Kausirokotus?

Mulla nyt rv 7. En saanut tänään rokotetta kun oltiin lapsen 1v neuvolassa. Th selitti että sikiön kannalta riskittömämpää rokottaa myöhemmin :0 viimeistään joulukuussa... ööh...
 
Öööä, siis ihanko totta ellami? Ompas jännä, mä siis olen jotenkin näin ajatellut että siinä on joku yhteys tärkeän kehitysvaiheen aikana että ei olisi suotavaa ottaa! Tämä ainakin itsellä venyttää pakko-ottamista niin kauan kuin vain mahdollista ! Huh..
 
1. Ei-eläviä rokotteita voi antaa raskauden aikana
Ei-eläviä rokotteita voi antaa raskauden aikana, jos rokottamisen hyödyt katsotaan haittoja suuremmiksi.

  • Kausi-influenssarokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Rokotus voi suojata lasta sekä raskauden aikana että syntymän jälkeen.
https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/raskaana-olevien-rokotukset

Näin sanotaan THL:n sivuilla, että en tiedä mistä Ellami sun terveydenhoitaja saa ohjeensa o_O
 
"Influenssarokotteita voidaan käyttää kaikissa raskauden eri vaiheissa. Ensimmäiseen raskauskolmannekseen verrattuna enemmän turvallisuustietoa on saatavilla toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen ajalta. Influenssarokotteiden maailmanlaajuisesta käytöstä saatu turvallisuustieto ei viittaa siihen, että rokote vaikuttaisi haitallisesti raskauden kulkuun tai sikiöön."

Tämä lainaus on rokotustieto.fi -sivulta ja ilmeisesti tällä kaudella annettavan Influvac-rokotteen pakkausselosteesta, johon löysin sivuilta linkin. En nyt löytänyt enää uudestaan mistä, mutta samalta sivustolta löysin myös aiemmin lauseen, ettei influenssarokotus aiheuttaisi sikiön kehityshäiriöitä tai rakennepoikkeavuuksia.

Silti tämä on omasta mielestäni vähän kaksipiippuinen juttu ja koen tilanteen, että pitää valita kahdesta vaihtoehdosta vähemmän huono (vaikka kuinka THL:n suositus onkin, että rokotetaan kaikki raskaana olevat). Meidän neuvolasta saa hakea tällä viikolla rokotteen ilman ajanvarausta, mutta päädyin nyt siihen, etten rokotetta vielä ota, vaan keskustelen asiasta sitten 1. neuvolakäynnillä, jossa sitten voidaan mahdollisesti se rokotuskin laittaa. Viikkoja silloin on kuitenkin jo huimasti enemmän.
 
Rokotteesta neuvolassa oli puhetta, ihana th ei tyrkyttänyt vaan sanoi että on aivan ona valinta ja toki mielummin laittaisi mulle heti nyt jos olisin yli 20rv. Mutta nyt on alkuvaihe niin siksi ei tuputa. Eli noh, sanoinkin sitten että joo, katsotaan sitten ensi vuonna :D
 
Mukavaa Tinkanen, että sulla on tollanen terkkari joka ei tyrkytä. Jokaisen oma valintahan se on :)
 
En ole ottanut ennenkään kausirokotetta, en kummassakaan aikaisemmassa raskaudessa. Lapsille (1,5v ja 3v) ei olla annettu sitä. Influenssaa meillä ei myöskään ole sairastettu. Luulen, että myös tälläkin kertaa kyseinen rokote jää ottamatta.
 
Mie sain kausi-influenssarokotten viikko sit esikoisen neuvolareissulla. En viel silloin tienny olevani raskaana. En usko että siitä on aiheutunu mitään riskiä alkiolle
 
Meillä oli tarkotus koko porukalla käydä ottaa tällä viikolla rokotus. Oon lukenu, et suositellaan kaikissa raskauden vaiheissa, mutta nyt alkanu mietityttää silti. Pitää vielä kysästä hoitajan mielipidettä ku mennään. Enemmän kyllä oon sen kannalla, että otan!
 
Mies otti jo ja mulle ja pojalle 3v on aika varattuna neuvolasta ja saatais rokote ilmaiseksi muutenkin, koska mies kuuluu riskiryhmään :) Tyttö 10veestä ei vielä tiedä, että otetaanko...
 
Esikoinen ja mies ottaa huomenna, mutta mä en uskalla nyt alkuraskaudessa ottaa. Esikoisellekaan en ottais ellei se olis tarhassa.
 
Saako sitä ottaa alkuraskauden aikana? Mä oon joka vuosi ottanu, ja nyt se olis työn puolesta vähän pakollinenki, mutta en tiijä miten nyt.. esikoista ku ootin ni otin sen, mutta olinki jo reippaasti yli puolen välin sillon
 
En oo koskaan ottanu, enkä varmaan ota nytkään?
 
Terveysalalla olen, ottanut rokotteen monena vuonna jo peräkkäin. Nyt sain rokotteen sopivasti muutama viikko sitten eli juuri ennen raskauden alkamista. :) Ja tässä tilanteessa ottaisin, vaikka ei olisikaan työnkuvan vuoksi pakollista, todennäköisesti jo raskautta yrittäessä olisin ottanut.

Ja rokotehan vain lisää puolustuskykyä, ei ota mitään pois. Eli ei tarvitse pelätä, että jotenkin vähentäisi "luonnollista vastustuskykyä". :)
 
Mä olen sitä mieltä, että jos se olisi vaarallinen ja aiheuttaisi keskenmenoriskiä, ei sitä Suomessa tarjottaisi. Kysyin neuvolasta viestipalvelulla, että miten se poikkeaa lääkkeistä, niin juuri siksi, kun siinä ei ole niitä eläviä taudin aiheuttajia vai miten se meni. Lisäksi raskaana olevana kuulun riskiryhmään ja sen voi saada ihan mistä tahansa, työpaikalta tai joukkoliikenteestä. Pienempi paha luulis rokote olevan, kuin sairastuminen. Influenssa on paljon vaarallisempi raskaana olevilla ja lisää ennenaikaisuuksia ja vissiin keskenmenoriskiä. Oishan se kiva olla ottamatta, mutta kun nämä kausiflunssatki nappaan niin helposti, niin mielummin otan sen rokotteen..
 
Mä sain eilen influ rokotteen ja tytölle laitetaan ens viikolla. En tiiä käykö mies hommaamassa sitä ollenkaan.
 
Takaisin
Top