Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toi onkin mielenkiintoista jos ei voi tehdä verotuksessa mitään vähennyksiä ja sit just leikataan lapsilisiä, joista pienituloiset sais tehdä vähennyksiä. Se on kyllä kiva kun äitiyslomalla kun varmaan lapsilisällekin olis käyttöä se tulee sit paljon pienempänä kuin jos olis työtuloja. Hyvä hallitus, jee... :(

Vaikka olenkin näitä vähennyksiä jne vastaan, täytyy silti todeta että aika etuoikeutettuja ollaan, että edes saadaan tällasia asioita ja meille mahdollistetaan hyvinkin pitkä kotona olo lasten kanssa :)

Niin verrattuna muihin maihin on tietty luksusta. Mutta aina se harmittaa kun edut vähenee just sillon kun ite niitä sais.

• Tykkään
Reaktiot: TK
Juuri tarkistin Kelan sivuilta että äitiysavustus on myönnetty. Äitiyspäivärahahakemusta ei oltu vielä käsitelty. Pakettia odotellaan siis postiin nyt

Itsekin piti tarkistaa toi paketin saapuminen. Päätös oli tehty 30.9., mutta paketti ei ole saapunut joten saapunee seuraavan 2 viikon kuluessa. Että voi pienet asiat harmittaa.

Paketti ehti odottaa postissa jo useamman päivän, ja tänään sen hain, ja äsken avasin. ihastuttavin tuote oli kypärämyssy - miten pienestä aukosta voikin sitten joskus kasvot kurkistaa! :Heartpink

Mulla oli postiin ihan muuta asiaa ja sattu tuttu siihen palvelemaan. Se kysy et miten et oo sun äippäpakkausta hakenu, että täällä se on ollu jo kauan. Ei mulle oo mitään saapumisilmoitusta tullu! Ihan yllättäen pakkaus on ny sitte tuossa työpöydän vieressä odottelemassa että pääsen kahden tunnin päästä kotiin ja avaamaan sen. Hih, en ollu osannu vielä edes kaipaillaan sitä niin tuli ihan yllärinä :p

Kelan sivuilla on nyt viikon verran lukenut, että odottelevat työnantajalta tietoja äitiyspäivärahaa varten. Tietääkö kukaan, kysyykö Kela siis itse työnantajalta noita tietoja vai pitäisikö minun vielä tehdä jotain asian eteen?

En usko, että Kela kysyy työnantajalta suoraan mitään. Meillä ainakin itse piti olla palkanlaskentaan yhteydessä ja pyytää toimittamaan palkkatodistus Kelaan. Tosin pystyvät sen toimittamaan vasta marraskuussa eli siksi minullakin vielä odottaa tietoja.

Mun ainakin täytyi töissä täyttää virkavapaa lomake äitiyslomasta, jonka esimies hyväksyi, laittoi palkkikseen ja josta se sitten lähetettiin kelalle tiedoksi. Näin siis kuntaorganisaatiossa, mutta riippuu varmaan paljon työpaikasta, että minkälaiset käytännöt. Joka tapauksessa kela tarvii töistä tiedot, että milloin olet tarkallen sieltä poissa ja miltä päiviltä + minkä verran työnantaja maksaa palkkaa, että osaavat laskea oiein päivärahakorvaukset.

Ok, kiitos vastauksista. Virkavapaan olenkin jo hakenut ja se on hyväksytty, mutta herättelin vielä palkanlaskijaa, jotta toimittaisi tiedon Kelaankin.

Mä taas muistelen lukeneeni jostain lapusta tahi netin ohjeista, että kelasta pyytävät TARVITTAESSA lisätietoja työnantajalta. Mutta toki jos haluaa jouduttaa hommaa, niin voi itsekin kehottaa palkanlaskijaa papereita toimittamaan, jos tietää, että kelaan juuri jotain tarvitaan.

munkin pitäisi muistaessani pyytää niitä pistämään nyt ne tiedot 6 kk palkoista kelaan, kun on viimeinenkin ennen lomalle jääntiä oleva palkkakausi kiinni, ja palkat maksettu. Just ja just parilla päivällä jäin alle ettei enää tätä kuukautta oteta mukaan.

Jihuu, äippäpäiväraha/vanhempainraha myönnetty edellisen 6kk tulojen mukaan! Iso kivi vierähti sydämeltä, tulot ei putoa lähellekään niin paljon kun olin itse laskeskellut. Saan itse asiassa huomattavan paljon enemmän kun osasin odottaakaan. Kerrankin näin päin!

Mä vielä odottelen oman äippä/vanhempainraha hakemuksen hyväksymistä. Tuntuu että töihin jo odotellaan niitä tietoja ja että olis myöhässä. Ja kuntaorganisaatiossa työskentelen. Hain tuet kumminkin samana päivänä kun neuvolasta sain raskaustodistuksen kouraan. Sais jo paperisodat kuntoon :D

Minä en oo hätäilly, ku työnantaja maksaa ensimmäisen 3 kk ajalta kuiteski palkkaa. Vilkaisin kuiteski tuossa yks päivä niitä omia sivuja ja päätös äitiysavustuksesta rahana oli tehty (nyt myös jo maksettu) ja äitiysrahakemuksen kohdalla lukee myös se: odottaa tietoja työnantajalta. Minusta ne tiedot menee kyllä palkanlaskijalta suoraan Kelaan. Viimeksi olivat keskenään hoitaneet, kun puuttui jotain tietoja/papereita. Olin kyllä ite palkanlaskijaan yhteydessä ennen virkavapaan hakemista, kun varmistin hakemusta varten päivän, jolloin lopettavat maksamasta mulle palkkaa suoraan (ois sitten ollu tieto Kelan sivuillaki, jos ois sitä laskuria osannu oikein kattoa). Hän kyllä kiitteli etukäteistiedosta. Minä laitoin Kelan hakemukseen pyynnön tarkastaa, onko minulle parempi maksaa viimeksi varmistuneen verotuksen mukaan vai mennäänkö samalla summalla, ku esikoisen äippäloman aikaan.

Mä olen todella tyytyväinen kanssa äitiysrahan määrään :) saan samalla palkka verotuksella kun esikolta. Luxus ajat alkaa verrattuna tähän kodinhoidon tukeen!

Kun kirjaudun Kelan asiointipalveluun niin mun etusivulla on edelleen muistutus mammarahahakemuksen liitteestä (eli raskaustodistuksesta) ja lisäks siinä lukee et muistutus on siinä niin kauan et se on otettu käsittelyyn. Ärsyttävää, oon kuitenkin vieny todistuksen postiin samana päivänä kun hakemuksen tein ja nyt kun seurailen Kelan sivuja siinä toivossa että saan päätöksen, se vaivaa mua kauheesti ja alan miettiin et onko posti hukannu sen tokarin tai muistanko väärin että oisin vieny sen. Miksei sitä vois kuitata pois sieltä kun se sinne saapuu!? Osaisin ite varmaan tehdä paljon paremmat sivut tai muutenkin hoitaa Kela-byrokratiaa! :D

Ja samaa päätöstä oottelen ku Mellu, eli että mamirahat tulee samansuuruisena ku esikoltaki, sit alkaa oikeen rahakausi, tän hetkiseen joustavaan hoitorahaan nähden ihan kivasti on vauva-aikana varaa säästää sit tulevaa kodinhoitoaikaa varten! :D

Oltiin pari pv pois kotoo ja anoppi oli koirahoitajana ja tyhjänny postilaatikon..... Mammapakkauksen saapumisilmoitus!! Ensin aattelin et voin aamulla hakee sen samalla ku vien tytön hoitoon mut en malttanu odottaa, pakko oli hakee jo! Nyt oottelen malttamattomana et isännällä tulee joku kamu kaffille - tai oikeestaan odotan että se lähtee :D koska sovittiin siis että avataan pakkaus sit! Iiiiih!!! ♡

Lila, mulla kanssa muistutus asiointipalvelussa siitä raskaustodistuksen toimittamisesta. Olen myös toimittanut sen kelaan jo aikoja sitten.

Mulla ainakin muistutus liitteistä (jotka laitoin netissä samalla kun hakemuksenkin) näkyi niin kauan kunnes päätös oli tehty.. :/

Äitiyspäivärahaa en ole vielä hakenut.. Kaipa senkin voisi laittaa eteenpäin kun ei kuitenkaan saa viime vuoden verotuksen perusteella.

Takaisin