Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle oli kans eilen tullu postin lappu kotiin siitä, että äitiyspakkaus odottaa hakijaa postissa :Heartred Eilen en kerinny töiden jälkeen sitä hakemaan, mut jospa nyt viikonloppuna kerkeis. KELAsta ilmottivat, kun sinne viestiä laitoin, että päivärahahakemus on mun osalta ok. Odottavat vaan työnantajan lähettämiä lappuja sinne vielä, mut ilmeisesti mun ei enää tarvi ite miettiä noita KELA-juttuja :) Työnantajaltakin tuli eilen lappu siitä, että virkavapaus on myönnetty äitiysloman ajaksi eli kyllä ne paperit sitten kai etenee työpaikallakin.

Hansu, pitääkö siis hakea virkavapaata äitiysloman ajaksi?? Jotenkin vaan ajattelin, että äitiysloma on oma erillinen juttunsa joka vain ilmoitetaan työnantajalle (käytännössähän näin lienee), mutta virkavapaa aina myönnetään.

Pyysin neuvolasta uutta todistusta raskauden kestosta suoraan Kelaan, kun ensimmäisestä puuttui laskettu aika. Harmittaa tosi paljon, ei se ehdi maanantaiksi perille ja varmaan pakkauksen saaminen siirtyy puoleen kuuhun. Vielä enemmän harmittaa kun ihmiset nyt saa urakalla noita pakkauksia. Tahtoo myös! Ihan niin kuin kaksi viikkoa sinne tai tänne muuttaisi yhtään mitään...

Kyllä sitä virkavapaata pitää hakea, vaikka se tietenkin myönnetään. Näin ainakin valtion hommissa :)

Muoks* Ja piti vielä sanoa, että se virkavapaan hakeminen tuntuu aika hassulta, kun se on vain ns. muodollisuus. Mutta esimiesten puollot ja allekirjoitukset ja kaikki siihen kummiskin tulee.

Muokattu viimeksi:
No niin, hakemukset laitettu eteenpäin. Katsotaan miten käy. Koitin hakea edellisen puolen vuoden tulojen perusteella vaikka nousu ei olekaan aivan 20% toissavuoden verotuksessa vahvistettuihin tuloihin. Hylky tulee jos tulee, yrittänyttä ei laiteta! Pakkausta odotellessa :)

Pidän Nunnuliinalle peukkuja että onnistuu.

Mun mielestä on aika hassua, että 6 kk tulot lasketaan juuri ennen mammaloman alkua olevilta kuudelta kuulta. itse ainakin olen joutunut löysäämään normityötahtia, eli teen vähemmän töitä kun ennen raskautta. Eli jos olisin normaalisti töissä kuten ennen raskautta, saisin enemmän palkkaa - tätä ei vaan vissiin huomioida sitten millään lailla. Mulla pitäisi onneksi siitä huolimatta juuri ja juuri mennä tuon 20% yli. Jos jää alle, ja tulee hylky, niin aattelin kyllä tehdä jonkin vapaamuotoisen lisäliitteen millä kerron, että kesä-heinäkuussa on tehty vajaata päivää ilman mitään saikkuja tms. mikä vähentää kertyneitä tuloja.

On se tuon Kelan kanssa.... Onneksi nyt on asiat hoidettu, kunhan vielä loput päätökset tulevat.. Tilanne oli siis minulla se, että tuolloin 2012 olin koulussa & työttämänä, 2013 kesän alussa hetken töissä ja tämän jälkeen tähän päivään asti työmarkkinatuella & sairaspäivärahalla.. En saanut selkokielistä vastausta Kelan sivuilta, enkä Kela-Kertulta voisiko tämän työjakson laskea äitiyspäivärahakauteen, joten laitoin hakemuksen menemään vuoden 2012 tuloilla samanaikaisesti äitiysavustushakemuksen kanssa josta tuli päätös parin päivän sisällä, mutta äitiyspäiväraha hakemus hävisi jonnekin.. Ja ehkä hyvä niin..

Jälkeenpäin löysin tekstin, jossa selkokieleksi muutettuna luki, että jos syynä on sairaus tai työttömyys, voidaan käyttää meneillään olevan tai edellisen vuoden työtuloja.. Eilen kävin Kelassa kyselemässä ja vastaus oli ensimmäiseksi suoraan, että ei voi käyttää.. Sanoin sitten virkailijalle, että sivuilla oli tällainen teksti... Tämä löysi tekstinpätkän samantien "aijuu, niinhän täällä lukeekin, voi käyttää, otan näistä vaan kopiot.. (palkkakuiteista yms)"

Samassa lapussahan on myöskin tuo jo myönnetty äitiysavustus ja siitä oli moneen kertaan puhe, että sitä ei enää laiteta hakuun kun se on jo lähtenyt ja hyväksytty.. Mutta siellähän sekin odottaa taas hyväksymistään Kelan sivuilla :grin

Muistakaa sit että vaikka virkailija Kelan tiskin takana tulkitsiskin jonkun Kelan sivuilla olevan ohjepätkän hyvin, se sama ihminen ei kuitenkaan oo se käsittelijä joka hakemukseen liittyvän päätöksen tekee. Eli vaikka Kelan luukulta tulis selkee "joo sä saat tehdä näin ja hakee tällasta rahaa tollee" nii luukusta saattaa silti pamahtaa hylätty päätös. Nimimerkillä kokemuksia on!!!

.... Tieteski toivon ettei kelleen näin kävis mutta sanompa vaan ku itella on kurjia kokemuksia noista!

Se voi olla odotettavissa kun moisesta laitoksesta on kyse kun ei oikein koskaan mikään asia suju oppikirjan mukaan.. Päätöstä odotellessa.. Onneksi tuo palkkasumma ei mitenkään huikeasti nosta tuloja missään tapauksessa niin ei kovin suurta meteliä tarvitse nostaa jos ja kun jokin päätöksen tekijä on eri mieltä :grin Mutta kun tuollainen vaihtoehto on olemassa niin pitäähän se nyt kokeilla..

Laitoin itse, että laskettaisiin viimeisen 6kk:n mukaan. En alkanut laskea onko tulot nousseet 20%:lla. Ovat nousseet vuodesta 2012, mutta en jaksanut laskea riittääkö se Kelalle. En myöskään kysellyt Kelasta tätä asiaa, vaan laitoin menemään noin. Kyllä Kela laskee sitten minkä mukaan päättää laskea. En ole nyt katsonut onko asiointipalveluun tullut jotain kommenttia tuohon liittyen.

Äitiysavustuksen otin rahana, koska en kokenut pakkausta tarpeellisena. Rahat meni säästötilille, missä odottaa tulevien vaunujen lunastamista :) Raha tuli viikossa tilille siitä kun tein hakemuksen (samana päivänä laitoin todistuksen postiin)

Mun 6kkn palkkajakso lasketaan touko-lokakuun ajalta. Ei haitannu vaikka marraskuuta ei lasketa, saikulla kun sekin kuitenkin menee. Pakkaus oottais auton peräkontissa, että pääsis kotiin

Tässä hölmöjä kysymyksii. Siis miten se oikein menee kun työnantaja maksaa aluksi niin saako se kelalta sen päätöksen jotenkin vai miten se maksaa? Mietin sitä hakemuksen jättämistä että pitääkö se olla siellä nyt sitten lokakuun loppuun mennessä jotta joulukuussa saisi rahaa vai ehtiikö vielä myöhemmin?

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä työnantaja maksaa kolme kuukautta palkkaa äitiysloman alussa. Meillä asia on hoidettu niin, että toimitan Kelan päätöksen palkanlaskentaan ja sitten työnantaja maksaa palkan ja etuuden erotuksen tilille.

Toisena vaihtoehtona työnantaja maksaa koko palkan ja hakee sitten Kelalta tuon korvauksen kolmelta kuukaudelta. Kannattaa työnantajalta kysyä kumpi malli on käytössä.

En muista miten nuo maksut käytännössä meni, mutta ainakin Kelahan maksaa nämä etuudet jälkikäteen (joulukuun etuus tammikuussa jne.) Jonkinlainen katkos tuossa kyllä saattaa rahan tuloon tulla.

Meillä työnantaja maksaa palkkaa normaalisti ensimmäiset 3 kk ja palkkakonttorista lähtee lomake suoraan Kelaan, mistä kaikki tiedot käy ilmi (ilmeisesti myös tiedot kuinka Kelan pitää korvaus maksaa työnantajalle). Kela maksaa työnantajalle 3kk:lta korvaukset. Työnantajalle piti ilmoittaa tulevasta vapaasta 2kk ennen vapaan alkamista. Eli kun jään pois 28.11. alkaen, piti tehdä ilmoitus syyskuun loppuun mennessä. Meillä oli ihan oma lomake mikä piti täyttää palkkakonttorille ja ottaa esimiehen allekirjoitus alle.

Parhaiten saat neuvoja, kun kysyt suoraan teidän palkanlaskijalta tai jos esimies osaa vastata. Joka paikassa on varmasti omat tapansa. Kannattaa kysyä mahdollisimman pian just jos on näitä että pitää olla ilmoitettuna niin ja niin kauan ennen loman alkua.

Hakeminen oli simppeliä, mutta nyt kiukuttaa tuo verotuksen osuus. Oikeesti siis vuoden 2012 palkkatuloveroituksen mukaan+2prossaa, kuitenkin vähintään 28 prossaa. Mitä persettä!?! :mad:

Tajusinko mä väärin vai viedäänkö melkeen 30pinnaa kelan tuesta veroitukseen. Kuulostaa kohtuuttomalta...

Ymmärtäisin ton jos tuki olisi sen palkkatulon suuruinen oikeasti, muttaku siitäki...eiks se oo joku 70 prossaa?

En ole vielä hakenut äitiyspäivärahaa. Pitäisi sekin muistaa, ja työnantajalle myös, jos pitää ilmoittaa 2 kk etukäteen. Pahus. Pitää laittaa muistutus kännykkään että muistan maanantaina.

Sain tänään päätöksen äitiyspakkauksesta, mutta paketista ei tullut vielä ilmoitusta, vaikka oli postitettu samana päivänä, 1.10. Meillä on hidas posti.

Mä sain postista lapun että pakkaus on noudettavissa, mutta joudun odottamaan tiistaihin, että saan seuraa postireissulle. Meillä kun lähiposti lopetti, niin nykyinen ei olekaan ihan kävelymatkan päässä.. :sad001 Mutta enköhän mä tän pari päivää kestä! :)

Toi verotus on munkin mielestä kohtuutonta verrattuna tukien määrään..

Noista etuuksista maksetaan isommalla prosentilla veroja, koska niistä ei tehdä tulonhankkimis- ja muita vähennyksiä, joita palkkatulosta tehdään. Kela käyttää automaattisesti tuota palkan prosentti + 2, mutta voi toki itse hakea uuden verokortin pienemmällä prosentilla jos siltä tuntuu. Esim. ensi vuodesta koko vuotta ei kuitenkaan olla tuolla päivärahalla, vaan osa esim. kotihoidon tuella tai sitten taas töissä. Jolloin koko vuoden veroprosentti varmasti on jotain ihan muuta kuin tuo Kelan käyttämä.

Kohtuutonta kylläkin, ei muuta voi todeta.

Tämä on lainattu verottajan sivuilta:

Vaikka etuudet ovat pienempiä kuin palkka, veroprosentti ei silti välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että etuuksista ei voi tehdä samanlaisia vähennyksiä kuin palkkatuloista. Vain palkkatuloista tehtäviä vähennyksiä ovat esimerkiksi tulonhankkimisvähennys, ansiotulovähennys, työtulovähennys, lakisääteiset eläkemaksut sekä työttömyysvakuutusmaksut.

Jos saat vain äitiys- tai vanhempainrahaa tai kotihoidontukea, Kelan käyttämä kaavamainen veroprosentti on yleensä palkan prosentti + 2 prosenttiyksikköä. Prosentti on kuitenkin aina vähintään 20 %.

Nyt oon iloinen ja potuttaa samaan aikaan :smiley-angelic008.

Sain tänään viimein kirjattua loput viime kuun tunnit järjestelmiin, ja heti piti tietenkin syynätä, että miltä näyttää 6 kk tilanne. Ja nyt kotiin tultua kaivoin 2012 verotuspäätöksen jälleen käsiin - lopputulema on, että 6kk tulot on noin +28%, vaikka jäin kesältä osin alitunneille palkattomien vapaiden takia. Jee! Vaikka tässä onkin ollut aika kiirusta pari viikkoa, ja ihan älyttömän pitkät työpäivät tein tällä viikolla, niin kyllä kannatti, että sai noi tulot hinattua ylös. Voi ottaa illan tyytyväisenä rennosti jalat ylhäällä, herkutella kismetjäätelöllä ja kenties mennä huomenna ikeaan shoppailukierrokselle :p

äitiyspakkaus on odottanut pari päivää postissa, tänään ajoin töistä kotiin postin ohi vartin yli seittemän, ja mietin ajaessani, että myöhästyin, meni jo kiinni, enkä pääse illan iloksi syynäämään sisältöä. Ja nyt just totesin, että ois se sittenkin ollu auki vielä kahdeksaan asti, mutta nyt on sitten oikeesti kiinni, ja turha mennä ripaan roikkumaan. Onneksi on huomenna auki, niin pitää sitten mennä oven taakse norkoilemaan heti avaamisaikaan :wink

Takaisin