Kesäkuun jutut

Röllykkä, avaa ihmeessä keskustelua asuinpaikastasi. Minulla löytyy ystäväpiiristä paljon lapsia. Täältä löytynyt mammamiittiporukka on vaan jotenkin ihan eria asia. Vauvat on täsmälleen samanikäsiä joten jokainen meistä elää samaa hetkeä toisten kanssa (monilla ystävilläni on 1-vuotias ja he ovat jo "unohtaneet" nämä asiat, jotka meillä on ajankohtaisia). Alussa puhuttiin vaan raskaudesta (tavattiin ekka kerran joskus syksyllä). Vähitellen, kun ollaan tutustuttu on tuttavuus ja vertaistukiryhmä muuttunut ystävyydeksi. Suosittelen todella lämpimästi! Samanikäisten äiteistä saa myös helposti harrastus- tai lenkkiseuraa jne.
 
Hoh, meillä ei näiden kiinteiden syöminen ole kyllä mikään hitti. Ei meinaa mennä juuri mitään vielä alas, eli kyllä tässä ihan vielä maidolla kasvetaan (toivottavasti on kasvettu, ;-)  huomenna onkin neuvola). Välillä meinaa tulla epätoivoinen fiilis, että oppiiko tuo ikinä syömään puolta purkillista mitään. Mutta onpahan tässä aikaa loppuelämä...:) Ostin riisihiutaleita josko kohta alkais tarjoamaan vaikkapa aamupuuroa hedelmäsoseella maustettuna. Ja sen jälkeen siirtyis kaurapuuroon.

Kamala kommentti tuo minkä röllykkä olit kaveriltasi saanut aiheesta läheisyys vs. imetys. Tottakai vauvat saa sitä läheisyyttä myös pulloruokinnalla ja sylissä halitellen! O_o

Röllykkä: mä en oo ottanu mitään Vaun paketteja. Oon jotenki aina "nihkeä" lähtemään mukaan mihinkään kerhoon vaikka ei ostopakkoa oliskaan, eli jos ei oo pakko liittyä niin mä en yleensä liity -vaikka jäisin paitsi mahtavista eduistakin :) Tavarapaljoutta koitan vähentää enkä mielestäni tarvi aina niitä ilmaispakettejakaan. Niin, enhän mä saanut myöskään sitä libero-laukkua mistään kun täällä ei OYS sitä jaa, *MURINAA* eikä neuvolantäti mulle sitä myöskään tuonut, vaikka joillekin ovat Oulussakin tuoneet; mutta en ruvennut sitä peräämään Liberolta erikseen, vaikka sen olisinkin niin saanut. Ei jaksa... :D  Enkä saanu muuten mitään Pampers-pakettiakaan. Mutta onpa tuota pärjätty ilmankin! Napero-kerhoon kyllä liityin sen vauvalusikan houkuttelemana xD

Kirjakerhoja mietin joku aika sitten, että liittyiskö johonkin lasten kirjakerhoon mutta sitte aattelin että samalla rahalla ostan vaikka sitten kuukausittain tytölle kirjakaupasta jonkin haluamani kirjan, saa sitten varmasti ainakin kivoja kirjoja. 

Wiin tavoin oon ollut erittäin kiitollinen tätä kautta saamistani äitiystävistä. Saa puhua vauva-asioista sydämensä kyllyydestä :D

Viikonloppuna käytiin ihan normaaleissa aikuisten juhlissa, ja oli vähän hassua kun joku kysyi mitä mulle kuuluu, niin vastasin ihan luontevasti että mitä mun ja vauvan yhteiseloon kuuluu. Että kiinteitä ollaan aloiteltu jne... heh, vähän vaikeeta edes keksiä mitähän mulle itelle kuului, ja sekin liittyi äitiysloman päättymiseen ja töihin paluun ajankohtaan :D
 
Meillä menee sosetta n. kolme kertaa päivässä, kahdesti puoli purkillista (toinen näistä voi olla puuro mutta se ei ole oikein hitti) ja illalla vetelee koko purkillisen peruna-porkkanaa tai peruna-jotain. Iltaruoka on tuntia ennen iltamaitoa ja sen ansiosta mulla on nyt riittänyt iltaisinkin oma maito kun aiemmin neiti veteli tissit kuiviin iltapäivän aikana. Vellit ei maistu, tosin nyt alan kokeilemaan uudestaan niitä. 

Minä oon ottanu pari-kolme vaun kirjapakettia, ne on olleet tosi hyviä. Kuulun myös lokiin (lasten oma kirjakerho) mutta sieltä en ole ottanut kuin kerran kun on ollut tosi huonoja paketteja mielestäni. Olen firmassa töissä niin vähän siksikin piti liittyä ;D Vaun paketit on hyviä kun niissä tulee aina eetu-kirja, joku teemajuttu (esim. tuutulaulukirja ja cd) ja jokin ohjekirja lapsen kehitykseen liittyen. 

Ja ihanaiset mammaystävät on tällä hetkellä erittäin tärkeä osa meidän elämää! Ihana päästä vähintään parin viikon välein tapaamaan muita. Meillä on erikseen Oulun seudun mammamiitit joissa on vauvoja joulukuusta helmikuuhun, ja sitten meidän oma mammatiimi. Tämän palstan kautta siis minäkin sain kolme ihanaa ystävää ja Pipunalla on ollut jo syntymästään saakka kolme samanikäistä kaveria. Tai no neljä kun työkaverin poika on 2 päivää pipunaa vanhempi :D 

Parasta on kun me voidaan puhua varmaan kaikesta, vaikka ollaankin kaikki hyvin erilaisia ihmisiä ja taatusti on eri mielipiteitäkin mutta on hyvä vertailla omia ja muiden ajatuksia. Kiitos rakkaat muruset <3 
 
Ei tuo vauvan eväät -ketju vaan toimi. Tää ois kyllä neuvolaporinoita mutta laitetaan ny tähän ku kerkesin jo avata.

Käytiin neuvolassa ja tyttö oli kasvanut vain 330 g kuukaudessa ja pituutta oli tullut 2 cm lisää -  sekä paino- että pituuskäyrä hieman notkahtaneet. Ei siis ihan äidin maito ole riittänyt kasvavalle pienokaiselle :( Saatiin ohje että voitais ehkä aloitella tässä 5 kk iässä liha, eikä vielä viljoja. Mulle passaa, jospa saisi tyttö sitten lisää proteiinia kasvuun. Broileria nassuun siis ja odotellaan niiden puurojen kanssa vielä. Neuvolatäti kyllä sanoi että vois aloittaa muullakin lihalla, mutta aattelin että broisku olis miedompaa kuin possu tai nauta. Mihin minun pikkuvauva on hävinny, nyt jo lihansyöjäksi rupeaa....

Ja rokotukset tuli, ei millään meinannu rota upota, tyttö sylki vaan ulos sen mitä kerkes :) Kai sinne loppujen lopuksi suurin osa saatiin menemään.
 
Miun on iiiihan pakko hehkuttaa. Pikku naksu oppi eilen menemään eteenpäin, eikä jääny "vahingoks". Tänään vielä suuremmalla riemulla eteenpäin, käsillä vetäen ja välillä pyörien. Voi mahoton emoticon .. meinas tippa tulla linssiin kun tajusin, et nyt on tahtoa ja tarmoa sen verran, et eteenpäin mennään.

Meilläkin on broileria syöty, mut ei muuta lihaa.
 
Ohoh kun tänne oli tullut paljon tekstiä. :) Hienoa että tännekkin jaksetaan kirjoittaa, mielestäni niin kivempi lukee ku tuolta facen kautta, vaikka onhan seki kätevä!

Tuosta imetyksestä... Niin kun meijän pirpana ei siis edelleenkään juo/syö muusta maitoa kun tissistä, pari hairahdusta lukuunottamatta, niin itellä ei oo ollut vaihtoehtoja ku olla tissinä, eikä se oo mua haitannut tai harmittanut. No ehkä ihan alkuunsa kun tajuttiin että ei tää syö pullosta niin tuli ajatus, voi ei mä en pääse mihkään. No kerran tuossa kävin yöelämässä kun näytti siltä että neiti olisi nokkamukista juonut muutamana edellisenä päivänä. Ja joo sitten kun olisi oikeesti tarvinnut juua niin alko taas protesti. Ja mua niin harmitti että miksi lähin ku en saanut imettää ja kelloa kyttäsin millo pääsen imettää toista reppanaa. Kyllähän soseilla pärjäsi ja hörppyytettiin maitoa sen minkä meni, mutta harmitti silti.
Niin ei mulla oo ollut tarvetta eikä kaipuuta päästä mihinkään, ne muutaman siiderin ja lonkeron voin kotosalla ottaa kun haluaa ja höyryt kerkee hävitä kun nyt typy nukkuu niin hyviä unipätkiä.
Ehkä tää kotona ja pienen luona viihtyminen johtuu siitä kun ennen raskautta meillä oli mahoton viihteellä olo kausi että joka viikonloppu oltiin juhlimassa. Niin sai kiintiön täyteen. :D
Imetystä rupean vähentämään 7-8kk iässä että oppii kun lähen töihin vanhenpainvapaan päätyttyä, mutta jos suinkin niin imetän aamulla ja illalla. Mutta siihen vielä aikaa eikä tiiä mitä tässä kerkee tapahtumaan. Vaikka jos lotossa voittas ni ei tarvis töihin lähtee. Aina voi uneksia. ;)
Mutta näin meillä. :)

Kiinteitä neiti syö jo hyvin. Aamupuuro hedelmäsose silmällä, päivälliseksi kasvis sose, iltaruuaksi lihakasvis sose ja iltapuuro hedelmäsose silmällä. Välillä menee soseita kerralla purkillinen ja välillä just ehkä puol purkkii, riippuu kauheesti päivästä. Mutta annan niin paljon ku typylle maistuu ja suu aukee. Lisäksi imetän sen 5-8 kertaa vuorokauden aikana. Sekin niin päiväriippuvainen, jos soseet maistuu huonommin niin pyytää tissille useemmin ja taas toisinpäin.
Iltapuuron myötä unet piteni 8-9h, kerran syöttö ja 1-2h pieni pätkä lisää. Tosi hyvin nukkuu ei voi valittaa. Ku tiiän mitä oli sillo ku herättiin 1-2h välein syömään. Mutta sekin kurjuus on unohtunut. :)
Meillä ryömitään ihan mahotonta vauhtia eteenpäin. Ja noustaan konttaus asentoon, apua kun nää kasvaa nopeesti. Meillä ei oo enää pikkuvauvoja. Nyyh :)

Että nyt kun on juhannus niin mulla on tuolla 2 siideriä jääkaapissa että kun typy menee nukkuu niin saunan jälkeen ajattelin rentoutua. Ja olla pahis että poltan tupakinkin. Ja kun typy nukkuu hyvin niin voin huoletta aamulla imettää. :)

Meillä olikin hässäkkä aamu tänään. Vessan lavuaari pulputteli kun kävin aamutoimilla ja laitoin semmosta viemäriraetta. Sitten tilanne paheni ja kaikki lavuaarit, vessanpöttö ja lattiaviemäri lakkas vetämättä ja tulvii vettä. Ei auttanut vaikka sitä raetta ja kuumaa vettä ohjeitten mukaan vedettiin rööreihin. Mies joutu keskeyttää naapurin suihkukäynnin ku rupes lattiakaivo tultii yli ja jouduttiin mukeilla äyskäröimään kirjaimellisesti paskavettä ämpäriin ja ulos. Isännöitsijälle soitettiin ja onneksi kuulu taloyhtiön piikkiin putkimies joka sitten muutaman tunnin päästä tuli auttamaan. Nyt vetää röörit ja kyllä muuten kiiltää kun se rae oli aika hapokasta. :D Tuli sitte siivottua vessa ja muutenkin tapahtuneen ansiosta. No onpahan siistiä kun ystävä pariskunta tulee grillaamaan ja saunomaan kohta. :)
Huomenna mennäänki sitte mummolaan yökylään ja tullaan sunnuntaina kotiin takasi.

Oikein hyvää juhannusta kaikille!! :)
 
Myö käytii 6kk neuvolassa ja poitsulle oli tullu 1,5cm pituutta ja on nyt 68cm pitkä, painoa ei ollu tullu grammaakaan eli pysyi samassa 8.7kg. Johtuu siitä että poika liikkuu nyt niin paljon että ei painoa ollu tullu. Aiemmin oli siis tullu 3kk eteenpäin kilo per kuukausi. Saatii hammasharja ja seuraava käynti on sitte elokuun alussa.

Nyt on poika ollu 3 päivää tosi kiukkunen, johtuu varmaan hampaista ku alkuja on paljon mut yksikään ei ole puhennu.

Mie aloin juhannuksena kävelemää kuntoilumielessä mut sit tuli nää helteet enkä saa itteäni tonne ulos lämpöhalvaantumaa. Poitsuki on niin hikoilevaa sorttia että kerran nukku varjossa ulkona ja pelkissä vaipoissa niin pään kohdalta oli herätessään rattaat niin märät ku voi olla. Vannassa olen uittanu ulkona mut se alkaa olee aika pieni ku herra ei vielä istu. Onko kukaan uittanu vielä järvessä? Ajattelin että jos viikonloppuna olis hyvät kelit niin menis uimarannalle ja kävis pulahtamassa pojan kanssa järvessä.

Mitähän muuta, neuvolaa menen juttelee parisuhdeongelmista mitkä johtuu min puolelta kun tuota haluttomuutta on ollu sen puol vuotta mitä synnytyksestä on aikaa. En siis imetä, ku jostain luin että se on normaalia jos imettää, mut neuvolantädin mukaa se on normaalia myös ei imettävälle äidille, ja pillereistä voi johtua että ne ainaki vaihdetaa ja ja jospa tässä on jotain muutaki mikä on jääny tonne takaraivoo mut en ole sitä ajatellu.

 
Juhannukset vietetty ja paluu arkeen (eli elo jatkuu juuri samanlaisena ihanana koko ajan :)!

Miten teitin vauvojen rytmit? Onko tarkkaa rytmiä unen ja ruuan suhteen? Miten poikkeamat?

Me tehtiin eilen "testi". Iilla on päivällä vielä unet ja ruuat vähän miten sattuu, mutta yöunet on aika tarkat 20.00-20.30 menee yöunille, nukkuu 04.30-05.30, maito, nukkuu 07-08. Viimesiltä päikkäreiltä herää yleensä 17.00 Viimestään 17.30 alan hellästi herättelemään. Päikkäreitä meillä on vielä kolmet 2h + 1h + 1h (noin).

Eilen oli miehen sedän synttärit illalla ja ajattelimme testata, mitä tapahtuu, jos Iin iltaunet venyy myöhemmäksi. Ajeltiin synttäreille autolla (Ii nukkuu aina) ja päikkärit loppu 18.15. Illalla sain unille neitin vasta 22.00. Yllätys oli suuri! Neiti heräsi vasta 08.00 ja tajusin vasta aamulla, että en ollut syöttänyt yöllä ollenkaan! Saas nähdä, kuinka tänään sitte käy. 

Mielelläni en rytmiä muuttele pienelle. Oli rassu vähän sekasin illalla, kun nukutti, mutta ei kuitenkaan jne. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tarkka (no tarkka ja tarkka) rytmi on helpompaa sekä pienelle että äitille ja isille.  Luo turvallisuuden tunnetta lapselle. Meillä on kaksi koiraa, joista varsinkin vanhus on tosi tarkka rytmistään. Ähertää raukka itteään iltaunille aina yheksältä ja nyt helteillä iltapisulle mennään vasta myöhään kuumuuden vuoksi. On raukka ihan sekasi, kun joutuu heräämään kesken yöunin lenkille. Älkää suuttuko, mutta lapsissa ja koirissa on tooooosi paljon samoja juttuja. Montaa hyvää koiran hoitojuttua (esim. "sisäsiisteys", rauhottaminen, ) voi soveltaa suoraan lapseen.  
 
miekin aloitin ennen ekoja helteitä lenkkeilyn ja sit se jäi. sit sain cross trainerin ja olin ihan liekeissä, mut jälleen on niiiin kuuma sisälläkin, et ei kiinnosta sekään :P tuuletin käytävä jostain varastin perukoilta hakemassa...

Meillä neiti herää aika tarkkaan joka aamu 7:30-8:30.. siinä otetaan aamupala ja sit nukahtaa joskus parin tunnin päästä. nukkuu 1-1,5h. Sit touhuaa ja syödään ja touhuaa.. iltapäiväunet on vähän miten päivä menee.. ja riippuen sit iltapäiväunista niin saattaa torkahtaa vielä 5-6 välillä. Sit valvoo niin, et iltapuuhat/-puuro alotellaan viimestään kahdeksalta ja yhdeksän maissa on unilla..ja nukkuu sit aamuun asti :) Päivästä ei muuten olla niin "minuuttitarkkoja", mut tuo ilta ollaan alusta asti tehty niin et sillon käyään unille. Pienenpänä meni niin et istuttiin tyttö sylissä, tyttö oli peiton sisällä ja katottiin ite telkkaria ja neiti vaan sit nukahti syliin :D Välillä joutu toki hyssyttelemäänkin. Mut kyllä, ollaan miehen kans puhuttu et miten ihanan vaivatonta on, kun on ees se jokin rytmi ja varsinkin tuo ilta! ja lapsikin on paljon tyytyväisempi :) Eikä siis mitään muuta rytmiä olla tekemällä tehty, kun tuo ilta..muuten aika pitkälle tyttö on ite muodostanu rytminsä ja hyvin toimii.

Hhehheh, oot Wii ihan oikeessa lapsien ja koiran suhteen ;) meillä on niinkin helppo, kun sakemanni poika ja vielä vaan reilu vuoden ikänen! Toki sitä koiralle joutuu välillä konahtelemaan..mut sekin lähinnä siks kun itellä menee hermo :D mut meillä ainakin tuo jätkä on samallalailla perheenjäsen kun ihmislapsikin.

Harmi, kun on noita haluttomuuksia... :/ onhan niitä kuivia kausia, mut sekin sit johtuu "kaikesta kiireestä". Itelle ei kyl tullu synnytyksen jälkeen haluttomuutta, eikä siis sillonkaan kun imetin.

 
heips! minäkin täällä pitkästä aikaa... :)

juu...kaikkia tekstiä en jaksanu lukea, mutta basuran "taistelu" imetyksen kanssa oli huojentavaa luettavaa... liekkö oikea sana tuo huojentava. mutta kuitenkin tuli sellainen olo että mahtavaa mitenkä pikään ihmiset on jaksanu imettää... siis jaksanu tosiaan. kun oma kokemus oli se  että alusta asti halusin imettää ja koin sen tärkeäksi, mutten tajunnut jo sairaalassa olla tissiä tyrkyttämässä vauvalle kun luulin ettei sitä saa imettää kun pullosta ruokittiin kolmen tunnin välein...enkä minä tyhmätajunnu kysyä... sittenhän sitä maitoa ei hirveenä tullu ja välillä tuli niin ettei suostunu syömään jne. ja imetys muistaakseni loppu 3kk tienoilla pettymykseen, mutten enää jaksanu yrittää...ja pullosta edelleen joi niin hyvin. nyt ei enää edes heru vaikka kuinka puristaisi... ikävä sitä aikaa... ajattelin koettaa kuitenkin seuraavalle josko imettäisin jo siellä sairaalassa :) 

poika on kasvanut hulluna, mutta ei ole mikää michelin niinku monet vauvat on. hän on pikä ja hoikka. syö hirveesti jo kiinteitä, tänään söi ekaa kertaa ahnehtien iltapuuroa...kova on syömään... maidon juo lähinnä nukahtamiseen... vettä juo aterioilla. jopa itse nokkamukista välillä kun oikein onnistuu. 

tuosta juopotelusta vielä että kyllä kaipaa pää tulettumista... pitää nyt vähä kehua miten minä nautin omasta ajasta... ihanaa on saada käydä aamulla ees paskalla rauhassa, kun ei tarvii hötkyillä eikä poikaa tarvii jättää siksi aikaa yksin kun todennäköisesti ehkä pojan isä on silloin kotona... :) kahvista osaan nauttia vaikka olen pojanki kanssa... mutta sen ajan kun olen pojan kanssa eli 24/7 niin kylläs se tekee hyvää joskus käydä baarissa tms. kattomassa ihmisiä edes... vaikka kyllä sitä tulee kauheet omatunnon tuskat kun sinne lähtee,,, ikävä menee onneksi nopeasti ohi. itse olen  vähän joutunut ehkä opettelemaanki asioita mitä on olla äiti... mutta en oikein sitä vieläkään hyväksy että vaikka lapsella on isä niin silti joudun olemaan yksin huoltaja... se on raskasta. tosi raskasta.. sitä sitten tekee väkisin omaa aikaa ja käy piitkällä wc reissulla, koirat käyttää ja istuu pitkään ja hartaasti tupakalla ja samalla suunnittelee päivän kuvion vaikka se onkin sama melkein joka päivä... sitten juon pojan kanssa aamu kahvin ja leikin ja syötän ja nukutan ja syön itse ja taas leikin syötän ja nukutan ja välillä ollaan ulkonakin ja taas... sitten tulee ilta ja toivossa on hyvä elää että pääsisi aikaisin itsekkin nukkumaan, mutta kuitenkin saisi edes leivän syödä kaikessa rauhassa ja saisi hetken istua ihan hiljaa paikallaan. mutta rakas poikani on sylissä ja ei malta ruvetakkaan nukkumaan.. sitten saa ravarin.. sitten yhtäkkiä nauretaan kummatkin ääneen ja sitten taas itketään...sitten nukkuu poika ja äitillä on hauskaa kun pojalla oli niin hauskat jutut... mutta kuitenki olen niin väsynyt etten jaksa enää syödä... kello alkaakin olla jo 1 ja suihkun kautta syömään... miten tuo aika menee niin nopeesti etei sitä vaan kerkee tekemään mitään vaikka olis pari tuntia aikaa vaikka syödä maha täyteen kaikkee paskaa... mutta bautin tästä elämästä ja äitinä olemisesta, olen ylpeä lapsestani ja ylpeä lapsen isästä koska auttoi saamaan minulle noin kauniin, ihanan, suloisen ja huumorintajuisen pojan.. mutta kyllä sitä kaipaa tuulettua... mutta on se jännä... ennen ku kävit yksin vaikka kaupungilla niin ei väsyttäny sen jälkeen yhtään mutta nyt oon ihan puolikuollu tuun kotiin, kävin sitten yhdessä tai yksin... kumma juttu 

saattopa olla vähän sekavaa jutua, mutta koittakaa ymmärtää kun kirjoita läppärillä ja tämä elämä vähän on kolhinu puoleen ja toiseen, on semmonen ei niin täysillä käyvä olo.... 

mitäs sitä oli tuolla aikasemmin.... niin siitä kesäkuun alusta... vaikka kohta vaihtuu heinkuu niin olihan se jännää 7.6 menin eka ultraan ja lapsukainen oli silloin 9+3 vanha. nyt se täyttää huomenna 6kk.
 
Mukava kuulla sinusta, lucky87. Joskus ite asiassa kävikin mielessä, mitähän sulle kuuluu... siellä kuuluu kuitenkin asiat olevan aika lailla OK - vaikka tuosta oman ajan puutteesta kerrotkin. Hyvä. emoticon 

Wii kyseli rytmeistä. Meillä on melko samanlainen rytmi päivässä kuin teillä röllykkä! Tyttö herää useimmiten kahdeksalta, joskus seiskalta tai siinä välissä. Ekoille päikkäreille menee yleensä viimeistään kymmeneltä kun väsy alkaa voittaa. Muuten päikkäriajat vaihtelee päiväohjelman mukaan, mekään ei olla niistä minuutintarkkoja, miten voitaiskaan olla, tyttö nukkuu sitten kun on väsynyt eikä sitä voi kellon mukaan laittaa nukkumaan :) Iltatorkut ottaa monesti vielä 5-6 aikaan. Meillä ruvetaan iltahommiin usein jo puol kasin aikoihin, kahdeksalta tyttö on usein jo väsynyt ja nukahtaa kun vaan vie pinnikseen. Joskus venähtää yhdeksään.

Tänään tytöllä aloitettiin aamupuuro (riisihiutaleista + hedelmäsose). Lihasosetta syö lounaaksi ja hedelmää välipalaksi iltapäivällä/illalla. Iltapuuro alotetaan viikonloppuna. Mutta viljoja siis ei vielä olla aloitettu, otetaan ensin lisää noita lihoja ruokavalioon.

Ja on syötetty nyt pari kertaa syöttötuolissa (tripp trapp :)). Istuu ihan hyvin selkänojaan nojaten, mutta en kuitenkaan uskalla kovin kauaa vielä "istuttaa".
 
Takaisin
Top