Kelan etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hiili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en hakenu rahoja vielä kun en oo tarkistanut kaikkea tarvittavaa. Hain pakkausta vaan ja netissä ainaki siihen oli ihan oma hakemus

Ellei odota palkkalaskelmia ym. jos on hakemassa puolen vuoden tulojen mukaan, niin kannattaa ne kaikki hakemukset laittaa ajoissa vetämään. Saapa sitten ajoissa päätökset ja tarkat summat tietoon ja voi talouttaan suunnitella sen mukaan :)

Hain samalla ja tehtiin myös päätös heti samaan aikaan kun pakkauksestaki eli seuraavana aamuna oli päätös valmis.

Mä hain äitiysavustusta 14.2 ja laitoin liitteen samaan aikaan. Vieläkin on käsiteltävänä? :O Eipä tässä kiire ole kun LA vasta 15.6, mutta malttamattomana odotan ja mietin et riippuuko se siitä missä asuu? Onko täällä pk-seudulla kiireistä? :)

Kumma jos muut on saaneet melkein heti päätöksen ja sulla vielä kestää. Itse asun Turussa.

Mä olin lukenut etukäteen et joillain on kestänyt kauan, neuvolastaki sanottiin et pari viikkoo voi kestää. Olin tosi yllättynyt et niin nopeasti menikin. Turun seudulta oon kans.

Mulla päätös oli tehty päivässä, mutta pakettia ei näy, ei kuulu, vaikka kaks viikkoa tänään täynnä.

Mä tein 16.2 eikä ole mennyt edes käsittelyyn. Ja edelleen Hki. Kelan toiminta potuttaa jo valmiiksi kun oma ttt-hakemus on nyt 11. Arkipäivää sisässä (laillinen ratkaisuaika max 7 arkipäivää) niin ärsyttää että miksi jotkut päätökset tehdään päivässä ja osassa kestää viikkotolkulla...

Pakko valittaa tästä pahoittelen :( mutta hieno homma heille ketkä saaneet nopeat ratkaisut ja paketit!

Kelalla on nyt vissiin kauhea ruuhka ainakin niitten toimeentulotukihakemusten kanssa. Se on aika kurjaa, voi vaikuttaa elämään tosi paljon. Onkohan Helsingissä sitten vielä erityisen paha ruuhka myös muitten päätösten suhteen?

Ite asun etelä -Pohjanmaalla ja tosiaan äippärahasta ja pakkauksesta tuli päätökset heti seuraavana päivänä, mut sit asumistuki hakemus on junnannu kohta 4 viikkoo siellä. Tilassa lukee että odottaa työkkärin lausuntoa (mies oli hetken työttömänä ja sit aloitti opinnot, niin työkkärin piti tehdä lausunto ettei enää saa työmarkkinatukea vaan opintotukea) mut mies ite on saanut tän lausunnon ja jo ekat tuetkin 2 viikkoo sit ja aina vaan mulla lukee tolleen. Viesteihin eivät vastaa ja puhelimessa saa jonottaa niin kauan että toista kertaa en oo ees yrittänyt.

Tosiaan riippuu näköjään paljon paikkakunnasta. Mä hain pakkausta 6.2 ja se saapui tänään. Yhdellä tutulla pienemmällä paikkakunnalla oli tullut alle viikossa!

Kun jalkauduin käymään kelalla, sain tietää että näillä ttt-ja äippäpakkauskäsittelijöillä on omat tekijätiiminsä... ehkäpä siinä syytä hitauteen/nopeuteen. Aiemmin jotkut vaihtoivat laatikoita keskenään täällä tai fbssa kun jos toinen halus uuen ja toinen vaik edellisen... jos odotti vaik kaksosii ja halus näille samanlaiset... mutt tää vuos on juhlavuos pitkilleen... jokainen halunnee pitää omansa, minkä nyt sattuu saamaan. :joyful:

Mä haen pakkausta vasta viime tipassa, sillä saatiin edellisvuoden pakkaus esikoiselle enkä haluais samaa pakkausta. Vanhat vaatteet on vielä hyvässä kunnossa ja olis kiva saada nyt erilaisia.

Saa tosin nähdä saadaanko uutta pakkausta, kun kelalta sanottiin, että viime vuoden pakkauksia on tosi paljon ylimääräisiä, kun viime vuonna syntyi paljon vähemmän lapsia kuin pakkauksia oli varattu. Jakavat siis ne ensin ja sitten vasta uudet.

Meillä tosin laskettu aika vasta 24.6. eli saattais just ja just ehtiä tulla uus pakkaus.

Täällä kans tarkoitus ensin tsekata uusi pakkaus ja jos se tuntuu kivemmalta niin sitten jätetään hakeminen viimetippaan, ihan kuun lopussa la.

Toisaalta etuus on niin upea kerrassaan, että vaikka tuo viime vuoden pakkaus saataisiin niin ei tosiaan haittaa, olen siihen enemmän kuin tyytyväinen!

Onnistuuko tukien hakeminen Kelassa suoraan toimistossa, vai ohjataanko sieltä mielellään tekemään netissä? Meillä pieni konttori ja haluaisin sitä hyödyntää kun pelko sen lakkauttamisesta on, ja kun esikoinen tulossa niin vähän sekavalta kaikki tuntuu, kuten nyt yleensäkin kelan kanssa..

Oletteko hakeneet samalla kerta äitiys- ja vanhempainrahaa ja avustusta ja lapsilisää? Entä jos isä jää synnytyksestä sen 18pv heti lomalle, niin haetaanko samalla myös isyysrahaa? Olen myös vähän hämilläni tuosta isyysrahasta, saako siis synnytyksen jälkeen heti sekä äiti äitiysrahaa että isä isyysrahaa, päällekkäin? Kun jostain syystä olen ollut sellaisessa uskossa että näitä ei samaan aikaan maksettaisi, mutta sitten toisaalta mitä järkeä on siinä että isä jää äidin avuksi ja siltä ajalta sitten äiti ei saisi rahaa ollenkaan ja isän tulot pienenee.

Minun käsittääkseni isä voi olla heti sen 18 pv isyyslomalla eli samaan aikaan äidin kanssa!

Vielä en ole mitään tukia hakenut (Kela-neuvola tänään niin en vielä pystyisikään), mutta panikoin jo valmiiksi sitä, tullaanko perhevapaita uudistamaan lähiaikoina. Meillä ainakin taloudellisesti ei ole mahdollista se, että isä pakotetaan olemaan kotona. Minulla kun ei ole työtä, johon palata siksi aikaa. No nuo nyt ovat vielä ehdotuksia ja malleja eikä mitään ole päätetty.

Oon myös ymmärtänyt että voi olla heti sen 18 päivää vapaalla, mutta saako hän siltä ajalta myös isyysrahaa ja saako äiti samanaikaisesti äitiysrahaa? Saattaa olla termit väärät, mutta tarkoitan siis rahaa heti lapsen synnyttyä :)

Isän työnantaja maksaa ilmeisesti 6pv palkkaa ja sen jälkeen isyysloma on palkatonta..

Oon myös ymmärtänyt että voi olla heti sen 18 päivää vapaalla, mutta saako hän siltä ajalta myös isyysrahaa ja saako äiti samanaikaisesti äitiysrahaa? Saattaa olla termit väärät, mutta tarkoitan siis rahaa heti lapsen synnyttyä :)

Isän työnantaja maksaa ilmeisesti 6pv palkkaa ja sen jälkeen isyysloma on palkatonta..
Kolme viikkoa saa päällekkäin niitä rahoja. Loput isyyslomat on pidettävä äidin palattua töihin/opiskelemaan tms.

Isyysrahassa taisi olla vielä se, että riippuu työehtosopimuksesta, saako isä palkkaa koko ajalta (?) vai maksaako Kela isyysloman ajalta isyysrahaa. Joku viisaampi osaa varmaan selittää paremmin :| Meillä mies joka tapauksessa odottaa innolla kolmen viikon isyyslomaansa plus neljän viikon kesälomaansa, heh.

Kelan isyysraha haetaan joka tapauksessa, sitten Kela vain maksaa sen työnantajalle, jos isä saa palkkaa isyysloman ajalta. Ihan niin kuin äitiysrahankin kohdalla, moni työnantaja maksaa alkuun normaalia palkkaa (esim. meillä 72 pv), jolloin Kelasta saatava äitiyspäiväraha menee suoraan työnantajalle.

Takaisin