Kehon muutokset

tiuhtimus

Seurustelun sensei
Marraskuunmammat 2015
Lokamammat 2017
Jouluäidit 2020
Täällä voi jutella erinäkösistä kropan muutoksista raskauden aikana kuten raskausarvista, painon noususta, rinnoista, kivuista/säryistä, mitä nyt mieleen tuleekaan.
 
Mua on alkanut jo nyt jollain tapaa ahdistaa painon nousu. Esikoisen aikaa ei tällästä ollut, kiloja kerty vaan 12kg ja kaikki lähti pian pois, nyt lähtöpaino sama kuin ennen esikoista, vähä ehkä vähemmänkin..
Toivon ettei kiloja ainakaa tulisi paljoa enempää kuin ekassa raskaudessa, pelkään että nyt kun ikääkin tullut lisää ettei kilot lähdekää nii helposti tai jotain. Oon nuoresta pitäen ressannu omaa vartaloa vaikka aina oonkin ollut normaalipainoinen ja hoikka..
 
Minäkin olen miettinyt raskauden aikaista painonnousua. Kahdesta ensimmäisestä lapsesta paino nousi kummassakin raskaudessa peräti 20 kg... Vaikka sain kilot muutamassa kuukaudessa pois, pelkään että tällä kertaa ne eivät lähdekään jos niitä kertyy niin paljon... Edellisestä synnytyksestä on nyt kuitenkin jo päälle 5v ja ikääkin minulla tietenkin enemmän.
 
Mulla on edelleen n. 5kg kiloja edellisestä raskaudesta, jossa paino nousi muistaakseni suurinpiirtein 25kg. Nyt ehkä vähän hirvittää se jos tulee taas saman verran ja jää taas toiset 5kg, tällä hetkellä on just sellainen kamala löllöröllykkä, tuntuu hirveeltä ajatella siihen vielä se toiset 5kg lisäksi. Raskausarpia ei esikoisesta kauhean paljon tullut, jospa ei tästäkään.
 
Tyttö synty toukokuussa 2016, kiloja tuli odotusaikana 11 (oon valmiiks semmonen"pikkupyöree"), kesän aikana kilot lähti mut semmonen kauhee nahkareppu jäi. Nyt syksyn mittaan kiloja tullukin takas. Uskon et selviin tänkin odotuksen vähäsillä kiloilla ja uskon sinisilmäisesti et kahden alle puoltoista vuotiaan kanssa ei ehdi enää syömään ja kilot häviää sen siliän tien:hilarious:
 
Mulla kerty esikoisen odotuksen aikana 14kg joista 3 tuli mukaan kotiin sairaalasta, oli aivan sairaan tiukassa saada pois ne kilot. Toisesta paino nousi taas 14kg ja luulin että ihan kivasti meni mut kotiin lähtikin 10kg ekstraa :eek: . Ei kyllä oo mitenkään vapaaehtoisesti nämäkään kilot karisseet, 3kg ekstraa oli vielä jäljellä ja yhen oon ehtiny saada jouluna ja sen jälkeen takasinkin kun ei oo ehtinyt niin syömisiä miettiä.. et 4kg painavampana lähetty tälle kierrokselle kuin 2 edelliselle. Tällä kertaa toivon ettei painoa tulisi niin paljon, oon riittävän tukeva jo muutenkin ja raskaus diabetes on kans ollut molemmilla kerroilla. Mulla kyllä ne merkittävimmät kehon muutokset ei oo liittyneet painoon ainakaan suoraan, ekasta raskaudesta palauduin hyvin mut toisesta jäi tosi paha suorien vatsalihasten erkauma, kun oli iso vauva ja kohtu tuli suoraan eteenpäin. Vielä nyt jonkun 10cm on leveimmillään se erkauma eikä sitä voi kai korjata kuin leikkauksella, maha näyttää jo valmiiks samalta kuin ekoissa raskauksissa puolivälin jälkeen ja selällä on kyllä omat haasteensa jaksaa.. tää nyt sitten vähän jännittää et tuleeko vaikeampi raskaus ja voiks nää vielä jotenkin pahentua.
 
Mä nyt olen jo valmiiksi ylipainoinen aika pahasti (BMI 32), ja se on yksi riskitekijä iän lisäksi siihen, ettei tämäkään raskaus onnistu. Tiedän tasan tarkkaan, mitä pitäisi tehdä, että painoa saisi alas, mutta en vaan jaksa, kun se tarkoittaa jatkuvaa, jokaisen suupalan kyttäämistä, kun olen niitä ihmisiä, joille pelkkä ruoan näkeminenkin tuo lisää kiloja.

Nyt vaan koitan pitää syömiset kurissa mutulla, vaikka jatkuvasti onkin nälkä. Olen taistellut koko elämäni ajan painoni kanssa, aikuisiällä paino on vaihdellut 48-110kg:n välillä. Nyt on painoa vähän reilut 80kg, pituutta 160cm. En ole koskaan ollut sinut kroppani kanssa, enkä tule koskaan olemaankaan. Koitan vaan elää sen kanssa, oli se minkä mallinen vaan. Vatsanahkassa on paljon leikkausarpia ja rinnoissa oli jo ala-asteella venymisarpia heti kun ne tuohon kasvoivat. Ovat aina olleet roikkuvat kärpäsläpät, joten tuskin ne kauheasti siitä muuttuu, vaikka raskaus menisikin loppuun asti. Näillä siis mennään mitä on :depressed:

Tällä hetkellä alavatsa on jo melkoinen römppä normaaliin nähden, isäntä sanoikin tuossa halatessa, että sun maha on kasvanut. Huomaan sen kyllä itsekin, kun farkut kiristää ja ahdistaa. Sanoin kyllä, että totta kai se kasvaa, kun syön niin paljon :D Jotenkin tuntuu, ettei tuolla elämää ole, mutta turvottaa silti...
 
Kaari: Koska olet tullut raskaaksi, on luonto katsonut, että sinä olet äidiksi sopiva myös fyysisiltä ominaisuuksilta. Itse olen ajatellut, että kun tissit roikkuu jo valmiiksi, niin ei tarvitse pelätä imettämistä :D Ja kun ylimääräisiä kiloja löytyy myös minulta, niin raskauskilot eivät maata mullista! Eli nyt vaan rennosti eteenpäin. Koitetaan katsoa vähän tarkemmin mitä syödään, mutta ei aleta nipottamaan.
 
Mua kanssa ahdistaa jo valmiiks painonnousu, kun oon tässä just saanu tiputettua esikosta tulleet ylimääräset kilot. Normaalipainon ylärajalle jäi matkaa n. 2kg ennen plussatestiä. Yritän elää tän raskauden vähän terveellisemmin, kun edellisen, jossa söin ihan mitä sattuu ja tuntu, että varsinkin lopussa napostelin koko ajan jotain. Myös liikunnan koitan pitää paremmin mukana nyt tässä raskaudessa. Esikoisesta painoo tuli n. 18kg, jotka kyllä lähti imetyksen aikana muistaakseni lähes kokonaan, mutta kun napostelu jatkui vielä raskauden jälkeenkin, niin ne kilothan rytisi takasin korkojen kanssa.
 
Juu Hellu:Heartred, se on hyvä juttu, että tissit tosiaan roikkuu jo valmiiks, ei hätää niiden kanssa :D Ja oikeassa olet siinäkin, että olen tosiaan tullut raskaaksi, vaikkakin keinotekoisesti, mutta on se ainakin kiinnittynyt aluksi. Jatko on sitten muissa käsissä kuin omissani. Odotellaan....

Yritän viitsiä kävellä edes työmatkat, kun matkaa on alle 2km suuntaansa. Sekin tekee jo ihan hyvää :) Tykkään kyllä liikkumisesta, mutta laiskuus voittaa liian usein.
 
Täällä ollaan kanssa valmiiksi ahdistuneita tulevista raskauskiloista:arghh: Muutama vuosi sitten pudotin painoa 25kiloa ja nykyään ihan normaali painoinen/kokoinen. Jänskättää että miten riittää uudestaan motivaatio mahdollisten lisäkilojen pudottamiseen. Pieni hintahan se on jos saa sen pienen käärön syliin mutta huolettaa silti...
Oon muuten ostanut jo Bio Oilia ja alkanut hölväämään sitä että pystyisi mahdollisimman hyvin ehkäisemään raskausarvet jos niitä on tullakseen:)
 
Raskausarvista, mä aloin varmaa vasta lähemmäs puolta väliä rasvailee ceridalin öljyllä sillon ko muistin, ei kyllä arpiakaan tullu mutta oon kyllä kuullu että se on enemmänki yksilöllistä tuleeko arpia vai ei, toiset rasvaa ja saa silti, toiset taas ei rasvaa eikä saa niitä..katsotaan miten tällä kertaa käy.
 
Ite rasvasin tosi tunnollisesti dove rasvoilla ja bio olilla. Raskausaikana ei arpia näkyny mutta kun mahan sisältö oli mahanahan tällä puolen niin sitten ne arvet ilmaantuivat. Niitä kannan kyllä ylpeänä, kun tiedän että oon saanu saatettua maailmaan niin ihanan lapsen. Luulin että se olis ollu katastrofi jos niitä tulis, mutta ei se ollutkaan.
 
Painoa tietysti tulee odotusaikana jonkin verran. Itelle tuli esikoisesta 20kg. Itellä täysimetys sujui hyvin ja paino tippui jopa alemmaksi kuin ennen raskautumista. Imettäessä söin paljon ja myös paljon suklaata. Melkoisen paha erkauma kylläkin jäi, joka on arkeen ja mielialaan vaikuttanut suuresti.
 
Mulla oli sellaista Bepancare emulsiovoidetta jonka pitäisi ehkäistä raskausarpia ja eihän niitä tullutkaan! :)
Mutta en tiedä tosiaan oliko rasvalla mitään osuutta asiaan, kun olen myös lukenut että toisilla niitä tulee ja toisilla ei.
(Rinnoissa niitä sitten onkin sen edestä muuten vaan :grin)

Painonnoususta en osaa olla huolissani, kun esikoisesta tuli n 10kg, jotka jäivät synnärille.
Päin vastoin imetysaikana olen joutunut tekemään töitä pitääkseni painon edes normaalin rajoissa.
Mutta toki tässä on taas ikää hieman enemmän ja voihan tuo olla ettei yhtä onnekas ole toista kertaa..

Tuliko kenelläkään odottaessa linea negraa?
Mulla se tuli melko varhain jo esikoisesta ja on haalentunut nyt näkymättömiin.
Odottelen että josko se alkaisi taas näkyä. :)
 
Mä taisin rasvailla ihan vaan aqualan L:llä, muutamat raskausarvet vaan tuli. Mulla oli esikoisen raskaudessa toi linea negra, oisko tullut joskus 12 viikolla haaleana ja siitä tummui, edelleen näkyy haaleana. Katotaan tummentuuko tosta jos raskaus jatkuu. :D
 
Mulla oli sellaista Bepancare emulsiovoidetta jonka pitäisi ehkäistä raskausarpia ja eihän niitä tullutkaan! :)
Mutta en tiedä tosiaan oliko rasvalla mitään osuutta asiaan, kun olen myös lukenut että toisilla niitä tulee ja toisilla ei.
(Rinnoissa niitä sitten onkin sen edestä muuten vaan :grin)

Painonnoususta en osaa olla huolissani, kun esikoisesta tuli n 10kg, jotka jäivät synnärille.
Päin vastoin imetysaikana olen joutunut tekemään töitä pitääkseni painon edes normaalin rajoissa.
Mutta toki tässä on taas ikää hieman enemmän ja voihan tuo olla ettei yhtä onnekas ole toista kertaa..

Tuliko kenelläkään odottaessa linea negraa?
Mulla se tuli melko varhain jo esikoisesta ja on haalentunut nyt näkymättömiin.
Odottelen että josko se alkaisi taas näkyä. :)

Mulla tuli linea negra navan alle ja näkyy haaleasti vieläkin vaikka synnytyksestä aikaa jo se 2v3kk.
Mulla esikoisesta tuli painoa 17kg ja 10kg jäi. Tosin kilpirauhasen vajaatoiminnalla taisi olla osuutensa asiaan, kun paino ei vain tippunut vaikka kuinka söin terveellisesti ja kuntoilin. Joten kakkos kierrokselle lähdetään 10kg painavempana. :sad001

Raskausarpia ei tullut yhtäkään vaikka alun jälkeen en niin tunnollisesti muistanutkaan rasvailla. Olen kanssa sitä mieltä, että on ihan geeneistä kiinni et tuleeko niitä arpia vai ei. Toiset rasvailee hullun lailla ja saa arpia, kun toiset taas ei rasvaile ollenkaan eikä siltikään saa arpia :)
 
Mutta ne arvet voi todellakin ylpeydellä kantaa. :Heartred
 
En muista missä vaiheessa mutta tuli linea joka ulottu yli navan. Melko tumma oli parhaimmillaan, mutta pikkuhiljaa alka synnytyksen jälkee haaleta ja nyt ei juurikaan huomaa enää mitää. Kiva nähä miten tällä kertaa käy, siitähän moni on kuulemma voinu veikata kumpi ois tulossa :wink
 
Takaisin
Top