Kausirokotus?

tinkanen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinämammat 2018
Oletteko ajatelleet ottaa influenssarokotteen?

Itse en ole koskaan ottanut, vaikkakin työskentelen hoitoalalla, ei ole ollut työnantajan puolesta silti vielä ainakaan pakollista... itse en ole sairastanut influenssaa, vaikkakin hoitanut paljon influenssa potilaita....

Nyt kuitenkin mietin onko raskaus nyt se minun etappi ottaa se ensimmäinen influenssarokote vai ei. Järki huutaa EI. mutta vaakakupissa myös painaa JOS sana.

Mietteitä?
 
Samoja mietteitä täällä! Ja työn puolesta voisi olla itselläkin ihan järkevää ottaa. Ensimmäistä odottaessani en ottanut rokotusta, enkä myöskään sairastanut, mutta yhden influenssan olen sairastanut tytön ollessa pieni! Tämän kokemuksen jälkeen taidan kallistua rokotteen ottoon, jota varmaan raskaana oleville myös lämpimästi suositellaan. :)
 
Mä en koskaan muutoin ole ottanut, paitsi aina raskaana, eli taidan ottaa nytkin.
 
Me aiotaan ottaa koko perheelle, kun saadaan se neuvolasta. Esikoinen on alle 3v :)
 
Minä olen jo ottanut, työnkin puolesta kuulun riskiryhmään.
 
Meillä otetaan koko perheelle. Ajattelin että suojaa tota meidän kohta 1v ja sitten raskaus.... ja lähipiirissä on iäkkäitä mummoja niin suojaahan se sit heitäkin ainakin meidän osalta. Kun on kolme koululaista ja sieltähän on pöpöjen tulo taattu. Meillä on kyllä käsipesupakko kun koulusta tulee, mutta...
Ja olen ottanut kerran vaiko kaksi aiemmin, työn puolesta.
 
Käytiin jo koko perhe ottamassa rokotteet :)
 
Kerran sairastanu influenssan ja sen selätettyä päätin et maksan vaikka et saan rokotteen..eli täällä otetaan ehottomasti...
 
ollaan otettu minä ja lapset jo ja mieskin saa töiden kautta tänään.
 
Olen ottanut nyt ja myös edellisessä raskaudessa. Nykyäänhän ainakin terveydenhuollossa työskentelevät on velvoitettuja ottamaan rokote, kun uusi tartuntatautilaki tuli voimaan. Eli työn puolesta olisi kumminkin pitänyt se ottaa, mutta otin itse vanhemman lapsen neuvolakäynnin yhteydessä.
 
Jeppi, samasta syystä tuli jo otettua, toki olisin ottanut vaikka lakia ei olis tullutkaan. Kun on nähnyt niitä influenssa potilaita jälkitauteineen töissä, niin sitä ei kyllä tahdo itselleen tai läheisilleen.
 
Jemilia, sama juttu. Kyseessä kuitenkin tosi vakava tauti. Mun äidillä tuli viime talvena keuhkokuume jälkitautina ja ehdittiin jo säikähtää. Ja voi se nuorillakin tulla vakavia jälkitauteja. Toisaalta ymmärrän senkin, ettei ylimääräisiä rokotteita haluta ja eihän tää influenssarokote edes välttämättä anna sitä suojaa..
 
Meilläkin tarkoitus ottaa koko perheelle kun saadaan neuvolasta esikoisen 1,5 neuvola käynnillä [emoji4]
 
Mä oon niin tätä nyt pohtinut monelta kantilta, en vain osaa päättää!!! Ehkä tyhmin syy on etten uskalla, en tiedä miten se oikeasti vaikuttaa minuun ja sikiöön, ei ole mitään taattua faktatietoa. Ei voida varmistaa ettei rokotteet "tuhoa" tai vähennä ihmisen omaa puolustuskykyä jne....

Silti teidän kommentit saa ajattelemaan ottamista....

PUHUKAA MULLE NYT JÄRKEÄ JA YMPÄRI :)
 
Tinkanen, ymmärrän sua ja omatkin ajatukset rokotusta kohtaan ovat ristiriitaiset. Oon miettinyt juurikin tuota rokotuksen vaikutusta sikiöön. Kuka loppupeleissä voi sanoa, miten se vaikuttaa ja eka kolmannes on niin herkkää aikaa kuitenkin sikiön kehityksessä. Sitten toisaalta vaakakupissa painaa se, että mitä jos ei ota ja saisikin influenssan, joka johtaisi keskenmenoon tai tekisi sikiölle jotain pahaa. Oon asiasta kysellyt muuallakin ja kaiketi ne mahdolliset haitat sikiölle ovat kuitenkin rokotuksessa influenssaa pienemmät... Meillä rokotetaan neuvolassa ensi viikolla, joten ehtiihän tässä vielä pähkäillä...

Virallinen suositushan taitaa puoltaa rokotuksen ottamista.
 
Osassa rokotteista on eläviä taudinaiheuttajia ja osassa ei-eläviä taudinaiheuttajia. Kausi-influenssa kuuluu tuohon jälkimmäiseen, kuten monet muutkin rokotteet ja ne ovat turvallisia raskaana oleville. Eläviä taudinaiheuttajia sisältäviä rokotteita taas ei suositella raskaana oleville, muistaakseni mm keltakuume rokote lukeutuu noihin mitä ei suositella.

Kuitenkin se on mielestäni jokaisen oma asia haluaako rokotetta ottaa ja haluaako, että omat lapset saavat suomessa annettavan rokote sarjan.
 
Ahdistaa rokote, mutta ahdistaa myös influenssa. Rv 6 meneillään, eli tärkeät kehitysvaiheet Nyt olis rokotteet jaossa, eli pitäis tehdä nopea päätös. Miksihän lääkkeet on melkein kaikki kiellettyjä, mutta rokotteet ois ok?

Influenssan sairastaminen on kyllä kamala riski sikiölle... Että en tiedä, varmaan otan rokotteen..
 
Otettiin esikoisen kanssa neuvolassa eilen molemmat. Nythän olen tavallaan tuplariskiryhmässä kun on tuo taapero ja tämä raskaus.

Ekassa raskaudessa jänistin rokotteesta kun meillä oli töissä joku täti siitä paasaamassa ja hänen selitykset kuulosti niin erikoisilta että vaikka yritti ilmeisesti meille myydä rokotetta niin lähinnä se sai miettimään onko siitä edes hyötyä. Ja kun sairastan niin harvoin. No sitten kun esikoinen oli vauva niin ei riittänyt pokka olla ottamatta koko perheelle, koska jotenkin se ajatus siitä että oma lapsi sairastuisi influenssaan oli ihan kamala kun muutama tavallinen flunssakin oli ollut niin sydäntä riipivä kokemus jo ennen sitä.
 
Takaisin
Top