huomannut että nyt helteillä tyttö hakeutuu tissille useammin kun normaalisti, joten ehkä sitten pitää itse huolta tuosta nestetasapainosta.
 
Siis joo ne on niitä viinimäkikotiloita. Kasvaa n.5-8cm pitusiks ja kotilo on halkasijaltaa jotain 3-5cm luokkaa. Onneks nyt ku on näin kuuma niin ei ole näkyny, mut heti ku vesisade tulee niin niit on joka paikassa ja monen monta! Ei niit saa oikee hävitettyy, vähennettyy saa keräämällä ämpärii ja just joko suolavettä tai kiehuvaa vettä kaataa päälle ja heittää johonki kauas pois. Mie en pysty niit kerää ellen asennoidu ja ole ehkä humalassa ku ne ällöttää minuu niin paljo.

Nyt ku on niin kuuma niin meil nukkumaanmeno on aikamoinen huudon täytteinen tapahtuma. Pää hiessä huutaa ja pyörii. Ikkunoit on turha avata sillo ku aurinko paistaa makkarii mut sit ku nukahtaa niin sit nukkuu kyl ihan hyvin. Se on vaa heti muistettava antaa vettä tai maitoo ku herää ku on kamala jano. :)
 
röllykkä meillä alotettii soseriden maistelut vähä yli 3kk ikäsenä neuvolan tätin kanssa yhteispäätöksellä koska peetu joi maitoa melkein 2-2,5l päivässä ja koko ajan sitte siirryttii vellimaitoo ja ei ollu mitää hyötyä ei edes pelkästä vellistä. Ja nyt syödää joinain päivinä 3 kertaa, aina yksi purkki ruokaa ja purkki hedelmää ja joko maitoa tai vettä janoon. 4kk ikäsestä alkaen poika on syöny aamulla ja illalla lautasellisen puuroa ja vähä maitoa päälle mitä se jaksaa juoda ja nyt ei ole koko viikkoon heränny yöllä syömää. Velli on jääny ihan kokonaa ruokavaliost nyt pois, niit on vaa nyt jääny varmaa 10 purkkia perunaporkkanavelliä tohon pöydälle, vois vaikka myydä huutonetissä :D No joo....

Myö käytii 5kk neuvola uudessa neuvolassa ja vähän jännitti et millain tätsy on ku aikasemmassa oli maalaisjärjellä ajatteleva eikä niinkää kiinnittäny siihen huomioo et onko nyt painoo kuin paljo enemmän suhteessa pituutee. Ja päätin et jos tää uusi on liian kiinni uusissa tutkimuksissa ja teoreettisesti tutkii poikaa eikä käytä sitä maalaisjärkeä niin ajan vaikka sit sen puol tuntia sinne vanhaa neuvolaa. Mut osottautu yhtä mukavaks ja sellaseks ettei tarvi lähtä muualle.
Mutta siis sehän on hyvä et uusia tutkimuksia tehdään ja ne otetaan vakavasti. Mut pari vuotta sitte oli se et kaikki paikat pitää olla puti puhtaita ja eläimiä ei saa olla kotona ku voi vauva saada allergiat ja näin. Niin juttelin tän neuvolantätin kanssa ja hän sanoi suoraa että ei ole ikinä suosituksista huolimatta kehottanu vauvaperheitä pitämään kotia liian puhtaana. Vetos siihen että sillo joskus "ennevanhaa" lapset oli pellolla ja navetassa ja kotona ei todellakaa ollu kovin puhdasta, mut ei sillo sairasteltu korvatulehduksia tai muita "nykyajan" lastentautei. :) Jokanen ajattelee ja toimii omalla tavalla, mut mie ajattelen aikalailla samalla tavalla ku neuvolantäti, helpottaa min ressii ku en oo mikää supersiivooja ja meil on kaks kissaa ja villakoiria sängyn alla, poitsu ei ole kertaakaa ollu kipeä. (vielä kerkee olla kipeä mut antaa hyvän mielen ku on pysyny terveenä vaikken oo siivonnu joka päivä.) :)

Olipa nyt tarinaa taas.. :D Mut nyt herättii ja kohtaa raahaudutaa kauppaa. HYVÄÄ KESÄÄ!
 
...thank god, että on muitakin, jotka on aloittaneet "vasta" tässä 5kuukauden iässä. Mä kun aloin jo potea huono äitisyndroomaa liian myöhäisestä alotuksesta. ;) Mutta näinhän se vaan menee kaikki ja etenkin vauvat ovat yksilöitä. Ymmärrinks väärin, että maistelutatte useamminkin kuin kerran päivään tässä alussa? Alotettiin bataatilla(äidinmaidolla notkustettuna) ja nyt kun tein vähän tuhdimpaa seosta olis voinu upota enemmänkin... No, meilläki on maanantaina 5kk neuvolakäynti niin sitten voi taasen kysellä kaiken. Rattaatkin raahasin keittiöön, mutta nyt kun eteläänki saatiin 30 helteet ei me jaksetakaan lähtee aurinkoon. Se hyvä näistä lämpösistä keleistä on, että nyt nukutaan päikkärit vain ja ainoastaan omassa sängyssä "vilpoisessa" makkarissa. Aiemmin kaikki oli juuri päinvastoin. Nukuttiin, jos nukuttiin vaunuissa ulkona.
 
Mie oon kuullu, et muillakin on ollu ongelmia saaha pelkkä peruna menemään alas vauvalle. Myö sit ihan suosiolla tehtiin heti alkuun peruna-porkkana sosetta ja TOIMI :) äkkiä kyllä tyttö kyllästy siihen, niin piti sit ruveta maistattamaan muutakin.
Alkuun täällä syötiin vaan aamupäivällä sosetta. Sit jonkin ajan päästä lisättiin iltapäivälle hedelmäsosetta noin niinkun "välipalaks" ja nyt tosiaan tässä viiden kk:n tienoilla ruvettiin antamaan illalla puuroa ja aamulla myöskin. Tätä siis tarkotin "rytmillä" aijemmassa kirjotuksessani.

Heh, eri asioista sitä huokaistaan thank God ;) Hassua, et toiset just siitä et aloittaa olevinaan liian myöhään ja toiset just tästä olevinaan liian aikaseen.

Meillä ei onneks (toivottavasti en käännä veistä haavassa) oo vaikuttanu nää helteet nukkumisiin.. nitinati lähinnä hereillä ollessa, kun tahtois touhuta ja heti tulee kuuma.

Miten teillä muilla muuten vauva jo liikkuu(ko)? ...meillä vaan sellasta paikallaan mylykkyymistä ja akselinsa ympäri pyörimistä vähäsen.

Niin ja mukava oli uusi neuvolatäti, oikein oikein maanläheinen!
 
Meijä jäpikkä pyörii navan ympäri ja "pompottaa" (heiluttaa ylös ala itteää jaloilla ja mahan avulla) taaksepäin. Jalat menee mahan alle ja potkasee kovaa taakse, mut kädet on rukoiluasennossa edessä, et ne ku sais toimimaa niin ehkä se lähtis. :D
 
Mukava, kun täälläkin vähän porinaa. Kirjotanpas tänne, vaikka ruokajutuille on oma ketju, mutta minä en saa viimestä sivua auki.

Meillä siis varhain aloitettiin kiinteät (Ii:llä oli/on hidasta ollu painon nousu ja maito ei oikeen tahtonu maistua) eli 3kk:n iässä. Yhdellä maistelulla päivässä aloitettiin ja kaksi uutta raaka-ainetta viikossa otettiin kerrallaan. Nyt maistellaan jo vaikka mitä. Perunaa Ii ei suostu syömään ja luumusta tulee oksennus (se on nyt tauolla, kokeillaa parin viikon päästä uudelleen, samoin perunaa kokeillaa myöh uudestaan). Herkkua on kesäkurpitsa ja maissi sekaisin. Samoin mango ja päärynä. Noin viikko sitten aloitettiin riisipuuro. Menee hyvin hedelmä-/marjasoseen kanssa. Tänään maisteltiin riisipuuron kanssa ruusunmarjasosetta ja hyvältä maistui :)

Huh hellettä Minä rakastan lämmintä ja en KOSKAAN ennen ole valittanut kuumasta. Edelleenkään minulla ei ole mitään hätää, mutta neiti o vähän kiukkuinen nukkumishomman kanssa. Meidän vanha koira on kans ihan helisemässä, kun ei jaksa mitään. Meillä on makuuhuoneessa ilmastointilaite, mutta en uskalla pitää kuitenkaan päällä silloin kun neiti on nukkumassa, ettei tule liikaa viileää. Nukkumaanmeno sujuukin hyvin, mutta tunnin päästä on jo liian kuuma. Onneksi illalla kuitenkin viilenee vähän. No, tuskin Suomen kesän helteet pitkään kestää.

Viikonloppuja kaikille!
 
röllykkä: Meijän typyllä on sama syntymäpäivä kuin teijän pikkuisella. :)

Meki alotettiin aikaseen muitten antaminen. 3kk ikäsenä ruvettiin antaa iltavelli kun unet lyheni 1-2h pätkiksi, söi joka välissä ja ajateltiin että päästäisiin tuosta ylettömästä puklailusta eroon(se ei muuttunut miksikään, saatiin lääke joka auttanut kun on refluksi). Vellin ansiosta unet piteni että eka pätkä oli sen 5-6h. Sitten 3,5kk iässä alettiin maistelee soseita. 4kk iässä on saanut aamupäivällä hedelmäsoseen ja iltapäivällä kasvissoseen sekä se iltavelli. 4,5kk vaihettiin iltavelli ilta puuroon ja unet piteni, 7-9h eka pätkä. Ja soseet menneet samalla lailla. Nyt maanantaina on 5kk neuvola niin kysyn että mites noi lihat kannattaa alotella ja muutenkin tuosta syömärytmeistä.

Vaunukoppo vaihettiin meijän yhditelmiin äitien päivänä ku neiti ei tahtonut enää viihtyä vaunuissa. Oon tykännyt ku saa selkänoja ihan makuu asentoon niin nukkuu päikkärit ulkona niissä ja ei oo niin kuumatkaan ku vaunukoppa.

Meillä ryömitään ja kovaa. 4,5kk ryömittiin eka kertaa. Konttaus asentoon nousee ja siinä heiluu mutta vielä ei eteenpäin pääse. Ei mee varmaan kauaa. :)
Nykyään viihtyy pitkiä aikoja lattialla lelujen kanssa kun ei pala käämi kun pääsee liikkumaan. :)
 
Wii: oot vissiin tehny ite kaikkia soseita? Kysymykseni kuuluu, pitääköhän se kesäkurpitsa kuoria ennen keittämistä+soseutusta, ootko laittanu kuorineen?

Meillä tyty syönyt tähän mennessä vain sitä bataattia ja nyt luumua pari päivää - annoin sitä kun kakka oli karkuteillä, no heti ekan maistelun jälkeen tytön vatsa toimikin mutta ei varmaan ollut vielä luumulla osaa eikä arpaa tapahtuneeseen :)

Millähän sitä seuraavaksi maistattais, makujahan on maailmassa ihan hirmu paljon! Oliskohan se peruna tahi porkkana . Ja milloinkahan sen toisen annoksen (välipalan) tohtii lisätä päivittäiseen ruokavalioon?

Ja voi vattu noita sääskiä! Vaikka yrittää tytön rattaat kääriä ulkona hyttysverkkoon niin aina jostain sinne yks tai kaks öttiäistä tiensä löytää. Tänäänkin jo ainakin kaksi sääskeä on päässyt pistämään tyttöä päästä oikein kunnolla, nyyh :( Tyttö ei kyllä edes huomannut eikä pistokohdatkaan ole vaivanneet yhtään. Pitäsköhän ostaa semmonen sähköinen hyttyskarkotin, niitä oli TM:ssa vertailtu ja vaikutti tehokkaalta.

En minäkään yleensä viitsi valittaa jos on lämmintä, mutta tänään kyllä on tullut itellekin hiki koko ajan, että alkaa jo vähän ärsyttään. Ja tietysti vauvelin puolesta tulee ikävä mieli kun vaippasillaankin vain tuntuu hikiseltä. Mutta "jee", huomenna ei ole enää helle, ties millon seuraavat helteet tänä kesänä.

Ei meillä ole tyttö vielä innostunut liikkumaan yhtään. Selällään kyllä pyörii akselin ympäri mutta ei juuri viitsi kääntyillä, vaikka on osannutkin, eikä todellakaan yritä eteenpäin mahallaan. Toisethan kehittyy liikunnallisesti nopeammin ku toiset, oliskohan meillä sitten puheen kehitys nopeaa ;-) Mä ite oon ruvennu kävelemään jo 10 kk iässä, katotaan miten jälkikasvulla käy :D
 
Sadepilvi, minä en kuori kesäkurpitsaa. Rapsuttelin vaan juuresharjalla kunnolla puhtaaksi (vähän kuori "raapeutuu") ja höyrytän vihannekset/kasvikset/juurekset ennen soseuttamista pehmeeksi. Minä olen lisänny soseuttamisvaiheessa aina sekaan vähän rypsiöljyä. Kaikesta teen paksua sosetta ja lämmityksen jälkeen lorautan korviketta löysennykseksi (hitto, mitä sanoja :)

Miten säilötte ite tekemät soseet? Minä oon tähän asti tehny jääpalamuotteihin (Ikean silikonisiin, josta helpompi irrottaa, koska on taipuisa) ja jäädyttyä siirtäny rasioihin tai pusseihin. Pakasteesta sitten teen aina sopivan mixin, yks porkkana, yks kukkakaali, yks kesäkurpitsa jne.

Edit: Meki, Sadepilvi, mietittiin sääskientappokonetta. Jos hankitte, ois mukava saada kokemuksia.
 
Meneepä nyt ruokapainotteiseksi jutustelu, mutta siitäkin huolimatta...
Miten te teette ton maissin, kun itse teette soseita? Kun monesta paikasta oon lukenut, että pitäs tehdä se pakastetusta maissista, koska siinä ei ole suolaa yms niinkun säilykkeissä. Mutta eihän sitten yleensä kerran pakastettua saa uudelleen pakastaa?
Eli pitäskö maissista tehdä sitten ihan minimini määrä kerralla ja pitää jääkaapissa? :-D

Nyt on maisteltu peruna ja porkkana. Peruna oli pahaa, porkkana selkeästi vähän parempaa, mutta ei kyllä sekään mikään ihana makuelämys ollut. Pitänee käydä tänään kaupassa, ja miettiä mitä tekis seuraavaksi...
 
Satsuma, kyllä sen pakastetustakin maissista tehdyn soseen saa pakastaa, koska se on kypsennetty kuumentamalla siinä välissä.

Luumu ei ollut meillä suosikki, ei sitten yhtään. Tänään tein porkkanasosetta ja se näytti maistuvan paljon paremmalle. Bataatin voittanutta ei kuitenkaan vielä ole :) Mä en muuten oo lisänny mihinkään soseeseen vielä maitoa löysennykseksi, kun unohdin tehä sen ihan alkuun, ja soseet näytti menevä hienosti alas vähän "kiinteämpänäkin".

Tänään tyty päätti herätä klo 5:00, äiti on nyt vähän väsynyt...  -_-
 
Satsuma, mää oon ostanu maissisoseen valmiina. En ole edes yrittänyt tehdä sitä itse, koska kaikki sanoo, että se on tosi hankala saada sileäksi (ne kuoret varmaanki). Kaupan maissisosekaan ei ole kyllä ihan sileää. Minä aattelin tänään pistää sosetehtaan käyntiin :)

Ootteko matkarattaita katelleet? Meillä ois niitten hankinta seuraavaksi ja en tiiä yhtään millaset. Yhdistelmillä aion edelleen lenkkeillä ja liikkua eli nimen omaan matkarattaat tarvitaan. Vaatimukset: hinta noin satanen (max), kuomu ja portaaton selkänojan säätö.

Entäs pottahommia ootteko miettineet? Ii istuu tuettuna jo ihan selkä suorassa. Ajattelin potan kohta ostaa ja alkaa pissattaan mahdollisuuksien mukaan siihen (siis kotona ollessa).
 
Moikka!
Olen näitä teidän keskusteluita lukenut jo viimekesästä eli ensimmäisen neuvola käynnin jälkeen, jolloin alkoi jo hieman tuntua todelliselta tämä vauvan tulo maailmaan <3 Nyt itsekkin ajattelin liittyä keskusteluihin. Ystäväni on menossa juuri rakennu ultraan ja hänen jännitystä seuratessa muistaa kuinka itse jännitti kumpi sieltä tulee ja onkohan kaikki kunnossa! Ja terve tyttöhän sieltä syntyi 26.01.11 4110g ja 52,5cm :)
 
basura, jääpalamuoteista minä saan helposti (ja helposti) soseet irti, kun vähä aikaa käytän väärää puolta vesihanan alla tai laitan lämpimällä kastellun paperin sinne pohjaan vähäksi aikaa. Taipuvista muoteista (meillä Ikean ja Clas Ohlsonin) helpompaa.
 
Onkohan meidän ipana ainoa joka tykkää perunasta? :D Hedelmäsoseet ja kaikki on ihan hyi hyi ja voi syödä mutta ei herkkua, kaikki perunasoseet taas uppoaa vauhdilla. Peruna-porkkanan vielä ymmärrän mutta kamaluudet kuten peruna-parsakaali ja peruna-kukkakaali haiseekin ihan hirveelle mutta neiti tykkää :)

Tänään otettiin ensikosketus puuroon ja hyvin meni vadelma-kaurapuuro. Neuvola ohjeisti että 3-4 viikkoa syödä puuroja ja pikkuhiljaa siirtyä siis kaurasta eteenpäin ja sitten ton ajan mentyä voi aloittaa lihoja. Ja jos ei jostain mausta tykkää (kuten meillä moni hedelmä) niin sitten tarjota vaan sitä vaikka kymmenenkin kertaa että tottuu niihin ei-niin-mieleisiin-makuihin myös. 
 
Eadele, tervetuloa ja kiva ku liityit mukaan:)

Nyt on kello kymmentä vaille kaheksan illalla ja tyttö nukkuu vielä ilta-torkkujaan. Yleensä hän menee jo yöunille 20 maissa... pitää kohta ruveta herättelemään, ei nämä vielä yöunia voi olla. Mutta ei kait sitä nukkuvaa vauvaa sais niin herätellä... vai saako jo tän ikäistä?? Meillä nää päiväunirytmit on nyt jotenki ihan sekasin. mä oon aatellu että kyllä vauva kertoo väsymyksensä ja nukkuu sillon ku sitä väsyttää, että ei tarvi "tarjota" päikkäreitä eli kokeilla laittaa vaunuihin nukkumaan ns. kellon mukaan. No, nyt sitä sitte äsken väsytti ja miten käy tänään yöunille menon kanssa?...Pitäskö mun ruveta jo "väkisin" hakemaan tasaisia unirytmejä päivään? Toivotaan että myös päikkärirytmit tasaantuu, kun tulee useampi ruoka-annos päivään ja isommat ruokamäärät.
 
Takaisin
Top