Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

KoBe

Varmaotteinen viestittelijä
Tammikuunmammat 2015
Ajattelin tehdä asiasta ihan oman ketjun.
Milloin haette äitiyspäivärahaa? Haetteko viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan vai viimeiseltä 6 kk:lta?
Tietääkö joku jo, kuinka kauan aikoo olla lapsen kanssa kotona?

Itselläni se tilanne, että tienasin viime vuonna vuositasolla selkeästi enemmän kuin 2012. Kuukausitasolla ero ei ehkä ole valtava, mutta kuitenkin eroa on.
Tällä hetkellä viimeinen vahvistettu verotus on v. 2012 ja viime vuoden verotus vahvistetaan 31.10. Viimeiseltä 6 kk ei kannata hakea, koska palkka ei ole parantunut 20% mitä pitäisi olla.

Lueskelin Kelan sivuilta, että äitiyspäivärahaa pitää hakea viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa. Ehdin hakea siis marraskuun alkupuolella (LA 19.1.), ja se on ihan ok, vaikka haluaisin hoitaa kaikki viralliset asiat mahdollisimman nopeasti.

Tietääkö kukaan, voiko äitiyspakkauksen hankkia aiemmin ja äitiyspäivärahaa hakea vasta myöhemmin, vai haetaanko niitä samaan aikaan?

Niin, ja alustavasti ollaan puhuttu, että olisin n. vuoden kotona. Tai itse olen puhunut, mies ei ole juuri kantaa ottanut, vaikka olen kysynyt. Kai siihen vaikuttaa se, miten sitten pienemmällä summalla pärjätään ja se, ettei miehen työpaikalla tule mitään YT-neuvotteluja tm.

Kun mä odotin esikoista, olin vuoden alussa alkanut kokopäivätyön osa-aikaisuuden sijaan, joten hain mammarahaa edellisen puolen vuoden tulojen perusteella. Nyt oon osa-aikasesti hoitovapaalla ja teen töitä 2pv/vko, mutta koska edellisestä äitiysrahakaudesta on se alle 3v, saan taas sen mukaan rahat, HUH!

Jos en väärin muista nii äitiysavustus (eli pakkaus tai raha) haetaan ihan omalla lomakkeellaan ja äitiyspäiväraha sitten omallaan, eli ei oo pakko hakea yhtäaikaa. Mulla on 16.9. seuraava neuvola, ja silloin saan sen raskaustodistuksen. Tarkotus olis hoitaa sit samantien ne Kelan jutut pois alta ettei unohdu - ja että pääsee hipelöimään äitiyspakkausta!!

Itellä ei oo ajatusta siitä koska palaisin tän tokan jälkeen töihin. Joko sit jos alkaa pää lahoileen, tai sit jos on taloudellisen tilanteen takia pakko. Mulla henkilökohtasesti ei oo mitään "lapsen pitää olla kotona niin ja niin kauan" tai "niin ja niin pientä ei voi vielä laittaa hoitoon" -ajatuksia, koska uskon et kaikki vauvat ja lapset on niin erilaisia et toisen voi viedä puoli vuotiaana hoitoon ja toista ei. (Ja tietysti työ- ja rahatilanteet on aina perhekohtasia.) Mut VEIKKAISIN et viihdyn kotona pitkään, mut rahan takia on pakko vähän jotain tehdä kun vanhempainvapaat loppuu. Tai sit tulee lotosta muutama milli ja otetaan chillisti vaan! ;)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Viimeksi hain edeltäneen 6 kk:n mukaan, sillä palkka oli noussut silloin huomattavasti (reilusti yli sen 20%). Nyt mennäänkin sitten sillä samalla, kun esikoineni alle 3-vuotias. Taas ois viimeiseltä 6 kuukaudelta palkka ollu parempi, mutta ei kuitenkaan 20 %. Minä laitan paperit kyllä heti Kelalle. Pitäs kyllä hieman laskea, kuinka paljon parempaa äitiyspäivärahaa sais, jos odottais sinne lokakuun loppuun.

Aion olla pois ainakin vanhempainrahakauden loppuun, mutta todennäköisimmin jatkan kotihoidontuella, kunnes nuorempi lapsi täyttää vuoden. Voihan se olla, että mieli vielä muuttuu, mutta esikoiselta olin kyllä aivan valmis töihin noin vuoden kotona olon jälkeen. Tosin tilanne olisi ollut toinen, jos olisin joutunut laittamaan lapsen kokopäivähoitoon.

Muokattu viimeksi:
Mä aion hakea heti, kun saan neuvolasta raskaustodistuksen. Samoin äitiysavustuksen haen heti, niitä voi hakea myös erikseen. Mulla loppui vasta kesäkuussa esikosta vanhempainvapaa, joten saan sit samaa äitiysrahaa. Ja hyvä niin, tein viime vuonna puol vuotta töitä laskelmoidusti (viikonloput, pyhät), et sain nostettua tulojani ja se kannatti, sain ihan hyvää rahaa kelalta. :) Olin just valmistunut, eli 20% nosto kävi helposti.

Nyt olin sit kaks kk töissä ja syyskuun alusta nostan esikosta kotihoidon tukea, joka on kyllä ihan naurettavan pieni. Miehellä niin hycät tulot, että pelkästään sen tuloilla kyllä pärjätään. Keikkailla on tarkoitus viikonloppuisin, se onneks on hoitoalalla mahdollista. Ja pianhan se joulukuu koittaa ja pääsee äitiyslomalla. Mä haluaisin pitää lapset kotona siihen asti et ne on kaks, mut taloudellinen tilannehan tietenkin vaikuttaa sit siihen.

Aion hakea myös heti kun saan raskaustodistuksen, niin on sekin homma sitten hoidettu. Minä taasen muistelisin, että lomake on vain 1 lomake, jolla haetaan avustus ja päiväraha. En muista ainakaan täyttäneeni useampaa lomaketta. Kelan sivuilta tuo kyllä äkkiä selviäisi. Mutta voihan sen lomakkeen varmaan täytää kaksi kertaa?

Tulen hakemaan äitiyspäivärahan edeltävän 6 kuukauden tuloilla, koska vuonna 2012 olin osan vuodesta vanhempainvapaalla ja loput hoitovapaalla, nyt töissä tulot on onneksi vähän suuremmat. :)

Kotona luulen olevani niin pitkään kuin mahdollista, mutta ainakin syksyyn 2017, jolloin lapsi on noin 1 ja 9 kuukautta. Kesäksi en töihin halua mennä, siksi siis tuo syksy. :) Pitää asiasta isänkin kanssa keskustella, eihän sitä tiedä jos hänkin haluaa jäädä kotiin lasten kanssa. Meillä tämä nyt kuitenkin tulee olemaan melkoisen varmasti viimeinen kerta, kun kotiin vanhempain- ja hoitovapaalle jäädään.:grin

Minä ajattelin hakea tukea viimeisen 6kk ajalta, koska palkkani on selvästi noussut. Nyt kuitenkin pelästyin, että miten on kun ikäeroa tulee se kolme vuotta, että enhän joudu nostamaan esikoisen aikaisilla päätöksillä tukia? SIlloin sain minimiä kun olin opiskelijana ja Kela ei halunnut huomioida työtulojani.
Vuoden 2012 tulot ovat juurikin myös niitä äippäloman aikaisia tuloja, eli hyvin alhaisia nekin. Nyt saan kuitenkin triplattua ellen nelinkertaistettua tukeni.. Mutta onnistuuhan se viimeisen 6kk tuloilla...?? Osaako kukaan sanoa.

Toinen pelko minulla on herännyt kun aloitin juuri opinnot AMKssa, jota teen työnohessa. En kuitenkaan siis saa siitä mitään tukia mistään vaan teen sitä omalla ajalla ja omalla rahalla. EIhän se voi vaikuttaa minun Kelalta saamiin tukiin? :/

Kaikkein stressaavin osuus odotuksesta. Ihan hirvittää ja kauhistuttaa nyt jo. Onneksi mies toki tienaa ihan hyvin, mutta kyllä sillä satavalla äippärahallakin on merkitystä. Itse olen kotona vuoden 2016 alkuun. Ilmoitin jo pomolle tulevani silloin takaisin. Jollei siis jotain radikaalia tapahdu. Toivotaan toki että ei.

Joo, vaikka meilläkin mies tosiaan tienaa hyvin, niin ei pitkään pärjätä sillai että mä saan vaan kotihoidon tuen. Pakolliset menot saadaan kyllä maksettua, mutta jos tulee jotain yllättävää esim. jotain hajoaa, niin ollaan kyllä pulassa. Omakotitalon ja kahden auton taloudessa noita riskejä riittää.

Minlex, kyllä mä käsittäisin että saat laskututtaa Kelalla mammarahas viimeisen puolen vuoden mukaan, vaikka edellisestä äitiysrahakaudesta olis vaan vähän aikaa. Ja sit en jotenkin usko että se opiskelu vaikuttaa mitenkään mihinkään.

Nythän vuoden alusta kotihoidon tuen rinnalle tuli myös uusi JOUSTAVA HOITORAHA, joka on vähän pienempi kun kotihoidon tuki, mutta jota nostaessa saa tehdä enemmän töitä ilman että se vaikuttaa Kelan rahaan. Samaten lapsen saa laittaa kunnalliseen hoitoon töidensä ajaks eikä vaikuta siihen joustavaan, eikä sitä vähennetä työttömyyspäivärahasta niinkun kotihoidontuki, eikä puolison tulot vaikuta. Suosittelen jos tekee osa-aikatyötä!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Minlex, Kelan sivuilla mainitaan, että jos saa seuraavan lapsen ennen kuin edellinen on 3 vuotta, saa vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä. Jos päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon mukaan, laskutapaa ei voi käyttää.

Ja pakkohan tuohon on päteä sama puolen vuoden sääntö, muutenhan se olisi ihan idioottimaista. No, onhan ne toki joskus muutenkin, mutta toi olisi liian räikeää, kun 3 vuoden sääntö on tehty suojelemaan äitien tuloja, jos ovat kotona.

Toki tuntuu tosi hurjalta sekin, että jos laskettu aika on päivää ennen edellisen 3-vuotissynttäriä, saa vielä hyvät tuet, mutta jos päivän jälkeen, niin tulot tippuu.

siis saanko mä hakea äitiyspäivärahat vuoden 2012 tuloilla? Jos se pitää paikkansa niin mun päivä/vuosi on pelastettu.. :)

Sanopas KoBe muuta, jos joku joskus asiaa pohtii niin vinkkinä kannattaa mennä ekaan ultraan yksityiselle, jos päivät on hilkulla tämän 3-v. säännön takia... näin jälkiviisaana voin todeta... :(

Vihdoinkin <3, päivärahan perusteena on edellisen vahvistetutn verotuksen tulot ja tällä hetkellä se on tuo 2012.

Vuoden 2013 verotus vahvistetaan kai joskus lokakuussa, mutta muistelisin, että Kelalle tieto menee vasta vuodenvaihteessa.

6 kk tulojen mukaan haen, mutta vielä en tiedä, että joko haen syyskuun lopussa, vai venytänkö lokakuun tilipäivän yli. Riippuu vähän siitä että millaiset tunnit saan kerrytettyä tuossa syyskuun alkupuolella, eli kummasta on tulossa parempi palkka syyskuulta (lokakuun maksu) vai viime huhtikuulta. Äitiyspakkauksen taidan laittaa hakuun todistuksen saannin jälkeen, niin pääse sitä sitten hiplaamaan.

Luin Kela-Kertulta, että se tosiaan on niin, ettei Kelan sivujen "viimeinen vahvistettu verotus" tarkoita sitä kirjaimellisesti, vaan tuen maksua edeltävää toissavuotista verotusta.
Samalla luin myös, että viimeinen puoli vuotta lasketaan viime päivistä ennen äitiyslomaa, tosin jos on sairauslomalla, niin en tiedä lasketaanko vain työtuloista siitä taaksepäin. Joka tapauksessa esimerkkinä oli, että jos jää 3.4. Äitiyslomalle, pitää toimittaa 30.4. Palkkakuitti ja tulot lasketaan siitä takaperin puoli vuotta.

Toisaalta tein karkeita laskuja, ja vaikka itsellä vuosituloissa oli isot erot v. 2012 ja 2013, niin laskentakaavioiden ja verotuksen jälkeen lopulta eroa ei nyt niin merkittävästi ole. Toki noissa rahoissa tuntuva ero, mutta summa on sellainen, jonka saisin nyt säästettyä palkasta helposti...

Mäkin kävin vielä lukemassa kelan sivuja tarkemmalla silmäyksellä. Mulla työnantaja maksaa palkkaa 3 kk äitiysvapaasta, niin vissiinkin vasta sen jälkeen saan todistuksen 6 kk tuloista, ja nämä 3 kk kuuluu kait siihen mukaan. Eli saan äitiysrahapäätöksen näillä näkymin vasta lapsen synnyttyä! Hassua kyllä kun työnantaja taas perii sitten kelalta tuolta ajalta sen äitiysrahan itselleen, niin voivat sen sitten tehdä vasta 3 kk myöhässä, jos kerran tuki päätetään vasta tuolloin. On ihme systeemi toikin.

Kyllä se kuuden kuukauden jakso on laskettu hakemista edeltävästä kuudesta kuukaudesta ainakin kuukausipalkkaa saavalla. Täällä on vähän lisätietoa, tapoja taitaa olla useita. http://www.kela.fi/6-kuukauden-ajanjakso

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minäkin aattelin ensin, että olisi hakemisajankohdasta 6kk taaksepäin, mutta taas just tossa sun linkin esimerkeissä äitiysrahan osalta puhutaan loman alkamista edeltävään päivään asti 6kk, tai loman alkamista edeltävän palkkakauden loppuun olevat 6kk palkat.

sitten tuolta äitiysrahan hakeminen sivustolla sanotaan näin http://www.kela.fi/aitiysraha_nain-haet:

"Jos haet äitiysrahaa 6 kuukauden tuloilla tai saat äitiysvapaasi ajalta palkkaa, Kela tarvitsee palkkatiedot työnantajaltasi voidakseen ratkaista hakemuksesi. Työnantaja ei usein voi antaa tietoja etukäteen, vaan vasta sen jälkeen, kun vapaasi aikainen palkka on maksettu. Tämä tarkoittaa, että olet voinut jäädä äitiysvapaalle ennen kuin saat Kelasta äitiysrahapäätöksen.."
"

Eli jos 3 kk äitiysvapaan alusta maksetaan vielä palkkaa niin tän mukaan ratkaisu tulee vasta tuon ajanjakson jälkeen. Tai sitten ton ekan ohjeen mukaan tuki lasketaan n. 6kk ennen äitiysvapaan ekaa päivää. Suht sekavia on nää ohjeet. Ehkä se neuvolan täti sitten kertoo miltä ajanjaksolta toi 6 kk palkkatodistus pitää työnantajan antaa. Mulle toisaalta riittää tällä erää tieto siitä, että sen ekan 3 kk rahat tulee tilille, mutta ois tietty kiva saada kaikki liitelaput ajoissa kelaan, jotta sen jälkeenkin sitä rahaa sitten tilille ilmaantuisi.

Nää on niin vaikeita juttuja... o_O Melkeen tällä hetkellä stressaa eniten koko raskaudessa noi raha-asiat, tulevien tukien määrä ja ylipäätään koko hakeminen kun ei todella edes tiiä minkä mukaan niitä haetaan. Ahdistaa :confused:

Meillä oli ihana ihminen henkilöstötoimistossa , jolta varasin ajan ja menin Kela-lappujen kanssa. Täytettiin ne yhdessä ja se nainen laittoi siihen kaikki tarvittavat tiedot liitteeks ja toimitti Kelaan. Ei tarvinnu ite stressata. Ja kaikki rahat tuli sit oikein ja ajallaan. Nyt pääseekin tosiaan helpolla, kun saan samat rahat ku esikosta .

Takaisin