Kelan etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hiili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Menee ehkä hiukan aiheen ohi, mutta mitä kun olen työtön? Pitääkö mun ottaa pian soitella te-toimistoon, että olen raskaana? Kela varmaan maksaa mulle sitä työttömyyspäivärahaa kunnes äitiysrahakausi alkaa eikä sinne tarvi erikseen soitella, vai?Hain jo äitiyspäivärahaa.

Voit verkossa työkkärin sivuilla ilmoittaa että työttömyys päättyy siihen päivään kun äitiysloma alkaa. Ja sitten haet normaalisti Kelasta työttömyyspäivärahaa siihen asti että oikeus siihen päättyy ja alkaa oikeus äippärahaan.

Minun käsittääkseni isä voi olla heti sen 18 pv isyyslomalla eli samaan aikaan äidin kanssa!

Vielä en ole mitään tukia hakenut (Kela-neuvola tänään niin en vielä pystyisikään), mutta panikoin jo valmiiksi sitä, tullaanko perhevapaita uudistamaan lähiaikoina. Meillä ainakin taloudellisesti ei ole mahdollista se, että isä pakotetaan olemaan kotona. Minulla kun ei ole työtä, johon palata siksi aikaa. No nuo nyt ovat vielä ehdotuksia ja malleja eikä mitään ole päätetty.

Noiden perhevapaiden uudistus on jossain kaukana tulevaisuudessa. Siitä ei kannata huolehtia! Ilmeisesti vasta ens hallituskaudella niihin on oletettavissa virallisia muutoksia.

Luin niitä ehdotuksia läpi ja niissä kaikissa säilyis edelleen äidin 3kk äippäloma ja vanhempainvapaa 6kk jonka osalta voi valita kuka on kotona. Eli käytännössä saman 9kk saa äiti olla kotona. Jos isän 3kk kiintiötä ei käytä, niin sit vaan suoraan kh-tuelle. Eli käytännössä noi ei muuttais mitään :)

Okei, hyvä :D En ole ihan pysynyt kärryllä asiasta, kun tuntuu, että perhevapaauudistuksista on sata eri mallia olemassa.

Dori, minäkin olen työttömänä ennen äitiyslomaa. Tällä hetkellä opiskelen ansiosidonnaisella, ja huhtikuun alussa pitää ilmoittaa, että olen saanut opinnot tehtyä. Meinasin samalla kertoa, että olen raskaana ja toukokuussa alkaa äitiysloma. En tiedä, tarvitseeko TE-toimisto jonkin paperisen todistuksen neuvolasta, mutta eiköhän sieltä kerrota.

Huh mikä helpotus! Uusi äitiyspakkaus on kiva, mut mun mielestä vähän räikeä. En myöskään huomannut että juhlavuosi näkyis pakkauksessa mitenkään erityisesti. Nyt ei enää harmita, että aika varmasti saadaan 2016 malli.

Meidän pitää hakea pakkausta viim. 23.4., joten saatetaan saada tuo uusi. Se on minusta raikkaan värinen, vaikka en ihan kaikkia tuotteita kuosin puolesta itse valitsisikaan kaupasta. Kivoimmat vaatteet on pienintä kokoa, harmi! Haluan kuitenkin kokea äitiyspakkauksen saamisen, kun on eka tulossa :P

Ei ollu mun mielestä suurta eroa viime vuoden pakkaukseen, ei harmita yhtään et oon pakkauksen jo hakenut ja saanut :)

Meillä pakkausta on haettava 26.4. Joten voi olla että saadaan uusikin. Tai sitten ihan suosiolla haetaan jo ajoissa ja otetaan vanha. En oikein tiedä kummasta tykkään enemmän, molemmat on hyviä! ☺️

Mun on haettava 9.4. Itse tykkään uusista räikeistä väreistä enemmän, mutta kaappi on jo valmiiksi vaatteita pullollaan eikä asialla lopulta ole väliä kumpi pakkaus tulee.

Olen jotenkin ylpeä ja tunteellinenkin tästä Suomenmaan hienoudesta, äitiyspakkauksesta! Nimi tosin voisi joutaa jollain aikajänteellä päivitettäväksi, ellei se sitten ole liian radikaalia :)

Mun on haettava 9.4. Itse tykkään uusista räikeistä väreistä enemmän, mutta kaappi on jo valmiiksi vaatteita pullollaan eikä asialla lopulta ole väliä kumpi pakkaus tulee.

Olen jotenkin ylpeä ja tunteellinenkin tästä Suomenmaan hienoudesta, äitiyspakkauksesta! Nimi tosin voisi joutaa jollain aikajänteellä päivitettäväksi, ellei se sitten ole liian radikaalia :)
Totta! Vanhempainpakkaus! Vauvavuosipakkaus?

Mulle tuli viimeviikolla vielä vuoden 2016 pakkaus. taisi kelan sivulla jossain vaiheessa lukea että tulisi uusi jakoon vasta toukokuun alussa :)

Takaisin