Keinoja valmistautua loppuraskauteen ja synnytykseen

Tervetuloa Kyfi! Mäkin neuvon pyytämään neuvolasta lähetteen pelkopolille jos synnytys pelottaa liikaa. Monesti pelko helpottaa kun näkee millaiseen paikkaan on menossa. Jos on jotain erityistoiveita niin niitäkin voidaan kirjata siellä ylös valmiiksi. Mun eka synnytys ja siitä toipuminen oli haastavaa mutta mä kuulun siihen n.1% ryhmään jolla tulee hankala komplikaatio. Suurin osa synnytyksistä menee hienosti. Paljon hienoja kokemuksia löytyy täältä foorumiltakin. :)

Mä oon tehnyt valmiiksi listaa tekemättömistä jutuista ja ostoslistaa. Ensinnäkin ostan uuden laukun joka toimii niin sairaalakassina kun myöhemmin hoitolaukkuna. Hommaan sairaalakassiin valmiiksi eväät ja ajanvietettä. Vauva tarvii kotiin vaippoja, tutteja, pari tuttipulloa, korviketta varuilta kaappiin. Itelle jättikokosia siteitä ja edellisestä kerrasta viisastuneena rintakumit. Niin ja imetysliivit.

Tänään edistyin jälleen kun sain käytyä läpi äitiyspakkauksen ja esikoisen vanhat vaatteet. Nyt on kauhea pyykkivuori odottamassa huomista. :) Pääasia että homma etenee.
 
Yritin etsiä listaa, mitä kaikkea sinne sairaalakassiin pitikään pakata. Alkoi sitten itkettää koko homma. Näemmä vähän on hormonit herkistäneet... Aattelin, että kauheeta, ei oo enää pitkä aika synnytykseen ja miten ihmeessä selviän siitä ja osaako mies tukea ja auttaa tarpeeksi... Kun eilisiltainen nukkumaanmenokin oli taas niin tuskasta, kun oli kuuma ja levottomat jalat ja joka paikkaa kutitti ja näppyläluomet ärsytti ja ahdisti ja maha oli kipeä...
 
Sairaalakassiin:

äitiyskortti
hammasharja ja tahna
shampoo ja hoitoaine
suihkusaippua, kasvo-, ym. voiteet
meikit ja peili
hiusharja ja ponnarit
puhelin ja laturi
kameratabletti tai läppäri + laturi
ajanvietettä (sudoku, käsityö tms.)
imetysliivit
alushousuja ja sukkia (jos esim. joutuu osastolle odottelemaan)
villasukat ja/tai tukisukat
kotiutumisvaatteet (riittävän löysät ja mukavat)
vauvan kotiutumisvaatteet + vaippoja
siteitä kotiutumista varten
vauvalle tutti
korvatulpat
musiikkisoitin tai kuulokkeet läppäriin/tablettiin
naposteltavaa/miehelle evästä
oma tyyny (jos haluaa luxusta)
silmälaput (jos ei saa valoisalla unta)
rintakumit
lanoliini tms. tissirasva






Tollasen kopsasin kaksplussan syyskuisista :p

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Tuo CMT:n kopsaama lista on aikalailla sellainen minkä itekin kirjoitin jääkaapin oveen :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on listalla myös kauratyynyt koska meidän synnäri kehottaa tuomaan omat jos haluaa niitä hyödyntää!
 
Mulla oli viimeksi hyötyä sellaisesta pienestä puisesta hierontavälineestä jossa on pallukat varsien päässä (en nyt osaa taas kuvailla paremmin, toivottavasti joku ymmärtää). Auttoi supistusten alkaessa kun pystyi selkää hieromaan sillä. Otin sairaalakassiinkin mukaan kun mulla supistelut alkoivat vasta siellä. Ja lämpimät kauratyyny/ geelipussit oli kyllä ihanat kanssa.
 
Hei meillä on tollanen puujuttu,täytyykin pakata mukaan kokeiluun!Kiitos vinkistä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Taustailevalta syyskuiselta vinkki sairaalakassiin: liivinsuojat! Ovat ihan ehdottomat. Itsellä ainakin esikoisesta maidontulo käynnistyi jo lapsivuodeosastolla ja paidan hipaisukin sai rinnat valumaan...
 
Sinä ensisynnyttäjä Kyfi:
Mulla meni kaikki synnytyksessä pieleen, mutta siitä huolimatta kaikki meni tosi hyvin. Vaikeatkin tilanteet osataan hoitaa. Suomessa on ihana synnyttää. Vaikka synnytyskivut voi joillain olla kovat, niin ne on siitä ihmeellisiä että harva niistä traumatisoituu. Muista että tosi monet tekee enemmän kuin yhden lapsen, myös ne joilla on ollut kamala synnytys. Pyydä neuvolastasi lähetettä synnytyspelkokeskusteluun. Se voi helpottaaa.

Mä en ole pakannut vielä mitään. Ajattelin jos anoppi toisi esikoisen kanssa tarvikkeita. Se voisi tykätä jos pääsee penkomaan meidän kamoja ja valkkaamaan säänmukaisen asun. En usko että ulkovaatteita tarvitsee, koska tullaan kuitenkin taksilla ja vauvalle voi antaa vaikka huivin peitoksi.

Ajattelin ostaa jotain suola-sokeripitoista urheilujuomaa, siitä voisi saada energiaa synnytyksen aikana. Suhtaudun koitokseen tosi sporttisesti.
 
Huomenna menen hankkimaan sisältöä sinne sairaalakassiin.
 
Aloitin eilen ostamalla isoja siteitä. Äitiyspakkauksessakin tosin niitä oli ja liivinsuojat siellä tais olla myös.
 
Mä oon ymmärtänyt, ettei ne äitiyspakkauksen siteet (tavalliset yösiteet) useimmiten riitä ainakaan alussa. :/
Mulla on varattuna Tenan jättisiteitä.
 
täälläkin oltiin miehen kanssa ihan eksyksissä sideosastolla :D onneksi sairaalalta saa muutamaa eri kokoa, ja jotain ison näköisiä napattiin paketti kotiin...
olen käyttänyt siteitä viimeksi ensimmäisten kuukautisteni aikana, ja kauhistuttaa jo ajatus jälkivuodosta, yäk.
 
Kuinka runsasta jälkivuoto on? Ja kauanko kestää? Kävin myöskin sideosastolla pyörimässä, mutt lähdin tyhjin käsin, kun ei ole minkäänlaista käsitystä, millaisia kannattaisi ostaa...
 
Se jälkivuoto on nii yksilöllistä. Mulla kesti reilun viikon, vajaa kaks ja pärjäsin alkuu normi yösiteillä kotona ja loppuvaiheessa käytin jotain ihan perus päiväsidettä. Sairaalalla käytin niitä todella isoja pehmeitä siteitä mitä sielä oli valmiina...en muista merkkiä. Ystävällä kesti melkein kolme viikkoa ja todella runsaana vuosi ja joutui käyttämään isoimpia mitä kaupoista saa.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
No joo, tuo jälkivuodon kesto tuntuu olevan tosi yksilöllistä. Kaverilla kesti 3 kuukautta! Hirvittää ajatuskin.
 
Mä hommasin yösiteitä kotiin, toivottavasti ei olis ihan tajuttoman runsas jälkivuoto. Nyt on myös valmiina vauvalle vaippoja, tutteja, pari tuttipulloa ja itelle pari rintakumia. Vielä korviketta vauvalle varuiksi ja itelle herkkuja jemmaan niin hyvä tulee. :)
 
Itsekkin hommasin nuita yösiteitä ja toivon pärjääväni niillä, tutteja ja tuttipulloja juuri äsken keittelin ja pikkuisen pedin tein valmiiksi äitiyspakkauksen laatikkoon :Heartred pinnasänky tulee vasta ens viikon alussa, pestyt vaatteet viikkailin lipastoon ja hoitopöytää valmistelin. Vaippapaketti olis tarkotus huomenna ostaa ja muutama korvikepurkki kaappiin valmiiks, sitten alkaa olla aika hyvin kasassa kaikki tarvittava, paitsi sairaalakassi on vielä vähän levällään mutta eiköhän sekin ala tässä täyttyä pikkuhiljaa :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt kun kodin ja muut jutut on saatu melko hyvälle mallille nii että vauva vois oikeastaan syntyä millon vaan niin hätää ei olis että kaikki olisi kesken tai jotain hankkimatta, nii nyt on alkanut synnytys jutut huolettaa. Tai ei itse synnytys tässä vaiheessa jännitä yhtään mutta se miten pärjään yksin.. Tai kun mieheni on armeijassa, eli siis olemme molemmat nuoria ja täytämme tänä vuonna 21. Mieheni on siis kaikki viikot pois ja nyt ollut paljon myös viikonloppuja niin että olemme olleet kuuden viikon sisällä 4yötä yhdessä ja nyt kun alkaa laskettuaika lähenemään niin mies joutuu kauemmas leireille ja muutenkin paljon pitemmän välimatkan päähän. Synnytysvalmennukset ovat täällä joka lauantai klo 12 mutta mies on nyt ainakin seuraavan viikonlopun poissa että ei pääse ja yksin en tahtoisi sinne mennä. Ja samaten kun minulla on laskettuaika niin miehellä on monen tunnin ajomatkan päässä välisota metsässä niin että sieltä ei olla nopeasti synnärillä jos alan synnyttämään :/ vaikka mies sanoi että heidän kapteeninsa oli sanonut hänelle että heti kun jotain alkaa tapahtua nii pääsee lähtemään sotilaspoliisi saattueessa pois synnärille niin nopeasti kun mahdollista mutta kun esikoista odotan niin jännittää miten selviän kotona yksin sen ajan kun alkaa supistetella ja muutenkin kun kaikki on uutta niin olisi mukava ollut että mies olisi voinut olla tukemassa siinä ja muuta :/ muutenkin yhteistä aikaa vähän niin olisi ollut edes kiva että tässä lopussa olisi enempi pystynyt olla yhdessä mutta miten juuri näin surkeasti pystyy käymään meille!

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Iness, katso että sulla on miehesi esimiesten puhelinnumeroita niin voit laittaa kaikille kiireellisen viestin, kun ensimmäiset merkit synnytyksestä ilmestyy.

On tosi harvinaista että sun synnytyksesi olisi syöksysynnytys, eli olisi ohi muutamassa tunnissa ensimmäisistä oikeista supistuksista. Hälytät miehesi kotiin sitten kun synnytys käynnistyy. Kyllä hän ehtii mukaan vaikka saapumisessa menisi tunteja. Menet sairaalaan "näytille" jos et halua olla yksin, etkä saa ketään kotiisi kaveriksi. Sieltä sua ei lähetetä enää kotiin jos synnytyksesi on jo lähellä.

Tuossa on se hyvä tilanne että miehesi saa käytyä armeijasta pitkän pätkän aikana kun teillä ei vielä ole vauvaa.
 
Takaisin
Top